Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 310)
Cooper mieri vysoko, chce uznanie a Oscarov. A Eastwooda do toho zlákal evidentne na vysoký honorár. Ináč by do toho Clint nešiel, scenár zas toľko priestoru pre jeho rozprávačské nadanie neponúka (citové scény s manželkou by zvládol kdekdo). Jednoduchosť a priamočiarosť filmu, ktorý neprináša nič nové pod helmou a opiera sa výhradne o potenciál real-life osudu skutočného Chrisa Kylea na jednu stranu poteší (film strhne, aniž by na diváka kládol vyššie požiadavky), no pre využívanie všemožných klišé a absenciu osobitosti (ktorou disponoval identicky vystavaný, ale menej polopatický The Hurt Locker) na Oscarov nemá nárok. Ak teda Akadémia nemieni až tak okato priznať, že je to viacej o politike ako filmoch. Centrálna akčná scéna (Butcher+vŕtačka+chlapec) majstrovsky zostrihaná. Zato druhá polovica potrebuje skrátiť. ()
Svoboda amerických občanů se musí srdnatě hájit a to samozřejmě mimo území USA v zemích, kde ze země tryská ropa. Tak je správné, tak to má být a kdo s tím nesouhlasí, ten je terorista. Takže jsem terorista, no a co. A z Amerického snipera navíc stříká patriotismus tak obludný, že bych ho s chutí hodil do odpadu, jenže nemohu. Mne totiž bavily vynikající telefonáty s manželkou uprostřed bojové akce, také ostřelovací scény s Mustafou byly celkem slušné a za paradoxní konec bych si dovolil zatleskat samotnému životu. ()
„Force moved that battle. We killed the bad guys and brought the leaders to the peace table. That is how the world works.” Opravdu tak funguje? Na rozdíl od Kyleova otce si myslím, že na světě jsou jen vlci, ovce a ovce, co si bláhově myslí, že jsou ovčáčtí psi... V rovině válečné pornografie nepřišel Clint s ničím novým (souboj s olympionikem Mustafou byl docela zbytečná dějotvorná berlička), v úsecích návratů domů, kdy je snad každému jasné, že práce ve válce neznamená ve dvě si narazit na píchačkách a mít čistou hlavu, se zase zbytečně držel při zdi a když už se o nějaké emoce pokusil, působily jako ten kojenec, co koupili v hračkářství odnaproti. A Morriconeho Funeral? Ten když přišel, bylo už na všechno pozdě... Mimochodem, jsem si jist, že tady existuje minimálně jeden uživatel, který by si přál, aby byl Chris Kyle mezi živými, zalehl se svou McMillan Tac-50 naproti budovy broadwayského St.James Theatre a až by uviděl prolétávat Michaela Keatona, nemilosrdně ho sundal z oblohy.. ()
Síla Vlka z Wall Street spočívala v tom, že Scorsese divákovi ukázal kladné i záporné stránky hlavního hrdiny a pak mu dovolil, aby si na něj vytvořil názor sám. Problém Amerického snipera spočívá v tom, že kontroverznější momenty z života Chrise Kyla vynechává, a tak tuto kontrovezní postavu dějin vlastně glorifikuje. ()
Americký sniper je snímek, který když vás chytne, tak už vás nepustí. Clint Eastwood potvrdil své filmařské schopnosti a příběh začíná vyprávět tím, že diváka rovnou zavede do probíhající války, aby nám poté ukázal něco ze života hlavního hrdiny před válkou. Možná, že kdyby začal opačně, mohl by mírně nudit. Hlavní hrdina na mě zpočátku působil vyloženě jako venkovský křupan, ovšem s postupem času si získal mé sympatie, na čemž má podíl také skvělý výkon Bradleyho Coopera. Mix drsných válečných scén s něžností rodinného zázemí, ale také problémy ohledně posttraumatického stresového syndromu, to vše dodává Eastwoodovu filmu šmrnc. Závěr je poměrně silný a při pomyšlení, že se jedná o skutečný příběh, tak o pěti hvězdičkách nepochybuji. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (58)
- V knize, podle níž je snímek natočen, je zmíněno, že aby se vojáci připravili na to, co je čeká, pouštěli si film Údolí stínů (2002). (Gordy34)
- V úvodní scéně sleduje Chris Kyle (Bradley Cooper) svým dalekohledem matku a jejího syna, který nese granát směrem ke konvoji americké námořní pěchoty. Kyle nakonec stiskne spoušť na oba cíle. Ve skutečnosti však Kyle nikdy nezastřelil dítě a na ženu vystřelil pouze jednou. (Jimmy15)
- Vojáci v rozhovoru zmíní postavu Keysera Sözeho, nepolapitelného gangstera z filmu Obvyklí podezřelí (1995). (heavy66)
Reklama