Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (564)
Phoenix vypadá a hraje fantasticky. A tím bych klady filmu uzavřel. Jinak je to totiž vlastně o ničem, bez emocí, bez výrazných top scén, jen sled epizod. Problém všech podobných filmů. Jen by mě zajímalo, co Scotta na Napoleonovi tak uhranulo, když ho vykreslil jako Pepka Cardu od vedle - kde je válečný stratég? Jo to měla být ta směšná a odflaknuta bitva u Slavkova? Ajta krajta. U podobných "historických" filmů bych historickou nevěrohodnost toleroval, kdyby přišly s nějak zajímavě uchopenou postavou a předaly nám dobře vystavěný příběh, emoční pohnutí nebo myšlenku. Ale tady nic takového nenííííí. Leonek je chvíli tu (střih) a chvíli onde (střih), chvíli mluví s tím (střih) a chvíli s ní (střih), sáhne si na mumii (střih), jede v kočáře (střih) a tak dále. Scottův Leonek je trochu ňouma, trochu nemluvný drsnočum. Nic víc. Samotný film je velmi, velmi slabý, ale tak třeba bude ta extended edition lepší. No tož uviďajme. ()
Nikoliv o něco slabší než Gladiator (jak jsme doufali), ale pouze o něco lepší než Robin Hood (bohužel). Úryvky z historických etap Napoleonova kariérního vzestupu a “dobývání světa”, komorně prokládané vztahem s ženou jeho života. Film baví herci a občasnou bitvou, ale vnitřně je odtažitý až nijaký, bez zájmu nebo schopnosti najít v Napoleonovi osobnostní rysy, na kterých by mohl budovat psychologii jeho příběhu a nějakou myšlenku. Ani nevyužívá možností jeho osobní konfrontace s vedlejšími postavami, které právě mohli vyprávění naplnit hutným obsahem. A Napoleonův milostný vztah, kterému je věnována značná pozornost, zůstává chladný a divákem neprocítěný. Zakázkově rutinní vyprávění vzbuzuje obavy, že delší režisérská verze bude sice informačně obsažnější, ale stejně bez duše. První historický film Ridleyho Scotta bez hudební identity. ()
Všechno je to mírně chaotické a zbrklé, ale převážně to funguje a Phoenix i Kirbyová předvádějí zajímavé výkony. Epické scény jsou epické, dočkáme se překvapivého množství humoru a moc by mě zajímalo, jak se svým vyzněném liší čtyřhodinová režisérská verze od téhle. I když si nejsem jist, jestli se na ni v nejbližší době chci čtyři hodiny dívat. ()
Napoleon Ridley Scotta je jak zfilmované zápisky studenta historie. Nakousnout všechno, ale jen tak aby se neřeklo a jede se dál, divák nemá tolik času. Takže se po plátně prohání zredukovaný kompromis, ale ve výsledku je to nejspíš zločin vůči celkově natočenému materiálu. K postavám a jejich motivacím se Ridley moc nedostane. Na začátku, uprostřed a na konci naservíruje pětihvězdičkovou válečnou podívanou, které ale předchází tří hvězdičková romance odehrávající se výhradně na pohovce. A sem tam hodí nějaký ten politický záblesk pro dokreslení historických reálií. Celkem bordel. Ale pěkný bordel. ()
Pokud uplatním pohled běžného konzumního diváka nezatíženého znalostí historie, který do kina přišel na výpravný blockbuster s hvězdou v hlavní roli, kde nejde o nic menšího než osudovou lásku a je to okořeněné záběry z několika velkolepých bitev, pak můžu být přiměřeně spokojen. Masový komparz, kostýmní scény, pár vzrušujících válečných scén a děj, který dává jakýs takýs smysl. Pokud uplatním pohled filmového fanouška a ještě k tomu zájemce o historii, pak bych musel být výrazně kritičtější. Ridley selhává už v samotném záměru zachytit celý aktivní Napoleonův život. Do jednoho celovečerního filmu tak složitou osobnost v tak rozsáhlém časovém úseku při nejlepší vůli nemůžete vměstnat. Film vypadá neuvěřitelně fragmentovaně, vynechává zásadní úseky Napoleonova života a jiné směstná do jediné scény. Zásadní italské tažení, které přineslo Napoleonovi slávu a umožnilo mu závratnou politickou kariéru, odbývá snímek jedinou stručnou větou. Není vůbec čas rozvíjet jakékoliv charaktery, významné osobnosti vojenství, francouzské a evropské politiky zůstávají pouhými figurkami. Ridley nakládá s historickými fakty ve jménu své umělecké vize velmi ledabyle a čím víc toho o života Napoleona a Josefíny víte, tím víc budete trpět. Co je ale nejzásadnější, podle mého názoru chybí samotný Napoleon. Joaquin Phoenix je sice skvělý herec, ale v několika významných snímcích své kariéry byl obsazen nevhodně a Scottův film k nim bohužel patří. Muž na prahu padesátky hraje po celou dobu ve stále stejné vizáži bez omlazení, což v případě mladičkého důstojníka dělostřelectva působí nepatřičně. Opakuje se stejná chyba jako v komiksovém Jokerovi - Phoenix svého hrdinu hraje jako chcípáčka. Z Napoleona sice čiší ambice, ale tatam je jeho neuvěřitelná vitalita, charisma a bouřliváctví. Nepochopíte, čím ten sebestředný zasmušilý samotář mohl přivádět do varu své armády a strhávat davy na svou stranu. Historie líčí Napoleona a konec konců jeho vztah k ženám úplně jinak, než nám Ridley předkládá. Nelituju toho, že jsem snímek viděl na velkém plátně, ale víc jak 55 % celkového dojmu ode mě, Ridley, bohužel nedostaneš. Máš ve své kariéře i podstatně horší kousky, ale ke tvým špičkovým filmům Napoleon vzhlíží z velké vzdálenosti. Tvoje prvotina Soupeři, paradoxně též z prostředí napoleonských válek, natočená za zlomkový rozpočet, ve mě dodneška vyvolává podstatně větší úctu a zájem. Co mě zklamalo zvlášť, je choreografie bitvy o Waterloo. Existuje spoustu válečných filmů o Napoleonově éře, které jsou pro fanoušky válečné historie vděčnější a nápaditější. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Americký historik Paul du Quenoy označil film za "absolútnu katastrofu". Joséphine podľa neho nemohla hrať "vulgárna a nepríťažlivá Vanessa Kirby". Za plno historických chýb, vrátane znázornenia tzv. slavkovského mýtusu o prepadnutom ľade, odporučil režisérovi Scottovi, aby absolvoval doučovanie. (Arsenal83)
- Hoci film začína tým, že Napoleon (Joaquin Phoenix) bol svedkom popravy Márie Antoinetty, Napoleon tam v skutočnosti nebol. (Arsenal83)
- Popredný francúzsky historik Patrice Gueniffey označil film za „protifrancúzsky a plný historických nepresností". (Arsenal83)
Reklama