Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (435)

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Úchylárna až do morku kostí. V ději sem se zamotal stejně jako pavouk začátečník ve své pavučině. David umí udělat filmy co místo myslí hýbou žaludkem a když už ultra žaludkem nehýbou, mysl tápe. Filmu nelze upřít pukus o originalitu, ta tam rozhodně je. Spíš jde o celkovou působivost no a právě tady mi eXistenZ přijde trochu lacině udělaný. Tři možná čtyři dějové roviny, jeden přístroj jež mozek hlavních hrdinů uvede do jakési virtuální reality, ze které se dostávají, ale vy posléze zjišťujete že to předešlé byla jen virtuální realita ve virtuální realitě. Zní to šíleně, ale z mojí hlavy tohle není. Výběr herců myslím nezklamal, Jude Law se své role zhostil s vervou sobě vlastní. Když by se ve zpracování pohrabal jak David tak scénárista, mohlo to být o hvězdičku víc, protože si myslím, že tohle není typ filmu na plný počet. Doporučuju shlédnout v době kdy je vaše mysl ještě lehce aktivní, páč jinak by se mohlo stát, že prd pochopíte stejně jako napoprvé já. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

eXistenZ je poměrně bizarní film, což by ale měl Cronenbergovy tvorby znalý divák tak trochu čekat. Chlapík se ocitne ve virtuální realitě, o níž si nemůže být ani na chvilku jistý, jestli vůbec virtuální realitou je..... Myšlenka to není špatná a většinu času má film docela drive, byť ho ke konci spíše ztrácí, navíc se imho dalo ze scénáře vytěžit víc. Co si zaslouží pochvalu je kamera a vizuální stránka věci jako celek (u Cronenberga klasika) i u některých detailů - třeba pistole z kostí a zubů je super. Celkově zajímavý film, kterému ale chybí nápaditější práce s dobrým námětem a trošku i peníze na výraznější efekty. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Pěkně zamotáná záležitost, ale fakt až neskutečně originálně zpracovaná a herecky výborně zahraná. Jude Law byl skvělej a Jennifer Jason Leight taky výborná, ale k tomu tady byla ještě fakt nehorázně krásná, to sem teda čuměl, sem jí vůbec nepoznal. Škoda akorát tý poslední půlhodiny, která byla trošku překombinovaná, ale to bylo nutný, aby se to zase dalo výborně zakončit, takže nakonec spokojenost, ale určitě to neni film ,kterej by se líbil všem ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Cronenberg sa scenáristicky maximálne vybláznil. Ako správny magor ale už po rokoch nevie, čo divnejšieho a bláznivejšieho vymyslieť v rámci designu jeho rekvizít. V predchádzajúcich filmoch tieto prvky tvorili s dejom harmonický celok. Tu mi pripadá, že je to už mierne prehnané a ja osobne by som k danej téme zvolil iný designérsky prístup. Videl som už dávno, keď som ešte nebol s jeho tvorbou oboznámený, takže pozriem znova a možno zmením názor. VIDENÉ ZNOVA 4/20: Tak na druhýkrát a ako už čistý hardcore fan Cronenberga zvyšujem hodnotenie, na plný počet to nie je, pretože predsa len sme už na túto tému videli toho spústu a existenz tak trocha zostarol. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)
  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama