Režie:
Clint EastwoodScénář:
Brian HelgelandKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon, Laurence Fishburne, Marcia Gay Harden, Laura Linney, Kevin Chapman, Tom Guiry, Emmy Rossum, Spencer Treat Clark (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jimmy Markum a Sean Devine se jako kluci stali svědky únosu kamaráda Davea Boylea, kterého za bílého dne unesla dvojice pedofilů, vydávající se za policisty. Chlapci se tehdy podařilo po čtyřech dnech útrap a znásilňování uprchnout, prožité trauma ho však poznamenalo na celý život. Dnes žije s manželkou Celeste a synkem Michaelem, o něhož se láskyplně stará. Stále se přátelí se Seanem, detektivem v oddělení vražd, i Jimmym, který si odseděl dva roky za loupež a nyní vede malý obchod. Jedné noci se Dave vrátí domů rozrušený a zakrvácený a tvrdí, že byl přepaden. Další den upozorní chlapecký hlas policii na podezřelé auto, v jehož blízkosti je nalezena zavražděná Katie, Jimmyho devatenáctiletá dcera z prvního manželství. Přísahá, že vraha najde dřív než policie a pomstí se. Zatímco Sean a jeho parťák Whitey Powers zahájí vyšetřování, Jimmy pátrá s pomocí přátel z podsvětí. Zjistí, že se dívka chystala utéci s přítelem Brendanem a že mezi rodinami vládla nevraživost. Jedním z hlavních podezřelých se překvapivě stává také Dave. Zdá se, že podivínský muž skutečně něco tají, policisté však nemají dostatek důkazů. Nemá je ani Jimmy. I když je nalezena vražedná zbraň a pátrání nabere jasný směr, tragédii, která osudově zasáhne do přátelství Seana, Jimmyho a Davea, už zřejmě nic nezabrání. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (859)
Přemýšlím, co nového napsat k tak dokonalému filmu, ke kterému bylo zřejmě vše už napsáno. A nevymyslel jsem nic, takže jen krátce - nepřekvapilo mě, že Clint zrežíroval takhle skvěle tento film, protože jsem jej viděl až nyní (2011), kdy už mám za sebou pár jeho filmů na pozici režiséra (Invictus, Gran Torino, Changeling či Million Dollar Baby), nepřekvapily mě výkony všech zúčastněných (osobně bych rád viděl ještě Oscara v rukou úžasné Marcii Gay Harden), nepřekvapilo mě prakticky nic, krom konce. A ani kvůli tomu nedávám plné hodnocení, to je za tenhle film jako celek. Mám totiž rád takovéhle příběhy, kdy nevíte, na čem jste až do poslední chvíle. Paráda, Clinte, další paráda z tvé stáje. 100 %. ()
Film plynoucí jako řeka. Pomalu, klidně a vůbec ne zdlouhavě či nudně. Clint Eastwood zde totiž uplatnil další ze svých trumfů - umění vyprávět. Příběh vypráví naprosto civilně, seznámí nás se všemi klíčovými postavami natolik, abychom měli zájem o jejich osudy. Všechny pocity jsou hmatatelné a uvěřitelné. Herci rovněž hrají civilně, nikdo nepřehrává a nesnaží se na sebe upozorňovat. Sean Penn zkrátka je ostrý hoch s temnou minulostí, Tim Robbins duševně nevyrovaný psychopat, Kevin Bacon úspěšný polda, balancující mezi kamarádstvím a ctěním zákona. Scénu na břehu řeky za temné noci či závěrečné gesto Kevina Bacona budu mít v paměti napořád. Nevšední a silné mistrovské kriminální drama. 95%. ()
Mohla to být psychologicky příjemně propracovaná detektivka, ale to by nesměl scénář tak nejistě přeskakovat z dráma na krimi a Eastwood tolik tlačit na herce. Tklivý a veklolepý orchestr se do temně atmosférického filmu moc nehodí, ještě víc ruší doslovná a velmi literární psychologizace (upíři a vlci). ()
Tenhle příběh lze vlastně rozdělit na dvě diametrálně odlišné poloviny, které spolu sice souvisejí, ale tvůrce k nim přistupoval úplně jinak. Ta první je dětský pohled na ty děsivé události, divák se na něj dívá skrze oči mužů, jenž sice dospěli, ale z děctví v nich zůstává ještě hodně, na tu druhou část se díváme již pohledem dospělích, kteří již mají jasně určené cíle a za jejich splněním si tvrdě jdou. Clint Eastwood má v hlavě vše urovnáno a rovnoměrně střídá kriminální a psychologickou rovinu příběhu, čímž vzniká velice zajímavá a temná mozaika, nad kterou však tvůrce má plnou kontrolu a neztrácí se v ní, což je problém mladých filmařů. Též je třeba pochválit skvělou kameru, která dokáže v divákovi spolu se zdařilým hudebním doprovodem vyvolat ty správné emoce, vlastně funguje skoro všechno až na konec, kerý by měl být mnohem více emotivní, silnější, jeho účelem je jakoby zadupnout diváka do země aby divák jen tupě zíral na titulky a přemýšlel. Jenže k tomu tady vůbec nedojde. Vlastně tu ani není pokus o něco podobného, což může být na jednu stranu kladem, neboť se nejedná o zbytečně šokující rozuzlení, které poslední dobou tak letí. Pointu s velkým P nemusím, ale moc by se mi líbilo, kdyby snímek končil v jiné scéně, neboť jeho dovětek by byl mnohem temnější a divákům by to dalo mnohem více, zároveň by však nebyla jednoznačná identita pachatele, což by myslím bylo pouze ku prospěchu. No bohužel... 80% ()
Průměrný thriller, jakých už byly natočeny desítky. Pravda, snaží se diváka "oblafnout" líbivou hudbou, zakomponováním traumatu z dětství, a také tím, že mu neustále podsouvá potenciálního pachatele, ale na druhou stranu je opravdu děj často předvídatelný a mnohá tušení se nakonec vyplní. A co se týče dialogů a replik (které tak kritizuje zputnik), k tomu snad jen jedno: Opravdu musí v KAŽDÉM krimithrilleru při nalezení mrtvoly někdo z policistů konstatovat "Tak tohle jsem ještě v životě neviděl"? A to i v případě, že najdou třeba jen babičku, která sešla stářím??? ()
Galerie (57)
Zajímavosti (33)
- 14. září 2002 přišlo na zahájení castingu v Bostonu více než 2 000 lidí, kteří toužili se aspoň na chvíli objevit v tomto filmu. (HappySmile)
- Dave (Tim Robbins) večer sleduje v televizi film Upíři (1998). (Chatterer)
- Když je na začátku filmu unesen malý Dave (Cameron Bowen), tak poté, co se posadí na zadní sedadlo, otočí se na něj muž, který má na ruce biskupský prsten. V knižní předloze nebylo nikdy řečeno, že by byl únosce kněz. Z postavy byl udělán biskup, protože se natáčelo v době, kdy celým Bostonem hýbal skandál ve zdejší arcidiecézi. (HappySmile)
Reklama