poster

Oliver Twist

  • Velká Británie

    Oliver Twist

  • Francie

    Oliver Twist

  • Slovensko

    Oliver Twist

Drama / Rodinný

Velká Británie / Česko / Francie / Itálie, 2005, 130 min

Komentáře uživatelů k filmu (226)

  • Douglas
    *****

    Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení.(30.6.2010)

  • Matty
    **

    Na IMDb jsem nalezl celkem patnáct filmů nazvaných Oliver Twist. Po zhlédnutí toho nejnovějšího se nabízí otázka, jestli by čtrnáct nestačilo. Dickensův román je velice kvalitním materiálem, ne příliš obtížným ke zfilmování a divácky stále atraktivním. Roman Polanski je jistě velice talentovaným režisérem, člověkem, který toho v životě hodně prožil a mnohokrát to jistě nebyly zážitky kdovíjak veselé, což je na některých scénách znát. Na druhou stranu příliš často přivírá před krutou realitou oči a v okamžicích, kdy jde nejvíc „do tuhého“ rychle přehodí výhybku a působivost celé scény rázem pohřbí únikem ke grotesce (např. prosba o přídavek jídla, co si pamatuji na knihu, velice drsný okamžik, zde se záhy změní ve „srandovní“ honičku). Vzhledem k závažnosti tématu a přesvědčivostí Dickensem zvolených slov hraničí pojetí tohoto Twista místy až s parodií. Je to kýčovité, prázdné a povrchní. Chybí „zlidšťující“ hloubka a v podstatě jakékoliv emoce. (České) kulisy jsou věrohodné, digitální panorama Londýna zahaleného do mlhy nikoliv. Závěr vyznívá přehnaně optimisticky a dává vědět, co jsme to vlastně celou dobu sledovali – obyčejnou pohádku pro malé caparty. I nějaká ta baba jaga by se našla. Než naběhly závěrečné titulky, čekal jsem, že zpoza stromu vyskočí nějaký kretén v růžové kombinéze a své následné zamávání doprovodí třikrát zopakovaným „je čas udělat dětem pá, pá“. Abych Polanskému tolik nekřivdil, pár scén má slušnou atmosféru a skoro se přibližuje duchu románové předlohy, jedná se však o „nárazovky“ patřící svým pojetím spíše do nějakého hororu (Twist v zrcadle, smrt Nancy a následný střih na krkavce). Za velké fiasko bych označil casting pro hlavní roli; Barney Clark nejenže nemá dostatečně výraznou tvář (během prvních minut jsem měl problém jej najít mezi tlupou ostatních sirotků), ale vlastně jakoby ani nebyl. Tak zoufale nudné dítě filmové plátno dlouho nepamatuje. 50% Zajímavé komentáře: Faye, PALINO, Indy(26.9.2007)

  • Djkoma
    ****

    Obrazově velmi hezké a už od prvního záběru je patrné, že Roman Polanski snad poprvé ve své režijní kariéře dá hodně na exteriéry a atmosféru filmu založenou na místě, kde se odehrává. Opravdu mě překvapilo, jak jsou ulice "Londýna" skvělé a herci pana režiséra poslouchají snad jenom v dobrém, protože tu nikdo nehraje špatně ani průměrně. Všichni jsou tu výborná, hudba potěší a skoro si není na co stěžovat. Možná jedině na můj pocit jisté prázdnoty tohoto díla, které na mě dýchalo každou minutu. Jako by nám bylo pouze vyprávěno, bez duše a nebo snahy, aby jsme porozuměli. Chybí mi tam ten pocit, kdy se divák nechá pohltit a vcucnout a sám se prochází uličkami, kde se oddávají prostitutky své práci a malý caparti strkají své špinavé pracky do cizích kapes...(6.11.2007)

  • T2
    **

    Rozpočet $60miliónovTržby USA $2,080,321Tržby Celosvetovo $42,580,321/40%/(7.6.2007)

  • Renton
    ****

    Scénář: Ronald Harwood .. Roman Polanski .. už mnohokrát dokázal jak výtečný je to režisér a jeho nejnovější počin vše jen utvrzuje. Veškeré rozdíly oproti knižní předloze Oliwer Twist jdou na vrub režisérově představě. Dějových zvratů je několik a pořád se něco děje. Začíná v sirotčinci někde na venkově, ale převážná část příběhu se odehrává v Londýně. Řemeslně špičkově zvládnutý film, od bezchybné výpravy (skutečně oceňuji práci filmařů, kdy pomocí kulis a kostýmů reálně vytvoří něco, co už dávno není), přes slušnou kameru a velice příjemný hudební doprovod. Stejně bezchybné jsou herecké výkony, zejména hlavní přestavitel je "sladká tvářička“ ovšem herecky to plně zvládl. Dále lze pochválit Ben Kingsley za roli Fagina nebo postavu Lišáka. Přesto jde o film bez nějakých extra výtečných scén či momentů! Což je trochu škoda, stejně tak je pomálu vtipných či lehce odlehčujících scén. Ale jak jsem už v úvodu uvedl, Roman Polanski se režijně opět předvedl v tom nejlepším možném světle a jeho nejnovější počin téměř určitě sklidí minimálně nějaké Oscar nominace!(3.10.2005)

  • Faye
    ***

    Podivně komplikované příbuzenské svazky v ponurých příbězích Ch.Dickense jsem nikdy neměla ráda a i když jsem Olivera Twista (dávno tomu), navíc se značným přemáháním, přečetla. Nijak zvlášť se mi to nelíbilo. A přestože si Roman Polanski poradil s nezáživnou klasikou víc než dobře, tenhle film si s největší pravděpodobností už nikdy nepustím, a že bych si znovu otevřela nějakou knihu od autora předlohy .... .nesmysl.(20.1.2006)

  • Superpero
    ***

    Literární klasika ve sterilním podání "na jistotu." Polanski je zručný režisér a nedovolil mi se nudit, ani na vteřinu. Hlavní hrdina vlastně za celý film nic neovlivnil a ten malej kluk byl taky docela nevýraznej. Zato Ben Kingsley mi udělal hroznou radost, jelikož poslední dobou hrál divné role v divných filmech a jeho Fagin byl excelentní. Taktéž tam byla velmi líbivá hudba.(22.4.2007)

  • mandes
    ***

    rozpočet : $60 million tržby celosvetovo : $42,580,321(13.4.2007)

  • Fr
    **

    Děsná doba. Tehdy by mě drželo při životě snad jen ... vlastně nevím. Jedno Polanskému upřít nemůžu a to, že dokázal přenést temnotu a ponurost na filmové plátno mistrně. Poměr mezi nedobrými a dobrými lidmi je zhruba jedna ku desíti ve prospěch – schválně jestli uhádnete. Vše je zabaleno do působivého barevného filtru, ale opravdu ne pro děti. Vlastně nevím, jestli to měl Polanski vůbec v úmyslu. Bohužel i pro mě to postupně začala být nuda. Beru to tak, že mi asi nikdy pan Polanski k srdci nepřiroste. P.S. Snad jen soudní systém té doby by mohl najít uplatnění i dnes. Ale to už by byl jinej film.(24.8.2006)

  • novoten
    **

    Oliverův příběh mě nikdy nelákal a Polanskiho vize ho v mých očích poslala ještě o něco níže. Nic proti smutným příhodám nešťastných sirotků, ale přehnaný důraz na nezajímavé řadové epizody a přehlídka nesympatických charakterů mě k filmu zkrátka nepřipoutají.(17.12.2005)

  • B!shop
    ***

    Jednim slovem nuda. Ale za to muze predloha, protoze pribeh je prakticky o nicem, silene se tahne, vsichni furt jen kecaj a nic moc se nedeje. A s tim nic nenadela ani tak dobrej reziser jako je Polanski. Co se na filmu povedlo je hudba, ktere by ale mohlo byt vic a hlavne kulisy, skutecne to vypada jak starej Londyn. Co se tyce hercu, Kingsley to zvlad vcelku dobre, ale Oliver v podani Barney Clarka pusobi dojmem neskutecnyho pochcanka, kterej furt jen breci. Skoda, ze to tvurci nepojali jako komedii, sceny na zacatku s pridanim jidla nebo u soudu byli aspon vtipny a kdyby byl takovejhle celej film, mozna bych dal vyssi hodnoceni. Takle to je jen 2 hodiny kecu o nicem.(7.12.2007)

  • Marius
    *****

    Príkladne ponuro a temno spracovaná Dickensova klasika. Oliver Twist je jednoťahová jazda bez hluchých zastávok, počas ktorej hrá nádherná hudba. Pokiaľ ide o hereckých predstaviteľov boli bez výnimky výborní a Ben Kingsley by mohol pochytať zopár cien. Celkový dojem umocňuje nádherná hmlistá atmosféra Londýna 19. storočia. 9/10(30.1.2006)

  • charlosina
    ***

    Roman Polanski umí dělat dobré filmy, ale tenhle Oliver Twist mi přijde jako odosobněný film natočený z povinnosti.(13.1.2008)

  • xxmartinxx
    ****

    Opravdu milé překvapení. Nenapadlo by mě, že se to natolik povede. Takový příjemný film pro každého, ovšem míněno veskrze v dobrém. To je docela vzácné, zvlášť na film o dětech. Polanski holt věděl, co dělá. Není to nijak významný nebo důležitý film, ale čas u něj strávený je docela příjemný.(12.12.2009)

  • flanker.27
    ****

    Po pár shlédnutích musím říct, že tahle adaptace sice není špatná, ale příběh je odvyprávěn tak nějak studeně, bez zájmu o ostatní postavy a celé prostředí a dobu. Když si porovnám Kingsleyho Fagina s Faginem G. C. Scotta v tomto podle mě nejlepším zpracování, druhý u mě vyhrává, a to právě díky mnohem většímu prostoru. Pohled Polanského filmu je velmi úzký, jeho středobodem je Oliverova touha po svobodě, takové té dnešní imaginární, ve které mu pár lidí pomáhá, protože to mají ve scénáři (Nancy). Škoda, čekal jsem víc.(3.7.2006)

  • Tuxedo
    *****

    Pro mě osobně velké překvapení. Před shlédnutím filmu jsem o Oliveru Twistovi nevěděl nic.(30.10.2005)

  • Lynn
    ***

    Velmi pěkná výprava (kulisy na Barrandově se skutečně povedly), atmosféra staré viktoriánské Anglie na vás dýchá z každého kouta, tomu všemu vévodí úžasný Ben Kingsley. Jen scénář má pár chybek, které s sebou vlastně přináší už sama předloha. Pěkný film, což mě trochu zklamalo, protože od Polanskiho jsem čekala víc než jen "pěkný film".(12.10.2005)

  • genetique
    ****

    Polanski rozumie deťom i dospelým. Spojiť zmýšľaním a zameraním úplne odlišné skupiny divákov chce odvahu a hlavne schopnosti, ktoré Polanski bezvýhradne má. Moje prvé stretnutie s legendárnou postavou malého Olivera Twista dopadlo nad očakávania. Príbeh, aj keď je vlastne ďalším príbehom z mnohých, prináša hlavne skvelé exteriérne kulisy, skvelú nepokojnú atmosféru a zároveň úsmevný rodinný dojem. Herci dotvárajú dojem ozajstných ľudí toho obdobia. Hlavne Kingsley sa so svojou postavou dokonale stotožnil. Ostatok filmu, Oliverove putovanie a ostatné mini-dobrodružstvá sú pospájané s napätím, i čiastočným odľahčením a pobavením publika, a tie hodné dve hodiny uplynuli veľmi lahodne. 80%.(10.2.2009)

  • sportovec
    *****

    Jímavý příběh podle románu klasického anglického spisovatele si viditelně předsevzal co nejlépe ztvárnit a na filmové plátno převést nesnadno uchopitelné mravoličné líčení, převyšující ovšem minimálně o hlavu dobovou produkci data svého vzniku důrazem na prokreslení základních, ne právě lichotivých charakteristik tehdejší hospodářsky nejrozvinutější a nejmohovitější země světa. Tento Polanského tah-záměr, který dovádí s až neúprosnou, pedanticky pojatou akríbií do krajnosti byť i sebemenších detailů, je ovšem právě tak obdivuhodný jako lehce napadnutelný. Přesto však "totojenřemeslo" naznačuje nespornou tvůrcovu velikost. Projevuje se to jak ve vynikající stavbě kulis, přesvědčivosti i sebemenších závěrů interiérů, a následně kamery, jež se s nimi až mazlí, tak ve vesměs nadprůměrných hereckých výkonech, jimž nesporně vévodí Ben Kingsley jako Fagin, padouch se srdcem, které je alespoň občas na pravém místě, a Barney Clark, kterého si Polanski, když už ho nemohl stvořit, musel alespoň vysnít; tento sen se posléze stal skutečností stříbrného plátna. Vůle po šťavnatých a důsledných charakteristikách opravdu dodává tomuto dílu šťávu. Šťávu, která je nejen pro mne - jak jsem alespoň přesvědčen - nektarem i ambrózií nevšedního diváckého zážitku a prožitku.(10.6.2009)

  • StarsFan
    ****

    Krásné exteriéry Londýna, chytlavé vizuální zpracování, zajímavá hudba; to je něco, na co jsem vysazená, takže s radostí překousnu i to, že žádný významnější děj nebo emoce Oliver Twist ve své podstatě nenabízí.(24.12.2008)

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12