Reklama

Reklama

Kmotr

  • USA The Godfather (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (2 075)

TheMaker 

všechny recenze uživatele

:::::::::::::::::::::::::::: Krásně natočeno, ale nebavilo. Velká klasika ne mne zapůsobila spíše nudně, ale i tak je to opravdu kvalitní film s výbornými hereckými výkony. Bohužel jsem ale usínal. Na další dva díly nemám chuť se dívat. Mé oblíbené mafiánské filmy Casino, Scarface a Carlitova cesta byly nepřemoženy !! ::::::::::::::::::::::::::::: ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Francis Ford Coppola přivedl na svět mnoho skvělých snímků, ale svým přepisem románu Maria Puza vytvořil dílo, které patří mezi stěžejní filmy světové kinematografie. Ponechám stranou skvěle typově zvládnuté obsazení herců i jejich geniální empatické výkony, ponechám stranou dokonalou filmovou kameru a obrazové ztvárnění odkazující na to nejlepší z tradice italského neorealismu, jak je to je v americkém filmu možné, jakož i skvělou filmovou hudbu a úžasný vypilovaný scénář (zvláště pointa hrůzně očistného prozření Michaelovi manželky skrze otevřené dveře sledující scénu iniciace nového kmotra je dokonalá) a zaměřím se na vyznění celého filmu. Jistě, je to mafiánská sága a přesvědčivě diváka vtáhne do zákonitostí tradičního rodového světa italské diaspory v USA. Čím nám ale podává svědectví o současném životě v Americe a možná i u nás? Konfrontací tradičního rodového zřízení s pevnou ústřední rolí muže, se všemi jeho bariérami sexismu, rasismu, pokryteckého, byť hlubokého křesťanství, skrytého násilí a touhy po moci a penězích v nás, nevypovídá tento film spíše než o rodině Corleonových o nás samých? Vždyť i my jsme takoví, v kruhu rodinném milí a spořádaní vzorní občané milující své blízké, mimo tyto vazby však je mnohá z našich iniciativ jdoucí proti zájmům celku označována pouze jako NAŠE VĚC ... Cosa Nostra... Kongeniální filmové dílo! ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Film, jehož první polovinu jsem trochu protrpěl a v polovině druhé jsem toužil, aby nikdy neskončil. Co si pak o takovém snímku myslet? A hlavně, co si myslet o sobě jakožto divákovi? Že jsem se zase nesoustředil, jak jsem měl? Že jsem se spíše díval na rybičky v akváriu, jak si plavou sem a tam, hned vedle monitoru? Ne, to jsem nedělal. Hlučné vzduchové zařízení jsem paradoxně zapnul až v půlce druhé, která mě konečně chytla. Jako nejlepší film všech dob bych byl Kmotra schopen tolerovat ( i když mi tedy nakonec nezbyde nic jiného), kdybych v něm nalezl po obsahové stránce nějaký nezvyklý prvek. Já si prostě nemůžu pomoct, přišlo mi to obyčejné i nepříliš výrazné a kdybych nevěděl, jak moc je tento snímek klasikou a legendou, určitě bych se nesnažil tolik bádat nad jeho kvalitami. Představoval bych si silnější příběh, více působivosti. Akční scény mi nepřišly dvakrát zvládnuté. Myslím tím především rvačku na městské ulici a závěrečný masakr - neuvěřil jsem tomu. Naopak se mi velmi zamlouvaly nikoho nešetřící záběry momentálně zavražďovaných. Rovněž unikátní zjev Marlona Branda působil majestátním a zároveň znechucujícím a hrozivým dojmem. Také Nino Rota mě v druhé půlce přesvědčil o tom, proč je v souvislosti s tímto filmem tak často zmiňovaný. A ještě jednou musím připomenout, že po 90-ti minutách mě celé dílo, z pro mě veskrze záhadných příčin, které nedovedu nijak obstojně vysvětlit, opravdu chytlo a říkal jsem si, jak by bylo fajn tuhle noc nejít spát a stále dál a dál sledovat. Mé dojmy jsou tedy silně rozporuplné. Vůbec si říkám, jestli to na ty čtyři hvězdy cítím....avšak radši to tam prsknu, protože jinak bych si zase v diskusi vyslechl kapky....Teď jsem to ale zkazil, co? Sakra! ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

K tomuhle filmu nemá cenu psát nějaké dlouhé komentáře.... vše podstatné tu vystihli ostatní.... snad jen dodám, kdo neviděl měl by to fofrem napravit..... Nejlepší mafiánský film, jaký byl dosud natočen a výkon Marlona Branda bych označil za jeden z nejlepších v historii kinematografie a zároveň film, který nastartoval hvězdnou kariéru Al Pacinovi a Diane Keaton..... Pět hvězdiček za tenhle geniální mafiánský epos. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Já jsem knihu nečetl a ani s jinými gangsterskými filmy nemám moc zkušeností, ale tenhle snímek se mi líbil. Trochu mi vadilo pomalejší tempo filmu, ale na to se dá (pokuď ovšem sám divák chce) postupně zvyknout. Režie, příběh, herecké výkony, hudba, kamera, atd.; nemám nejmenších výhrad. Netvrdím, že jsem byl z filmu naprosto unešený a hned si ho chtěl přidat mezi své oblíbené, ale myslím si, že je to opravdu kvalitní film, který rozhodně stojí za to, aby mu člověk věnoval těch dlouhých (ale ne nudných) 169 minut. ()

Galerie (406)

Zajímavosti (327)

  • Před natáčením Kmotra měl Coppola finanční problémy ve své distribuční firmě American Zoetrope, kterou zakládal s Georgem Lucasem. Když mu ředitel Paramountu nabídl natočit italskou gangsterku, řekl Coppola Lucasovi: „Bude to komerční věc za tři miliony podle nějakého bestselleru. Mám to vzít?“ Lucas jen odvětil: „Myslím, že nemáš na výběr. Máme dluhy. (phoenixer)
  • V roku 2005 sa predal podrobne popísaný scenár Marlona Branda k tomuto filmu za 312 800 amerických dolárov. (Dado)

Související novinky

Paramount chystá remake Trestné lavice

Paramount chystá remake Trestné lavice

08.11.2023

Hezkých předělávek není nikdy dost a fanoušci přímo lační po tom, aby své oblíbené kousky mohli vídat znovu a znovu, jen v úplně jiném provedení. Nebo si to alespoň myslí hlavouni studia Paramount,… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2022

Ke konci roku opět nastal čas na pravidelnou bilanci toho nejlepšího, co na poli kinematografie letos vzniklo. Vybraní uživatelé se v předchozím příspěvku již podělili o svá osobní doporučení na… (více)

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Miles Teller míří mezi mafiány

Miles Teller míří mezi mafiány

30.05.2021

Herec Miles Teller oficiálně nahrazuje odchodivšího Armieho Hammera v chystané minisérii The Offer na streamovací službě Paramount+. Ztvární postavu producenta Ala Ruddyho, který pomáhal režisérovi… (více)

Reklama

Reklama