Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Nemohu film ohodotit lépe, než jsem učinili. Prostě nemohu a to z jednoho prostého důvodu - připadám si ošizen. Viděl jsem montrum? Ano. Šel z něho děs? Rozhodně. Užil jsem si ho? V žádném případě. Za normálních okolností by mi to nevadilo, u filmu, jehož existence je postavena a přředevším podmíněna pouze a jedine existenci této obludy mi to vadí fest. Mohl bych ale pokračovat. Film pokládá spoustu otázek, nezodpovídá však jedinou. Ruční kamera sice umocňuje zážitek, tvůrci s ním však nedokáž pracovat, využít ho. Atmosféra je hutná, nikoliv však strhující, jako tomu bylo u Války světů, Já, legendy, nebo třeba i u Letu č. 93. Film nedovede strhnout, zmůže se jen na pár laciných (byť účinných) lekaček a strach z neznámého taktéž dělá svoje, výsledné dojmy jsou ale značně rozporuplné a ve výsledku převažuje pocit zklamání a s ním nevyhnutelně i pouhé 3 hvězdy (7/10, chcete-li) a otázka: A tohle je jako všechno? ()
Po druhé projekci s několikaletým odstupem zvyšuji hodnocení, protože oceňuji především fantastickou ukázku realizačních možností. Goddard slušně krouží kolem žánrových klišé, ale hrdiny stíhá profilovat a Reeves celou záležitost povyšuje pomocí chytrého POV na nový level, kdy z titulního monstra ukazuje přesně jenom to, kolik divák potřebuje, i když dozajista žadoní o víc. Do top formy nakonec snímek posílají fantastické triky a dokonalá zvuková stopa. V době, kdy je vybroušené CGI standardem, působí letící hlava, ikonický most i opřená budova, jako technická lahůdka z doby, která má teprve přijít. 4 a ½. ()
Cloverfield je atrakce. Filmová horská dráha, či dům hrůzy, chcete-li. Hlavní postavou je zde kamera (tedy divák), jíž je přizpůsobován děj celého filmu. Ve chvíli, kdy Hud stojí přímo mezi nohama příšery, není podstatný jeho osud, ale je v rámci gradace snímku uspokojována divákova touha dívat se zblízka do chřtánu monstra. Přes zvolenou dokumentární formu není, jak bývá většinou zvykem, krácen rozpočet na pozlátkách a efektech a jde vpravdě o klasickou katastrofickou show ala "Godzilla v New Yorku". Jen s tím rozdílem, že monstrum zde zůstává anonymní a mění se úhel pohledu, jakým událost pozorujeme. Milostná/záchranná zápletka se drží osvědčených amerických pravidel a především slouží jako záminka k tomu, abychom se v roli kamery dostali do centra dění. Pro někoho možná nepřehledné, ploché a patetické, pro mě úchvatné a inovativní. ()
Perfektní atmosféra, dokonalá realističnost, skvělý herecký výkony a božská vizuální stránka - mě se ten dokumentární styl začíná prostě čim dál tim víc líbit a docela kvituju, že se to teď hojně rozmáhá. Ovšem výtky k tomu rozhodně mam, jednak na realističnosti dosti ubírá až moc sci-fi monstrum, je mi jasný, že cokoliv co má přes 20 metrů, žere to lidi a klátí baráky neni moc realistický, ale tohle prostě ani takovej dojem nedělalo, což je v porovnání s dokumentární kamerou docela velkej rozdíl. Druhá výtka směřuje ke konci filmu, kterej je zbytečně předvídatelně protahovanej, v podstatě člověku je celkem jasný hned od začátku jak to skončí a tvůrci ho za prvé ani trochu nepřekvapí a za druhý to ještě udělaj dost okatě a jednoduše, i když opět jako v celým filmu neskutečně působivě. Nicméně jinak sem si film fakt dokonale užil a i přes ty dva mínusy musim dát plný hodnocení, protože těch plusů je tady mnohonásobně víc. Jinak ještě nechápu, jak je možný, že v těhle dokumentárně natočených filmech jsou herci pokaždý naprosto bezchybný, že bych jim uvěřil snad cokoliv. ()
Mohlo to být skvělé sci-fi, dobré téma, dobrý výběr herců, ale.... já si prostě na tu roztřepenou kameru nemohu zvyknout. Připadám si ochuzen o detailní pohled na nestvůru i DD 5.1 mi při takovém to filmu připadá zbytečné - prostě nebaví mne to! Takové ty mžiky domácí kamerou mi nestačí! Tak jako jsem nebyl spokojen s filmem "REC", tak jsem nebyl spokojen s filmem Cleverfield. Já jen doufám, že se filmaři nezblázní a nechytnou se tohoto filmového stylu ala home video. :-( To bych se z toho asi po...l. ()
Galerie (48)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (57)
- K filmu byla spuštěna online virtuální kampaň, která měla navnadit diváky na to, že vše se skutečně odehrává. Na oficiálních stránkách se objevovaly např. fotky hlavních hrdinů bez dalšího komentáře. Vše podpořilo také embargo na jakékoliv další informace od tvůrců. (hippyman)
- Páska začíná a končí ve stejný čas a to 6:42 ráno. 27.dubna v 6:42 film začíná a 23.května v 6:42 končí. (Kryton)
- Bezhlavá Socha Svobody byl nápad, který producentovi J.J. Abramsovi vnuknul plakát filmu Útěk z New Yorku (1981). (3DD!3)
Reklama