Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 074)
Po prvních několika minutách jsem filmu moc nevěřil. Hlavně mě šokovalo naložení s přeživšími z minulého dílu. Ale nakonec si mě i tenhle díl vetřelců svým způsobem získal. Fincher se hodně snažil natočit pořádný film a leckteré aspekty jsou skvělé. Na osobité předchozí díly ale nestačí, je to spíš chudý příbuzný. ()
Napotřetí už se malinko schyluje k poklesu kvality, ale stále si ještě série hájí seriózní nádech. Jestliže byla dvojka vetřelců plná, zde se dospělý jedinec objeví jeden jediný. S tím zákonitě přichází méně akce a divák namlsaný z předešlé strhující bitvy se cítí trochu nenaplněn. Tedy alespoň tak to je v mém případě, trojka se nenese ani v atmosferickém duchu jedničky. Ale rozhodně se nejedná o tuctovou záležitost. Film má své kouzlo, i když se zdá mírně bezbarvý. ()
Tenhle díl stavím kousíček pod původní Scottův opus. Fincher je talent, to se nezapře. Bohužel k třetímu pokračování série se údajně zachovalo studio jako k nechtěňátku, takže byl vůbec problém vejít se do rozpočtu (což je místy vidět). Přesto po Cameronově okázale militantní přestřelce je tahle psychologická hra v naprosto odpudivé prostředí kosmického krimu pro ty nejhorší delikventy doslova zjevením. Plíživý děs je záludnější než jindy, zbraní se nedostává a Ripleyová musí bojovat na dvou frontách – s hladovým vetřelcem a úchylnými "spolubydlícími". Možná je "trojka" něco úplně jiného, že se čekalo, ale s odstupem času ji mám raději než Cameronův příspěvek do Vetřelecké famílie. ()
Zde poprvé hrají v této kultovní sérii hlavní roli dva klíčové elementy. Tím prvním je samozřejmě neoddiskutovatelně Vetřelec samotný, druhým se stává depresivní a skličující prostředí spolu s morálkou a psychickými profily odsouzenců. Masoví vrazi, násilníci, pedofilové. Fincher už ve své prvotině odpadem skutečně nešetří a jeho kamerové eskapády (pohled očima vetřelce) už zde nabírají ty správné obrátky. Bohužel je zde monsutrum zase jen v jednotném čísle a navíc při celkovém záběru až otravně počítačové. Zde je oproti druhému dílu lehký downgrade. Atmosféra je však geniálně depresivní a hra se světly je naprosto geniální. Za zmínku stačí například nasvícení backgroundu při pitvě. Zvírazněné obličeje střídané krátce snímanými makrodetaily ostří skalpelu je neskutečně sugestivní. Rovněž vězňové mají působivě napsané charaktery a konec v podání Finchera celkem ani nepřekvapí. Rozhodně progresivní a nejpodivnější Vetřelec. ()
Každého z prvních tří Vetřelců dokonale charakterizuje jedno přídavné jméno. Jednička byla napínavá, dvojka akční a trojka úchylná. Jak jinak taky, když Ripleyová ztroskotá na vězeňské planetě obydlené těmi nejzvrhlejšími sexuálními devianty, kteří neviděli ženskou dýl než pevnou stolici. Ale je tu ještě jeden host do domu – alien. I když vlastně ne jen jeden. Spíš jeden na třetí. Nebo na druhou? David Fincher netočí tak docela normální filmy a když už, tak ne o docela normálních lidech. A netočí špatně, pokud zrovna... netočí špatně! Vetřelčí zářez na jeho pažbě nejspíš nebude moc hluboký, respektive neměl by být. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že tentokrát natáčel pod tvrdým tlakem z vnějšku, je to hodně mainstreamové a hodně neosobní (až na pár chutných honiček v závěru). Chvílemi hrůzně zmatené, jako by Fincher utíkal před vetřelcem a jindy tak klišovité, jako by zrovna vylezl z hibernátoru. Dokonce i ta pověstná fincherovská depresivní nálada tu chybí. Ale byl to jeho první vážnější počin na poli celovečeráků, což část křivd ospravedlňuje. A ten zbytek vydá maximálně na ***. 60% Zajímavé komentáře: ScreamJay, JohnnyD, MIMIC, PALINO, mr.kliky ()
Galerie (118)
Zajímavosti (59)
- David Fincher si původně vybral ke spolupráci kameramana Jordana Cronenwetha, mezi jehož nejznámější práce patří Blade Runner (1982) v režii autora původního Vetřelce (1979) Ridleyho Scotta. Bohužel během natáčení se u Cronenwetha rozvinula Parkinsonova choroba a film za něj musel dokončit Alex Thomson. Fincher později - počínaje Klubem rváčů (1999) - navázal dlouhodobou spolupráci s jeho synem Jeffem Cronenwethem. (Flexaret)
- Režisér David Fincher chtěl jakožto velký fanoušek filmu Withnail a já (1987) obsadit do role Clemense Richarda E. Granta, aby ho znovu spřáhl s herci Paulem McGannem (Walter Golic) a Ralphem Brownem (Francis Aaron). Studiu se však Grant do vězeňského prostředí nezamlouval a preferovalo Charlese Dance. (PaTeXx)
- Speciální edice nabízí mimo jiné i rozšíření dramatické štvanice na vetřelce, v jejímž závěru je skutečně lapen. Bohužel pouze dočasně. (messiah)
Reklama