Režie:
Jaroslav DudekScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Jindřich NovotnýHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Chudík, Miloš Kopecký, Eliška Balzerová, Josef Abrhám, Hana Maciuchová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Jana Štěpánková, František Němec (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(20)
Obsahy(1)
Seriál nás provází osudy protagonistů spjatými ze všech úhlů pohledu s oddělením ortopedie. Do příběhu vcházíme ve chvíli, kdy do místní nemocnice je po autonehodě přivezen těžce raněný známý hokejista, reprezentant Přemysl Rezek, na oddělení primáře Sovy nastupuje mladá lékařka Alžběta Čeňková, právě sloužící, nezapomenutelný doktor Štrosmajer svérázně "chválí" sestru Huňkovou a primář Sova na rodinné oslavě začíná mít vážné obavy o svého syna Karla... A to zdaleka není celý výčet postav a událostí, které nás čekají v jednom z nejlepších Dietlových seriálů, podpořený skvělými hereckými výkony a vydařenými dialogy... Seriál měl původně třináct dílů, po velkém úspěchu pak bylo dotočeno dalších sedm. Roli primáře Sovy původně rozehrál Karel Höger, kterého po jeho úmrtí během natáčení nahradil právě Ladislav Chudík. (pfa)
(více)Recenze (414)
Klenot československých seriálů, bez ironie. Dřív jsem Nemocnici nemohla přijít na chuť, vždycky jsem zahlídla jen kus v televizi a přišlo mi to všechno směšné a hloupoučké. Když ale člověk nakouká obě série, všimne si těch výborných hereckých výkonů (snad jedině Chudík a Motlová byli na mě už "moc"), propracovaných a vyvíjejících se charakterů, zajímavých střetů a dějových linek. Obzvlášť mě bavila inteligentní svobodná matka Jany Štěpánkové, ambiciózní, ale věčně na ocet ortopedka Elišky Balzerové a geniální Miloš Kopecký. Navíc je to kvalitně natočené, moc se tu nesoudruhuje (celkem zajímavé je, že když už někdo soudruhuje, je to záporná postava), a i když je to všechno idealistický nemocniční sen, holt mě to baví. ()
Včera jsem náhodou viděl jeden z dílů Nemocnice a i když jsem si mlhavě pamatoval dokonce děj onoho dílu, překvapilo mne jak je to koukatelné i po tolika letech. A to i přes šílenou módu, odlesky do kamer od lesklých věcí, přesvícené noční scény, neuměle udělaný nemocniční výtah apod... Dietl ty osudy prostě podal věrohodně. Velkou zásluhu na tom mají asi hlavně herci, protože v seriálu se tenkrát vyskytli prakticky všichni z tehdejších serebrit. Nelze opomenout hudbu pana Klusáka, kdy i po tolika letech vám ústřední melodii zapíská každý... Za mne je to tedy za 4 umělé krčky. * * * * ()
Dietlův originál, to je zábava s hereckým uměním: Štrosmajerovo dobírání si sestry Huňkové, moudra primáře Sovy, energická Bety Čeňková, cvachovitý Cvach, sebevědomý Blažej, tajemná Ina, rázovitá Fastová, hádavičná zelinářka... Pamatuji si, že při Štrosmajerově smrti jsem nechápal stejně jako šachistka Jindřiška. Při prvním sledování jsem byl ještě mladší než Jindřiška:-) Reprízování Nemocnice v porovnání třeba se současnou nováckou Ordinací asi trochu ztrácí. Problémy, které hrdinové řeší, a místy zastaralé, někdy i soudružské prostředí působí jako z filmů pro pamětníky. ()
Seriál dobře kombinuje divácky atraktivní nemocniční problémy a tamní kolektiv s propracovanými osobními problémy jednotlivých hrdinů. Celé to do sebe zapadá, problémy se různě zašmodrchávají.... Navíc tam hrajou opravdu dobří herci, kterým se dají ty role a repliky věřit. Osobně mně tenhle seriál nijak výrazně nebavil, ale v porovnání se ostatní českou seriálovou tvorbou se tomu kvalita prostě nedá upřít. // update 2022 - koukám na to po dlouhé době v celku a ono to je fakt dobrý. Ne všechny linie jsou stejně silné a zajímavé, ale jako celek to funguje a pořád mne zajímá, kdo si začne s kým, kdo bude primář a tak vůbec. ()
Zdařilý a téměř všemi oblíbený (dnes už kultovní) televizní seriál, který ani po dlouhých téměř třiceti letech nezklame jak věrného a stálého televizního diváka tak i toho občasného a nového . Skvělá Dudkova předloha, scénář-jakbysmet, režie, herecké výkony na tehdejší velice dobré úrovni, oblíbená, pronikavá a velice zapamatovatelná hudba, a hlavně příběhy ze života obyčejných lidí jejich charaktery a nevšední problémy. Tak to přesně můžu, a tento seriál mi to přesně před mnoha lety miliónově splňoval. Dietl měl prostě čich, a jeho poměrně zdařilé seriály ( a to nekoukám ani na dobu a ani nejsem nějak politicky zaujatý), za bývalého režimu vždy téměř povinně vyklízeli ulice. Prostě televizní klasika. Škoda jen jedné věci? A to sice toho že se tohoto seriálu nedožil pan Karel Höger (původní dr. Sova). Se kterým byla natáčena původní třináctidílná série v roce 1976. A dodnes s ním zbylo několik natočených scén, třeba ta pod deštníkem s Eliškou Balzerovou a Ladislavem Chudíkem. Nejraději jsem měl ale stejně a samozřejmě dr. Štrosmajera a jeho nezapomenutelné výlevy nejen ze života ale i ze své bohaté lékařské praxe. Jako třeba tento který povídal vrchní sestře Pěnkavové (Iva Janžurová).."Kdyby blbost nadnášela, tak tu létáte jak holubička." Nevím jestli originál z jeho hlavy? Ale jak pravdivé že? ()
Galerie (131)
Photo © Česká televize / Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (153)
- Vzhledem k úmrtí Karla Högera musely být všechny scény s ním přetočeny novým představitelem primáře Sovy Ladislavem Chudíkem. Jedna scéna s Högerem však v seriálu zůstala. Na konci epizody Setkání (1977) odjíždí primář Sova svým Moskvičem zpět do Týniště, přičemž jedoucí auto zabírá kamera zvenčí zezadu, takže není vidět, kdo řídí a že tím řidičem je právě Karel Höger. Byla to jedna z mála scén, kterou ještě Höger stihl natočit a režisér Jaroslav Dudek ji tam z piety k herci nechal. (cundak)
- Na dveřích oddělení lze vidět ještě nápisy „Orthopedie“, později se slovo počeštilo a nahradilo nově „Ortopedie“. Původ slova pochází z řeckých slov „orthos“, což znamená „správný“ nebo „rovný“, a „paidion“, což znamená „dítě“, a to proto, že ortopedie byla poprvé praktikována jako způsob léčby dětských deformit páteře. Moderní ortopedie se samozřejmě rozrostla a zahrnuje rozmanitou škálu léčebných postupů pro všechny věkové skupiny. Ve světě se používají pro tento obor slova Orthopaedic a Orthopedic. (sator)
- Ladislav Chudík (primár Sova) zobral svoju úlohu ako výzvu. Sám po rokoch priznal, že takáto rola sa neodmieta, nakoľko bol pôvodný predstaviteľ primára Sovu Karel Höger jeho kamarát, aj keď spolu natočili iba dva filmy, Nástup (1952) a Tvár v okne (1963), a jeho úlohu bral ako jeho poctu a svoje poslanie. (Raccoon.city)
Reklama