Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 2
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (99)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Na prekvapenie lepšie ako film a to som neveril. Nie je to dokonalé filmársky, pôsobí to dosť často inscenačne a polodokumentárne, ale prečo nie? Nebolo to vôbec zlé a odhaľuje to, čo o Veľkej Morave vieme pekným pochopiteľným spôsobom. A to treba poznamenať, že vieme toho veľmi málo. Ako pokus podľa mňa úspešný projekt, ktorý môže vylepšiť len obrovský rozpočet. To sa u nás ale nestane. Milan Bahúl ako Rastislav absolútne charizmatický. ()

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele

Zhlednuty vsechny 4 dily: Neni to zadna bomba, trochu zmatene a epizodicke (data kdy se dej odehrava jen problesknou), ale na pomery ceskych serialu opravdu kvalita, a za tu snahu zfilmovat neco skoro nezfilmovatelneho, protoze si myslim ze overenych a dochovanych zdroju, z kterych cerpat (natoz vytvorit nejaky dej), prilis neni, tak za tu snahu davam vyssi hodnoceni. Kvalitni kamera (stylovy historicky sepiovy nadech), triky i kulisy jsou mezi prisernymi ceskymi serialy svetlou vyjimkou. Herci jsou hodne prumerni, ale to je jakysi nesvar nasi kotliny, ze jim to neverime, i kdyby se na hlavu staveli. Nastesti je tu jedna vyjimka, Ondrej Novak jako Konstantin je skvely. Jako katolik davam 4 hvezdy....ateiste si muzou jednu odecist, prece jen je to zajimava lekce dejepisu. ()

Reklama

skrblik007 

všechny recenze uživatele

Výprava, kostýmy a hudba jsou na české poměry velmi zdařilé, což se o režii říct už nedá. Nejhorší ze všeho jsou ale herecké výkony. Tedy, některé ujdou, ale ve valné většině znějí repliky hrozně uměle a neuvěřitelně. To působí velice rušivě, protože se divák nemůže pořádně vpravit do děje. Je to veliká škoda, ale herci (a scénář) prostě srážejí kvalitu o několik tříd dolů. Na druhou stranu oceňuji historickou přesnost a dobovou atmosféru některých scén. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Působí to na mě, že natáčeli nikoli příběh ale legendu (legenda je v původním významu něco, co je zapotřebí, co se má číst), jak jinak si lze vysvětlit něco, co nemá vůbec nic společného se skutečným životem? Malý Konstantin levou zadní předčí dvanáctiletého Ježíše v Chrámu, za manželku si vybere Sofii (Moudrost, sice uznávám, že fakt moudře, jak říkala jeho matka i bratr Metoděj), ale v jeho raném dětském věku to působilo spíše nepatřičně (já vím, že to mělo naznačit jeho obrovskou inteligenci, vyspělost, bystrost a já nevím co ještě). Metoděj (ještě jako Michael) v pozici archonta také prokazuje jistou Sofii (a ta na rozdíl od Konstantina je i uvěřitelná) ale pak ho jediné bičování a ještě ne to v římském stylu, kdy se používalo flagrum ( a nic na tom nemění to, že jsem je já nedokázala zhlédnout ani ve filmu) přinutí odejít do ústraní - oba jsou zničeni životem, my ale z toho ničení nevidíme buď nic (v případě Metoděje - o 13 letech (sic) jeho života, kdy spravoval docela velké území Byzance, jsme se téměř nic nedozvěděli, ve filmu nejsou téměř žádný ženský, kdyby tam nebyla Špalková jako Teodora a ta druhá, která zřejmě přebíhá mezi Veligradem (jako Živena) a sídlem pohanů, které spravoval Žrec (Javorský) objeví se totiž v obou, tak bych řekla, že je v Byzanci ani na Moravě k životu nepotřebovali, no vlastně ten příbuzný obou bratří na císařském dvoře, Fotios, byl eunuch) nebo vidíme a slyšíme něco, co sice může člověku vadit, ale rozhodně ho to ani nedevastuje ani neohrožuje (dvorské intriky v Byzanci v případě Konstatntina). Občasné záchvěvy citu (mezi bratry) nebo hovory s dětmi (opět na pohanském hradišti než C a M došli na Moravu) mě tak sice dojímají, ale je jich málo na to, aby to působilo věrohodně. Inu, hlavně, že našli ostatky svatého Klimenta... (no, jak vidno, v Římě se nakonec hodily). Střet latinského a staroslověnského jazyka vůbec nebyl o jazycích nebo národech, ale o střetu laskavosti a arogance, což ještě bylo vzhledem k dochovaným pramenům upraveno tak aby to (ač jim to odporuje) neodporovalo celkovému vyznění seriálu. Taky mě u toho napadaly hlášky typu - Rostislave, Lutimíre, že vy jste se zase ve škole neučili a nedávali pozor - přece - Mše se skončila, jděte v pokoji! (Ite, missa est). Závěrem druhého dilu mi trochu pozvedl náladu Ludvík Němec v podání Petra Štěpána, jenž si přišel k Rastislavovi pro tribut a přísahu, stačil pohled a hned to celé vypadalo lépe... :lol: Díl 3 a 4 - nesnáším pálení knih a svitků od kohokoli kýmkoli a těžko lze uvěřit při pohledu na Zacha, že bylo Metodějovi 72 let, i když se maskéři snažili. Celkový dojem ze seriálu není špatný, ale tak nějak ty uměle namontované střety německého a slovanského nemusím (a tady to teda bylo dost patrné), zvlášť když se mi někdo snaží namluvit, že byla chyba v latině (hm, že těm Němcům (jako Germánům) ta řeč byla stejně vzdálená jako Slovanům už nikdo neřekl) Prostě my, až jednou nebudeme vymýšlet, jak bychom to udělali, abychom to nedělali jako všichni kolem, tak bude konec světa (ale nevím kterého, světů je prostě spousta, jak věřili staří Slované a mnozí v té době také). () (méně) (více)

marvan 

všechny recenze uživatele

Po velkonárodním kýči Lidice devastuje Nikolaev další milník české historie. A je to tak nevýslovně blbé, že ani nevím kde začít. I národněbuditelské snahy, byť z principu sami o sobě vyžadují kvůli široké akceptovatelnosti sníženou míru soudnosti a inteligence, mohou být projeveny alespoň s minimální mírou vkusu. Ovšem to co předvádí Nikolaev je diletanství ve všech myslitelných směrech. Nikolaev se vydává na cestu časem zpět do dob demagogických velkokýčů Otakara Vávry. Ono by to bylo blbé i kdyby to vzniklo padesát let dozadu, ale jak takováhle kravina mohla vzniknout dnes mi rozum nebere. I samotná struktura vyprávění je jen svědectvím totální neschopnosti tvůrců, filmová pohlednice otrocky ilustrující slabomyslnou vyprávěnku. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Některé scény byůy filmovány v archeoparku v Chotěbuzi, nedaleko Českého Těšína. (LusSYx)
  • Že kosti nalezené na Krymu patří sv. Klimentovi (nebo též sv. Klementovi), bylo především Konstantinovo zbožné přání, neboť není pravděpodobné, že by kosti tak dlouho (cca 750 let - jelikož sv. Kliment zemřel kolem roku 101) vydržely pohromadě. (Zdroj: Toulky českou minulostí, díl 1. str. 129). (VMa)

Reklama

Reklama