poster

Temný rytíř povstal

  • USA

    The Dark Knight Rises

  • USA

    T.D.K.R.

    (neoficiální název)
  • Velká Británie

    The Dark Knight Rises

  • Slovensko

    Návrat Temného rytiera

Akční / Krimi / Drama / Thriller

USA / Velká Británie, 2012, 158 min

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hudba:

Hans Zimmer

Hrají:

Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul, Ben Mendelsohn, Burn Gorman, Daniel Sunjata, Aidan Gillen, Nestor Carbonell, Brett Cullen, Reggie Lee, Chris Ellis, Juno Temple, Thomas Lennon, Rob Brown, Fredric Lehne, Will Estes, David Dayan Fisher, Brent Briscoe, John Nolan, Robert Wisdom, Ian Bohen, Uri Gavriel, Aramis Knight, Josh Stewart, William Devane, Joey King, Liam Neeson, Cillian Murphy, Tom Conti, Desmond Harrington, Tomas Arana, Jillian Armenante, Aja Evans, Wade Williams, Jake Canuso, Daniel Newman, Warren Brown, Christopher Judge, Jason Yee, Michael Papajohn, David Gyasi, Aaron Eckhart, James Rawlings, Joshua Elijah Reese, John W. Iwanonkiw, Claire Julien, India Wadsworth, Ronnie Gene Blevins, Josh Pence, Edgar Jimz, Thomas Tull, Glen Powell, Shaun O'Donnell, Shannon Lanier, Oliver Cotton, Ed Heavey, Mark Falvo, James Harvey Ward, Mitchell Yee, Alex Ziwak, Rey Goyos, John Mancini, Adam Piacente, John Macmillan, Kevin Tanski, Jay Benedict, Gonzalo Menendez, Trevor White
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ****

    Chraplal versus chrchlal. Temný rytíř povstal a já si nalhával, že si kvůli tomu na zadek nesednu, ale… Sedl a to pořádně. Finále trilogie, jemuž lze vytknout snad jediné. Na rozdíl od Temného rytíře, který dokázal najít vlastní cestu a nebýt klasickým hollywoodským pokračováním, tak závěr trilogie již tímto syndromem trpí; a to především v závěrečné třetině. Je to prostě to samé co Temný rytíř, ale v epičtějším, osudovějším, velkolepějším, blbějším i přepálenějším balení, během kterého Nolan honí možná až moc zajíců najednou. Méně bývá mnohdy více, ovšem v tomto případě jde o výjimku potvrzující pravidlo, jelikož i přesto nejde o horší film než-li dvojka a to z důvodu, že tentokrát již Bruce Wayne (potažmo jeho alter ego) není „tak nějak navíc“ a v hlubokém stínu tria Joker, Dent, Gordon, ale hraje jasný prim (byť dobře půl filmu absentuje); a díky tomu fungují emoce a díky nim následně funguje úplný závěr závěrečné části TAK výtečně i navzdory tomu, že vlastně nikdo nezaplatí cenu nejvyšší. Což působí až nepatřičně. Jednička však zůstává nepřekonána, ne že by byla o tolik lepší, ale jako jediná nesere mramor. PS: A případnou čtyřku vzhledem k nastolenému trendu může točit snad jedině Michael Mann.(26.7.2012)

  • M.a.t.t.
    *****

    Koniec ďalšej veľkej ságy, ktorú Nolan ustál so cťou. Sága v ktorej je Batman Begins expozíciou, The Dark Knight jadrom a Dark Knight Rises epilógom a aj preto nechcem jednotlivé filmy hodnotiť samostatne. Každý z nich je samozrejme iný a má svoje subjektívne kvality ale dohromady tvoria funkčný celok, v ktorom sa jeden bez druhého nezaobíde. Sklamanie z posledného dielu je na mieste snáď len z toho hľadiska, že Batman v ňom tentokrát neprekročil tieň komiksu, čo však mne osobne pri komiksovej adaptácii neprekáža. Po technickej stránke je to totiž stále výborná záležitosť, tentokrát aj dostatočne epická, emocionálna, s dobre zvolenými, písanými a zahranými charaktermi, vďaka ktorým je vlastne aj úvodný trochu dlhší rozjazd najlepšou časťou filmu. A Bane ako záporák typu "priamočiarosť a hrubá sila" nemá konkurenciu.(30.7.2012)

  • Tom Hardy
    ****

    Do dvou třetin geniální dohra tíživosti a narůstající deprese, jakou nastavil předchozí díl. Pak ale jakoby si někdo vzpomněl, že je to vlastně komiksový film z hollywoodské produkce a finále onu potřebnou auru opravdovosti ztratí a zůstane "jen" výborná žánrovka. Nic proti tomu, ale po tom všem, čím si Batman prošel (jako postava i filmařsky) je to jednoznačný krok zpátky. Navzdory závěrečnému klopýtnutí je Temný rytíř povstal nejen důstojným, ale ba přímo vynikajícím završením velkolepé trilogie, která posunula hranice komiksu zase o něco dál. Více zde.(19.7.2012)

  • Matty
    ****

    Kam dál zajít po temnotemném thrilleru s nezapomenutelně psychopatickým padouchem a epickou šíří mafiánských ság typu Kmotra? Čím překonat Ledgerova Jokera, komplexní síť vztahů mezi postavami a paralelně probíhající, mistrovsky vygradované akční scény? Vyjma přemrštěných akčních scén a rozšíření počtu postav Nolan nejde dál, protože už jaksi není kam, a raději se vrací k pramenům. Batman musí znovu povstat, ještě jednou začít. Po celou těžkotonážní stošedesátiminutovou stopáž se, stejně jako při sledování třetího Kmotra, na mysl vtírá vcelku logická otázka – k čemu? Proč muselo vzniknout pokračování filmu, který řekl podstatné a skončil v nejlepším? Uspokojivou odpověď Nolan navzdory snaze znovu nám zamotat hlavy a vytřít zrak nabídnout nedokáže. ___ Tam, kde Joker využíval nekontrolovatelného chaosu, zapojuje Bane hrubou a přímočarou sílu. Jeho cílem také není zničit Batmana jenom symbolicky, v čem psychopatický klaun víceméně uspěl, nýbrž i prakticky. Padouch a chybující a pochybující vedlejší postavy opět zastiňují titulního hrdinu, který sice dostává více prostoru k vedení (mírně patetických) dialogů bez masky a lidským hlasem, ale jeho neměnná zásadovost a naše tušení, jak se ve které situaci zachová, z něj nadále dělají nudně předvídatelného strážce spravedlnosti. Předvídatelnost – slovo, které zrovna u Nolanových filmů nebylo třeba používat často. Tentokrát se mu nelze vyhnout a situaci nezachraňují ani „povinné“, do děje velmi násilně vklíněné zvraty ze skupiny „Jsem tvůj otec, Luku.“ ___ Příběh, stojící na osvědčených vyprávěcích schématech (pád a vzestup, dobro a zlo), generují standardní hollywoodské situace a hlavním symptomem příliš usilovné snahy natočit podívanou roku je všeprostupující účelovost. Především rozhodnutí postav nejsou dobře opodstatněná. Samozřejmost, s jakou si Bruce Wayne po osmi letech života v ústraní znovu oblékne netopýří kostým, vysoký počet náhodných zjevení ve vhodnou chvíli na vhodném místě, náhlá a správná rozhodnutí váhajících, to vše nás jenom upozorňuje, jak pečlivě je celý produkt vykalkulovaný (přihodit by se dala Batmanova zarputilost, s jakou jde na Banea stylem muž proti muži, i když ví, že na něj nemá – velký film si holt žádá velký souboj). Z mnoha nových postav většina poslouží více než jednomu účelu – ale právě o to běží: jenom slouží účelu zápletky, nežijí svými autentickými životy. V žádném hraném filmu se věci nedějí z jiného důvodu než kvůli vědomému rozhodnutí scenáristy, některé filmy tento fakt ale dovedou dobře skrýt. Ne třetí Batman od rebootu série. Ani Temným rytířem šikovně vyvolávaná nejistota, kdo je padouch a kdo hrdina, tady nedosahuje srovnatelné intenzity. Emblematickou postavou filmu je Blake, jakási mladší (a po velkou část filmu i mobilnější) verze Jima Gordona, idealistický policista, který za žádných okolností neztrácí - předchozím filmem důkladně rozdupanou - naději. ___ Díky nekompromisnosti zlosyna má film naštěstí stále daleko k uvolněné komiksové akci, kterou by podle mne převážně velmi vážný Nolan nedokázal natočit se stejnou lehkostí jako třeba Whedon (nejvíce hravosti projevuje v krátkých technofetišistických vsuvkách, kdy jde čistě o příběhem neopodstatněné chlubení se novými hračkami). Bane si dobře uvědomuje, jakou moc mají peníze a hry (přesněji sport), dva aspekty sbližující bohaté a chudé. Padouchův radikálně marxistický plán s nejasným cílem (chce Gotham zničit, nebo předat do rukou lůzy?) zahrnuje tvrdý útok na oba tyto pilíře kapitalismu. Finanční krize je zde oproti naší realitě vyvolána zásahem zvnějšku, nikoli postupným vnitřním rozkladem a viníka je tím pádem snazší označit, dohledat a potrestat. Paralely s dnešní situací jsou přesto zjevné a mrazí z nich, ovšem bez přesahu, který v ní chceme vidět, by zápletka ztratila podstatnou část své působivosti. Čas ukáže, nakolik závislé na znalosti dobových souvislostí, kdy tvůrci například nemusí ukazovat důvody nespokojenosti občanů Gothamu, povstání temného rytíře skutečně je. ___ Pečlivá marketingová vypočítanost projektu odhaluje také slabiny režie Christophera Nolana, jehož předností dosud byly chytře vymyšlené a přehledně vyprávěné příběhy, nikoli dokonale ovládnutí řemesla. Opět obehraná záběrová dyáda statická dialogová scéna – střih na pohyblivý záběr nad městem z Batmanovy perspektivy, opět od počátku přehnaně velkolepá hudba Hanse Zimmera (která už tudíž nemá, kam dál by byla ve skutečně důležitých scénách stupňována), opět poměrně standardní akční scény. Ty nejvíce zaujmou neladící kombinací serióznosti a přemrštěnosti ve stylu posledního dílu Rychle a zběsile, kde přepad jedoucího vlaku nepůsobil úplně pitomě díky přehnanosti všeho ostatního. Tady naproti tomu přepad letadla ve vzduchu ruší, neboť něco tak megalomanského vůbec nezapadá do jinak psychologicky věrohodného akčního krimi. Nutno však Nolanovi přiznat, že z jiných svých nedostatků se dokázal poučit. Souboje muže/mužů proti muži/mužům i přestřelky jsou díky redukci střihů přehlednější a Batmanova smrtelná vážnost je v mezích žánru znevažována, nejzábavněji během hláskovacího škorpení s Catwoman ve stylu buddy movies. ___ Nový Temný rytíř dokáže být apokalypticky temný i neskutečně strhující, bohužel ne soustavně a důsledně, vinou čeho nedokáže ani zakrýt, že vlastně neříká mnoho nového a pakliže ano, pak s doslovností, které se Temný rytíř dokázal vyhnout. Namísto komplexní sítě vztahů, kde všechno tak trochu souviselo se vším, jsou tady jenom výborné scény a zajímavé postavy, což je pořád hodně, jenže – chybí něco skutečně nového. Lze chápat, že u tak mamutího projektu neměl Nolan vzhledem k obavám studia příliš velký manévrovací prostor, vysoký počet sázek na jistotu a malá schopnost překvapit u něj přesto zamrzí. Snad mu film vydělá dost peněz, aby si příště mohl zase střihnout nějaký „menší“ film pro radost à la Počátek. 80%(21.7.2012)

  • Nathalie
    ****

    V dnešním světě neexistuje nový začátek. Každé dítě s mobilním telefonem si může na internetu najít, co jsi udělal. Vše, co děláme, je sbíráno a kvantifikováno. Nic nezmizí. (Kočičí žena)(25.9.2013)

  • - Během honičky na motorkách má na sobě Bayne červenou helmu s černým průzorem a hnědou motorkářskou bundu. Přesně tohle nosil Jason Todd jako Red Hood. (HellFire)

  • - Prvý film trilógie, v ktorom je vidieť Batmana (Christian Bale) v obleku za denného svetla. (batknight)

  • - Do poloviny filmu si lze všimnout, že zbraně, které postavy mají, se chovají nereálně. Při střelbě se jim vůbec nepohybují závěry a ani z nich nevypadávají nábojnice. Střelba míří do jiných míst, než kde dopadají rány (scéna na burze). Teprve až v závěrečné bitvě v Gothamu zbraně najednou fungují tak, jak mají. (UncleMorty)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace