Režie:
Jiří Sequens st.Scénář:
Jiří Sequens st.Kamera:
Miloslav HarvanHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, František Filipovský, Gustav Nezval, Helena Růžičková, Luba Skořepová, Jaroslav Mareš, Jaroslav Raušer (více)Epizody(13)
-
Přísaha (E01)
-
Malý a velký vrah (E02)
-
Lady Macbeth z Vinohrad (E03)
-
Otisky prstů (E04)
-
Černé rukavice (E05)
-
Případ lichého střevíce (E06)
-
Lodní uzel (E07)
-
Telegram z Neapole (E08)
-
Turecké náušnice (E09)
-
Kaprova smrt (E10)
-
Hra (E11)
-
Špion přijede v sedm (E12)
-
Svědomí (E13)
Obsahy(1)
Třináctidílný seriál kriminálních případů ze třicátých let 20. století podle povídek Jiřího Marka. Pražská "mordparta" policejního rady Vacátka bojuje s podsvětím. Ani ten nejrafinovanější zločinec nemá šanci uniknout dedukčním schopnostem inspektorů Mrázka (František Filipovský), Brůžka (Josef Bláha) a Boušeho (Josef Vinklář). Jejich práci si ze svého postu kriminálního rady hlídá Karel Vacátko (Jaroslav Marvan). Se stejným obsazením vznikly v letech 1970 - 71 čtyři celovečerní filmy - Pěnička a Paraplíčko, Partie krásného dragouna, Vražda v hotelu Excelsior a Smrt černého krále. V roce 1986 byl jako volné pokračování natočen seriál Panoptikum Města pražského. (mibara)
(více)Videa (20)
Recenze (273)
Spolu s Atentátem opravdový Sequensův majstrštyk. Nezaměnitelná a kouzelná atmosféra, grandiózní herecké výkony, tématická hudba Zdeňka Lišky a legendární písničky. Kultovnost celého díla je naprosto zasloužená a nesmrtelnost pánů ze čtyřky je zaručena ! "A dejte mi zahrát, pane inšpektóre, dejte mi zahrát, už jsem zase dole, dejte mi zahrát v čistým dur než přišijou mi číslo na mundur - na mundur, šedivej, vošklivej." ()
Doba, kdy ještě "policajti" brali své zaměstnání jako poslání, kdy každý z nich znal dokonale svůj rajón a svojí autoritou v něm dokázal udržet pořádek. Doba, kdy špatnost tušila, že dříve či později bude odhalena a potrestána. Za skvělou atmosféru, výborné herecké výkony a za vzpomínku na "relativně" poctivé časy a lidi - 5. ()
Výborně natočený detektivní seriál, kterému na jedné straně pomáhá a na druhé ubližuje poměrně značný sentiment. Celá galerka se schází v jedné hospodě, zloději a podvodníci jsou staří známí, zločinci jsou nedůvtipní, policisté v podstatě taky a kdyby neměli doktora ze soudního, asi by nevyšetřili nic. Tak jako tak, máme tenhle seriál všichni rádi právě takový jaký je a přestože je to konstrukt podobně nepravděpodobný jako Sherlock Holmes či Hercule Poirot, detektivové, kteří se pro změnu zásadně utkávají pouze s těmi nejrafinovanějšími mozky v Evropě... Pokud je "stará dobrá Anglie" noblesní a rafinovaná, tak "stará dobrá Praha" je pantátovská, provinciální a plebejská. Á, pan Brůžek! No jen pojďte dál pane Brrrůžek... Copak mi nesete?"... Celkový dojem: 80% PS: Dal bych i víc, ale občasné tendování k vyslovené komedii (telegram z Neapole), stejně jako občasné muzikálové vsuvky (Kaprova smrt) mi v tom brání... ()
Tři neděle nevyšel pan Zeman z bytu. / A to vám nebylo nápadný? / Abych vám pravdu řekla, pane vrchní policejní rado, tý potvore to přeju. 13 případů komisaře Vacátka. V helénské barevné kombinaci soli, pepře a krve vyvedený televizní noir, který stylově sugeruje, že lidé sice jsou bestiemi jaksi od přirození, ale že mívali dřív trochu větší glanc. Pravdivá je spíše jen první část podprahové zprávy, o dalších podprahových ideologických sděleních, jimiž se kvalifikoval Jiří Sequens k dalším tvůrčím počinům, nemluvě. Série nejvíce fascinující v žánrové a kvalitativní schizofrenii, která mezi epizodami střídá frašku s hororem a kvalitní detektivní drama s břečkou. Též v momentech čiré makabrozity, k níž se Sequens uchýlil ještě zřetelněji v pozdějším tvůrčím období: scéna přestřelky s kreténem v epizodě Turecké náušnice či vysekávání tváře ze sádry ve Svědomí. Jedna hvězdička k dobru za 0.4 vteřiny odhalených kyvadel dentální hygienistky Květy Fialové, leštící chrup olovem. ()
Tenkrát se ještě vyšetřovanému neříkalo soudruhu, ovšem tykalo se mu tak jako tak. Nebyl-li to ingeňjerž, dochtor, nebo jiný poddruh ,,lepšího člověka". A tak to má být, na dělný lid platí přísnost, pane rado. Kouzelná směska téměř humorných a skoro děsivých příběhů, z nichž na observanta dýchne atmosféra Prahy let třicátých (točená s občasnými renoncy v pokročilých šedesátkách). A právě onen hlavnoměstský genius loci přehluší toporné šaškarády některých herců, kupříkladu úprky podezřelých.... bych zařadil spíše do dokumentu o tanečnících svatého Víta, že. Snad jen chorea minor může zajistit, aby se zasloužilý vrah vrhal čtyřmi směry současně a když už se mu cukatůrou vykloubené údy konečně pohnou kamkoliv, překvapeně se po několika krocích zastaví a záchvat vypukne nanovo. I ten blbej šprt Mazánek by Vám na to dal razítko z brambory, že takhle se skutečně neprchá, leda pokud nechcete vyběhnout rejžovi ze záběru. Konec blábolení, klasika z největších, milujme ji. ()
Galerie (301)
Zajímavosti (81)
- Křestní jméno rady Vacátka (Jaroslav Marvan) zazní v seriálu pouze dvakrát. V epizodě Malý a velký vrah (1968) jej doktor osloví „Karlíku“ a v epizodě Lady Macbeth z Vinohrad (1968) jej osloví „Karle“. (Skladatel)
- Jedná se o první českoslovencký seriál, který má předepsaných 13 epizod, jak velela tehdejší celosvětová norma. (med)
- Pan rada Josef Vaňásek, předobraz hlavní postavy, měl ve skutečnosti k dispozici osobní automobil Praga se šoférem, který měl SPZ N III-811. Shodnou značku můžeme vidět i v seriálu. (Cucina_Rc)
Reklama