Režie:
Agnieszka HollandScénář:
David F. ShamoonKamera:
Jolanta DylewskaHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Jerzy Walczak, Oliwer Stańczak (více)Obsahy(1)
Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)
(více)Videa (7)
Recenze (144)
Och, možnost vidět vitální Agnieszku Holland mluvit její roztomilou češtinou o okolnostech natáčení jejího posledního filmu byla pro mě větším zážitkem než samotná projekce. Myslím, že Schindlerův seznam se dotkl uměleckého nebe, a jakýkoli jiný film na stejné téma už bude vždy jen více či méně povedeným - a především zbytečným - epigonem, který nemá možnost sdělit něco nového. Tedy krom faktu, že lidé i v extrémních podmínkách neztrácejí chuť šukat. ()
Zase jednou film o člověku, který se pro záchranu židů brodil sračkami (a tentokrát doslova). Přesto jeho úmysly alespon zpočátku nebyly vylíčeny úplně nesobecky, tím pádem konečně vzniká realistický film a žádná přikreslená limonádová pohádka jako Schindlerův list. Postavy nejsou černobílé, nikdo není ukázán úplně v nejlepším světle, takže žádná manipulace s diváky. To je sice bod k dobru, jenomže by to mohlo být klidně o hodinu kratší a nic by se nestalo. Navíc o postavách nic moc nevíme, jsou od sebe chvílemi špatně rozeznatelné a tak je docela zatěžko s nimi nějak více soucítit. Na můj vkus tam navíc bylo až příliš sexu (naprosto zbytečného a rušivého). Prostě zase jednou film, kdy je téma daleko lepší a silnější, než jeho zpracování. Dvě hodiny+ je prostě příliš. Alespon, že se našly opravdu silné momenty ("Ale tati,to je pro Židy..", "Když je třeba použít kulku,použijte ji chytře."..). Nebýt té "vaty" a stopáže, šla bych o hvězdičku výš. Škoda. Moji Židé! ()
Na tenhle film Agneszky Holland jsem se hodně těšil. Hodně těžké téma a dost neobvyklé zpracování. Měl jsem s ním ale dost velký problém. Na druhou stranu ale nevím, jestli by se to dalo natočit nějak jinak. Asi jo, ale možná by tam chyběla ta brutální stísněnost, která se v těch kanálech točila minutu po minutě. Klaustrofobie, stres a maximální napětí. Nelíbilo se mi ale zbytečné klepání, zvláštní nasvícení a nejvíc ze všeho se mi nelíbili sexuální scény, bez kterých bych se obešel. Tak nějak si nedokážu představit, že by na to v kanále po měsících měl někdo náladu. Každopádně závěrečná scéna, která vysvětlila kompletní závěr celého tohoto příběhu z druhé světové války, ve mně zanechala vzpomínku na člověka, který v tomto filmu byl alespoň upřímný. Nejdřív na schování Židů chtěl vydělat, ale pak pochopil situaci a peníze šli okamžitě stranou. Samozřejmě jsem si hned vzpomněl na Schindlerův seznam, který byl vykonstruovaný jenom tak, aby Schindler byl představen jako zlatíčko z lidu. Spielberg ale určitě viděl, že zase takový mílius to nebyl. No a ať je tenhle film jakej chce, v tomhle se mu rozhodně nedá upřít ono realistično. A za to si Agneszky Holland opravdu hodně vážím. ()
Tady se člověk neubrání porovnávání se Schindlerovým seznamem. Spielberg ve svém opusu vsadil na emoce a patos, vždycky si vzpomenu na červený kabátek malé židovské holčičky v jinak černobílém filmu. To Agnieszka Holland patos prakticky vypustila a prostě jen vypráví příběh normálního člověka, který se tak nějak shodou okolností stal hrdinou. Emoce tam samozřejmě jsou taky, ale nijak řvavé, takové jemnější, klidnější, prostě ženský pohled na věc a to je pro mě nakonec malinkatou vadou na kráse, protože to škodí zapamatovatelnosti. ( velmi subjektivní soud). Takových filmů však jen houšť, poněvadž nikdy bychom neměli zapomínat na minulost a vždy bychom se z ní měli umět poučit, škoda jen, že to pořád neumíme. ()
Ono se nejedná o žádný zázrak a co se té proklamované temnoty týče, tak ta se také nějak výrazně nekonala. A stejně tak jsem postrádal napětí, jehož náznaky tu sice byly, ale ta snaha skončila kdesi na půl cesty. Výhradu bych měl i ke stopáži, kde byla půlhodina navíc.Na druhou stranu se jedná o poctivou evropskou válečnou filmařinu prostou zbytečného patosu, nepostrádající sugestivní atmosféru ghetta a navíc perfektně zahranou. V případě Furmanna se jedná asi o nejlepší výkon v kariéře. Líbilo, ale čekal jsem mnohem víc. 70% ()
Galerie (57)
Zajímavosti (16)
- 70 % filmu bylo natáčeno v ateliérech, 30 % pak ve skutečných kanálech v Lodži v Polsku. (gogos)
- Po natočení filmu se Agnieszce Holland ozvala pamětnice Krystyna žijící v New Yorku. Potvrdila autentičnost filmu, jehož první zhlédnutí proplakala. Sama o stejném tématu napsala knihu, o které však nikdo z tvůrců nevěděl. Dokonce si mysleli, že již žádný pamětník nežije. Účast Krystyny na festivalové premiéře filmu prý pro Holland byla tím nejdojemnějším, co vůbec v životě zažila. (JoranProvenzano)
- Film je věnovaný Marku Edelmanovi, polskému kardiologovi, který byl významným bojovníkem a jedním z velitelů v židovském ghettu. Mark Edelman zemřel v říjnu 2009. (movieband)
Reklama