Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (439)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg patří pro mě k nejzajímavějším režisérům, jejichž tvorbu jsem za poslední dobu víc rozkoukal. Jeho originální vize s bizarním vývojem lidského těla i technického pokroku mě vždy dostanou fantastickými nápady, zajímavě budovaným příběhem a k závěru opět sílícím zneklidňujícím přesahem. Připadám si, jakobych u něj skoro vždy vstoupil do stejného světa v jiné dimenzi, jen pokaždé v jiné epoše šílené budoucnosti, jejímiž výdobytky pan režisér varuje, ale současně se s nimi nesmírně baví a úspěšně tím baví i svého spřízněného diváka. Poslední dobou začínám u Cronenberga vnímat i jistou dávku poťouchlého černého humoru, obzvlášť mě v tomto směru upoutala vtipně ztvárněná scéna s postavou W. Dafoa v dílně s mohutnou strojovou výbavou na výrobu konektorů a zavádění bioportů na těle lidského jedince. Už jen ty nápady typu pistole složené z kostí či připájení lidí do videoherního světa vsunutím řádných fyzických káblů do zad jsou něco neskutečného, co snad jinde neuvidíte. :o) Díky tématu s rozvíjením nové virtuální reality a odhlečenému zpracování jsem si místy připadal jako u důmyslné parodické verze Fassbinderova Světu na drátě, přesto pořád velmi napínavé. [85%] ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Existenz režíroval David Cronenberg. Ano, dnes už to není absolutně žádná záruka kvality, každopádně je to záruka neobyčejného zážitku. Naštěstí při eXisnteZ sebral Cronenberg opět všechny síly a natočil skvělé sci-fi, které vám zamotá hlavu, ale jak je režisérovým zvykem, i žaludek. Opět jde o bizarní dílo plně šílených rekvizit, však posuďte sami – celý děj se točí kolem počítačové hry, která je tak sugestivní, že se v ní člověk může úplně ztratit a jak vypadá konzole na které se hraje? Je do dýchající organický tvor (viděli jste Vládce loutek s Donaldem Sutherlandem?), který se přicucne na lidské tělo, nebo ona dnes již legendární pistole sestavená z lidských zubů a čelistí.. A je toho mnohem víc a to vše na pozadí úplně vyvoněného příběhu, kde Jude Law předvádí vedle klasicky skvělého výkonu i neomylný cit pro výběr svých rolí. Tak co? Cronenberg se vrátil na trůn, který si sám postavil Mouchou a opět na nějakou dobu zavládl kraji. ()

Reklama

Vitason 

všechny recenze uživatele

Jeli jste někdy ve výtahu, kde byla dvě zrcadla proti sobě a viděli jste v nich svůj odraz tak stokrát až se vzdaloval do neviditelné podoby? Tak přesně takhle působí eXistenZ, protože jeho postavy se připojí do hry, kde se zase připojí do hry až pomalu ztrácí svojí osobnost. K tomu používají konzoly, která vypadá jako genitálie nějaké velryby a já bych jí spíš použil při otravě alkoholem na zvracení než na hraní her. Všem je jasné, že když na režisérské stoličce seděl David Cronenberg, tak konzole nejsou jedinými nechutnostmi (vnitřnosti, prostřílené hlavy) ve filmu. eXistenZ mohl být velice chytrý film, který má sice skvělý námět, ale je zabit tupým scénářem. Film nás varuje před nebezpečím virtuální reality, ve které se můžeme ztratit a trávit zde více času než ve skutečnosti. Když si uvědomím, že se již dnes v Koreji otevírají kliniky pro závislé hráče, tak je toto téma velice aktuální. Třeba si jednou svoje Segy, Playstationy a Nintenda budeme taky strkat do páteře.Podobné filmy: Třinácté patro (1999) ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Moc dobrej Cronenberg, kterej se tady zaplať pánbuh drží s úlety celkem při zemi, i když o rozruch je ve scénáři také slušně postaráno už jen samotným námětem. Jedná se o vizionářský výlet do světa her a herních konsolí (samožřejmě zohledněno rokem 1999). Dost otřesně hrající Jennifer Jason Leigh vyvine úplně novou a převratnou platformu hraní, která hráče uvrhne do paraleního světa, jenž je tak reálný, že hráči potom hrozí neschopnost rozpoznávání reality, což zajisté může vést až k šílenství. Film obsahuje pár dosti gore, možná až splatter efektů, není však ani náhodou hororem, i když je schopen si vybudovat slušnou atmosféru. Hodně překvapený jsem byl při prvním testování hry, kdy vyobrazení herního světa bylo pro mne velkým překvapením. Mně se tohle hodně líbilo, plnou palbu nedávám kvůli minoritním chybkám a celkovému porovnání s další režisérovou tvorbou. Řekl bych, že se na eXistenZ hodně díval pan Nolan a nechal se i inspirovat pro svůj Inception, stejně jako Cronenberg mohl pokukovat po Kathryn Bibelow. 85% ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Typický Cronenberg s oblíbenými výrazovými prostředky: realita zaměňovaná bez předešlého upozornění za sen, halucinaci, virtuálno, imaginaci........a zase zpět za použití morbidních patvarů zvířat i lidí, čvachtavých zvuků doprovázejích patlání se ve všelijakých blivajzech. Kdo to má rád, užije si, ale můj šálek kávy to není. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno