poster

Hříšní lidé města pražského (TV seriál)

Krimi / Komedie / Drama

Československo, 1968 - 1969, 10 h 21 min (Minutáž: 13x50 min)

Předloha:

Jiří Marek (kniha)

Kamera:

Miloslav Harvan

Hrají:

Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, František Filipovský, Gustav Nezval, Helena Růžičková, Luba Skořepová, Jaroslav Mareš, Jaroslav Raušer, Oldřich Velen, Jiří Smutný, Josef Beyvl, Eduard Dubský, Jan Libíček, Helga Čočková, Zdeněk Dítě, Ladislav Gzela, František Hanus, Vlastimil Hašek, Karel Houska, Václav Kaňkovský, Lubomír Kostelka, Zdeněk Kryzánek, Oldřich Lukeš, Jiří Lír, Rudolf Macharovský, Vladimír Menšík, Míla Myslíková, Jindřich Narenta, Petr Oliva, Karel Pavlík, Jaroslav Satoranský, Blažena Slavíčková, Jiří Sovák, Otto Šimánek, Věra Tichánková, Miloš Vavruška, Josef Větrovec, Miloš Willig, Stella Zázvorková, Svatopluk Beneš, Ladislav Boháč, Zdeněk Braunschläger, Květa Fialová, Hana Kreihanslová, Ladislav Potměšil, Jan Šmíd, Jana Šulcová, Jitka Zelenohorská, Josef Bek, Kamil Blahovec, Zdeněk Blažek, Božena Böhmová, Jiří Bruder, Radoslav Brzobohatý, Jaroslav Cmíral, Bohuslav Čáp, Jana Drbohlavová, Josef Elsner, Stanislav Fišer, Nataša Gollová, Libuše Havelková, Gustav Heverle, Jaroslav Heyduk, Jana Hlaváčová, Jiří Holý, Josef Kemr, Jiří Kodet, Miloš Kopecký, Václav Kotva, Ferdinand Krůta, Otto Lackovič, Pavel Landovský, Václav Lohniský, Růžena Lysenková, Marie Marešová, Pavla Maršálková, Adolf Minský, Jaroslav Moučka, Milan Neděla, Miloš Nesvadba, Stanislav Neumann, Ivo Niederle, Miroslav Nohýnek, Jiří Novotný, Viktor Očásek, Jiří Plachý ml., Nina Popelíková, Ilja Prachař, Zdeněk Procházka, Ilja Racek, Vladimír Ráž, Martin Růžek, Zdeněk Řehoř, Jan Skopeček, Jiřina Steimarová, Lubomír Lipský st., Pavel Spálený, František Svačina, Martin Štěpánek, Hana Talpová, Václav Trégl, Ladislav Trojan, Robert Vrchota, Jiří Zahajský, Bohuš Záhorský, Josef Zíma, Pavel Kvasnička, Věra Nerušilová, Otakar Brousek st., Evelyna Steimarová, Jana Sedlmajerová, Hermína Vojtová, Bohumil Švarc st., Josef Hlinomaz, Otto Budín, Ivo Gübel, Ludmila Roubíková, Jarmila Beránková, Štěpán Bulejko, Jiří Cimický, Ivanka Devátá, Darja Hajská, Miroslav Homola, Ladislav Kazda, Milan Kindl, Vladimír Krška, Jiří Mikota, Mirko Musil, Oldřich Musil, Zora Polanová, Čestmír Řanda st., Svatopluk Skládal, Judita Čeřovská, Jiří Datel Novotný, Oldřich Hoblík, Rudolf Jelínek, Petr Kopřiva, Milan Mach, Carmen Mayerová, Karel Peyr, Karel Smyczek, Ela Šilarová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • salahadin
    ****

    Řekl bych geniální krimi seriál s nepřekonatelnými herci. Muziku génia světové hudby Zdeňka Lišky - tu snad netřeba komentovat. Parádní atmosféra, děj, napětí, vše sladěné do kompaktního celku, perly české krimi. Vacátko byl aspoň muž zákona, kam se na něj hrabe Poirot. A samozřejmě dvě jeho ruce zákona - Bláha s Vinklářem.(3.11.2007)

  • Marthos
    *****

    Kdybychom se rozhodli zahrnout do poněkud obecného pojmu česká detektivní škola zástupce z domácí literatury, tvořilo by ji maximálně deset autorů, jejichž díla přesahují rámec podprůměrného zábavného odpočinkového čtiva. Tak trochu paradoxně k nim zcela nepochybně náleží i spisovatel a scénárista Jiří Marek, pro něhož tento žánr rozhodně nebyl typický. Na sklonku šedesátých let však napsal nejprve několik povídkových cyklů pod názvy Panoptikum hříšných lidí a Panoptikum starých kriminálních případů, které se téměř vzápětí po značném čtenářském ohlasu objevily i ve scénáristické podobě pro plánovaný třináctidílný seriál Československé televize. Režisér Jiří Sequens měl šťastnou ruku zejména při výběru hlavních hereckých protagonistů. Jaroslav Marvan v roli policejního rady Vacátka mistrně variuje své bručouny s dobrým srdcem, inspektorská dvojice Boušeho a Brůžka vytváří prototypy policejních úředníků, snesitelně servilních k nadřízenému a sympaticky familiárních k příslušníkům tzv. galérky. Ale nejsou to tupí byrokrati: Bouše (Josef Vinklář) je sice trochu směšný ve své buřince, kulatých brýlích a těsném sáčku, ale hýří nápady a nepostrádá intuici; sekundující Brůžek (Josef Bláha) motivuje někdy váhavého Boušeho rozhodností. Čtvrtým ze slavného týmu je starý inspektor Mrázek, ztvárněný mistrovským způsobem Františkem Filipovským, který působí mezi svými mladšími kolegy tak trochu přebytečně, ale jeho postřehy jsou ucelené a prozrazují, že přesluhujícímu penzistovi s nepostradatelnou dýmkou a omluvným pohledem to stále pálí. Zkušenosti, důvtip, mazanost a buldočí vytrvalost uplatnil ve "vlastní" epizodě s názvem Hra. Ostatně, právě jednotlivé epizody nabízejí širokou žánrovou vyhraněnost, od vysloveně komediálních, kam lze zařadit jak defraudantskou romanci Telegram z Neapole, tak bláznivou holešovickou road-movie Kaprova smrt, přes příběhy ryze kriminální, jakým je třebas úvodní Přísaha, až po společensky ožehavá témata, úzce související s dobou a jejími mravy (drogová aféra v Případu lichého střevíce). Ruku v ruce s tím jde znamenitá Liškova hudba, výjimečná už nezaměnitelnou úvodní znělkou, a samozřejmě celá plejáda vynikajících českých herců, kteří se svých rolí zhostili s neskrývaným elánem (Zázvorková, Fialová, Růžičková, Skořepová, Hlaváčová, Sovák, Menšík, Kopecký, Brzobohatý, Landovský, Fišer, Skopeček, Libíček, Satoranský, Hanus, Růžek, Ráž, Holý, Řanda, Neumann, Záhorský, Bek, Kemr a řada dalších). Kromě nesporných tvůrčích kvalit k úspěchu a trvalé oblibě přispěla i skutečnost, že seriál je apolitický. Na poměry první republiky se sice díval někdy až příliš blahosklonně, ale v podstatě v ní personifikoval neoddiskutovatelnou spravedlivost a čistotu masarykovské policie. A lidskost je jedním z hlavních rysů tohoto seriálu, jehož kvalit žádný pozdější projekt obdobného zaměření nedosáhl a patrně již nedosáhne.(21.6.2010)

