Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (567)
Bylo mu neuvěřitelných 85 let a pořád má chuť, schopnosti a elán vést velký štáb, formovat a aranžovat davové scény, předkládat efektní bitevní výjevy, a ještě k tomu sledovat komplikovaného podivína plného slabostí a neobratnosti. Být ve Scottových letech v takové kondici, budu si výskat. Jenže to je asi tak všechno, nad čím můžu smeknout. Čekal jsem totiž kombinaci požitkářství, chytrého scénáře, silných detailů a pořádných emocí. Jenže jsem dostal od každého nečekaně málo... Francie nezažívá nejveselejší období, popravčí gilotina vehementně pracuje a mocenského vakua využívá nová tvář, u které se v následujících letech přetvářela míra obdivu i negativismu. Napoleon u některých získal podobu heroické legendy, u jiných byl postavou kontroverzní až démonickou. Legendární Ridley Scott, který se nikdy netajil tím, že na historii zrovna nedbá, se věnuje zejména nesnadnému vztahu s jeho manželkou Josefínou. Silný dojem ale ani tahle linie nepřináší (a jejich sterilní dopisování tomu nikterak nepomáhá). Navíc žádná z vedlejších postav nijak zásadně/zajímavě nepřispěje do děje, samotný Joaquin Phoenix sice vypadá skvěle, je minimalistický a tradičně charismatický, ale prostě nemá co hrát. Scott má nicméně nadále prvotřídní filmové oko, strhne velkolepostí a mrazivostí, i když větší prostor dostává až závěrečná bitva u Waterloo, kde se dočkáme i nějakých dobových způsobů válčení. Jinak je to epizodické šup šup. Pod kůži prostě nejdeme. PS: Trochu se obávám modrých čísel. ()
Kino sestřih dopadl tak, jak asi musel - jako zcela očividně nekompletní fragment rozsáhlejšího díla. Těžko jej hodnotit, je to jako číst román a přeskakovat vždy po deseti stránkách. To, co v kino sestřihu je, je fajn, ale neslévá se to v komplexní zážitek. Je tam Napoleonův osobní život, jsou tam bitvy, ale zcela vypadla "politika" mezi nimi, takže člověk vlastně neví, proč k té které bitvě dochází. ()
Už to úplně není ono jako u 1492 či Gladiátora. Chladnou modrou má blízko k Poslednímu souboji a stejně jako u něj je znát často použitý digitál místo těch kup lidí, věcí .. Příliš zkratkovité a vlastně se hodně těším na directors cut, kde snad víc prostoru dostane zajímavý vztah Josefíny s Napoleonovou matkou a třeba se víc rozvede tažení do Ruska a snad i to , co bylo po Waterloo a častěji uvidím skvělého Wellingtona .. no takhle si sním ... Snad delší verze pomůže filmu podobně jako se tak stalo u Království nebeského a Robina Hooda. ()
Škoda veliká, nejsem žádný znalec těch vojenských tažení a podrobností života, ale tady to je promarněný potenciál. Jednoznačně to mohlo kopat prdele – dost vysoký rozpočet, Phoenix má to charisma, bitevní vřava epická... Bohužel vadí jak je snímek poskládaný a jak ho brzdí ústřední dysfunkční vztah s Joséphine, navíc často chybí dostatečný vysvětlení dění a kontinuita. Práce spousta, ale prostě polovičatá. ()
Bohužiaľ je to skôr torzo očakávaného director´s cut, respektíve toho pravého Napoleona. Avšak stále je to historický veľkofilm Ridleyho Scotta s perfektným obsadením ústrednej dvojice. Obidve, respektíve tri bitky sú špičkové a v niektorých momentoch berú dych, asi ich ale prekonáva návšteva Moskvy, mesta duchov a následný požiar. Je to predovšetkým vzťahová dráma a až potom politický film plný intríg, takže tá skratkovitosť nie je neodpustiteľným hriechom. Či pôjdem aj do DC, momentálne netuším, skôr až o nejaký čas. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Film zobrazuje stretnutie porazeného Napoleona (Joaquin Phoenix) s Wellingtonom (Rupert Everett), no v skutočnosti sa títo dvaja muži nikdy osobne nestretli. (Arsenal83)
- Historik Zack White skritizoval film a uviedol, že film odráža súčasnú britskú propagandu očierňujúcu Napoleona ako „korzického surovca“. (Arsenal83)
- Pôvodný pracovný názov filmu bol "Kitbag" (taška na výstroj). Pracovný názov filmu bol odvodený od Bonaparteho citátu: „Každý francúzsky vojak nosí vo svojej torbe maršálsku palicu.“ (Arsenal83)
Reklama