Reklama

Reklama

Bigbít

(seriál)
  • Slovensko Big Bít
Dokumentární / Hudební
Česko, 1998, 42x60 min

Scénář:

Vojtěch Lindaur

Hudba:

Petr Skoumal

Hrají:

Vladimír Mišík, Jiří Černý, Radim Hladík st., Petr Janda, Michal Prokop, Jan Rejžek, Jaromír Tůma, Gustáv Husák (a.z.), František Ringo Čech, Viktor Sodoma (více)
(další profese)

Legendární seriál, věnovaný historii bigbítu, čili počátkům rockové hudby v Čechách i na Slovensku od konce 50. let po sametovou revoluci. Vedle dobových archivních materiálů poskytuje cyklus velký prostor pro vyjádření pamětníkům. Mnohý z těch, kteří přispěli svými vzpomínkami, už není mezi námi, nabízí se tak unikátní možnost poslechnout si, co vyprávějí o hudebních začátcích svých i svých kolegů Miki Volek, Jeňýk Pacák, Pete Kaplan, Jiří Brabec, Miloslav Šimek, Karel Černoch, Petr i Pavel Novák, ale i řada žijících pamětníků, zakladatelů populární písničky u nás jako je Jiří Suchý. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

mcleod 

všechny recenze uživatele

Neskutečně roztahaný dokument o československém rocku alias bigbítu. Rozhodně by neuškodilo sestříhat tak na polovinu dílů a zbytek materiálu třeba vydat knižně. Navíc je seriál natočený klasickou českou dokumentární formou - pamětník sedící před černým plátnem a vyprávějící "příhody z natáčení". Kdyby byly doplněny nějaké záběry z terénu (třeba v této hospodě vznikli Plastici a tady na tom nádraží se je pokusili komančové zaniknout) a výrazně větším množstvím hudebních ukázek, rozhodně by z toho bylo zajímavější dílo. Navíc jsem v závěru došel k názoru, že dokument není objektivní a rozhodně nepokrývá kompletně celou historii našeho bigbítu. Já byl sice s výběrem témat a kapel naprosto spokojen, ale uznávám, že šlo pouze o omezený výsek, většinou pouze nezávislých a undergroundových kapel. Každopádně ale dokument předkládá dost zajímavých informací, pro mě například velmi překvapivé zjištění, že rock'n'roll do Československa přinesli Suchý a Šlitr. ()

Tiiso 

všechny recenze uživatele

Profesionálně odvedená práce při výrobě tohoto projektu je cítit v každé minutě. V dokumentární práci patříme bez nadsázky mezi světové špičky. Lehkým zpravodajským způsobem seriál mapuje vznik hudebního žánru zvaný Big Beat, na našem území. V prvním díle se věnujeme Rock and Rollu a tvůrci zpovídají různé lidi, kteří jsou odpovědní za prezentaci tohoto stylu u nás v naší republice. Dokumentární seriál obsahuje neuvěřitelných čtyřicet dva pokračování, a já za sebe mužů říci, že Big Bít snese hravě srovnání s jinými dokumentárními hudebními pořady světového formátu, jako jsou produkty např. stanice BBC. ()

Reklama

Leoric 

všechny recenze uživatele

Plné hodnocení patří autorům tohoto seriálu, který se snažil jedněm připomenout, a druhým ukázat, jak těžké to měly kapely, které se odlišovaly od hlavního proudu nejen hudbou, ale i svou filozofií. Seriál mapuje všechny novovlnné spolky, punk, bigbeat, a věnuje jim prostor, který si rozhodně zaslouží. Kde jsou ty časy Létajících břitev, Mrtvých maminek, Odvážných bobříků a Třírychlostních Pepíčků.. :) ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Jsem dost na vážkách. Dílo je to povedené, o tom žádná, ale jeho kultovnost rozhodně není omluvou pro jeho dost zásadní nedostatky. Záběry a fotky naprostých praotců bigbítu vyvolávají velký kus nostalgie, nemluvě o nejstarších hudebních nahrávkách. Každý díl má své vlastní téma, mě hodně zaujal ten, který se věnoval pořizování vybavení. Jak tam správně zmínil Petr Janda, ta touha hrát musela být velká. Nejenže se sem hudba, která byla inspirací, dostávala těžko, takže bylo obtížné vstřebávat vlivy, nejenže režim této muzice také moc nepřál, ale navíc absolutně nebylo na co hrát, čím zesilovat a čím zvučit. A to už chce od zúčastněných pořádnou vůli se do něčeho pustit. Nějakým způsobem se bigbítu dotkl na tuzemské scéně každý, takže by nikoho nemělo překvapit, že v seriálu narazíme i na Gotta, Černocha, Zagorovou a další. I když se seriál snaží zahrnout široké spektrum muziky, divák musí získat dojem, že tady existovala jen muzika kolem Petra Nováka, Vladimíra Mišíka a Radima Hladíka a jinak skoro nic. Jenže ve skutečnosti měl skoro každý region svou vlastní rozmanitou scénu a po skončení 60. let už drtivá většina fanoušků měla úplně jiné hrdiny než tyto průkopníky ze šedesátek (při vší úctě k nim). V takových 80. letech se drtivá většina rockového dění přesunula do vesnických sálů. Z plzeňské scény, která byla takovým fenoménem, že by sama o sobě vydala na dva díly, se tam vešla jen Odyssea. Tvořila se specifická kultura, fanoušci se organizovali, angažovali se v místních spolcích, které pak pořádaly zábavy. Vynalézavé způsoby, jak vyrábět merch na koleni, poradit si s image. Trestuhodně nevyužité, celý seriál tak sledujeme povětšinou osudy několika vytipovaných muzikantů, o kterých se tvůrci rozhodli, že tu kromě nich skoro nikdo nebyl. Na závěr si dovolím takové osobní odlehčení. když jsem na seriál koukal při premiéře, žasnul jsem nad tím, jak starci vyprávějí o svých začátcích. Když se na to dívám po 23 letech, shledávám, že ti starci, pamětníci a legendy jsou vlastně kluci o trochu starší než já :-D ()

gizi 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem zatím první dva díly a jsem nadšen. Viz komentář Radek99. Bylo by také zajímavé uvést, co dělaly a dělají bývalé hvězdy kapel poté, co se jejich slavná tělesa rozpadla. 100%. Vracím se k hodnocení po shlédnutí kompletního seriálu. Pro mě je to skutečně velká encyklopedie česko-slovenské hudby zasazená do totalitní doby, tedy přínos ve dvou rovinách. Některé díly byly opravdu na 100%, ale pár jich zase bylo o dost slabších. Tu kvalitu ale beru především podle hudby, která tam zazněla. Pro mě je bigbít synonymem pro rock, hard rock, rock and roll, heavy metal, punk, rozhodně ale ne pro folk, písničkáře apod. Pokud se tam objeví kapely jako Oceán apod., je to pro mě spíš odpad. Jako velké minus je třeba hodnotit téměř absenci našeho největšího rockera Jirky Schelingera - byla o něm jen velmi krátká zmínka a nepochopitelně ukázky z jeho popových buble-gumů, aniž by pustily jeho pravý bigbít. První část seriálu byla pro mě rozhodně zajímavější, neboť i hudba šedesátých let je prostě nepřekonatelná (obecně). 70. léta ještě po hudební stránce ujdou, ale 80. léta to už za moc nestojí. Chyběla mi zde i zmínka o tehdy dost populární skupině Kern. Celkově tedy opravdu výborný seriál, ale hodnocení musím snížit na 90% (cca první polovina kolem 100%, druhá kolem 80%, ovšem některé díly jsem se i nudil a trápil, ty bych hodnotil stěží 60%). 28.11.10. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (3)

  • K vytvoření neologimsu „bigbít“ se hlásí dvě bigbítové legendy Pavel Sedláček a Petr Kaplan. Důvod by ten, že slovo rock 'n' roll bylo v socialistickém Československu na indexu, stejně jako tato hudba. (sator)
  • Garantem celého projektu byl legendární hudebník Radim Hladík a odbornými poradci se stali hudební publicisté Aleš Opekar a Vojtěch Lindaur. (Olík)
  • Seriál získal cenu TýTý za rok 1998 pro nejlepší pořad dle kritiky. (Olík)

Reklama

Reklama