Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Tom Sizemore, Diane Venora, Amy Brenneman, Dennis Haysbert, Ashley Judd, Mykelti Williamson, Wes Studi, Ted Levine (více)Obsahy(2)
Jsou stejně schopní a stejně posedlí. A stojí proti sobě... Lupič Neil McCauley se specializuje na akce, při kterých jde o velké peníze. Ať už připravuje přepadení pancéřového vozu nebo vyloupení banky, vždy se může opřít o spolehlivé spolupracovníky. Každý jeho zločin je pečlivě naplánovaný a provedený s dokonalou profesionalitou. Když McCauley připravuje svou poslední velkou loupež, po které se chystá na odpočinek, je mu už v patách policejní detektiv Vincent Hanna. Potíž je v tom, že Hanna je stejně schopný a stejně posedlý svou prací jako McCauley. Oba muži toho mají společného víc, než se na první pohled zdá: ani jednomu z nich to například v soukromí neklape. Vincentu Hannovi se hroutí už třetí manželství, McCauley pro jistotu nikdy s nikým nenavázal trvalý vztah. Oba by si vlastně mohli skvěle rozumět. Jenže stojí na opačných stranách zákona a jejich setkání nemůže skončit nijak jinak, než soubojem na život a na smrt… Režisér Michael Mann (Miami Vice, Lovec lidí, Poslední Mohykán) natočil strhující kriminální příběh, ve kterém se vedle akčních scén soustředil na podrobný popis toho, jak jeho hrdinové žijí v soukromí a jak své činy připravují. Při uvedení do kin se reklamní slogany zmiňovaly o tom, že se zde poprvé na plátně setkali dva z největších amerických herců Al Pacino a Robert De Niro. Pravda je, že oba předtím hráli ve filmu Kmotr II (1974), kde však neměli žádnou společnou scénu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 453)
Scénář: Michael Mann .. Brilantní kriminální drama, které zdobí motiv nuceného střetnutí dvou sympatických a své branži plně oddaných chlapů, jenž mají mnoho společného, ale oba rozděluje ten zpropadený zákon. Formální stránka je, díky pečlivosti scénáristy a režiséra v jedné osobě, velice kvalitní a zahalena do napínavé atmosféry. Stejných kvalit dosahuje kamera a stejně tak potěší hudební doprovod. Velmi obsáhlé a zářivé je obsazení. Vedle své oblíbené hlavní hvězdy, Los Angeles, krásně industriálně chladné a neonem prosvícené, režisér přivedl ještě mnoho zajímavých a kvalitních herců, které i tak zastiňují perfektní Robert De Niro a Al Pacino. Jejich společná linie „polda chytá zloděje“ by stačila na samotný (kratší) film, ale dočkáme se spousty pohledů (nejen) do jejich soukromí, díky němuž si oba velmi oblíbíte a ač to nebudete chtít, jeden v tom boji padne.. Finále je sice zajímavé, ale vyústění je nepřekvapivé až hanba a postrádá, stejně jako finále Collateral, odvahu náročnějšího diváka potěšit a snímek vyvést ze zaběhnutých žánrových kolejí. 95%. ()
Kriminální akční drama, to jsou slova vystihující tenhle film. Vlastně ne tak úplně, ještě tam chybí pár slov jako "skvělé", "božské" a tak. Michael Mann vytvořil výborný příběh o zásadovém poldovi a sympatickém zločinci, skvěle ho obsadil, herci ho výborně zahráli, a všichni odešli domů s oprávněným pocitem perfektně odvedené práce. A opovažte se držkovat proti stopáži. U mě už víc než deset let na plných 100%. ()
Snad po sedmi letech jsem si Nelítostný souboj zopakoval a mohu konstatovat, že neztratil nic ze své atraktivity a režisérské zdatnosti. Notně se mi zamlouvá Mannův městský styl, plný šedivosti, betonu a oceli, který díky kontrastním neonům působí až zajímavě futuristickým dojmem a ač to možná zní podivně, tak ze snímku cítím „feeling“ dobré francouzské kriminálky, který mi evokuje zejména „Belmondovky“ sedmdesátých let. Akční scény jsou zvládnuté bravurně a zejména podhledy, kterými je neskutečně šetřeno, berou dech stejně jako menší náběh na tzv. Bayův kamerový oblet /či snad jen oblet, jak chcete/ . Působivý film u nějž by měl být co možná nejkvalitnější formát podmínkou ke sledování, ale silný dojem zachová i tak... ()
Stokrát prověřené téma, formou i obsahem se vesměs přidržující zajetých kolejí bohatě stačí na to, aby nám nabídlo bezesporu jednu z hvězd ve svém oboru - filmech o soubojích "bankovních lupičů" s policajty. Díky charizmatům obou představitelů hlavních hrdinů si mohl film dovolit obě postavy takřka vyrovnat a smazat tak většinu hranic mezi "tím dobrým" a "tím zlým", což může být jen ku prospěchu věci. Proto si dovolím přirovnat oťukávací rozhovor De Nira s Al Pacinem snad i k tomu nejkrásnějšímu, jaký kdy byl na plátně předveden, totiž k tomu mezi donem Corleone a jeho synem Michaelem těsně před donovou smrtí. Ne že by byly tak podobné obsahem či významem, avšak celý rozhovor a především jeho protagonisté jsou tu zkrátka neodolatelní a podle mého názoru tento rozhovor zastiňuje všechna ostatní, třeba i mnohem více efektní, místa nádherně plynulého, gradujícího, napínavého a atmosferického filmu. ()
Môj NAJ-obľúbenejší mafiánsky film, ktorý spolu s CASINOm a Goodfellas patria k mojej vrcholnej gangsterskej trojke. Len málokedy prežijem filmovú extázu najmä vďaka úžasnému hereckému ansáblu, kde Pacino a De Niro doslova vyrážajú dych a pri legendárnom rozhovore s ironickými poznámkami zaručia nefalšovaný filmový orgazmus. Troj-hodinová svižne a excelentne natočená, chvíľami akčná naháňačka na mačku a myš - scéna s niekoľkominútovou streľbou na ulici medzi desiatkami ľudí doplnená - ako píše Tsunami_X - perfektne futuristickým ,,betónovým" štýlom, spôsobí príjemné telesné mrazenie, hlavní hrdinovia čoby psychologicky charakterizované postavy, ktoré majú k svojmu správaniu - De Niro - špičkový zlodej, Pacino - inteligentný policajt - vždy pádny dôvod a diváka nútia všetko s nimi prežívať, neskonale bezchybný scenár, De Niro herecky trošku dokonalejší než jeho parťák. Nemôžem sa zdržať superlatívov, pre mňa famózna kriminálka a klenot medzi mafiánkami. ()
Galerie (171)
Zajímavosti (80)
- Dva muži se v roce 1997 inspirovali filmem a se samopaly a neprůstřelnými vestami provedli ozbrojenou loupež jedné z hollywoodských bank skoro stejně, jako to proběhlo ve snímku. Loupež přerostla v obrovskou přestřelku s jednotkami losangeleské policie. Jeden z lupičů byl zastřelen členem SWAT týmu a druhý se zabil sám poté, co byl zasažen do nohy. Celá přestřelka byla přenášena celostátní televizí. V médiích se incidentu říkalo "Heat shootout". Inspiraci z filmu pak čerpali také zločinci v Jižní Africe, Kolumbii, Dánsku a Norsku. (JayZak)
- Mykelti Williamson na DVD špeciálnej edície filmu v rozhovore povedal, že Michael Mann zariadil, aby sa členovia obsadenia stretli so skutočnými detektívmi LAPD a socializovanými profesionálnymi zločincami v exkluzívnej reštaurácii (názov ktorej Williamson odmietol zverejniť). Členovia hereckého obsadenia hrajúci detektívov mali jednu noc večeru s detektívmi LAPD a ich manželkami, zatiaľ čo herci hrajúci zlodejov mali večeru so skutočnými zločincami a ich manželkami v rámci samostatného večera. Williamson povedal, že Mann usporiadal tieto udalosti, aby herci a herečky mali lepšiu predstavu o tom, ako sa skutoční detektívi a zločinci stýkali a komunikovali medzi sebou. (Arsenal83)
- Slavná scéna z restaurace, kde se vůbec poprvé potkají Vincent Hanna (Al Pacino) s Neilem McCauleym (Robert De Niro) společně na plátně, byla z velké části improvizací obou herců. Tvůrci ji navíc jeli naostro bez zkoušek, režisér Michael Mann pak oba herce snímal dvěma současně běžícími kamerami. (casyy)
Reklama