Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

misterz 

všechny recenze uživatele

Celkom sci-fi úlet. Vo filme je množstvo prvkov a inovatívnych nápadov, ktoré vzbudia pozornosť alebo pobavia. Napr. taká živá, zmutovaná hracia konzola, zbraň z kosti so zubmi miesto nábojov, bioporty v chrbtici a pod... Keď sa nad tým tak zamyslím, celkovo príbeh nie je nejak zvlášť zaujímavý, vlastne je dosť jednoduchý, v tomto prípade mi to však vôbec nevadilo. Všetko nahrádza mne obľúbený sci-fi motív - splývanie jednotlivých realít a následná neschopnosť rozlíšiť čo je skutočné a čo nie. Síce ma to nebavilo tak ako napr. v Počiatku (2010), ale aj tak potešilo. Možno by som trocha zapracoval na výprave, doplnil dejovú linku o nejaký zaujímavý nápad a prelínanie realít ešte viac prepracoval. Inak celkom spokojnosť. 70/100 ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Typický Cronenberg s oblíbenými výrazovými prostředky: realita zaměňovaná bez předešlého upozornění za sen, halucinaci, virtuálno, imaginaci........a zase zpět za použití morbidních patvarů zvířat i lidí, čvachtavých zvuků doprovázejích patlání se ve všelijakých blivajzech. Kdo to má rád, užije si, ale můj šálek kávy to není. ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

V roce 1999 vznikly minimálně tři tématicky podobné filmy - eXistenZ, Třinácté patro a Matrix - z toho první dva mají tu smůlu, že byly a dodnes jsou ve stínu toho třetího. Tenhle Cronenbergův thriller je velice zajímavým filmem, ale děj je až moc zamotaný, plný věcí, které nedávají smysl (což někdy u filmu nevadí, ale tady to moc nefungovalo), a místy trochu nudný. Bohužel tahle sci-fi nedosahuje kvality jiných Cronenbergových děl, ale přesto kostěnou pistoly a živočišné herní konzole byly zajímavý a originální nápad, který jentak nikdo nezapomene. ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Moc dobrej Cronenberg, kterej se tady zaplať pánbuh drží s úlety celkem při zemi, i když o rozruch je ve scénáři také slušně postaráno už jen samotným námětem. Jedná se o vizionářský výlet do světa her a herních konsolí (samožřejmě zohledněno rokem 1999). Dost otřesně hrající Jennifer Jason Leigh vyvine úplně novou a převratnou platformu hraní, která hráče uvrhne do paraleního světa, jenž je tak reálný, že hráči potom hrozí neschopnost rozpoznávání reality, což zajisté může vést až k šílenství. Film obsahuje pár dosti gore, možná až splatter efektů, není však ani náhodou hororem, i když je schopen si vybudovat slušnou atmosféru. Hodně překvapený jsem byl při prvním testování hry, kdy vyobrazení herního světa bylo pro mne velkým překvapením. Mně se tohle hodně líbilo, plnou palbu nedávám kvůli minoritním chybkám a celkovému porovnání s další režisérovou tvorbou. Řekl bych, že se na eXistenZ hodně díval pan Nolan a nechal se i inspirovat pro svůj Inception, stejně jako Cronenberg mohl pokukovat po Kathryn Bibelow. 85% ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Od Cronenberga mám rád 3 filmy (Dějiny násilí, Východní přísliby a Mouchu) a přestože ať se snažím sebevíc, nemůžu objevit žádný další výborný film, který bych přidal. eXistenZ není zase tolik objevným filmem jak se tváří. Ano jistý prvek neokoukanosti se nedá upřít, ale opět je v mnoha scénách ten nechutný Cronengerg, kterého zrovna dvakrát nemusím. Herci ničím nevyčnívají. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama