Režie:
František FilipScénář:
Ivan GarišKamera:
Rudolf Stahl ml.Hrají:
Jaromír Hanzlík, Josef Beyvl, Stella Zázvorková, Kateřina Macháčková, Václav Postránecký, Alena Vránová, Ota Sklenčka, Jiřina Štěpničková, Otto Lackovič, Josef Langmiler, Zuzana Ondrouchová (více)Epizody(5)
-
Muzikantský celník (E01)
-
Léto s Venuší (E02)
-
Případ živého muže (E03)
-
Stopa stříbrných draků (E04)
-
Návrat princezny (E05)
Obsahy(1)
Příběhy celníků z dob minulého režimu, kde hlavní roli hraje boj celní správy s pašeráky a podvodníky. (Televize Seznam)
Videa (5)
Recenze (74)
Tak jsem mněl možnost vidět kompleně všechny díly seriálu a musím říci, že nejsem zklmamanej.Pamatoval jsem si jediný střípek z dětství, a to jak nějací řidiči kamionu pašují sošky v nádrži.Pravda je ta že sošky jsou v kanystru na naftu s dvojitým dnem, ale uteklo 28 let od doby kdy jsem seriál viděl. Nějak nerozumím tomu, proč seriál, jak se zde píše v diskuzi, byl vysílán naposledy v roce 1982.Nepřipadá mi nějak na dnešní dobu závadný, daleko horší je např OKRES NA SEVERU. Seriál je hvězdně obsazen a velmi profesioníálně natočen ostatně jako většina našich seriálu v té době.Samozřejmostí je vyzvednutí celníků a jejich práce.V podstatě to funguje " mrknu a vidím ".Byla ovšem taková doba a s odstupem času je samozřejmě seriál úsměvný. Myslím že by si pan Hanzlík jak bývá jeho zvykem zase nemohl vzpomenout že v něm hrál, ale výkon podává excelentní, jako by byl celníkem od narození. Musím říct že jsem zavzpomínal, pašovali se Marlborky ale i cigarety Peter Stuyvesant, které pravda jsem neviděl hodně dlouho,Švajčiarské hodinky a tovar z Viednie, po ulicích jezdí kloubové Ikarusy a na hrančních přechodech " chcípl pes " takže naši hrdinové mají dost času na svojí práci. PRO VŠECHY KDO SE TĚŠÍ NA REPRÍZU,OD 28.5.2011 NA TV BARRANDOV! ()
Neškodný seriál (asi jediný) z prostředí celníků. O nějakém realistickém pohledu tu není řeči (na druhou stranu nejde ani o politickou agitku), spíše je to značně zidealizované a zromantizované vyprávění. Kromě epizody Léto s Venuší s příjemným hereckým tandemem Aleny Vránové a Josefa Vinkláře jsou další epizody po všech stránkách průměrné. 50%. ()
Ať na to koukám sebevíc, je to pěkná, ke konzistenci poměrně vzdálená, slátanina. Chvilku to vypadalo, že to bude celkem plytký příběh Jardy Hajzlíka kterak se dal k celníkům, našel si buchtu a ochránil ji i naši republiku před zlými pašeráky. Občas proložený scénama, kterak celníci šmejdí v něčích věcech. A Janě Švandové to v uniformě sekne. Jenže už u druhýho dílu asi nevěděli co s tím, tak z toho zkusili udělat detektivku. Občas proloženou scénama, kterak celníci šmejdí v něčích věcech. To se taky nepovedlo. Proto ve třetím díle zkusili kombinaci obého, ale krom toho, že to v uniformě pro změnu slušelo Kateřině Macháčkové, to nezachránil ani závěrečný romantický odjezd milenců od hraničního přechodu. Teda pokud vás nevzrušujou záběry na celníky šmejdící v něčích věcech. Ve čtvrtém pokračování si soudruzi vzpomněli, že máme taky ňáký slováky, tak tam prdli něco z Bratislavy. Ale krom slovenčiny zas nic novýho. Jo vlastně, pozor změna, celníci šmejdí ve vlaku a na lodi. Krom klasické celnice, samozřejmě. Po tomhle intermezzu se v pátém díle tedy vracíme zpět k Hajzlíkovi a jeho (ještě ne) buchtě. Skoro. V půlce dílu se totiž ukázalo, že tam není žádnej pořádnej příběh (krom celníků šmejdících v něčích věcech), tak tam prdli vsuvku s příhodou starých dědků. Nepomohlo. Takže poučení? Dobří herci ve špatným seriálu už to nevytrhnou, každej tlustej strejda v zápaďácký káře je pašerák a imperialisti s oblibou kupujou LIAZky. Jo a všechny pěkný ženský by měly nosit uniformu (na to bych udělal zákon). ()
Jeden z klasických seriálů, „znalci“ označovaných za socialistickou agitku. Tito „znalci“ jaksi neberou v potaz dobu, kdy tyto seriály vznikaly. Z hlediska zpracování a obsazení patří tento seriál jednoznačně k těm lepším. Dějově celkem věrně vykresluje tehdejší dobu, tedy život běžných lidí. Nepochybně má co říct i těm mladým, kteří tuto dobu nezažili. Zejména pro ně budou nepochopitelné důkladné celní prohlídky na hranicích, které často ponižovali i nevinné turisty, a které naštěstí dnes již patří většinou k minulosti. Říkám většinou, protože při cestě do „svobodného světa“ se i dnes potkáváme po příletu do USA s těmito ponižujícími praktikami. Na druhé straně, kdyby celníci v současné době nebyli tak benevolentní, nemuseli jsme přijít o obrovské kulturní dědictví, ukradené z našich hradů, zámků muzeí a kostelů. A i o tomto seriál je. A navíc, film nemůže za dobu, ve které vznikal, a proto dávám 4 hvězdičky. 5 nedávám jenom proto, že jsou i lepší seriály z této doby. ()
Úchylné a ještě jednou úchylné. Snažit se vytvořit z povolání socialistického celníka ctnostné řemeslo, které stojí za to, aby se dědilo z děda na otce a z otce na vnuka. K popukání jsou pasáže, kde zadek Hanzlík hltá zkušenosti svých předků se stejným zaujetím jako mladý KFC, když mu starý KFC odhaluje tajemství 11 bylinek. Jediný kladný bod si u mě vysloužila Hudečková, za prvé svými vnadami a za druhé tím, jak ňoumu Hanzlíka zcela zaslouženě sprdává. Jinak ta Hanzlíkova postava je dobře psychologicky napsaná, tak si pravého socialistického celníka představuji - v civilu trouba, ale jen si navlíkne uniformu, sebevědomí mu naroste o 1000% a vyžaduje dodržování pošahaných předpisů. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (15)
- Podrobný článok o TV cykle V znamení Merkúra bol uverejnený v časopise Colnej správy SR Colné aktuality č. 3-4/2011. (ČSFD)
- Rodiče a prarodiče Hradiláka (Jaromír Hanzlík) bydlí na adrese Hřensko, čp. 126. (sator)
- Merkur, latinsky Mercurius, je římský bůh obchodu, proto jeho symbol mají celníci ve znaku. Co je však zvláštní, že identický symbol často používají lékaři v některých zemích. V tomto případě se ale symbolu říká Aeskulapova hůl – pojmenování pochází od Aesculapiuse, starověkého řeckého boha lékařství. (sator)
Reklama