Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 3
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (99)

yakoob 

všechny recenze uživatele

Zřejmě je těžké z dochovaných pramenů rekonstruovat celou historii bratří Cyrila a Metoděje...Nečekal jsem, že z tohoto seriálu (filmu) bude historický epos do detailů přesný...Vždyť to ani nejde, tak stejně jako i u jiných historických postav (Jan Hus, Ježíš atd.)...Záleží jakým pohledem se na celou osobu díváme a to pak i účes, spisovnost či drobnosti ovlivní hodnocení...Jde přeci o odkaz, který tito bratři zanechali, a jak z něj můžeme čerpat DNES, nikoli to brát jen jako historickou událost...Pro mne široký záběr zkoumání na tehdejší církev, kde charakteristické znaky mohu vidět i dnes, ať už těch, kteří opravdu milovali Ježíše nebo těch, kteří se spíše vezli na tradici a výhodnosti být církevní...Na české poměry dobře ztvárněný seriál, výprava a "modernější" zpracování na mně působily tak, že mám zase jiný pohled na Cyrila a Metoděje... ()

patrikus 

všechny recenze uživatele

Skvělý projekt !! Je to sice jen zcela útržkovité a opravdu spíše dokumentární, než-li dramatické, ale mou pozornost to upoutalo... Dobří herci a zajímavé nové tváře. Hodně dělá ta kamera a výprava. Scénář sice jako z učebnice, režie trochu opatrná a příležitost pro nějaké velké herecké výkony, ne moc veliká. I přes to rozhodně nadprůměrná televizní záležitost. Konečně něco vzdělávacího pro českého diváka... Líbí :-) ()

Reklama

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Působí to na mě, že natáčeli nikoli příběh ale legendu (legenda je v původním významu něco, co je zapotřebí, co se má číst), jak jinak si lze vysvětlit něco, co nemá vůbec nic společného se skutečným životem? Malý Konstantin levou zadní předčí dvanáctiletého Ježíše v Chrámu, za manželku si vybere Sofii (Moudrost, sice uznávám, že fakt moudře, jak říkala jeho matka i bratr Metoděj), ale v jeho raném dětském věku to působilo spíše nepatřičně (já vím, že to mělo naznačit jeho obrovskou inteligenci, vyspělost, bystrost a já nevím co ještě). Metoděj (ještě jako Michael) v pozici archonta také prokazuje jistou Sofii (a ta na rozdíl od Konstantina je i uvěřitelná) ale pak ho jediné bičování a ještě ne to v římském stylu, kdy se používalo flagrum ( a nic na tom nemění to, že jsem je já nedokázala zhlédnout ani ve filmu) přinutí odejít do ústraní - oba jsou zničeni životem, my ale z toho ničení nevidíme buď nic (v případě Metoděje - o 13 letech (sic) jeho života, kdy spravoval docela velké území Byzance, jsme se téměř nic nedozvěděli, ve filmu nejsou téměř žádný ženský, kdyby tam nebyla Špalková jako Teodora a ta druhá, která zřejmě přebíhá mezi Veligradem (jako Živena) a sídlem pohanů, které spravoval Žrec (Javorský) objeví se totiž v obou, tak bych řekla, že je v Byzanci ani na Moravě k životu nepotřebovali, no vlastně ten příbuzný obou bratří na císařském dvoře, Fotios, byl eunuch) nebo vidíme a slyšíme něco, co sice může člověku vadit, ale rozhodně ho to ani nedevastuje ani neohrožuje (dvorské intriky v Byzanci v případě Konstatntina). Občasné záchvěvy citu (mezi bratry) nebo hovory s dětmi (opět na pohanském hradišti než C a M došli na Moravu) mě tak sice dojímají, ale je jich málo na to, aby to působilo věrohodně. Inu, hlavně, že našli ostatky svatého Klimenta... (no, jak vidno, v Římě se nakonec hodily). Střet latinského a staroslověnského jazyka vůbec nebyl o jazycích nebo národech, ale o střetu laskavosti a arogance, což ještě bylo vzhledem k dochovaným pramenům upraveno tak aby to (ač jim to odporuje) neodporovalo celkovému vyznění seriálu. Taky mě u toho napadaly hlášky typu - Rostislave, Lutimíre, že vy jste se zase ve škole neučili a nedávali pozor - přece - Mše se skončila, jděte v pokoji! (Ite, missa est). Závěrem druhého dilu mi trochu pozvedl náladu Ludvík Němec v podání Petra Štěpána, jenž si přišel k Rastislavovi pro tribut a přísahu, stačil pohled a hned to celé vypadalo lépe... :lol: Díl 3 a 4 - nesnáším pálení knih a svitků od kohokoli kýmkoli a těžko lze uvěřit při pohledu na Zacha, že bylo Metodějovi 72 let, i když se maskéři snažili. Celkový dojem ze seriálu není špatný, ale tak nějak ty uměle namontované střety německého a slovanského nemusím (a tady to teda bylo dost patrné), zvlášť když se mi někdo snaží namluvit, že byla chyba v latině (hm, že těm Němcům (jako Germánům) ta řeč byla stejně vzdálená jako Slovanům už nikdo neřekl) Prostě my, až jednou nebudeme vymýšlet, jak bychom to udělali, abychom to nedělali jako všichni kolem, tak bude konec světa (ale nevím kterého, světů je prostě spousta, jak věřili staří Slované a mnozí v té době také). () (méně) (více)

