Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (2 106)
Od Temného rytíře neuplynul ani rok a zástupy lidí najednou křičely, že jsou Watchmen na komiksové poměry až příliš seriózní a tím pádem směšní. Na straně druhé se ale Batmanovy nastolené vizuální linie drží natolik pevně, že je Snyderovo dílo najednou na vážné drama příliš barevné. A předsudky se kromě puritánské části společnosti začaly dotýkat i běžného diváka, který najednou nedokáže překousnout pár neurážejících "modrých" záběrů. A uniká tak potěšení z brilantní adaptace, mistrovské režie a hereckých výkonů, které neruší, ale naopak přesně naplňují jednotlivé charaktery a bezchybně tak ruší všechny dosavadní superhrdinské škatulky. Strážci jsou v mých očích veledílem, které paradoxně předběhlo dobu. Jsou moderně a i přes svou štědrou stopáž velmi zručně natočení, ale jejich vzpomínková melancholie v žánru své místo ještě nemá. O to snáze se ale můžou stát nedotknutelnou modlou pro všechny, kteří je přijmou. ()
// "October 12, 1985. Tonight, a comedian died in New York." Následující řádky nejsou joke. Strážci - Watchmen jsou naprosto strhující velkolepá podívaná, a je mi naprosto ukradený, jestli za to může víc geniální předloha, nebo Snyderova vizuálně dechberoucí adaptace. Ten film, tak jak jsem ho před chvílí asi potřetí v životě viděl, je beze srandy komiksovej i filmovej milník, kterýmu se ve vší serióznosti může rovnat fakt jen máloco, a letošní Endgame mezi to určitě nepatří. Tam, kde totiž ostatní potřebují 20+ filmů, aby neřekli nic nového, stačí tady tři hodiny, aby bylo sděleno kompletně vše, s patřičným rámcem, vlastním historickým kontextem, i okázale působivými akčními hody. Není divu, že po tomhle stropu chtěl Snyder zkusit s DCEU něco trochu jiného, komornějšího, a mnohem osobnějšího. V Batman vs. Superman se mu to málem povedlo znovu dotáhnout k dokonalosti. Věčná škoda, že pak jeho vize zanikla a my dostali ten clusterfuck v podobě Justice League. Mohla se znova přepisovat historie. Anyway, jestli na tohle dokáže někdo navázat, je to Lindelof s HBO za zády. Už za pár hodin budeme znát výsledek... ()
No rozhodne to neni takovej super mega narez, aby mi to utrhlo koule, ale v zadnym pripade nejsem zklamanej. Snyder v podstate dodrzel to, co slibil. Natocil vyjimecnej komiks, kterej se zadnymu jinymu komiksovymu filmu nepodoba, vyhnul se spouste klise a pojal to v pekne drsnym a cynickym stylu. Na druhou stranu, co si budem namlouvat, stejne sem si uzil nejvic ty typicky komiksovy akce superhrdinu. I kdyz samozrejme ne uplne typicky, tady se v klidu umira a znasilnuje. Co se tyce pribehu, nemuzu se zbavit pocitu, ze by se to klidne dalo vtesnat do dvou hodin, misty to je precejen trochu rozvlekly a konec je lehce natahovanej. Komiks sem sice nikdy necet, videl sem z neho tak maximalne obal, ale pribeh mi zas tak moc komplikovanej neprisel, Snyder sice nesetri s flashbackama, az se kolikrat ta hlavni dejova linie ztraci, ale ja se v tom celkem slusne orientoval. No a co se tyce samotnejch superhrdinu. Je to celkem sympaticka sestava, i kdyz se tady neda nikdo oznacit vylozene za kladase, ale tak nak mi prislo divny, jaktoze vsichni umi tak skvele bojovat, kdyz to sou vlastne obycejny lidi bez zvlastnich schopnosti. Druhej drobnej problem sem mel s Manhattanem, prehlidnu fakt, ze mu ruzne mizi a zas se objevujou spodky, ale zaslouzil by si proste drsnejsi hlas. No a herci jsou fajn, ne ze by podavali nejaky oskarovy vykony, ono ostatne zadnej z nich nema nejak moc prostoru, ale Patrick Wilson je paradni a hlavne me potesil Jackie Earle Haley, kterej pripomina uchyla z Jako male deti. No a dalsi pochvalu si Snyder zaslouzi za vizualni stranku, triky jsou perfektni, ale rozhodne se nejedna o nejakou digitalni podivanou a pusobi to dojmem, ze takovej svet fakt muze existovat. No a posledni pochvala je za paradni hudbu. Snyder proste natocil vyjimecnej, ale ne bezchybnej, komiksovej film a je jen otazkou, do jaky miry na tom ma podil udajne kvalitni predloha. ()
Komplexní, eRková a inteligentní komiksová bomba. Docela se divím těm řečem o složitosti filmu, dokonce jsem měl strach, že se v tom budu ztrácet, protože Mooreovou předlohou jsem netknutý. No ale nakonec jsem žádné problémy neměl, a nebude je mít nikdo, kdo je schopen film pozorně sledovat. Strážci mě zaujali hned v několika ohledech (myšlenkový přesah, vizuální stránka, brutalita, nekompromisnost). Nářez! ()
Z komiksu jsem četl zhruba první třetinu, díky které jsem neměl problém se ze začátku orientovat a mohl ocenit Snyderovu přesnost při převedení na plátno, ale jinak selhal přesně tam, kde jsem to čekal. Jeho optika je totiž na krušnou atmosféru filmu příliš vyleštěná a feeling osmdesátek (a ostatních období) musí obstarávat chytře vybrané písničky, což bolí o to víc, když víte, že by to bez nich moc nefungovalo (bolestivou výjimkou je sexuální scéna, kterou použitý song spolehlivě pošle do kopru). Snyder ale především nezvládá práci s postavami, které jsou (kromě Roschacha) celkem unylé, a postupně tak začnou padat do škatulek divně oblečených lidí, kteří vás vlastně moc nezajímají (hlavně Ozymandias je zoufalost sama). Přes to všechno mě Watchmeni víc než půlku stopáže celkem bavili, jenže pak nastoupil roztahaný závěr, který vymetá jedno klišé za druhým, a přestože je slušně napsaný (hádám, že z velké části dědictví předlohy), Snyder ho dokázal proměnit v otravnou okecávací čtyřicetiminutovku, která vás utvrdí v tom, že mimo akční scény dokáže zabít cokoliv. Co mi tedy z filmu utkvělo? Dvě hodně vydařené bitky (ulička a vězení), překvapivě snesitelný výkon Patricka Wilsona a hořká příchuť velké propálené šance, protože filmu všechny ty dobové a politické podtexty nechybí, jen cítíte, že je šlo podat mnohem lépe. Takhle se nakonec člověk diví tomu, že ho tak osudově vystavěný film nechal chladným. 6/10 ()
Galerie (236)
Zajímavosti (96)
- Podle komiksové předlohy byla Rorschachova (Jackie Earle Haley) maska vyrobena z šatů určených pro Kitty Genovese, která byla zavražděna. Maska reaguje na teplo a tlak. Použitá látka byla vedlejším produktem výzkumu Dr. Manhattana (Billy Crudup). (Sufferer)
- Rorschach (Jackie Earle Haley) povie vo filme asi najslávnejšiu vetu kráľa Leonida z predchádzajúceho filmu Zacka Snydera 300: Bitva u Thermopyl (2006): "Never surrender" ("Nikdy sa nevzdávaj"). (Metou)
- Vtip o klaunovi, který vypráví Rorschach (Jackie Earle Haley) u psychiatra, pochází z díla "Největší z Pierotů" českého spisovatele Františka Kožíka. (Thommy91)
Reklama