poster

Jan Palach

  • Slovensko

    Jan Palach

  • anglický

    Jan Palach

Drama / Životopisný / Historický

Česko / Slovensko, 2018, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *****

    Kdybych byl idealista, utěšuji se tím, že Sedláčkovo skličující, sugestivní a přesto věcné hledání (či ohledávání?) Jana Palacha otevře národu oči. Ve skutečnosti se spíš obávám, abychom se zanedlouho neohlédli za posledními třiceti lety a stejně jako „Jenda“ si nepoložili otázku „Takže ono to všechno bylo jenom jako?“. ___ Vadila mi občasná doslovnost a velká slova nebo nedostatečné využití některých postav (Eva), ale v celku považuji určitou fragmentárnost vyprávění, enigmatičnost hlavního hrdiny (danou právě tím, že jej poznáváme jen z útržků) nebo nadřazení faktů emocím za výborný tah. Vyprávění je zprvu svižné, eliptické, podobně uvolněné jako doba, ve které se příběh odehrává. S tím, jak se Palachovo vnímání skutečnosti zužuje (vyjma několika scén se celý film svědomitě drží jeho hlediska), čas vyprávění a čas vyprávěného k sobě mají stále blíž. Nedochází už k náhlým skokům mezi měsíci, události sledujeme skoro den po dni, v závěru takřka minutu po minutě. O to naléhavěji si uvědomujeme bezvýchodnost situace a nezvratnost dění (k tomu přispívá také navracející se motiv ohně, resp. ohně a vody, kterou zpřítomňuje Helenka, v jejíž moci už ovšem ke konci není Palacha „uhasit“). ___ Podobně mne zaujala nenucenost, s jakou film poukazuje na přijetí nových pořádků, resp. návrat do zajetých kolejí. Bojový zápal, nutící lidi vrhat se pod kola tanků, poměrně záhy střídá apatie, blbá nálada (viz např. prodavač pomerančů) a odvracení hlav. Komedie běžící na Vánoce 1968 v televizi vyznívá úplně jinak než groteska s Laurelem a Hardym, kterou ústřední pár během pražského jara sleduje v kině. Nevzbuzuje totiž úlevný smích, neboť neodráží náladu ve společnosti, ale působí jako součást snahy odklonit pozornost od závažnějších skutečností (stejně tak hokej), navodit dojem, že se vlastně nic nestalo a život běží dál. Asi žádný polistopadový film nedokázal takhle přesně a přitom vlastně mimochodem vystihnout děsivou samozřejmost, s jakou po srpnových událostech došlo k obnovení pořádku. V tomto ohledu Palacha zároveň považuji za nadčasového, protože určité vzorce (stádního) chování, činící demokratické principy mnohem křehčími, než jsme si ochotni přiznat, se nemění. ___ V neposlední řadě jde o film skvělý nacastovaný a zahraný (zejména Viktor Zavadil a Denisa Barešová), s nanejvýš autentickou výpravou. Přestože si po celou dobu udržuje určitou komornost a nijak se nevyžívá ve velkých celcích a davových scénách (opět důsledek navázání hlediska na protagonistu), rozhodně se jej vyplatí vidět a zažít na plátně. S větší pravděpodobností vám z něj naskočí husí kůže, s větší pravděpodobností vás po doběhnutí titulků a odchodu z kina zarazí podivná netečnost okolního světa. ___To nejzásadnější, ne-li nejlepší, co u nás bylo po listopadu natočeno. 90%(20.8.2018)

  • Streeper
    ***

    Po tom, co jsem viděla film Hořící keř, který se mi velmi líbil, jsem se na Jana Palacha těšila, bohužel některé recenze mi už vyzradili, že to nebude tak dobrý film, jaký byl očekávala nebo jaký by si Jan Palach zasloužil. Zuzana Bydžovská předvedla skvělý herecký výkon, který by jí mohl přinést i lva za vedlejší herečku a vůbec bych se tomu nedivila. Líbil se mi ale i hlavní představitel Palacha herec Viktor Zavadil, jeho nervozita před slečnami a oddanost státu byla úžasně zahraná. Ve filmu můžeme vidět i několik silných scén, například na Váslavském náměstí, když si občané sednou a zpívají hymnu. Celkově jsem z filmu trochu zklamaná, až moc to přeskakovalo a bylo to moc rychlé. Konec je samozřejmě emotivně nejsilnější.(27.8.2018)

  • CSSML
    odpad!

    Předpokládat u sebevraha psychické narušení je výrazem milosrdenství, neboť se v tomto případě nejedná o smrtelný hřích, nýbrž neštěstí. Budu tedy milosrdný a prohlásím, že Palach byl psychicky vyšinutý. Ovšem oslavovat psychicky narušeného jedince může pouze jedinec, který je buď sám psychicky narušený, nebo převzal myšlení psychicky narušené západní společnosti…(30.8.2018)

  • tomeek
    ****

    Až na několik scén, jejichž smysl mi unikl, má film parádní atmosféru. Snad poprvé za EVER má český film hudbu, která stimuluje a funguje jako vypravěcí prvek. Scéna s příjezdem tanků byla asi to nejsilnější, co jsem kdy v českém filmu viděl. Konec bohužel nějak přichází ve zvláštní moment, protože buď jste ho čekali dřív, nebo trochu později - jako když se špatně vzbudíte. Prostě to k němu málo vygradovalo, protože předposlední čtvrtina filmu silně zpomalí, až skoro nervózně čekáte, kdy už se zas něco bude dít. Skvěle zahráno, vynikající maskérna a výprava a ta titulková skladba mě mrazila až v mozku. I tak je ale malátný prostředek důvod pro "jen" 3,5*.(9.9.2018)

  • mchnk
    ***

    Velmi průměrné. Po stránce režijní film vypadá minimálně o deset let starší, maximální tvůrčí rutina a vyprávění ve stylu jedna bába povídala plus klasické Sedláčkovy kontrasty, kterým rozumí zřejmě jen on sám. Přitom bylo vše jak na zlatém podnose. Herecky výborné, Bydžovská jako by věděla, do čeho a s kým šla, a snažila se sama vše zachraňovat, i když jí ostatní velmi zdatně doplňovali, včetně skvělého Zavadila, byla určitě nejlepší. Atmosféra taky velmi slušná, chvílemi lze dokonce mluvit o silném dramatu a vypjatých scénách, nicméně dvě hodiny vyprávění k pochopení Palachova činu, nebo dokonce jeho osoby, nestačily. Závěr mi přišel skoro až zpackaný a skutečně narychlo odbytý, jako by si režisér najednou vzpomněl, proč se o tom Honzovi dodnes tolik mluví. Jeho čin vypadá v tomto filmu velmi nerozvážně, v nejhorším případě dokonce nesmyslně, když bych chtěl být zlý, což nechci. Doufal jsem v žánr psychologický, který zde sice není uveden, ale naděje ve mně byla, doufal jsem v odvážnou režii a silné sugestivní vyprávění, doufal jsem v pořádný, kvalitní film. Škoda, že se tématu nechopil někdo jiný. [Kino Citadela - Litvínov].(21.8.2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace