poster

Šťastné údolí (TV seriál)

  • Velká Británie

    Happy Valley

Krimi / Drama

Velká Británie, 2014–2016, 11 h 58 min (Minutáž: 58–60 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • laik_60
    *****

    Vcelku vydarený britský krimi seriálik. So slušným hereckým podaním. Jeden by sa čudoval, čo v takom malom nie príliš ľudnatom údolí sa odohráva. Bývala detektívka v súčasnosti radová policajtka a jej osobné trauma bola jedna dejová línia, pozornosť, napätie a očakávanie bola tá druhá dejová línia a zmätky okolo únosu výkupného a činov miestnych gaunerov vrátane učtovníka (tiež výborne zahratého S. Pembertonom). U mňa veľmi slušná štvorka. Mno pozrel som aj druhú sériu a zvyšujem hodnotenie na päť hviezdičiek. Druhá séria bol moc fajnová okorenená o také zvláštne psychologično. Len divák aby sa dostal do deja a osôb musí vidieť aj prvú sériu. Odporúčam milovníkom krimi žánrov. Policajtka Catherina ako bývalá dedektívka, teraz ako radová policajtka v každom diely exceluje na "schová" cele pátracie dedektívne oddelenie do vracka.(11.11.2017)

  • Dadel
    ****

    Výborný krimiseriál z neokoukaného prostředí britského venkova, s netypickou ústřední hrdinkou - ráznou policajtkou ve středních letech, skvěle vygradovaný.....až do čtvrtého dílu. Ten je předčasným vyvrcholením první sezony, další dva díly už jsou jen antiklimax a roztahaný dojezd zápletky, kde policajtka už nemá uniformu a řeší se rodinné problémy (a vrah, násilník a feťák zatouží po otcovských povinnostech - wtf). Tj. to, co by Američani vměstnali do pětiminutového epilogu, tady má dvě hodiny, ale Britové mají na tuto podivnou narativní křivku zřejmě patent (viz seriál The Fall).(10.2.2018)

  • noriaki
    ****

    Jestli má tenhle seriál nějakou podstatnou chybu, tak ve scénáři. A tím nemyslím jenom to že režisér děj na čtyři, maximálně pět epizod roztáhl do šesti. Ale především to, že s tím tlačením na pilu trochu přestřelil. Ano, násilí se stupňuje, děj se zaplétá a z lidí se na povrch dostává to nejhorší v nich. Jen uvěřitelnost dostává na frak. To co snese film se specifickým námětem, neustojí drama honosící se nálepkou "ze života". A přitom stačilo víc naťuknout psychologii postav a nechat je prožít ještě jednu a nebo dvě emoční krize navíc. Tyhle momenty jsou ty co drží atmosféru, ne spousta krve a syrovost. Abych jenom nekritizoval, tak se zmíním že herci jsou do jednoho špičkoví. Aby taky ne, když mají tak výborně napsané charaktery.(29.10.2014)

  • Morholt
    ****

    Vzhledem k tomu, že Fargo ve mě nějakou výraznější stopu nezanechalo, neměl jsem potřebu porovnávat. Z mého pohledu to byla příjemně nepříjemná přehlídka obyvatel jednoho anglického maloměsta, kde se pod relativně poklidným povrchem skrývají osobní dramata, která pomalu vyplouvají na povrch ve chvíli, kdy je unesena dcera jednoho z místních podnikatelů. Není příliš co vytknout. Atmosféra klasicky televizně britská, postavy propracované, příběh výborně napsaný i dobře zrežírovaný. Problém jsem neměl ani s herci, přičemž Sarah Lancashire byla naprosto famózní. Na plný počet tomu něco chybělo, ale i tak u mě vládne velká spokojenost. 85%(22.11.2014)

  • Matty
    ***

    Řada nešťastných příhod, kniha čtrnáctá. Na jedné straně je mi sympatická verva, s kterou se scenáristka Sally Wainwright pustila do obžaloby násilí páchaného muži na ženách. Na druhé straně mne téměř exploatační vytěžování fyzické i psychické ženské bolesti iritovalo (při zobrazování násilí páchaného na mužích jsou tvůrci podstatně méně názorní). Téměř jako v nějakém biblickém podobenství nebo v téměř libovolném filmu od Larse von Triera (ovšem bez jeho ironického pomrkávání) přijímá Catherine jednu ránu osudu za druhou. Sama víceméně bez poskvrny (za nevhodné chování se na rozdíl od ostatních dokáže omluvit), funguje jako hromosvod cizích hříchů. Skutečné vyšetřování zločinů přitom vedou muži, jí se pouze několikrát poštěstí být náhodou ve správnou chvíli na správném místě (šťastné náhody scénář dávkuje stejně štědře jako ta nejobehranější klišé policejních seriálů). Podřízené postavení žen je konstatováno jako nezměnitelný fakt. Protagonistka se zkorumpovanému systému může buď poddat, nebo vzdát. Aktivní vyjednávání, které ukazuje jiné temné britské krimi s feministickým podtextem The Fall, jí není umožněno. Zvýšený zájem o utrpení zlomených a nalomených žen se odráží také v postupné žánrové proměně z procedurálního krimithrilleru v drásavé, částečně mateřské, částečně „kitchen-sink“ melodrama s hysterickými postavami. Není to sice na škodu, neboť silné emocionální scény postavené na hereckých výkonech dokáže Wainwrightová napsat lépe než scény něčím napínavé či překvapující (napětí je zde vzhledem k vševědoucímu vyprávění vůbec poskrovnu), jenomže poslední dvě epizody (které neodhalují mnoho nových informací a hlavně rozmazávají starší i novější traumata a prohlubují smutek a depresi hlavní postavy) a vyústění celé série jsou kvůli tomu v kontextu předchozího dění poněkud neuspokojivé. Přepnutí žánru totiž působí jako snaha nastavit čas o další dvě hodiny, spíše než jako reakce na potřeby vyprávění. Přes zvýšený zájem o vnitřní svět postav jsou hrdinové pozoruhodně neměnní a předvídatelní. Máme jistotu, že nevystoupí ze svých stereotypních škatulek. Cokoli udělá Tommy, bude ve své podstatě úchylné a zlé, cokoli udělá Catherine, bude správné. Na podobnou jednostrannost doplácí také snaha vytvářet atmosféru světa, z něhož vymizely skoro všechny pozitivní hodnoty a láskyplné mezilidské vztahy. Autorka moc tlačí na pilu, všechno je jenom temné, a může být jedině temnějším. Humor se, na rozdíl od námětově blízkého Farga, nepřipouští. Příliš urputná snaha o ponurost má ve výsledku opačný efekt – stává se úsměvnou. Oproti jiným britským a skandinávským krimi alespoň nejsou směšné příběhové zvraty, které scénář po většinu času udržuje ve sféře uvěřitelného. Společně s vynikající Sarah Lancashire jde o jeden z mála plusů série příliš ploché, aby mohla stát na postavách a zároveň málo našlapané dějem, aby byla uspokojující jako detektivka. 65%(4.12.2014)