Scénář:
Harry KleinerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda, Louise Edlind, Angelo Infanti, Carlo Cecchi, Jean-Claude Bercq, Ronald Leigh-Hunt (více)Obsahy(1)
Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)
(více)Recenze (260)
Zřejmě nejlepší závodní film s autentickým nádechem, kde je slyšet surový zvuk motorů a člověk cítí rychlost. Ne jen 40 km/h natočené akční kamerou, jak se to dělá dnes. Moc se toho tady nenamluví a ačkoliv jediné, co se ve filmu odehrává je závod, tak je to celkem napínavé. Steve McQueen je typicky charismatický až na půdu. Co mě ale na Le Mans vzalo nejvíce byly geniálně natočené havárie. Jak ve zpomaleném záběru nehoda Ferrari, tak hned i ta za ní Porchete se zpětným vybavováním a záběrem na McQueenův ucukávající obličej, brilantní! -"Michael, I want you to drive flat out. I want Porsche to win Le Mans." ()
Jako (náhodný) pozorovatel motorsportu vám tvrdím, že sledovat tenhle snímek je asi tak zábavné, jako dívat se na přímý přenos dvacetičtyřhodinovky v Le Mans nebo jakéhokoliv jiného úmorného okruhového závodění (konkrétně mě napadá třeba NASCAR), a to bez zvuku. No a to je velká bída, přátelé. 35% ()
Možno je pravda, že dlhé roky to bol najlepší film o automobilových závodoch. Po formálnej stránke to je skvelé, po stránke vyobrazenia toho, čo sa deje popri závodoch, či počas samotných závodov to je snáď lepšie než Rivali z roku 2013, no po obsahovej stránke, či po stránke príbehu je to slabunké, teoreticky to preto beriem ako priemerné dielo, ktoré ma úpútalo len akoby povrchom, no nie vnútrom. ()
Zhlédnout Le Mans v kině v době jeho vzniku, vycházel bych z promítání pravděpodobně s úsměvem od ucha k uchu a zážitkem na celý život. Po několika dekádách se však jedná „jen“ o parádní podívanou s charismatickým závodníkem Stevem McQueenem, jehož život je zde protkaný pouze závoděním a scénář nijak výrazně nenahlíží za oponu. Na jednu stranu je škoda, že se film nevěnuje více chování závodníků mimo okruh, přičemž ono střídmé zakomponování vztahu tak působí naprosto zbytečně a nezajímavě, ovšem zde jde hlavně a jen o závodění. Audiovizuální stránka filmu je na špičkové úrovni, dokazuje to především kamera, která svými fascinující záběry strhává veškerou pozornost a společně se střihem vytváří opravdu úchvatné záběry, jež se nejvíce projevují na počátku a samotném konci 24 hodinového závodu, kdy by se dalo napětí doslova krájet. Le Mans je bez debat povinnou dávkou pro každého benzínového šílence, který ocení krásy okruhu de la Sarthe, předložení všech prvků tohoto jedinečného závodu včetně mechanických poruch, nevyhnutelných havárií či libozvučný řev překrásných závoďáků. [85%] ()
Ideální film pro skalní odpůrce konverzačních filmů a zároveň milovníky všech formulek, formulí a jiných rychlých kol. Těch asi sedm dialogů složených ze tří replik, ty jsou prostě k sežrání "Nevyhráli jsme. No, jo, no...". Ale co, o to v tomto filmu nejde, doplnil jsem si alespoň filmové vzdělání o tento již klasický kousek a zcela nezatížen mohu jít spát :-) ()
Galerie (17)
Photo © Solar Productions
Zajímavosti (25)
- Steve McQueen se nikdy jako závodník neúčastnil 24 hodinovky v Le Mans, vrcholem jeho závodnické kariéry byl závod 12 hodin v Sebring,u kde startoval s Peterem Revsonem a zvítězil ve své kategorii s třílitrovým Porsche 908/2, celkově byl druhý se ztrátou 23 vteřin za Mario Andrettim na Ferrari. Toto umístění je o to cennější, že ho McQueen vybojoval se sádrou na noze, kterou měl po nehodě na motocyklu z předchozího závodu. (xisp)
- Počas pretekov Le Mans 1970 bolo umiestnenych 19 kamier pozdĺž trate, ktoré dohromady natočili 40 000 metrov filmu a 3 ďalšie kamery viezol Porsche 908 štartujúci za Solar Productions. Za volantom sa striedali H. Linge a J. Williams. Ich úloha bola pred štartom spustiť všetky kamery, odštartovať čo najrýchlejšie a potom sa držať vo vedúcej skupine jazdcov tak dlho, ako to len bude možné, aby sa natočilo čo najviac. Napriek nespočetným zástavkám v boxoch kvôli nabíjaniu kamier sa nakoniec celkovo umiestnili na výbornom 9. mieste konečného poradia! (pravo)
- Steve McQueen mal v úmysle zúčastniť sa skutočných pretekov Le Mans 1970 osobne, a tak sa medzi prihláškami na preteky objavil voz Solar Productions(SP) – Porsche 917 s neobyčajnou posádkou: Steve McQueen – Jackie Stewart. Ale McQueenovi poisťovňa zakázala štartovať s hrozbou výpovede úveru. (pravo)
Reklama