Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (565)
Rozpočet $200miliónov║ Tržby USA $61,524,375║ Tržby Celosvetovo $220,901,419▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Veľmi skratkovité, dejovo skôr chladno podané, nepútave. Postavy nezaujímavé, povrchne vykreslené. Phoenix vízorovo dobre vybraní ale aj tak nedokáže patrične strhnúť, skôr tam dáva jeho klasické psycho úškrnky. Ridley Scott sa týmto moc nepredviedol, okrem vizuálu a výpravnych bitiek moc nezaujal. Musím len dúfať že DC verzia bude zrozumiteľnejsia a hlavne o niečo pútavejšia. Tento rok bohužial moc nevychádza a kvalita nám uteká kto vie kam. /videl v kine: 65%/ ()
Rimmer by možná táhnul Evropou s největším generálem všech dob a kosil Belgičany, ale já tuším defraudaci vstupného do kina, které jsem se i přes bídné ohlasy rozhodl obětovat. Vizuálně to má i v šestaosmdesáti Scott pořád v ruce, a přistihl jsem se při myšlence, kdo tohle jednou točit bude, až Ridley nebude. Jenže podobných myšlenkových úniků od filmu přibývalo víc a víc, většinou do hodin dějepisu, kdy jsem se marně snažil vzpomenout na příčiny, proč obránci republiky zničehonic přistane na hlavě královská koruna, nebo kdy stačila jedna večeře a jeden dopis k návratu z Elby. Bitvy vtahují jako málokde. Čert vem dějepisnou přesnost, protože když u Slavkova začne praskat led, jdete pod vodu společně s kaskadéry, zatímco u Waterloo cítíte totální zmar a zkázu, ze které je vám až fyzicky špatně. Jenže místo více bitevních tažení, více Napoleonovy egoisticky-maniakální cesty, která rozvracela Evropu, se naprosto nesmyslně toká s Josefínou, přičemž shrnout jejich vztah v dopisech [idea© by ywett_a] by ulehčilo stopáži ve prospěch výše zmíněného. Slíbená čtyřhodinovka na streamu mě nechává chladným, jednak je to podraz na diváka, a taky asi nemám sílu sledovat cringe vztah dvou lidí, kde se k sexu láká nadrženým ržáním, zatímco druhá strana si stěžuje na čerstvě upravené vlasy. ()
Působí to jako clipshow desetidílné minisérie. Je hezké, že chce Scott dekonstruovat Napoleona, dělá to ale naprosto neorganicky. Nosným by měl být vztah s Josefínou, který je ale naprosto nerozvinutý a její postava šíleně degradovanná na smutné koukání. A je mi jedno, jestli to nějak ožije v režisérském sestřihu - Scott touhle svojí neschopností uvést film v kinech leda škodí kinematografii. Není to vyloženě katastrofální, ale rozhodně zbytné. Válečné scény nesahají těm Bondarčukovým po kotníky, ale to by mi tolik nevadilo, kdyby ten film našel "něco". ()
Život Napoleona ťažko zúžiť na 2 a pol hodiny alebo 4 hodiny režisérskeho filmového materiálu. Na to je aj seriál málo. A napriek Scottovej skvelej výprave toto zúženie anglosaského typu bolo ešte viac stiahnuté na 3 milióny mŕtvych v štatistikách a jeho milostný život. No, milostný život. V podstate sme videli len prášenie škaredej Jozefíny, bezemočne a pudovo. Ešte si tam povedali v posteli, že on je tyran, to ešte ani keď prvým konzulom nebol, a je to vybavené, aby sa divák nastavil. Napriek skvelej Phoenixovej hereckej póze: bol ale toto pravý Napoleon? Len bezcitný, strohý a večne nafúkane sa tváriaci despota? Navyše taký, čo už v dvadsiatke vyzeral ako päťdesiatnik? Historici tvrdia iné, na čo Ridley Scott len mávol rukami, že nikto nevie, ako to presne bolo. Nikto? Bavíme sa o dobe, kedy už vychádzala denná tlač, nie o dobe staviteľov pyramíd. Bavíme sa o dobe, kedy bola vojna permanentne a nie kvôli Napoleonovi - revolučnému Francúzsku ju predsa vnútili práve spojenci, ktorým sa nepáčili rúcanie starých hodnôt, ktoré živili incestných pančuškárov. Aj preto to zúženie na zabíjajúceho tyrana je absolútnym nepochopením doby, kedy Napoleon naozaj neskôr aj zpupnel, lebo s jedlom rastie chuť, ale nespomína sa, prečo bol tak ľudom milovaný, že napriek všetkým obetiam dobyl po zvrhnutí Francúzsko bez jediného výstrelu? Žeby ponuka tohto tyrana bola iná ako starých panovníckych rodov, ktorý v skotnatenosti a porobe videli nerušiteľný štandard? Osobnosť Napoleona je príliš komplexná na to, aby sa mohla jednoznačne hodnotiť len negatívne alebo oslavne a taký mal byť aj film. Lebo mnoho vynikajúcich vecí tu po tejto dobe ostalo dodnes a sme za ne radi - zavedenie občianskeho zákonníka, ktorý je dodnes základom právnych systémov po celej Európe - áno, aj vďaka tým výbojom. Rozšírenie práv, dostupnejší vzdelávací systém nielen pre vyvolených, budovanie infraštruktúry, nič z toho ukázané vo filme nebolo ukázané a obávam sa, že úmyselne. Do tohto krámu sa to nehodilo. Divákov bude predsa viac zaujímať nejaká Jozefínka s roztiahnutými nohami či opretá o nočný stolík. Historicky je film postavený na mnohých nezmysloch, ktoré sa ani nestali, no a vlastne na záver nech si odpovie každý sám: čím mi tento film dokázal, že šlo o génia s predpokladaným IQ minimálne 145 a jedného z najväčších vodcov všetkých čias? Ja tvrdím, že ničím. Dostali sme nabubrelého hlupáčika, ktorý mal len istý čas šťastie a nekonečnú chtíč po sláve a ženách. ()
Áno, je to polotovar. Reklama na vyše štvorhodinovú verziu, ktorej sa dočkáme na streame. Ale takisto obovská ukážka filmárskeho kumštu už v tejto podobe. Epický historický životopis vie takto natočiť jedine Ridley Scott. So všetkým, čo si pod tým predstavujete. Od dokonalej vizuálnej stránky, strhujúcich bojových scén, čiernohumorného podtónu až po faktické nepresnosti, z ktorých seriózni historici dostávajú zástavu srdca. Veľkolepý zážitok pre veľké plátna. 9/10 ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Americký historik Paul du Quenoy označil film za "absolútnu katastrofu". Joséphine podľa neho nemohla hrať "vulgárna a nepríťažlivá Vanessa Kirby". Za plno historických chýb, vrátane znázornenia tzv. slavkovského mýtusu o prepadnutom ľade, odporučil režisérovi Scottovi, aby absolvoval doučovanie. (Arsenal83)
- Napriek úspešnej spolupráci v Gladiátor (2000) nebol Joaquin Phoenix úplne jedinou voľbou Ridleyho Scotta pre hlavnú úlohu, ale ako režisér uviedol, presvedčil ho jeho herecký výkon vo filme Joker (2019), po ktorom dospel k záveru, že Phoenix by mohol byť „úžasným prínosom“ pre film kreatívne a komerčne. (Arsenal83)
- Popredný francúzsky historik Patrice Gueniffey označil film za „protifrancúzsky a plný historických nepresností". (Arsenal83)
Reklama