Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologické drama Město šílenců (1997) rozvíjí vděčné téma hollywoodských filmařů, a sice manipulaci veřejného mínění prostřednictvím sdělovacích prostředků. Propuštěný hlídač v muzeu malého kalifornského města Sam Baily (John Travolta) se zoufale snaží dostat zpět svou práci a když nepochodí u ředitelky, stane se řízením různých shod okolností zločincem se skupinou dětských rukojmí. Protřelý reportér, pracující pro místní televizní kanál, Max Brackett (Dustin Hoffman), který je náhodou na místě činu, neváhá a celou situaci začne živě pouštět do éteru. Senzace, jejíž průběh může sám ovlivňovat, a která mu jistě pomůže oživit poněkud skomírající kariéru, je na světě. Prostoduchý hlídač si totiž vůbec neuvědomuje dosah svého počínání a navíc ani neví, jak se má v podobné situaci vlastně chovat... Snímek, jehož děj nápadně připomíná cynickou komedii Billyho Wildera Ace in the Hole (1951, Eso v rukávu), těží ze souhry hereckých hvězd Dustina Hoffmana a Johna Travolty, kteří se spolu v jednom filmu objevují poprvé. V dalších rolích zaujmou Alan Alda (prominentní reportér velké televizní společnosti, který nelibě sleduje sólokapra bývalého kolegy, jehož se zbavil) a Blythe Dannerová (ředitelka muzea), která dnes už většinou stojí ve stínu své známější dcery Gwyneth Paltrowové. Jako režisér je pod snímkem podepsán režisér řeckého původu Costa-Gavras. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (128)

jacksax 

všechny recenze uživatele

Snímek nepřináší nic nového, nic s čím bych se rád ztotožnil a především nemá ani jednu postavu, které bych aspoň trochu fandil... Beru ho jako film, který chce být protestní, ale ne zas tak moc, aby nepodkopával víru ameriky v to, že dělá skutečně to, co chce. Vše jde do vytracena a směšný Hofmanův závěr mi přijde až jako fraška. Za celý film jsem se nedověděl, proč se tu každý chová jako naprostý idiot a argument "prachy" si nechte pro lidi s IQ bushovic rodiny. je skutečně americký národ už v jádru zkažený? ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Kdyby scénář místo několikrát opakovaného hraní si s dětmi a rozverných konverzací Hoffmana s Travoltou přidal na tempu a atmosféře dřív než v závěrečné čtvrthodině, mohla to být pecka. Takhle jen můžou herci hrát velmi slušně, ale jednotvárný scénář, neschopný posunout děj na jinou úroveň, veškerou snahu sráží. ()

Reklama

Maq 

všechny recenze uživatele

John Travolta vedle Dustina Hoffmana přesvědčuje, že je přece jenom vynikajícím hercem. Hlavní předností tohoto filmu je ovšem nosný námět a především elitní scénář. Charakterizovat film jako „drama/thriller“ je popkulturní šidítko, je to moralistní drama jako hrom. I když, pravda, pěkně akčně odsýpá. --- Amatér (Travolta) se rozhodne bojovat o záchranu svého pracovního místa s pomocí pohrůžky násilím, jenže si to špatně promyslí a je z toho teroristický útok. Náhodou se k tomu nachomýtne špičkový novinář. A máme skvělý příběh! --- Manipulace a cynismus médií jsme už viděli mnohokrát (a není vůbec špatné si to připomínat znova a znova!), ale tady jde ještě o něco víc. Novinář (Hoffman) totiž právě není pouze cynický. Zajisté chce zachránit rukojmí, a vcelku věříme, že je ochoten se přičinit o co nejmírnější potrestání břídilského teroristy. Současně však věci řídí - ano, ne terorista, ale novinář má situaci pod kontrolou! - tak, aby si média přišla na své, a v tom i on sám, jako mediální hvězda. --- Mám rád příběhy, které nedávají jasné odpovědi. Odpověď znamená zjednodušení. Dobrá otázka je mnohem cennější. A tento film je právě z těch nemnohých, které kladou řadu dobrých, důležitých otázek. Jediná chyba filmu nastane v jeho samotném závěru, vnucuje „sociálně kritickou“ odpověď. Zajisté, když novináři za zády vybuchne bomba, jeho hysterická reakce je věrohodná a přirozená. Jenže se neměla stát závěrečným komuniké celého filmu. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Město šílenců je partyzánskou dychtivostí, zkrocenou hollywoodskými pravidly hry. Řecký partyzán Costa-Gavras v dalším svém spravedlivém rozohnění vzal útokem hyenismus televizního zpravodajství, prodírá se trnitou houštinou z motivací a nastavených podmínek fungování celého systému. Úspěch je přeci vždy veleben až na prvním místě, zákony trhu si žádají představení života a dramatizace zpráv je spolehlivou zárukou dokonané podbízivosti. Reality show je masovou zábavou spotřební doby, účast je povinná a neuznává odmítnutí. Scénář Toma Matthewse volně vychází z inspirace rokem 1993 a hysterického mediálního obléhání zabarikádované centrály fanatické náboženské sekty Davidiánů v texaském městě Elk, kde nakonec při policejním zásahu zemřelo 82 lidí. Costa-Gavras zůstal partyzánem pouze svým instinktem, forma je již ochočena hollywoodskou sterilizační známkou patetického hrdinství a úctyhodného společenského uvědomění, byť má své sklony ke zlehčování a jízlivosti. Hrdinou sterilní partyzánštiny je zde Max Brackett (sympatický Dustin Hoffman), televizní novinář nezajímavého wisconsinského hlavního města Madison. Cílem je výrazné zviditelnění vlastní osobnosti a návrat k vrcholné hře televizního zpravodajství, ale americký hrdina musí být jednoznačně nadán i pro lidumilství a pro napravování chyb systému. Smutným hrdinou je Sam Baily (zajímavý John Travolta), propuštěný hlídač skromného muzea dinosaurů. Slabomyslná povaha prostoduchého muže je vyvedena z běžné míry zjevnou nespravedlností, jen se jeho zoufalý pokus o získání pozornosti vymkne naprosto z jakékoli kontroly. Důležitou postavou je Kevin Hollander (velmi zajímavý Alan Alda), hvězdný moderátor celostátního televizního zpravodajství. A slavná chvilka spřízněné regionální televize se musí využít ve vlastní triumf za každou zaplacenou cenu. K výraznějším postavám zde patří také Laurie Callahan (příjemná Mia Kirshner), nová a mladá Maxova asistentka. Vývoj událostí slibuje zajímavější možnosti a osobnímu úspěchu se nelze postavit ani při morálním pohoršení. Z dalších rolí: smířlivě opatrný vedoucí místního televizního zpravodajství Lou Potts (Robert Prosky), stroze odměřená kurátorka muzea Banks (Blythe Danner), hlavní náčelník policejního obléhání Alvin Lemke (Ted Levine), místní televizní moderátor zpráv Malt Dohlen (William Atherton), klid zachovávající učitelka školního výletu Rose (Tammy Lauren), událostí zaskočená Samova manželka Jenny Baily (Lucinda Jenney), Samův postřelený kolega z ostrahy muzea Cliff Williams (Bill Nunn), jeho médii stíhaná a pohlcená žena Diane Williams (Akosua Busia), akci velící agent FBI Dobbins (Raymond J. Barry), nešťastná Samova stará maminka (Sylvia Short), z nespolupráce dvou moderátorů rozmrzelý televizní ředitel (Kevin Cooney), či hlavní celebrity amerických publicistických pořadů Jay Leno a Larry King. Film Město šílenců je dynamickým thrillerem se vzorným příkladem amerického hrdiny, až mě zaráží tak nízké hodnocení. Na můj vkus se řecký partyzán příliš sklonil před filmovými pravidly hollywoodské výroby. Svižné, odlehčené, patetické a unifikovaně uniformní, inu Amerika je Amerika. () (méně) (více)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Od spojenia Travolta-Hoffman sme asi všetci očakávali trochu viac, ako pásový hollywoodsky priemer. Možno až trochu mierny nadpriemer, ale Mesto šialencov je podané príliš polopaticky, aby sme sa na konci cítili intelektuálne uspokojení. Škoda, že taký herecký ansábel si vybral zrovna takýto film, ale scenár bol možno lepší a nedostal z neho maximum iba režisér. Jeden krát stačilo, aj keď to už bolo dosť dávno. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (1)

  • Tržby v USA za první víkend: 4 649 742 dolarů (2194 kin). Náklady na výrobu: 50 milionů dolarů. (CrypzzXD)

Reklama

Reklama