Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (10)
Recenze (607)
Za mě teda lehké zklamání. Jak už bylo napsáno níže, filmu zřejmě uškodilo velké stříhání, protože se tam dost zásadních událostí vůbec neobjevilo. I tak je ale film dost dlouhý. Trochu mě překvapilo, jak velký důraz to dávalo na jeho osobní, a hlavně milostný život s Josefínou. A to vše na úkor zásadních bitev atd. Celkově to Napoleona ani moc nezobrazuje jako tyrana, jako spíš člověka, který někdy i sám o sobě pochyboval a snažil se věci řešit, pokud možno mírovou cestou. Často ale neměl na vybranou, a tak mu nezbylo nic jiného než bojovat. Hezky je ztvárněný Slavkov i Waterloo (nejsem expert na historii a přesný průběh těchto bitev). Většina zásadních událostí je zde zobrazena, ale prostě jeho život je asi těžké shrnout pouze do jednoho filmu. I tak je to ale skvělý výkon od Joaquina Phoenixe. Vanessa Kirby tady působí jako pěkná mrcha, ale taky to hraje dobře. Jinak už tu moc známá jména nejsou. "Francie, armáda, Josefína." ()
Bohužiaľ je to skôr torzo očakávaného director´s cut, respektíve toho pravého Napoleona. Avšak stále je to historický veľkofilm Ridleyho Scotta s perfektným obsadením ústrednej dvojice. Obidve, respektíve tri bitky sú špičkové a v niektorých momentoch berú dych, asi ich ale prekonáva návšteva Moskvy, mesta duchov a následný požiar. Je to predovšetkým vzťahová dráma a až potom politický film plný intríg, takže tá skratkovitosť nie je neodpustiteľným hriechom. Či pôjdem aj do DC, momentálne netuším, skôr až o nejaký čas. ()
Docela bolest a zklamání. Ridley pořád umí bitvy na jedničku s hvězdičkou (Waterloo je epic!), ale jinak posílá do kin jen dvouapůlhodinové leporelo Napoleonova život pro hodiny dějepisu. Dvě hlavní postavy jsou ploché až běda (jiné postavy mimochodem skoro neexistují), něco jako napětí nečekejte a velká část scén se spíš než historickému dramatu blíží polobizarní komedii (sestříhané tažení do Ruska je skoro materiál do Saturday Night Live). Chápu, že jde o extrémně zredukovanou kinoverzi, kde se holt musí nevybíravě sprintovat. V téhle podobě je však Napoleon spíš průměrnou ostudou než filmovou událostí, v níž by se člověk "geniálnímu rebelovi" dostal pod kůži. Snad to zázračně spasí režisérská verze, tohle proboha nemohl být Ridleyho původní záměr. ()
Asi bych si dal hned tu režisérskou verzi. Ridley Scott pořád nezapře své nepopiratelné řemeslo a servíruje opravdu velkolepou historickou podívanou, co si žádá velké plátno a člověku je při sledování líto, že podobné žánrové opulentní fláky se do kin nehrnou častěji. Režijní veterán dodává výtečnou dobovou atmosféru se špičkovou výpravou, nádhernými záběry a dle očekávání strhujícími bitvami, jež jsou navíc hezky různorodé a každá z nich zaujme něčím jiným. Joaquin Phoenix tu podle očekávání předvádí další naprostý herecký koncert a dokáže výtečně prodat Napoleonovu nekompromisnost a touhu po moci, ale také zranitelnost a jistou tragikomičnost. A Vanessa Kirby mu zdatně sekunduje. Shrnout Napoleonův život od vzestupu až do jeho samotného konce byl ovšem na dvouapůlhodinový snímek až příliš ambiciózní a dalo by se říci, že až takřka nesplnitelný plán. Režisér jako by se první polovinu nemohl rozhodnout, zda chce natáčet více o vojevůdcově vztahu s Joséphine či jeho politických ambicích, je rozkročen někde uprostřed a ani v jedné z rovin kvůli tomu nedokáže být patřičně silný. A navíc je zde citelně znát, že se opravdu hodně střihalo, řada událostí je tu jen zkratkovitě naznačena, vedlejší postavy přijdou a zase tiše zmizí a celkově má divák pocit, že mu zde toho hodně chybí. Ze značné části tak Napoleon působí jako rychlý přehled dějinnými událostmi Francie, širší kontext pro pochopení jednání ústřední postavy však často chybí. Až v závěrečné hodince jako by si roztříštěný styl konečně sedl a příběh začal po scenáristické i emoční stránce přeci jen daleko lépe fungovat a vyprávění okolo Napoleona i jeho velké lásky se podařilo solidně zakončit. Napoleona se ale v kinech rozhodně vyplatí vidět, dokáže vás v několika pasážích strhnout a o žádnou Ridleyho prohru se určitě nekoná. Na druhou stranu, režijní matador už natočil mnohem komplexnější a kompaktnější podívané a je cítit, že zde onen director´s cut opravdu nebude od věci. ()
Na Napoleona sa pekne pozerá. Nesie v sebe niekoľko skutočne epických scén. Je v ňom dostatok krvi, gilotínou zoťatých hláv, vybuchujúcich diel i zvieracích vnútorností. Minimálne za kostýmy a výpravu pravdepodobne môže počítať s oscarovými nomináciami. Lenže ako celok nefunguje. Fakt, že bude k dispozícii aj 270-minútová režisérska verzia, sa odrazil na tej, ktorá aktuálne láka do kín a ktorá je zosekaná na takmer polovicu. Divákovi sa servíruje skratkovitý príbeh, ktorý je výrazne (miestami skutočne až bolestivo) zostrihaný a tým pádom často pôsobí ako kolekcia videoklipovitých sekvencií a nie ako film, ktorý tvorí súdržný celok. Pomerne prekvapivé je, že Napoleon Ridleyho Scotta je v prvom rade filmom o láske a to nemusí každému vyhovovať. To, aký je Napoleon v podani Joaquina Phoenixa alebo skôr akým nie je, nie je hercovou chybou. Joaquin robí čo vie, no faktom je, že má 49 rokov a v priebehu filmu, ktorý zachytáva takmer 30 rokov zo života Napoleona (začíname v jeho 24 rokoch), sa fyzicky prakticky vôbec nemení, čo na autenticite príliš nepridáva. Ridley nám zobrazuje Napoleona primárne ako človeka precitliveného, neistého, citovo ľahko zraniteľného. V ženskej spoločnosti plachého a miestami (bez zámeru) vtipného. Jeho náladovosť a mnohé komplexy, ktorými disponoval, výrazne ovplyvnili aj jeho vskutku toxický vzťah s milovanou Joséphine. Ani v prípade Vanessy Kirby, ktorá ju stvárňuje, nie je problém v hereckom obsadení. No minutáž nepustí a jej postave nie je dopriaty dostatočný priestor na hĺbkový rozbor charakteru. Divák je iba okrajovo oboznámený s jej minulosťou, ktorej objasnenie by miestami výrazne dopomohlo pochopiť jej konanie. Z fantastického stratéga a z cieľavedomého vodcu vidíme pomerne málo. Z nekompromisného bojovníka, ktorý vzbudzuje hrôzu, takmer nič. Jednotlivé bitky vo filme (hoci sú úchvatne a veľkolepo zachytené), hrajú iba druhé husle. Historické fakty sú zredukované a miestami nepresné, absentujú hlbšie súvislosti. Z tohto hľadiska snímka pravdepodobne neuspokojí ani milovníkov histórie, ani menej znalých, ktorí do kina prišli s očakávaním, že z príbehu na plátne získajú uspokojivý prehľad. Napriek všetkému sa do červených kresiel rozhodne oplatí zasadnúť. Oči sa dosýta nakŕmia. Po formálnej stránke je okamžite jasné, že za snímkou stojí skúsený režisér a veľký budget. A treba si aj uvedomiť, že sa bavíme o 85-ročnom pánovi. Pretože zatiaľ, čo väčšina populácie v jeho veku doma lúšti krížovky, on sa aj naďalej nebojácne púšťa do natáčania veľkovýpravných filmov. Mať tak Napoleonov dvojrohý klobúk, obdivne ho skláňam dole. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (31)
-
Ridley Scott reagoval na kritikov historických nepresností filmu v The Times pomerne prudko, keď sa vyjadril: "Napoleon zomrel a niekto o desať rokov na to napísal knihu. A potom príde niekto iný, prečíta si túto knihu a on napíše inú. A takto prejde aj 400 rokov predstavivosti a pri takýchto hádkach s historikmi preto ja stále reagujem takto: 'Prepáč, kamarát, ty si vtedy žil? Nie? Tak potom zavri k***a hubu!'" Ďalším kritikom poukazujúcim na mnoho historických nepresností potom odkázal: "Get a life," čo je anglický ekvivalent frázy "staraj sa o seba".
(Arsenal83)
- Režisér Sir Ridley Scott povedal, že sa vedome pokúsil udržať strih tohto filmu pre kiná čo najbližšie k 2,5 hodinám, pretože podľa neho je toto maximálna dĺžka času, ktorú môže priemerný človek tolerovať pri pozeraní filmu bez prestávky, kým sa nezačne na sedadle cítiť nepohodlne alebo si začne myslieť, že sa film vlečie. Jeho zostrih má ale 4 hodiny a 10 minút a vydá ho Apple TV. (Arsenal83)
- Hoci film začína tým, že Napoleon (Joaquin Phoenix) bol svedkom popravy Márie Antoinetty, Napoleon tam v skutočnosti nebol. (Arsenal83)
Reklama