Pedross800 

všechny recenze uživatele

Jako malé děcka jsme si hráli v základech kostela kde byl nejspíše pohřben sám Metoděj a vše v okolí, co připomínalo Velkou Moravu formovalo můj zájem o historii a archeologii, takže tento seriál mnou byl očekáván se zájmem a napětím. Už jsou to skoro tři roky, ale rozhodně ve vzpomínkách stále určité pasáže jsou a pozitivní pocity také. Ucelené vyprávění, zajímavé i poučné a vzhledem k omezenému TV rozpočtu i velmi obstojný vizuál. Rozhodně tento seriál tyhle dva moudré pány dokáže poutavě přiblížit i současnému zvídavému zájemci a je jen škoda jak málo je zde hodnotících. Tenhle počin si pozornost rozhodně zaslouží. Pro mě osobně byl krásnou pozvánkou k Oslavám 1150. výročí příchodu sv. Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu v červenci 2013 na Velehradě ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Konečně se někdo odhodlal sáhnout hluboko do pokladnice dějin slovanských národů na našem území a zachytit jedno z nejzásadnějších období evropské historie. Čekal jsem sice trochu jiné ztvárnění událostí ze života věrozvěstů a kolem jejich příchodu na Velkou Moravu, ale i tato dokumentárně hraná freska na mě vážně zapůsobila. Některé její výjevy jsou totiž poměrně silné a rovina vyprávění jednoho z bratří je takřka dokonalá, což převažuje moje výhrady ke druhé, více naučné, úrovni příběhu, která místy působí spíše rušivě. 75% ()

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Drtivá většina natáčení probíhala na našem území, například v archeoskanzenech Modrá a Řepora, Mikulčicích u Hodonína nebo klášteře Doksany. Zahraniční destinace zastupují italský Řím a Samara, turecký Istanbul a Kyperská Larnaka a Paphos. (Olík)
  • Že kosti nalezené na Krymu patří sv. Klimentovi (nebo též sv. Klementovi), bylo především Konstantinovo zbožné přání, neboť není pravděpodobné, že by kosti tak dlouho (cca 750 let - jelikož sv. Kliment zemřel kolem roku 101) vydržely pohromadě. (Zdroj: Toulky českou minulostí, díl 1. str. 129). (VMa)

Reklama

Reklama