  • nash.
    ****

    Francouzi mají svého Maigreta, Angláni Holmese a my zase Vacátka. Zejména díky Marvanovi nesmrtelnou postavu české detektivky. Moudrého, chápavého, ale v případě potřeby rázného vyšetřovatele. Jako kluk jsem tenhle seriál měl moc rád a nic se na tom nezměnilo ani po letech i když už se na něj dívám jinak a líbí se mi jiné věci než tehdy. Výtečné lehce idealizované vykreslení dobové atmosféry, rozmanité pojetí jednotlivých opizod mezi nimiž nechybí téměř komediální (Kaprova smrt) ani smutně vážné (Svědomí) a elitní herecké obsazení nabízející řadu výtečně ztvárněných figurek. Ať už je to Sovákův Pecháček se svou otiskovou fintou, Květa Fialová a jjejí Lady Macbeth nebo Kopeckého defraudant Sebekovský. A to vše stojí na zkáladech, které podpírá vyborná čtverka Marvan, Bláha, Vinklář a Filipovský jako mordparta, která zná galérku jako své boty a vedle detektivních schopností jí nechybí ani na detektivní žánr neobvyklá lidskost v tom dobrém. Seriál, na který přes veškeré slabiny nedám dopustit.(25.12.2011)

  • lubospoti
    *****

    Tento seriál mám spojený s nedělí kolem oběda.Krásně propracovaná atmosféra Prahy třicátých let.Zajímavé kriminální případy,zajímavé objasňování(zajímavější než v dnešních seriálech pomocí DNA a jiných moderních metod).Nepřekonatelný Jaroslav Marvan(tím nechci podceňovat výkony ostatních pánů ze "čtyřky").(21.12.2012)

  • Helmutek
    ****

    A nemám daleko k pěti - obdivuhodoně zdařilá atmosférická záležitost s naprosto neuvěřitelnou plejádou herecký smetánky, která se v seriálu za celejch těch 13 dílů vystřídala. Zasazení do období první republiky funguje bezvadně, detektivní rozměr neni hloupej ani prvoplánovej, zápletky jsou originální, herecký výkony téměř všech (předevšim ale samozřejmě ústřední čtyřky s Marvanem v čele) jsou bezvadný. Některý díly ale i tak jsou lepší a silnější než jiný.... A ta Liškova hudba? To pro mě bylo možná úplně největší překvapení: snad každej díl má svoje zvláštní a jedinečný téma, to vždycky skvěle padne k ději, no a písničky samotný (např. Maruko nebo Nešahej, nešahej) ani neni třeba dál rozebírat. Třeba to hudební téma třetího dílu (Lady Macbeth z Vinohrad) ve zvonkohře je prostě neuvěřitelný; až mě mrzí, že se nikde nedá sehnat žádnej kloudnej soundtrack. WTF moments: Tak třeba Skořepová sápající se po Fišerovi, vilně šeptající "Když já mám na tebe slabost, ty syčáku jeden. Ty můj Robertku malinkatej...". Ale jinak - děj je občas zbytečně moc zjednodušenej, stane se podezřele moc náhod (třeba potkání hraběnky ve vlaku /díl Telegram z Neapole/); občas příliš zkratkovitá a ne úplně objasněná detektivní rovina (např. ve slunečních lázních odehrávající se díl Turecké náušnice: vrahem byl sice trpaslík, ale proč? Jeho motiv? - to už se bohužel nijak neřešilo, jakkoli to bylo v rozporu s prostorem, kterej během celýho dílu dostane trojice podrobně zkoumanejch podezřelejch, který jsou nakonec nevinní) atd. A bohužel hodně retardovaně na mě působily vlastně asi všechny honičky, který se v seriálu odehrajou (díly Kaprova smrt, Špion přijede v sedm...) - pokud v uzavřenym prostoru nedokáže pět a víc zdravejch chlapů-policajtů zastavit jednoho zmateně, ne zrovna profesionálně prchajícího kriminálníka a groteskně u toho ve snaze chytit ho promáchávaj rukama, tak je prostě něco špatně.(19.4.2015)

  • - Lubomíra Kostelku do seriálu doporučil a prosadil jeho dlouholetý kamarád Vladimír Menšík. (Redyx111)

  • - Jedná se o první českoslovencký seriál, který má předepsaných 13 epizod, jak velela tehdejší celosvětová norma. (med)

  • - Během promítání seriálu přišlo do ČST několik dopisů, které nařklo radu Vaňáska z vystupování proti židům za okupace. To ale není možné, protože zemřel v roce 1938. (FireTight)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace