Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (567)
Nikoliv o něco slabší než Gladiator (jak jsme doufali), ale pouze o něco lepší než Robin Hood (bohužel). Úryvky z historických etap Napoleonova kariérního vzestupu a “dobývání světa”, komorně prokládané vztahem s ženou jeho života. Film baví herci a občasnou bitvou, ale vnitřně je odtažitý až nijaký, bez zájmu nebo schopnosti najít v Napoleonovi osobnostní rysy, na kterých by mohl budovat psychologii jeho příběhu a nějakou myšlenku. Ani nevyužívá možností jeho osobní konfrontace s vedlejšími postavami, které právě mohli vyprávění naplnit hutným obsahem. A Napoleonův milostný vztah, kterému je věnována značná pozornost, zůstává chladný a divákem neprocítěný. Zakázkově rutinní vyprávění vzbuzuje obavy, že delší režisérská verze bude sice informačně obsažnější, ale stejně bez duše. První historický film Ridleyho Scotta bez hudební identity. ()
Na Napoleona jsem se těšil. Ale tím jak jsem se k němu stále nemohl dostat se mi bohužel kupily recenze těch co už ho viděli. A většinou to moc pochvalné nebylo. Nu což, často to byli lidé, které historie nebaví tak jako mne. Asi je ta doba prostě neoslovila řekl jsem si. Ale po dnešku, kdy dokonáno jest se musím přiklonit k ostatním. Vizuálně nádherné avšak zcela vyprázděné vyprávění. Ten film ve vás nevzbudí ani špetku emocí. Výprava nádherná. Já tomuhle období z té žabožroutské strany moc neholduji, takže nemohu posoudit správnost velikosti a barevnosti všech těch kokard a uniforem. Vždycky jsem fandil té straně na které vlála Union Jack. A neznat jak to dopadlo u Waterloo, stejně bych fandil 1. vévodovi Wellingtonovi. Brity mám prostě nejen v tomto období raději. Ve filmu mi kupodivu vadila další věc a tou byl originální jazyk. Viděl jsem to v původním znění a slyšet všechny Fracouze včetně Napoleona v angličtině prostě bylo divné. Jako chápu, že by to bylo složité, ale představte si třeba Švédy točený životopisný film o Hitlerovi a on v něm bude pořvávat v pivnici v Norimberku švédsky... Prostě divné. No a úplným úletem byla ta historická věrnost ... Už jen ten Slavkov. Ve filmu to vypadalo jako podhůří Tater. Při tom je to celkem všude rovina, já tam na tom místě byl a navštívil i památník. Žádné velehory kolem, natožpak zmrzlé jezero... No, to by ale Scott pak nemohl do té vody lít tu oranžovou krev... Dyť je to tak efektní! V součtu jsem tedy skoro až zklamán. Čekal jsem víc. Kdyby to točil někdo neznámý, ale Ridley Scott a takhle ujede. Doprčic dyť ten film musel stát majlant, tak proč si nedali práci s trochu věrnější a přesnější historickou linkou? To tam nebyl za prdelí žádnej poradce? Vždyť Waterloo zase nebylo tak dávno, neřeknu kdyby točil řecko-perskou válku. Proč se tam spíše pořád řešily manželské problémy s Josefínou formou diskusí na empírové pohovce u krbu? Škoda, přeškoda. Dávám za 3 kartáčové střely. * * * ()
Docela bolest a zklamání. Ridley pořád umí bitvy na jedničku s hvězdičkou (Waterloo je epic!), ale jinak posílá do kin jen dvouapůlhodinové leporelo Napoleonova život pro hodiny dějepisu. Dvě hlavní postavy jsou ploché až běda (jiné postavy mimochodem skoro neexistují), něco jako napětí nečekejte a velká část scén se spíš než historickému dramatu blíží polobizarní komedii (sestříhané tažení do Ruska je skoro materiál do Saturday Night Live). Chápu, že jde o extrémně zredukovanou kinoverzi, kde se holt musí nevybíravě sprintovat. V téhle podobě je však Napoleon spíš průměrnou ostudou než filmovou událostí, v níž by se člověk "geniálnímu rebelovi" dostal pod kůži. Snad to zázračně spasí režisérská verze, tohle proboha nemohl být Ridleyho původní záměr. ()
Kino sestřih dopadl tak, jak asi musel - jako zcela očividně nekompletní fragment rozsáhlejšího díla. Těžko jej hodnotit, je to jako číst román a přeskakovat vždy po deseti stránkách. To, co v kino sestřihu je, je fajn, ale neslévá se to v komplexní zážitek. Je tam Napoleonův osobní život, jsou tam bitvy, ale zcela vypadla "politika" mezi nimi, takže člověk vlastně neví, proč k té které bitvě dochází. ()
Mám pro Phoenixe prostě a jednoduše slabost, proč to nepřiznat, takže vždycky, když je nějaký film a hodnocení tak nějak mezi, zcela nepokrytě zvedám nahoru. A to je přesně i tenhle případ. Výtečná výprava a bojové scény, sráží trošku dolů ta mezihra kolem, ale což, na to já dnes dlabu a pálím pěkně za čtyři. A když vezmu v potaz délku filmu, vůbec nedokážu odhadnout, jak by na mě zapůsobila režisérská verze, která má (skoro) jednou tolik. To je pro mě zatím takový velký otazník, na který sám sobě (snad) co nejdřív odpovím. ()
Galerie (43)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (29)
- Režisér Sir Ridley Scott povedal, že sa vedome pokúsil udržať strih tohto filmu pre kiná čo najbližšie k 2,5 hodinám, pretože podľa neho je toto maximálna dĺžka času, ktorú môže priemerný človek tolerovať pri pozeraní filmu bez prestávky, kým sa nezačne na sedadle cítiť nepohodlne alebo si začne myslieť, že sa film vlečie. Jeho zostrih má ale 4 hodiny a 10 minút a vydá ho Apple TV. (Arsenal83)
- Sir Ridley Scott povedal, že bojové scény využívalo 11 kamier, pričom všetky sa natáčali v rovnakom čase. (Arsenal83)
- Ridley Scott bol vďačný za podporu filmu zo strany Apple a povedal: "Neboli sme lacní a ďakujem im za to. Vložili do mňa veľkú dôveru, že dokážem pracovať s takýmto rozpočtom." (Arsenal83)
Reklama