Scénář:
Andrew DaviesKamera:
Kieran McGuiganHudba:
John LunnHrají:
Anna Maxwell Martin, Denis Lawson, Carey Mulligan, Gillian Anderson, Tom Georgeson, Charles Dance, Patrick Kennedy, Burn Gorman, Pauline Collins (více)Epizody(15)
-
Epizoda 1 (E01)
-
Epizoda 2 (E02)
-
Epizoda 3 (E03)
-
Epizoda 4 (E04)
-
Epizoda 5 (E05)
-
Epizoda 6 (E06)
-
Epizoda 7 (E07)
-
Epizoda 8 (E08)
-
Epizoda 9 (E09)
-
Epizoda 10 (E10)
-
Epizoda 11 (E11)
-
Epizoda 12 (E12)
-
Epizoda 13 (E13)
-
Epizoda 14 (E14)
-
Epizoda 15 (E15)
Obsahy(2)
Ponurý dům Charlese Dickense je plný postav a příběhů, a také vášnivou obžalobou právního systému, která je krutě aktuální dnes, stejně jako byla uprostřed 19. století. U nejvyššího soudního dvoru probíhá nekonečná pře Jarndyce vs. Jarndyce a stává se středobodem sítě vztahů na všech úrovních společnosti. Hlavními hrdiny příběhu jsou lady Dedlocková, která střeží temné tajemství, a nemilosrdný právník Tulkinghorn, který by je chtěl odkrýt. Bohatý John Jarndyce, který bojuje s vlastní minulostí, a jeho dva svěřenci Richard a Ada jsou podobně jako lady Dedlocková ovlivněni tímto neslavným případem, díky němuž jeden z nich bude neuvěřitelně bohatý, pokud se spor podaří dotáhnout k rozsudku. Esther Summerson je dívka bez minulosti, kterou Jarndyce vzal pod svá ochranná křídla jako kamarádku pro Adu, a jejíž vazby na lady Dedlockovou mohou přinést zkázu jim oběma. (Viasat)
(více)Recenze (28)
Dickensovy romány se většinou vyznačují ponurou atmosférou, černobílými charaktery (ženy jsou buď andělské, zlé nebo rázovité - muži lakotní, naivní nebo jsou to figurky), téměř nepřehledným množstvím postav a romanticko-pohádkovým dějem, kdy se objevují tajemní neznámí rodiče. Častý je i motiv marného boje se soudní mašinérií. To všechno převedeno na televizní obrazovku vyšlo skvěle. I když zrovna Ponurý dům jsem nečetla, tak myslím, že autorům se podařilo zvěrohodnit a poněkud zpeštřit povahové vlastnosti postav. Mohli je ale trochu víc osekat. Hodně postav se dějem mihne a vlastně ani nemají nijak důležitou roli (umírající dlužník, přítel, který se soudí se sirem Deadlockem, žena, která podporuje africké misiie, její dcera a její manžel...) Bez těchto vedlejších a nedostatečně rozvinutých příběhů bych dala plný počet. /2. 6. 2010/ ()
Dickens si byl vědom, že každý řádný příběh má končit svatbou... Anglie zhruba v polovině 19. století a jak bývá u tohoto autora zvykem, máme tu sešlost lidí veskrze čestných a obětavých, jakož i bídných a zištných. Chudobince, sirotčince i šlechtická sídla, tam všude se podíváme v příběhu dědického sporu, který požírá své aktéry. Ne že by se chybky nenašly, ale byla to taková úleva od nových českých pohádek, že nezbývá než chválit. Mimochodem, Gillian Anderson se mi mnohem víc zamlouvá v adaptacích klasiky (mimo jiné slečna Havishamová v posledních Nadějných vyhlídkách či Anna Pavlovna ve Vojně a míru) než v rolích "agentek". ()
8/8 Klasický román Charlese Dickense z let 1852-1853 milovali již tací jako Chesterton nebo King. Toto je nejnovější adaptace, jež se stala určitým předělem mezi BBC seriály směřujícími k oslavám Dickensova 200. výročí narození. Následoval Oliver Twist, Malá Dorritka, Nadějné vyhlídky a Záhada Edwina Drooda. Obsazení je silné, Carey Mulligan je nádherně křehká a Gillian Anderson výtečná ve svém utrpení, které musí v sobě dusit. Jen si myslím, že 4 nebo 5 epizod by úplně stačilo, 8 je je skutečně příliš. I když to kritické téma o vleklé justici, která ničí celé rodiny po celé generace, je samozřejmě výborné. #bbc ()
Sešlost bizarních dickensovských postav z časů viktoriánské Anglie má podmanivou atmosféru a dokonale vykreslené prostředí, obzvláště ponuré lokace. Jedině snad televizní produkce může nabídnout plnohodnotný prostor rozsáhlejším literárním předlohám, což žel film z praktických důvodů pomíjí. Což znamená, že televizní díla Dickensovi sluší, i když jde o delší stopáž. Pro mne jednoduše oslovující téma. ()
Dickens se vším, co k němu patří. Po první polovině jsem byl trochu na rozpacích z pomalu se vlekoucího děje a zdánlivé absence napětí a zápletek. Jak se však později ukázalo, autoři seriálu si jen připravovali půdu pro excelentní druhou polovinu a zvláště závěr. I v tom, jako v téměř všem ostatním, respektovali Dickensův literární pohled na svět. Kdyby byl Dickens filmař, myslím, že by seriál natočil skoro stejně. Se stejnou dávkou realismu a romantiky se stejným optimistickým závěrem, v němž ovšem nebylo opomenuto, že zlo, ať již v podobě starého, zdánlivě zapomenutého hříchu, anebo v podobě chorobé touhy po penězích, skončilo nedobře. Přenádherná kamera a výprava to všechno ještě umocňují. ()
Galerie (140)
Zajímavosti (1)
- V BBC se chystali na oslavy 200. výročí narození Charlese Dickense skutečně pečlivě. Do roku 2012 vyšlo pět nových seriálů: Ponurý dům (od r. 2005), Oliver Twist (od r. 2007), Malá Dorritka (od r. 2008), Nadějné vyhlídky (od r. 2011) a Záhada Edwina Drooda (od r. 2012). (NinadeL)
Reklama