Reklama

Reklama

Případy bratra Cadfaela

(seriál)
Drama / Mysteriózní
Velká Británie, (1994–1998), 16 h 15 min (Minutáž: 75 min)

Předloha:

Edith Pargeter (kniha)

Hudba:

Colin Towns

Hrají:

Derek Jacobi, Michael Culver, Julian Firth, Terrence Hardiman, Mark Charnock, Toby Jones, Eoin McCarthy, Sean Pertwee, Ben Pullen, Natascha McElhone (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(13)

Píše se první polovina 12.století. Zatímco evropští králové se chystají na druhou křížovou výpravu, v Anglii vypuká občanská válka vyvolaná sporem o trůn mezi Štěpánem III. a jeho sestřenicí Matyldou. Do této nejisté doby, příznačně nazvané anarchie, umístila E.Petersová svého románového hrdinu, vojenského vysloužilce, benediktina a ''středověkého detektiva'', světaznalého Cadfaela. V první epizodě objevuje Cadfael při zaopatřování obětí exekuce ''přebytečné'' tělo a pátrá po jeho původu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý seriál, který je zasazený do zajímavého prostředí a díky středověku jsou i řešené vraždy o něco zajímavější. Krásně mi vyhovuje pomalé tempo jednotlivých epizod, které jsou ale naplněny úžasnou atmosférou a prostředím, skvělou hudbou, kvalitními scénáři, zajímavým rozuzlením a tradičně silnými hereckými výkony, zejména titulního Dereka Jacobiho, který je i v této roli perfektní, postava Cadfaela mu sedne. Skutečně vynikající detektivní seriál, je jen škoda, že v našich končinách není tak známý, ČT by ho mohla vytáhnout. Pro mě jako milovníka anglických detektivek a historických filmů je tato série naprosto perfektní kombinací, která funguje, je napínavá i zábavná a krásně se na to kouká. Až se někdy dostanu k dalším dílům (zatím jsem viděl první sérii), třeba to tady ještě upravím. Prozatím u mě ale za naprosto perfektních 85%. Kam se hrabe Jméno růže, tohle mi sedne mnohem lépe skoro ve všem, na co si vzpomenete. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak toto je jeden unikát medzi historickými seriálmi. Detektívok na báze H. Poirota v historickom prostredí vrcholného stredoveku veru nie je veľa. Moc sa mi ale nepáči porovnanie so snímkom Meno ruže - iná doba a hlavne tu jednotlivé kriminálne prípady veľmi príhodným a zaujímavým spôsobom reflektujú aj celkovú politickú dobovú situáciu (občianska vojna medzi Štefanom a Matyldou), preto má celý seriál aj vyšší spoločenský rozmer. V Mene ruže sme o vonkajšom svete za múrmi kláštora v podstate nevedeli nič a obeťami boli hlavne mnísi. Tu je zoznam obetí a previnilcov podstatne bohatší, či už sa na to pozrieme z hľadiska ich pôvodu alebo feudálneho statusu. Každý jeden diel má preto niečo do seba a vždy nám ponúkne aj niečo nové, čomu výrazne pomáha aj bohatá rozmanitosť spektra charakterov jednotlivých postavičiek. Musím pochváliť aj výpravu a hlavne skvelú hudbu, ktorá dobovú atmosféru ešte umocnila. Latinčina tu tiež bola vítaná, pekný bonus. Samozrejme, nemôžem zabudnúť na hlavného predstaviteľa, tak sa zdá, že D. Jacobi sa v historických filmoch a seriáloch cíti ako ryba vo vode, bol skrátka fantastický a jeho postava ma aj v tomto prípade náramne bavila. Navyše mi bol sympatický aj jej filmový charakter. Skrátka masterpiece na tento námet. ()

Reklama

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Špetka upřímnosti: Seriály nijak zvlášť nevedu. Strašně žerou čas a i ty nejlepší z dobrého nápadu vyždímají příliš. Nakonec toho zpravidla moc nezbude a díl za dílem to tak nějak hořkne. Twin Peaks anyone? Cadfael se svými 13-ti epizodami naštěstí končí včas, a to přesto, že nijak výrazně nekončí. Prostě seroš. Za všechno mohou zase jednou LK, které dývka s přesvíceným Derekem Jacobim sice začaly vydávat, ale * alespoň zatím * nedokončily. Ještěže existují jiné způsoby... Z námětu nelze nečenichat Umberta Eca. Přestože scénář ze zřejmých důvodů nedosahuje stejných kvalit a drží se striktně ve vrstvě "osvícený humanistický vědec v kutně řeší za pomoci proto-moderních technik a přitroublého novice ve 12. století vraždu" (do nějakých alegorických pokusů či srovnávání paradigmat se zde nikdo nepouští; prokrista - jsme v televizi), není to vůbec blbé, zápletky jsou originální a alespoň pro mě nijak okatě průhledné. V obsazení samozřejmě vede Jakobi, který mezi kolegy v rolích vidláků a fanatiků doslova září. Jeho Cadfael je k zulíbání (rozuměj - patří na hranici). Ačkoliv o tom není řeč, jistě čítá Aristotela a dle ukázek břitkého vtipu si leccos vzal i z druhého dílu Poetiky. Co dělá v mých očích z televizního projektu vzácnou věc je výprava a atmoška. Možná jde jen o zvyk, ale co se v prvních dílech jeví poněkud papundeklově, proměňuje se od série k sérii ve věrohodně (alespoň pro soudného laického diváka) působící exkurz do temných časů, a to bez laciných filtrů a dalších triků, za něž vděčíme CGI. Paruky moc netrčí, od hub jde hercům skutečná pára a při pohledu na měšťany a vesničany je zřejmé, proč byl o kláštery takový zájem. Zamrzí jen skutečnost, že se povedlo natočit jen 13 dílů. Tvůrci měli přece jenom ždímat až do sucha :-) ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Při případech seriálu PŘÍPADY BRATRA CADFAELA si nelze nevzpomenout na jiné dílo - také seriál JÁ, CLAUDIUS - ; spojuje je - jistě to uhádnete - postava Dereka Jakobiho, výrazné osobnosti britského soudobého divadla a v obou případech představitele hlavní role. Právě jeho výsostné herectví jakoby dotmelovalo a současně dále rozvíjelo příběhy-epizody tohoto nadprůměrného díla. Hluboký humanismus, jímž je seriál prodchnut, jaksi nedbale, jakoby zpoza rohu, skutečně nenápadně krok za krokem důrazem na nominalistický rozum (nominalismus byl jedním z nejvlivnějších myšlenkových směrů evropského středověku, bývá pokládán za předchůdce humanismu a renesance) v podstatě moderním způsobem, ale v mezích, nepřekračujících dobové meze, rozplétá jeden plod lidské zloby za druhým. Středověké kulisy ustupují, dobová rozhraní se stírají. Objevuje se jedno nadčasové: člověk bojující každý den, každou hodinu, každou vteřinu o své lidství. Člověk odkázaný ne na pomyslnou boží milost, ale sám na sebe, na svou vůli, na svou nebojácnost, na svou touhu a potřebu po spravedlnosti. Její hlavní zastánce je navenek tichý, neprůbojný, jakoby nezdravě mírný. Opak je pravdou. Hlavní zbraní jeho neúmornosti je bystrost, ostrovtip, houževnatost, soustavnost, ctnosti, zpravidla dnes shrnované do pojmu občanské statečnosti. Toto nevšední detektivní dílo by si jistě našlo své diváky i na DVD nosičích, kde již dávno mělo být uvedeno. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Slušně natočená detektivní série, které ovšem, především v první sérii, ubližují místy poněkud "papundeklově" působící kulisy a dosti sterilní kamera. Herectví ovšem velmi obstojné, přičemž především herecký výkon Dereka Jacobiho je opět zcela odzbrojující... Pokud jde o historickou věrnost, pak se tvůrci celkem snažili o věrohodnost, i když sem tam jim nějaká drobnost unikla. Asi největší faux pas je z tohoto hlediska masivní použití strojově řezaných prken, přestože v dané době bylo dřevo daleko častěji děleno štípáním a nikoli nákladným a nesmírně pomalým řezáním. Také barevnost některých kostýmů, především těch s převládající modrou barvou, která sice známa byla, ale její výroba byla nesmírně nákladná, nebo dalšími, na počátku dvanáctého století jen stěží myslitelnými barevnými odstíny, se mi nezdá úplně pravděpodobná. Zcela anachronické jsou samozřejmě Cadfaelovy detektivní úvahy a metody, a také jeho názory a postoje, ale nechť, detektivka je stejně vždycky více či méně taková pohádka pro dospělé ;o) Je ovšem potřeba zdůraznit, že například pro svou vachrlatou loyalalitu vůči králi by Cadfalel pravděpodobně visel hned několikrát. Podobné je to i s "moudrou uměřeností", nevírou v zázraky, snahou po hledání pouze racionálních vysvětlení, ostatně i hloubkou Cadfaelových znalostí, atp. atd. Středověká a dokonce ještě raně novověká psychologie byla zcela odlišná a bratr Cadfael by v reálném středověku se svými názory nepochybně přežil tak týden, možná dva, než by jej někdo pro to či ono preventivně odpravil, případně než by ho upálili jako kacíře a heretika... Kde je smrt všudypřítomná, nikdo příliš nepočítá mrtvoly, natožpak by se nějak zvlášť obával o život kohokoliv. Stokrát důležitější než pozemský život byl život věčný, "správná smrt" a příprava na ní. Podřizovalo se jí téměř všechno a se vším více či méně souvisela... Ještě poznámka ke svaté Winifred. Ten poťouchlý trik s mrtvým mnichem by samozřejmě nemohl vyjít, neboť relikviáře byly otvírány, ostatky ukazovány a dokonce dotýkány a líbány. Představa, že by bylo možné zamaskovat podobnou věc je zcela iluzorní... Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: sportovec, F.W.Colqhoun ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama