poster

Kniha přežití

  • USA

    The Book of Eli

  • Slovensko

    Kniha prežitia

  • Austrálie

    The Book of Eli

Akční / Drama / Dobrodružný / Thriller

USA, 2010, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sniper18
    ***

    Je to mierne nadpriemerný akčný postapokalyptický film s Denzelom Washingtonom v hlavnej úlohe. Má dosť dobrý príbeh o tulákovi, ktorý tridsať rokov po nukleárnej vojne, ktorá mala za následok smrť väčšiny populácie a úplný úpadok civilizácie prechádza Amerikou z jednej strany na druhú, pričom nachádza len zničený svet a zločincov, ktorí sa nezastavia pred ničím, až narazí na v rámci možností normálne mestečko, ktorého šéf netúži po ničom inom len po Biblii, aby mohol ovládať ľudí. A keď sa dozvie, že ju má tulák, urobí všetko preto, aby ju od neho získal, ale on mu to len tak nedovolí. Spracovanie nie je najhoršie, ale je rozhodne sklamaním. Ešte spočiatku nemám žiadny problém, všetko je pre potreby filmu úplne ideálne, má to tú správnu atmosféru apokalypsy, nesklamú ani nejaké tie strety so zločincami, aspoň po obsahovej stránke, ale po prvej akčnej scéne v meste už začne kvalita filmu upadať, výhodou je, že stále je to podané dostatočne na to, aby to nenudilo, takže sa to dá bez väčších problémov dopozerať až do konca, ale za celú túto väčšinu filmu je už skutočne dobrých len pár scén, už to stratí atmosféru, pocit zničeného sveta prestane fungovať, na to je tu až príliš ľudí, ktorí si žijú pomerne dobre, ale hlavne všetko, čo sa týka Biblie je až neuveriteľne hlúpo podané, síce jeden menší zvrat je celkom zaujímavý, ale inak to celé len pokazilo pôvodné vyznenie filmu a miesto realistického drsného filmu sa z toho stala len taká rozprávka. Akcie je tu priemerné množstvo, ale mám z nej úplne rozporuplné pocity. Tvoria ju hlavne dva súboje a dve prestrelky a k tomu ešte viacero menších akcií, súboje majú zaujímavú choreografiu a potešia slušnou drsnosťou, ale sklamal ma vizuál, ktorý mal pôsobiť čo najviac moderne, hlavne tá otáčajúca sa kamera, ale miesto toho to pôsobí až moc čisto, chýba tomu ten pravý špinavý štýl postapokalyptického sveta a navyše to aj kazí prehľadnosť. Prestrelka v meste je po obsahovej stránke úplne mimo, ale zase tá druhá je celkom vydarená. A tých pár zvyšných maličkostí je už bez problémov, hlavne scény s dopravnými prostriedkami. Takže v rámci akcie sa mi plno vecí páči, ale zároveň ju aj plno iných kazí. Herecké obsadenie je na tom dobre, Denzel Washington v hlavnej úlohe, k tomu Gary Oldman a Ray Stevenson ako záporáci a ani Mila Kunis nesklame. Réžia je celkom obstojná, hlavne v ten prvej fázi, ale potom jej už scenár nedovoľoval viac vyniknúť a technická stránka je vydarená, páčia sa mi kulisy, aj celkový vizuál. A chválim aj dobrú hudbu. Škoda, tá Biblia len pokazila všetko, čo sa dalo a z filmu s veľkým potenciálom, aspoň v rámci žánru je to nakoniec len lepší priemer. 62%(2.8.2012)

  • Viktooorka
    **

    Komentář obsahuje SPOILERY!! Denzle, Denzle, jak jsi mě mohl donutit, abych si tě půjčila za 50Kč a pak celý film trpěla u tvého biblického poslání? Proč? Co jsem Ti udělala? Ty máš takové štěstí, že Tě mám tak ráda a že jsem ti schopná odpustit tu první polovinu filmu, kdy kosíš všechny ty hloupá stáda, kteří se tě snaží zabít a je mi jedno z jakého důvodu. Ale bohužel Ti už nedokáži odpustit, že ta ona kniha přežití, kterou celou dobu tak chráníš, je Bible! A promiň, že to musím napsat, ale za konečnou pointu a tvou údajnou slepotu bych Ti nejradši vyškrábala oči!! Jenže jak jsem již řekla, mám Tě ráda, tak nebudu zlá, DVD vrátím neporušené a až tě uvidím někde v nějakém časopise, lihovkou ti začmárám obličej. Prakticky zůstaneš beze změny, jen trošku více opálený, a já to budu brát jako satisfakci :o)(26.7.2010)

  • Malarkey
    ****

    Původně mě ta křesťanská propaganda hrozně srala. Denzel s ní chodil od ruiny k ruině a každýmu cpal knihu, která dokáže odpovědět na všecky otázky. Jenže celá tahle reklama na církev, Ježíše a jeho spasení se odehrávala v tak luxusním prostředí, že špatně hodnotit prostě nemůžu. Akce byla totiž špičková. Denzel ze sebe vysoukal to nejlepší, co dokázal a mělo to energii, jako dlouho žádný takový film. Nedávno jsem například viděl Cestu, a ta, i když se odehrávala v podobném světě, nudila jako blázen. Nevím proč, nedokážu to pochopit. Sám rád čtu knihy z takového světa a vidět filmy také není na škodu. Pár takových už je. Ten pocit, že jste na světě sám nebo že je pár lidí a zbytek jsou mutanti, nebo sráči je zajímavý. Dá se z toho hodně vytěžit. Už jenom proto bych tu křesťanskou myšlenku v tomhle filmu nezahazoval. Ono to vlastně mělo důvod. Kniha přežití je tak hodně zajímavý film, který dokázal to, že se o něm mluví. A to je dobře. Když se o filmu mluví je lepší, než aby zapadl do šedivého průměru. Což zdejší uživatelé s přehledem dokázali. Většinou v tom ale hledali něco více, protože ten film k tomu nabízí. Ona myšlenka celého příběhu totiž nutí zdejší všeznalce nad filmem přemýšlet a stejně nakonec vysledují, že to je velká zhovadilost. To já nad filmem nepřemýšlel, prostě jsem si užíval vizuální orgasmus, a taky to nakonec tak vypadá.(17.7.2010)

  • Dever
    ****

    Soundtrack Atticus Ross: 1. Panoramic ,2. Outland ,3. The Journey ,4. Amen ,5. The Convoy ,6. Solara Violated ,7. Safe ,8. Human ,9. Meant to be Shared ,10. The Passenger ,11. Den of Vice ,12. Gattling ,13. Blind Faith ,13. Convoy Destruct ,14. Movement ,15. Carnegie's Demise ,16. The Purpose ,(14.6.2011)

  • Shadwell
    ****

    Příkladná esence filmové audiovizuality: auido zajišťuje ohromující zenovej soundtrack na pomezí Nine Inch Nails a Williama Orbita, vizuál desaturovaná, sépiově utlumená barevnost kopírující fotografie Jana Saudka a slavnou „dream sequenci“ ze Stalkera. Zároveň je Kniha přežití další z přímých důkazů technologického determinismu, podle něhož určuje estetickou podobu kinematografie technologie, protože dříve by podobné meditativní post-apo krajinky oslovující diváky mystickou zkušeností vznikaly velice těžko. (-spoilery-) Není divu, že hrdinové přenesení do takovýchto světů ztrácejí vždy jeden ze smyslů a nejsou schopni jej vnímat v celé své komplexitě, viz ušní žábry Costnera ve Vodním světě (coby mutant podobající se rybákovi slyší skvěle ve vodě, ale o to hůře na souši), mlčenlivost Gibsona z Šíleného Maxe (za celý film promluví jen pár vět) a zraková dysfunkce Washingtona. Přirozené meze, jimiž příroda ohraničila citlivost jejich smyslů, je chrání před přesycením informacemi. Kdyby mohli snímat vše, pak by musela být informačně-procesorová kapacita jejich mozků nesrovnatelně vyšší. Barvami hýřící a mnohotvárný svět, jež poznáváme prostřednictvím postavy Washingtona, je tak nahrazen hrubou schematizací, ve které neexistují ani barvy, ani vůně, ani pocity, ani samo běžné plynutí času. Všechno to zůstává vyhrazeno pouze postiženým, vůně slepé ženě a zvuk třeba Washingtonovi, kteří zas ale nemohou pojmout z bohatosti světa něco jiného. Degrese smyslů, symbolizující nemožnost plně obsáhnout nové přetvořený svět a přenášející tuto ztrátu na hlavní postavu, provází nakonec každého hrdinu z post-apo civilizace. Kvůli této rozpolcenosti mezi světem o sobě a světem pro postavu nejsou post-apo fikce zpravidla čistým žánrem, ohraničeným jasnými pravidly, nýbrž benevolentnějším sub-žánrem, v němž vedle sebe koexistují stará pravidla s novými ustanovenými po světové katastrofě, díky čemuž není Kniha přežití projektem ani vyloženě ambiciózním jako Chvalozpěv na Leibowitze o snaze mnišského řádu zachovat po atomové válce co nejvíce vědomostí z minulosti, ani marshallovsky-dravým, a vzbuzuje tím otázku, jestli než dojít do extrému není lepší kompromis mezi artem/midcultem a žánrem. A odpovídá, že kompromis není k zahození, ačkoliv takový film pak může být napadnut jednak z důvodu přílišného kazatelství, druhak proto, že postrádá více akce. Nespočívá ale právě v tomto výlučnost Tarkovského Stalkera - totiž v tom, že patří do arthouseu, ale střílí se v něm, navštěvují se v něm jiné světy a některé postavičky jsou přes nelíčenou apelativnost téměř až komiksové?(26.12.2010)

  • - Eli (Denzel Washington) používá ve filmu pistoli Heckler & Koch HK45 ráže .45 ACP. (dc125)

  • - Skoro všetky scény boli digitálne upravované, aby sa odstránili zvyšky trávy, buriny a podobných vecí, z dôvodu autentickosti postapokalyptického prostredia. (drake31)

  • - Rozpočet filmu byl 80 milionů dolarů. (Chatterer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace