
Saulův syn
-
Saul fia
-
Saulov syn
Drama / Válečný
Maďarsko, 2015, 107 min
Režie:
László NemesScénář:
László Nemes, Clara RoyerKamera:
Mátyás ErdélyHudba:
László MelisHrají:
Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Todd Charmont, Jerzy Walczak, Balázs Farkas, Gergő Farkas, Sándor Zsótér, Marcin Czarnik, Levente Orbán, Kamil Dobrowolski, Uwe Lauer, Christian Harting, Attila Fritz, Mihály Kormos, Márton Ágh, Amitai Kedar, István Pion, Juli Jakab, Tamás Polgár, Rozi Székely, Ernő Fekete, László Somorjai, Eszter Csépai, Björn Freiberg, András Jeles, Bálint Kenyeres, Ákos Orosz, Péter Takátsy, Mendy Cahan, Tom Pilath, Marcell Wrochna, Éva Kelényi, Kálmán Kovács, Krisztián VranikProducenti:
Gábor Rajna, Gábor SiposStřih:
Matthieu TaponierZvuk:
Tamás ZányiScénografie:
László Rajk, Judit Varga (set dekoratér)Kostýmy:
Edit SzűcsPlakáty
Obsah
-
Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor" a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni.(Film Europe)
- Auschwitz-Birkenau, rok 1944. Osmačtyřicet hodin ze života Saula Ausländera, člena Sonderkommanda, tedy oddílu židovských vězňů nucených asistovat hitlerovcům ve vyhlazovací mašinerii, krátce před vypuknutím povstání. V realitě, kterou není možné pochopit, v situaci, kdy není žádná šance přežít, se Saul pokouší uchovat si v sobě to, co zbylo z člověka, jímž kdysi byl. Kamera ho od počátku sleduje zblízka, jako bychom stáli těsně za ním. Neustále si klademe otázku: co bych v té situaci udělal já? Debut Lászla Nemese, oceněný hlavní cenou na festivalu v Cannes, boří dosavadní narativní klišé typické pro zpracování tematiky holokaustu. Režisér rezignoval na epické měřítko vytvářející iluzi, že jsme schopni pochopit rozměry tohoto zločinu. Divák je konfrontován s maximálním realismem, z perspektivy jednotlivce sleduje části pekla, které ho obklopuje. Film Saulův syn vznikl z hluboké potřeby autentičnosti.(Kino na hranici)
- Maďarské drama odehrávající se ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi získalo ta nejprestižnější filmová ocenění a brzy si vydobylo pověst převratného díla. Tvůrci zobrazují koncentrační tábor jako děsivě a efektivně fungující stroj, o jehož chod se starají také sami vězni.(Letní filmová škola)
- Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor" a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni.(Meiji)
- Strhujúci historický thriller, ktorý mení spôsob zobrazenia holocaustu a upiera divákovi bezpečný odstup od témy. Osvienčim, 1944. Maďarský žid Saul Ausländer je členom Sonderkommanda, ktoré je v mašinérii vyhladzovacieho tábora pridelené k práci pri plynových komorách a hromadách, na ktorých sa pália ľudské ostatky. Keď apatický Saul uprostred kopy mŕtvol objaví telo svojho syna, prebudí sa v ňom naliehavá potreba obstarať mu riadny židovský pohreb. Bez ohľadu na nebezpečenstvo, všeobecné utrpenie a plánovanú vzburu sa Saul vydáva na delirickú cestu koncentračným táborom s jediným cieľom – nájsť rabína.(Film Europe)
- Osvienčim, 1944. Maďarský žid Saul Ausländer je členom Sonderkommanda, ktoré je v mašinérii vyhladzovacieho tábora pridelené k práci pri plynových komorách a hromadách, na ktorých sa pália ľudské ostatky. Keď apatický Saul uprostred kopy mŕtvol objaví telo svojho syna, prebudí sa v ňom naliehavá potreba obstarať mu riadny židovský pohreb. Bez ohľadu na nebezpečenstvo, všeobecné utrpenie a plánovanú vzburu sa Saul vydáva na delirickú cestu koncentračným táborom s jediným cieľom – nájsť rabína.(MFF Cinematik Piešťany)
-
Photo © Ad Vitam
-
- 107-minútový film pozostáva z 85 záberov, z ktorých žiadny nie je dlhší ako štyri minúty. (figliar)
-
- Dario Gabai, v čase uvedenia filmu posledný známy žijúci člen bývalého "Sonderkommanda", film videl a pochválil ho. Od roku 1951 žije v Los Angeles, v Kalifornii. (figliar)
-
- Aby sa dosiahol ideálny efekt zaostrenia, celý film bol natočený 40 mm objektívom. (figliar)
73%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 15 let
![]() |
18.02.2016 Film Europe |
---|---|
![]() |
18.02.2016 Film Europe |
![]() |
11.06.2015 Mozinet |
![]() |
13.06.2016 Film Europe |
Podobné
- Poslední cyklista (TV film) (2014)
- Zabudnutý detský expres (TV film) (2012)
- Květy války (2011)
- Dvanáct let s Nickym (TV film) (2011)
- Nickyho rodina (2011)
- V temnotě (2011)
- Liebe ist nur ein Wort (TV film) (2010)
- Anglická rapsodie (2010)
- Chéri (2009)
- The Courageous Heart of Irena Sendler (2009)
- Nanking! Nanking! (2009)
- John Rabe - Ctihodný občan Třetí Říše (2009)
- Nedodržený slib (2009)
- Chlapec v pruhovaném pyžamu (2008)
- Předčítač (2008)
- Ghetto (2006)
- Poslední vlak (2006)
- Člověk bez osudu (2005)
- Síla lidskosti - Nicholas Winton (2002)
- Pianista (2002)
- Šedá zóna (2001)
- Jakub lhář (1999)
- Všichni moji blízcí (1999)
- Život je krásný (1997)
- Všechno je jak má být (1995)
- Schindlerův seznam (1993)
- Poslední motýl (1990)
- Sophiina volba (1982)
- Holocaust (TV seriál) (1978)
- Jakub lhář (1974)
- Liebe ist nur ein Wort (1971)
- Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou (1965)
- Transport z ráje (1962)
- Osvětim (1948)
mchnk
"Vyměnil jsi živé za mrtvolu...". Laszlo Nemes pasuje diváka do role vězně. Jednoho z členů Sonderkommanda. Jsou to ti, jenž šeptají a s kamenným výrazem plní svou rutinní práci v místě, kde se lidé mění v kusy, které je potřeba zlikvidovat. Jeden "kus" se ovšem ukáže jako výjimečný a divák, společně se Saulem Ausländerem, se pustí do šíleného, ovšem velmi lidského plánu. Na šíleném, nelidském místě. Poblouznění, zoufalost, poslední zbytky naděje a neutichající křik a pláč. Nalevo, napravo...všude kolem Tebe. Excelentní způsob natočení degraduje 90% filmů se stejnou tématikou na pouhou hru. Velmi výjimečný snímek. [Filmový Klub Citadela-Litvínov](6.4.2016)
xxmartinxx
Vydatné holokaust porno, nemyšleno ani tak ve zlém, protože natočeno je to vážně skvěle. Na druhou stranu je zvolená forma trochu dvojsečná zbraň, protože se o hrdinu vlastně vůbec nemusíme bát a stojí v podstatě velmi paradoxně mimo dění - je jasné, že musí přežít minimálně do poslední scény. Tím se z toho stává opravdu jen sugestivní projížďka tematickým parkem, ale trvám si na tom, že to není míněno tak zle, jak to zní. 4 a 1/2(12.10.2015)
Djkoma
Výjimečný film (formou, ne dějem), kolem kterého je až přehnaná aura "zázraku z Maďarska". O kvalitách se tady nedá bavit, Saulův syn je intenzivní až surrealistický zážitek z pekla, na který už někteří lidé možná zapomínají. Ovšem tvrzení, že strčí do kapsy všechny filmy o holocaustu protě není pravdivé. Tohle je jiný pohled na to obrovské zlo, co se dělo, které mnozí zachytávají na příběhově složitějším rozsahu (Schindlerův seznam, Pianista a mnoho dalších) a nestaví nás do role "diváka koukajícího přes rameno příslušníka Sonderkommanda, který v podstatě uklízí po nacistickém zle". Koho si takto oblíbíte, aby vás jeho ztráta bolela? Vždyť ani hlavní postava, Saul, Vám nedovolí nahlédnout do jeho příběhu (on totiž není důležitý, důležité je to rozostřené peklo okolo). Neviděné děsí v hororu, ale tady je to chvílemi kontraproduktivní. Navíc ruční kamera a rozostření vtáhnou intenzivně do děje, ale zase ubírají na přehlednosti a některé hrůzy, právě na tolik rozostřeně skryté oku, mi chyběly. Nejsem milovník krve ani mrtvol, ale rozostřená mrtvá těla pro mě prostě nejsou děsivá... Slabší 4*. PS: oproti šedé zóně "dítě" nepřežilo? Proč? PPS: Miklós Nyiszli je zajímavá postava, víc, než se z filmu zdá.(22.2.2016)
EvilPhoEniX
Hodně autenticky zpracované peklo z koncentračního tábora, které se zaměřuje na tzv. Sonderkomanda,což jsou pomocní židi, kteří posílají ostatní židy do plynových komor a zároveň do pecí. Co mě štvalo byl hlavní hrdina, protože kamera zabírala jeho tvář zblízka poměrně často a moc pěkný pohled na něj zrovna nebyl, což se dá ještě překousnout, kdyby mě neštval i svým chováním, jelikož celý film hledá rabína a chce pohřbít svého syna a to mi jako ústřední zápletka vyloženě nevyhovovalo. Kdyby se film více soustředil na vzpouru či ukázali záběry z plynové komory či pece, tak by i Srbský film měl konkurenci. Pořád se však jedná o znepokojivý film z děsivého prostředí a nezávidím nikomu, kdo si to tam musel vytrpět.Zaujme u netradiční kamera.Slušné, ale dokázal bych si to představit lepší.70%(11.9.2018)
evulienka3
Možno to niekomu vyznie neadekvátne, ale tento film mi pripomínal reality show, ktoré sú v súčastnosti veľmi populárne. Saul je jedným z účinkujúcich, ktorý sa rozhodol porušiť pravidlá a tak sa stal naším sprievodcom. Sprievodcom nielen v doslovnom, ale aj v prenesenom význame slova. Sprievodcom nacistickou továrňou na smrť, zvanou Osvienčim. Jeho rozhodnutie stať sa posledný krát človekom a nie nástrojom a urobiť z "kusu" ľudskú bytosť síce vyvolá nevôľu jeho "spoluhráčov". Žiaľ je asi jedným z mála, ktorý si uvedomil, že jeho boj je už tak či onak márny. Súčastné reality show síce nesledujem, ale filmy typu Saulovho syna i keď s nepríjemnými pocitmi, veľmi vítam.(14.5.2016)