poster

Vítězný lid

Drama / Historický

Československo, 1977, 117 min

Režie:

Vojtěch Trapl

Kamera:

Andrej Barla

Hrají:

Július Pántik, Jiří Pleskot, Josef Mixa, Jiřina Petrovická, Karel Dobr, Miroslav Zounar, Ladislav Šimek, Vladimír Šmeral, Světla Amortová, Václav Neužil st., Michal Dočolomanský, Martin Růžek, Vladimír Ráž, Otakar Brousek st., Karel Dellapina, Vladimír Pavlar, Jan Cmíral st., Jindřich Janda, Alena Procházková, Jindra Janoušková, Miloslav Homola, Leopold Haverl, Jan Víšek, Čestmír Řanda st., Hana Davidová, Dana Homolová, Karel Fridrich, Arnošt Navrátil, Antonín Hardt, Josef Kalena, Milan Neděla, Zdeněk Ornest, Antonín Stockinger, Karel Hábl, Vladimír Švabík, Libuše Jiskrová, Milan Klásek, Jaroslava Tichá, Miroslav Troutnar, Ladislav Brothánek, Mnislav Hofmann, Václav Švorc, Ladislav Hádl, Lída Plachá, Ladislav Lakomý, Miroslav Nohýnek, Jiří Lír, Miloslav Šindler, Otto Hradecký, Josef Mráz, Václav Stýblo, Zdeněk Dohnal, Josef Janoušek, Josef Langmiler, Zdeněk Nosek, Zdeněk Dítě, Jana Sedlmajerová, Stanislav Junek, Jan Kuželka, Štefan Halás, Rudolf Leitner, Josef Adlt, Ilja Prokop, Otto Ševčík, Vladimír Pospíšil, Karel Želenský, Ferdinand Krůta, Zdeněk Prosický, Miloš Willig, František Voborský, Juraj Sarvaš, Milan Riehs, Zdeněk Konečný, Bohuslav Ličman, Dana Francová, Kateřina Kalendová, Hana Packertová, Jana Kasanová, Marie Vysoká, Júlia Jandíková, Marie Jílková, Milena Fleková, Ilona Jirotková, Zuzana Mixová, Jitka Zelenohorská, Alexej Gsöllhofer, Jiří Flíček, Květa Fialová, Jaroslav Radimecký, Josef Čáp, Martin Liška, Vladimír Matějček, Jiří Hasil, Bert Schneider, Raoul Schránil, Václav Luks, Pavel Robin, Jindra Reháková, Jiřina Bílá, Milan Štrich, Zdena Burdová, Vlaďka Běhalová, Slávka Procházková, Marie Štrampachová, Věra Galatíková, Zdeněk Šavrda, Oldřich Lukeš, Vladimír Soukup, Olga Světelská, Viera Richterová, Valerie Kaplanová, Michal Gazdík, Karel Turnovský, Vladimír Tymich, Miloslav Novák, Václav Mareš, Ján Barto, Ján Mildner, Štefan Mišovic, František Kubíček, František Kovářík, Miroslav Mokošín, Věra Kalendová, Natalie Švabíková, František Miroslav Doubrava, Bořivoj Navrátil, Karel Peyr, Vladimír Lebeda, Ludvík Pozník, Vít Pešina, Ivo Prokop, Miroslav Rous, Jaroslav Rozsíval, Bohumil Šeda, Vladimír Čech, Ivana Bílková, Venuše Humheyová, Lena Birková, Václav Kotva, Josef A. Stehlík, Vladimír Ptáček, Jiří Holý, Jiří Holeček, Zdeněk Skalický, František Višňák, Jiří Bruder, Zdeněk Kutil, Jan Pohan, Jan Schánilec, Roman Hemala, Josef Kubíček, Jan Přeučil, Miroslav Svoboda, Karel Bláha, Karel Augusta, Karel Sekera, Gustav Heverle, Nora Bobrovská, Karel Rovenský, Jiří Kostka, Vilém Besser, František Velíšek, Ján Gubala, Emil Kavan, Josef Kudílek, Josef Střecha, Milan Dufek, Václav Fišer, Miroslav Vilímek, Bohumil Švarc st.
(další profese)
  • Morholt
    odpad!

    Vávrovy filmy se pochopitelně vyznačovaly silným propagandistickým zabarvením, ale zároveň byly zručnou filmařinou s výborným vedením herců. To se v případě Trapla nekoná. Úmorné dialogy čtené z dobových záznamů prkenným herci se rozhodně vávroskému stylu ani nepřibližují, ačkoliv se o to moc a moc snaží. Tupost režiséra nejspíš vycítil i dvorní představitel Gottwalda Bohuš Pastorek a rozhodl se raději v tomto veledíle nevystupovat. Z profesionálního hlediska jistě dobře udělal. Na druhou stranu dal prostor Pántikovi, z jehož podání prvního dělnického prezidenta musely brát všechny hlavní propagandisty mdloby, protože díky němu určitě spousta lidí musela chtě nechtě sympatizovat s reakčními živly. Hrozná záležitost.(14.4.2012)

  • Sarkastic
    *

    No jo, to se ten Únor soudruhům (nejen) v tomto filmu oslavoval a na druhou stranu jim dával možnost vysmívat se tehdejším demokratům, kteří byli díky své hlouposti těmi pravými viníky nástupu komunistů k moci (de facto legální cestou). Nejhorší na tomto skvostu však není téma ani jeho zpracování, jakožto násilné upravení si některých událostí a osob, o to hůře, že ne celku, ale jednotlivých částí. Tvůrci totiž točili dle historického scénáře, avšak tu něco (po)změnili, támhle zase nechali vyznít něco jinak, a pak vznikl tenhle nehorázný paskvil. Nejvíc mně však nezvedlo mandle prezentování například Gottwalda či Zdeňka Nejedlého jako vzácných, charakterních lidí, bouřliví dělnicí a davy či korupce, politikaření jako výsada jen a pouze demokratů, nýbrž prezentování Marshallova plánu jako „zadlužení se u amerického lichváře“ a hlavně vůbec celé líčení postavy pana Beneše, to se člověku opravdu zvedal žaludek a on sám se musel chudák v hrobě obracet. To mě navádí dát odpad!, ale na druhou stranu film demonstrativně působí jako aktuální připomínka, že demokracie nesmí být hloupá a slabá, aby neumožnila nástup totalitních stran, no a tento fakt mi v tom zase brání, takže celkově symbolická, varovná 1*.(27.12.2012)

  • Jello Biafra
    odpad!

    Film, ktorý vyniká predovšetkým neuveriteľne stupídnymi dialógmi, patetickými scénami a absenciou pevnej réžie. Keby si vzal film na starosť Otakar Vávra, bol by z toho ozajstný veľkofilm pretože on vedel dokonalo ukočírovať niekoľko tisícový dav. Ale Vojtěch Trapl na to skrátka nemá. Davové scény pôsobia smiešne a herci tak nechutne prehrávajú, že sa na tento film skrátka nedá pozerať. A to nehovorím o demagógii ktorej je film nacpaný k prasknutiu. Všetci predsa vieme že február 1948 nebol víťazstvo pracujúcich ale len dokončenie integrácie do východného bloku.(30.7.2011)

  • Disk
    odpad!

    Pominu, že je to poplatné tehdejší době a že demokratičtí politici jsou tu vykresleni jako bezcharakterní intrikáni, nic jiného ani čekat nelze, to je ten nejmenší problém. Ale takto nenapínavé a impotentně natočené "dokudrama" se jen tak nevidí. "Režisér" Trapl prostě postaví kameru a herci před ní tupě deklamují naučené monology, přičemž střihu je pomálu, takže výsledkem je hromada statických záběrů s oživlými voskovými figurínami. Sledovat to téměř celé dvě hodiny vyžaduje značnou dávku masochismu. Navíc Trapl neumí pracovat s komparsem. Kamera zabírá pár desítek nudících se statistů, přičemž tvrzení, že jich je "statisíce", je více než úsměvné. Třešničkou je neskutečně prapodivný výkon Júlia Pántika v roli Klémy, který tu vypadá jako v posledním stádiu své syfilidy a jehož hlasová dikce chvílemi hraničí s parodií. Vlastně se až divím, že normalizační cenzoři něco takového vůbec pustili do kin...________P. S.: Když se na obrazovce objevila Světla Amortová, chtělo se mi hodit šavli.(14.3.2015)

  • Ghoulman
    odpad!

    Na podobných komunistických opusech je největším kamenem úrazu jejich nedramatičnost, nikoliv stranickost. Klasický film je většinou o tom, jak hrdina (hrdinové) proti něčemu bojují (většinou proti přesile, v akčních filmech proti přesile generovaných, beztvárných nepřátel). Zde ovšem nebojuje nikdo s nikým, protože všichni čeští obyvatelé byli v tehdejší době (jak jinak než) komunisty. Když tedy nepočítáme několik bezmocných, zhýralých (a rozháraných) boháčů, které stejně nikdo z jejich okolí očividně nemá rád, neexistuje zde vlastně žádná reálná hrozba, tím pádem chybí i drama. Buržoustové samozřejmě nemohou vyhrávat ani na chvíli, tak se většina jejich „záškodnictví“ omezuje na pouhou nepoctivost, či nemorálnost (ke které klasicky patří víno, ženy, jazz). Proto je ten film tak příšernej (ne nezbytně proto, že by byl komunistický, či levičácký – ostatně vezmeme-li to objektivně, tak se nejen většina filmařů, ale vůbec umělců dvacátého století přiklánělo k levici). Představte si to na (trochu absurdním) příkladu Pána prstenů. Vezměte si, že bychom sledovali děj filmu pouze z úhlu pohledu Mordoru a navíc s tím faktem, že by Frodo Pytlík místo výpravy za zničením prstenu podnikl zbabělý útěk z kraje (a předtím by si s Gandalfem pokuřovali dýmky a pokukovali by po Galadriel). Taky by to nebylo zrovna zábavné, co myslíte?(28.12.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace