Režie:
Joe JohnstonKamera:
Shelly JohnsonHudba:
Alan SilvestriHrají:
Chris Evans, Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Hayley Atwell, Stanley Tucci, Sebastian Stan, Dominic Cooper, Neal McDonough, Toby Jones, Anatole Taubman (více)VOD (5)
Obsahy(4)
Steve Rogers je idealistický mladík, který touží vstoupit do armády a pomoci Americe porazit nacisty. Nemá však nejmenší šanci, je neduživý a odvodové komise po celé zemi ho odmítají. Při jednom z pokusů si jeho vytrvalosti a zarputilosti všimne doktor Abraham Erskine a nabídne mu účast v tajném vojenském experimentu, jehož cílem je vytvořit pro Ameriku skupinu supervojáků. Ze Steva se tak stane dokonalá lidská bytost. Na boj s nacisty přesto nedojde. Objeví se mnohem větší a nebezpečnější nepřítel, tajná organizace Hydra, vedená všehoschopným gaunerem Johannem Schmidtem, který má svůj vlastní plán na ovládnutí světa. Jeho součástí má být i tajná formule doktora Erskina na výrobu supervojáků. Steve dostane štít, který se stane jeho poznávacím znamením, a se skupinou vojáků, které zachránil ze zajetí, začne likvidovat základny Hydry. Přinese mu tato mise nesmrtelnost, nebo smrt? (TV Nova)
(více)Videa (29)
Recenze (1 709)
Jasně, jde o zdařilou pastiš (tj. stylovou nápodobu, která se snaží překonat své předobrazy, aniž by se jim vysmívala). Mám ale za to, že každý, kdo je obeznámen s americkou dobovou produkcí prostřednictvím primárních (filmů samotných) či sekundárních zdrojů (textů o nich), se při sledování bude cítit jako hlavní hrdina na konci. Řada věcí mu bude povědomých a ocení precizní retro stylizaci a charakteristické znaky produkce první poloviny 40. let, ale přesto rozpozná, že jde o ne zcela důslednou faleš, kterou již předtím jednou - a lépe - viděl. Prvnímu Avengerovi totiž chybí potěcha z uchopení neomezených možností brakového universa, která by se jako v případě Indiana Jonese přenášela i na diváka, protože vyprávění je bezešvé a scény jsou inscenovány s důrazem na "pravidla" zesílené kontinuity spíš než z radosti odkazování se na jiné mediální texty. Některými vyzdvihované zakončení marveláckých filmů, které popírá klasické narativní postupy v podobě úspěšného uzavření obou linií akce (pracovní a osobní) a navracení se ke statutu quo, není ničím výjimečným. (Navíc nezavršena není jenom linie čítající romanci, ale i ta pracovní v podobě poražení záporáka a zajištění záchrany světa, jelikož antagonisté v posledních "marvelovkách" zůstávají naživu v jiné podobě/jinde.) Je nutné si totiž uvědomit, že nejde o stand-alone počiny, ale o plánované představení hrdinů, jejichž příběhy se dočkají rozuzlení v chystané týmovce, a tak je takový konec pro podobné filmy typický. I přes všechny výtky - jde spíše o teaser než regulérní počin - je nutné ale zopakovat, že jde o zdařilou - a alespoň v první polovině nebývale sebereflexivní, metodu dobové propagandy sarkasticky reflektující - pastiš. ()
Letošní letní kinosezoně vládl tak tupý a prvoplánový hollywoodský blockbuster, že se slzou v oku nostalgicky vzpomínám na chytrý loňský Počátek. I když objektivně musím komiksového kapitána Ameriku pochválit, neboť režisér Joe Johnston ukočíroval tu tsunami patosu a amerického nacionalismu, kterou jsem podvědomě tak trochu ve filmu s podobnou tématikou očekával. Joe Johnston naštěstí ale není infantilní Michael Bay... A za velmi stylové plakátové závěrečné titulky bych tu třetí hvězdičku skoro i přihodil... Suma sumárum - Captain America: The First Avenger je můj první, ale zároveň také poslední Avenger. Druhý díl po této zkušenosti určitě vynechám... ()
Marvel se pomalu a jistě stává producentem modelových popření happy endů skrze tragické rozuzlení osobní linie. Pro Iron Mana, Hulka, Thora i Kapitána Ameriku končí láska nešťastně - odloučením milenců v profesi, existenci, prostoru a čase. Co naopak vítězí je čerstvě nabytý závazek superhrdinství, jehož potem a krví vykoupené plody však smutek ze ztráty zbavuje barvy i sladkosti. Zjevné poražení personifikovaného zla nemůže zastřít mnohem hlubší selhání; neschopnost zabránit kolapsu vlastního světa navzdory nadlidským schopnostem, které dovolují zachránit svět vnější. Tady jde o mnohem víc než pouhou úlitbu přízemní seriálové logice, která poklonkuje nedořešenosti. Až se chce říct: lidské, dojemně lidské... ()
Myslím, že po téhle slátanině se na chvíli ukryji v asijské kinematografii. Nevím proč se Amerika v poslední době snaží smísit nemožné. Najednou jsou kina plné scifi westernů a válečných fantasy akčňáků. Jsem znechucena tou červenou obludou, která narušila poměrně povedenou retro atmosféru (chvála za make up Hayley Atwell). Z drobného a odhodlaného klučiny se stává super namakaný idol valící jednu drsnou hlášku za druhou. Byl ale vážně nutný ten nepřemožitelný a hlavně kýčovitý štít? 2,5* ()
Nemôžem si pomôcť, ale ten dej bol neskutočne stupídny... Americký vojak, lietajúci ako opica a skrývajúci sa za super štít, na ktorom neostane ani škrabanec, nech ho trafí čokoľvek, to bolo ešte v pohode. Ale keď začali po sebe strieľať tie úboho spracované laserové lúče a Schmidt si stiahol tvár ako Reptile z Mortal Kombat, tak to už bolo moc... a to som si myslel, že škaredšie grafické spracovanie hlavy ako tej Ghost Rider-ovej už nebude, hold mýlil som sa, viď. červený trollface... a k americkej vlajke v každom druhom zábere, lacným dialógom a celkovému vymývaniu mozgov americkým patriotizmom sa radšej nevyjadrujem... ()
Galerie (239)
Zajímavosti (208)
- V bunkru v Alpách si na stěně můžeme všimnout již dokončeného portrétu Red Skulla (Hugo Weaving). (Kubaaa97)
- Heinz Kruger (Richard Armitage), který ve filmu ukradne sérum supervojáka, je v komiksech agentem Gestapa a nikoliv Hydry. (Kubaaa97)
- Film se odehrává od března 1942 do května 1945. (Kubaaa97)
Reklama