Reklama

Reklama

Šťastné údolí

(seriál)
  • Velká Británie Happy Valley
Trailer

Série(2) / Epizody(12)

Britský seriál s poněkud ironickým názvem Šťastné údolí, oceněný v roce 2015 prestižní cenou BAFTA, v sobě kombinuje žánr procedurálního krimithrilleru s vypjatým vztahovým dramatem. Děj se odehrává v malebném Calder Valley v Západním Yorkshiru, jehož neutěšená sociální realita je s krásou okolní krajiny v příkrém kontrastu. Tady slouží Catherine Cawoodová, sedmačtyřicetiletá policejní seržantka, která se stále vyrovnává se sebevraždou osmnáctileté dcery Becky. A když už se zdá, že trauma překonala a pomalu začíná opět žít svůj život, dozvídá se, že se z vězení vrátil Tommy Lee Royce – muž, odpovědný za Beckyinu tragickou smrt. Catherine má teď jediný cíl. Potrestat násilníka, který toho má však na svědomí mnohem víc, než policistka tuší. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (94)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Jeden z najlepších televíznych seriálov, ako som kedy videl, v prvotnom nadšení dokonca asi zápis do osobnej TOP 10. Sarah Lancashire podáva asi najlepší herecký výkon v TV projekte vôbec, takto hrať vo filme, tak zbiera všetky Oscary, Glóbusy a Bafty. Brilantný scenár s dokonale psychologicky vystavanými postavami. Začne to ako mierne vtipné "anglické Fargo", ale postupne sa to premení na nesmierne brutálnu a drásavú policajnú drámu, vedľa ktorej sú veci ako True Detective alebo The Night Of večerníčky na dobrú noc. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Hodnotím po shlédnutí obou sérií a musím konstatovat, že Happy Valley není seriál, který by měl konkrétní myšlenku, jako že spíš oceníte prostředí městečka Halifax, které se nachází na severu Anglie. Bohem zapomenuté město, kde nikde nic není...jen pár magorů, nějaká ta vražda a jedna životem ošlehaná tetka, která je poměrně šikovná na pohled a k vostřejšímu slovu taky nemá daleko. Bavilo mě to. Vnímal jsem těch 12 epizod jako kdybych někomu vlezl do obýváku. Navíc ale s nějakou příběhovou kostrou, která tu ale podle mě hraje druhé housle. Vše ostatní si pro sebe bere ponurá atmosféra podpořená nehostinnou, ale stále zelenou krajinou, která jak kdyby z oka vypadla Skotsku nebo Irsku. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Označení "britské Fargo" je sice stejně tak zavádějící jako i zjednodušující, ale znáte to... Na každém šprochu pravdy trochu. Vzájemná příbuznost totiž není jen v konceptu samotném či v zasazení do každodenní rutiny zapadákova, ale i v té rovině, že se tu jde až na samou dřeň veškerých postav, které působí "jako vaši sousedi". A právě z toho důvodu je zdejší uvěřitelné dění "zla v každém z nás" tak mrazivě znepokojivé. Odvážná (a rozporuplná) je změna stylu i žánru během finálních dvou epizod, kdy se nekompromisní psycho krimi thriller mění ve vypjaté komorní psychologické drama, ve kterém již pro krimi linii není místo. Na škodu to ovšem není, protože tady nejde v prvním (a ostatně ani ve druhém) plánu o zločin jako takový, ale o postavy v jeho víru chyceném. | S1: 5/5 | S2: 5/5 | ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Řada nešťastných příhod, kniha čtrnáctá. Na jedné straně je mi sympatická verva, s kterou se scenáristka Sally Wainwright pustila do obžaloby násilí páchaného muži na ženách. Na druhé straně mne téměř exploatační vytěžování fyzické i psychické ženské bolesti iritovalo (při zobrazování násilí páchaného na mužích jsou tvůrci podstatně méně názorní). Téměř jako v nějakém biblickém podobenství nebo v téměř libovolném filmu od Larse von Triera (ovšem bez jeho ironického pomrkávání) přijímá Catherine jednu ránu osudu za druhou. Sama víceméně bez poskvrny (za nevhodné chování se na rozdíl od ostatních dokáže omluvit), funguje jako hromosvod cizích hříchů. Skutečné vyšetřování zločinů přitom vedou muži, jí se pouze několikrát poštěstí být náhodou ve správnou chvíli na správném místě (šťastné náhody scénář dávkuje stejně štědře jako ta nejobehranější klišé policejních seriálů). Podřízené postavení žen je konstatováno jako nezměnitelný fakt. Protagonistka se zkorumpovanému systému může buď poddat, nebo vzdát. Aktivní vyjednávání, které ukazuje jiné temné britské krimi s feministickým podtextem The Fall, jí není umožněno. Zvýšený zájem o utrpení zlomených a nalomených žen se odráží také v postupné žánrové proměně z procedurálního krimithrilleru v drásavé, částečně mateřské, částečně „kitchen-sink“ melodrama s hysterickými postavami. Není to sice na škodu, neboť silné emocionální scény postavené na hereckých výkonech dokáže Wainwrightová napsat lépe než scény něčím napínavé či překvapující (napětí je zde vzhledem k vševědoucímu vyprávění vůbec poskrovnu), jenomže poslední dvě epizody (které neodhalují mnoho nových informací a hlavně rozmazávají starší i novější traumata a prohlubují smutek a depresi hlavní postavy) a vyústění celé série jsou kvůli tomu v kontextu předchozího dění poněkud neuspokojivé. Přepnutí žánru totiž působí jako snaha nastavit čas o další dvě hodiny, spíše než jako reakce na potřeby vyprávění. Přes zvýšený zájem o vnitřní svět postav jsou hrdinové pozoruhodně neměnní a předvídatelní. Máme jistotu, že nevystoupí ze svých stereotypních škatulek. Cokoli udělá Tommy, bude ve své podstatě úchylné a zlé, cokoli udělá Catherine, bude správné. Na podobnou jednostrannost doplácí také snaha vytvářet atmosféru světa, z něhož vymizely skoro všechny pozitivní hodnoty a láskyplné mezilidské vztahy. Autorka moc tlačí na pilu, všechno je jenom temné, a může být jedině temnějším. Humor se, na rozdíl od námětově blízkého Farga, nepřipouští. Příliš urputná snaha o ponurost má ve výsledku opačný efekt – stává se úsměvnou. Oproti jiným britským a skandinávským krimi alespoň nejsou směšné příběhové zvraty, které scénář po většinu času udržuje ve sféře uvěřitelného. Společně s vynikající Sarah Lancashire jde o jeden z mála plusů série příliš ploché, aby mohla stát na postavách a zároveň málo našlapané dějem, aby byla uspokojující jako detektivka. 65% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Britská odpověď na seriálové Fargo. Opravdu velmi působivý, civilní a v oné předlouhé britské tradici sociálně kritický detektivní seriál v hlavní roli s policistkou ženou, která je zatížena nejen svou prací, ale i rodinnými problémy, ovšem na rozdíl od seriálového Farga chybí jakákoliv nadsázka a humorný prvek, Happy Valley je míněno zcela vážně...i přes svůj zjevně ironický název... Sonda do ženského světa, respektive do světa silné ženy, v němž téměř všechny mužské postavy mají negativní konotace, nebo působí slabošsky...záměr přistoupit empaticky k zobrazení násilí páchaného na ženách byl zjevně naplněn, je to místy ovšem poněkud jednostranný pohled... Nikdy bych nevěřil, že mne někdy takhle chytne tak nepokrytě feministická detektivka! Série 1: 90%, série 2: 90% ()

Galerie (154)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama