Režie:
Robert AltmanScénář:
Michael TolkinKamera:
Jean LépineHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg, Peter Gallagher, Brion James, Cynthia Stevenson, Vincent D'Onofrio, Dean Stockwell, Richard E. Grant (více)Obsahy(1)
Mladý vedoucí pracovník filmového studia Griffin Mill je neustále znervózňován anonymními pohlednicemi, v nichž mu neznámý scénárista vyhrožuje smrtí. Mill zjistí totožnost zneuznaného autora a chce se s ním dohodnout. Vypijí spolu pár skleniček v baru a při ostřejší výměně názorů na opuštěném parkovišti Mill neovládne nahromaděný vztek a nechtěně autora zabije. Je vyšetřován policií jako poslední, kdo zavražděného viděl naživu, ale žádný důkaz proti němu neexistuje. Výhružné pohlednice chodí dál. Mill se pomalu smiřuje s myšlenkou, že zabil nevinného člověka a veškeré síly věnuje zneškodnění nového ambiciózního pracovníka, který se tlačí na jeho místo. Naváže intimní vztah s milenkou zavražděného autora June a obratně manévruje v cynickém filmařském prostředí ke svému prospěchu. Jeho kariéra závratně stoupá... Po roce se mu ozve autor pohlednic a nabídne k realizaci scénář, nazvaný Hráč. Vypráví o vedoucím pracovníkovi hollywoodského studia, který zabije otravného scénáristu a projde mu to. Griffin dá okamžitě filmu zelenou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (163)
"Dobrý úspěšný film potřebuje mít napětí, smích, srdce a šťastný konec." Něco podobného řekne hlavní postava ke konci filmu. Tvůrci jakoby se do něj snažili dostat všechno, ale jen napůl. Komedie to rozhodně není a o napětí se taky mluvit nedá. Jako satirický pohled do zákulisí Hollywoodu s filmovými odkazy a se spoustou cameo roliček (ten film s Brucem chci vidět!) obstojí, ale do povedené pointy se táhne zatraceně dlouho. 60% ()
Stabilitu filmu drží pochvalný výkon Tima Robbinsa, nie tak ani príbeh či myšlienka...Dynamickosť zastrešuje početnosť hviezd, ktoré sa na scéne nachvíľu blysnú a rovnako ako aj mnoho odkazov na hollywoodské filmy. Film ako celok si možno poriadne vychutnať len vtedy, pokiaľ vo filmoch obľubujete podobný typ "zábavy" a mix jemnej satiry a práve vďaka tomu sa Altmanovi podarilo ukázať princíp, na akom sa vlastne filmy vyrábajú. ()
OMG. Robert Altman, bouřlivák z Továrny na sny, dokázal, že Oliver Stone není jedinou černou ovcí - Altman před dvaceti lety dokázal tak elegantně vyfuckovat celý Hollywood (obzvláště všechny ty naivní scénáristy), že se o tom mnoha dalším "hráčům" a rádoby buřičům bude zdát ještě dlouho. Atmosféru má Altmanův Hráč ne nepodobnou filmům Davida Lynche, ale funkční a v tradiční zápletkovém schématu nemusí zbytečně masturbovat nad tajemnem. Nemluvě o tom, jak krásně film vypadá - inspirace pro PT Andersona? 85 % ()
Nesmírně vtahující satirický neo-noir a zřejmě to nejupřímnější zrcadlo, jaké kdy Hollywood sám sobě nastavil. Nehorázně úžasná je už úvodní osmiminutovka na jeden záběr, kdy se nám před očima jednak zhmotňuje filmové studio s důrazem na představování nových scénářů před producentem, jednak se začíná pomalu odvíjet příběh kolem výhružných dopisů, jednak se otevřeně naráží na slavné dlouhé záběry v dějinách filmu - jen tím se okamžitě stanovuje tempo a tematický rozsah celého filmu. Je to jako typicky nehollywoodský příběh, bloudící zdánlivě nesouvisejícími uličkami a dávající na odiv vlastní sebeuvědomělost, a zároveň jako klasický love-letter filmovému průmyslu, v jehož pokrytectví se skrývá nevysvětlitelná vášeň. Závěr se dá interpretovat různě a rozhodně má daleko ke standardně uzavřenému rámci - záměry Altmana a Tolkina ovšem naplňuje bezpochyby dokonale a hlavně cinefilům přináší podobné ironické uspokojení, jaké v emocionální formě nabídl Wilderův Sunset Boulevard. 90% ()
Vysoký T. Robbins je tu prakticky v každom zábere a svoju úlohu "všemocného" zahral výborne. Hra s divákom takmer do poslednej minúty robí z filmu napínavú jazdu. Pohľad do zákulisia schvaľovania scenárov niekedy fakt pobaví, zvlášť scéna skúšobnej projekcie filmu s J. Roberts a B. Willisom . Zaplatiť za takú sračku v kine, asi by som ho podpálil...ešte že je to iba film vo filme...80%. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (17)
- Úvodní sekvence je natočena beze střihu, trvá 8 minut a lidé se v ní mimo jiné baví o jiných dlouhých scénách v jiných filmech. Sekvence se zkoušela jeden den a během půl dne bylo natočeno 15 pokusů. Všechny dialogy jsou improvizovány. (hot_spot)
- Mezi vystřiženými scénami je i jedna, ve které Tim Robbins obědvá s Peterem Gallagherem. Pozoruhodný je seznam herců, kteří si v ní vystřihli cameo: Franco Nero, Tim Curry, Martha Plimpton, Richard Edson, Seymour Cassel a Richard D. Zanuck. (hot_spot)
- Scenáristu filmu Michaela Tolkina kdysi skutečně oslovila filmová společnost, zda-li by nenapsal scénář o ženě, mylně odsouzené k smrti, který je ve filmu realizován. (kriplozoik)
Reklama