Reklama

Reklama

Slunce vychládá, na Zemi vládne krutá zima a lidé se snaží zachránit. Před sedmi lety byla ke Slunci vypuštěna první kosmická loď Ikaros I, která se měla pokusit Slunce opět rozžhavit, mise ale ztroskotala. Nyní tedy letí k dříve zářivé hvězdě druhý Ikaros s osmičlennou posádkou a hvězdnou bombou, jejíž vypuštění má Slunce znovu zažehnout... Fyzik Capa se ještě předtím, než se loď ocitne v mrtvé zóně, loučí se svou rodinou na Zemi a slibuje, že posádka udělá pro záchranu života na Zemi všechno. Členové posádky během letu přemýšlejí, co zničilo Ikaros I. Pak náhle loď zachytí signál z vesmíru: patří právě zmizelé kosmické lodi. Ikaros II může buď proletět kolem, nebo změnit kurz a stále ještě existující loď navštívit, aby případně získal druhou hvězdnou bombu, která by zvýšila šance na úspěch. Capa, kterého kapitán Kaneda pověří rozhodnutím, nakonec přikáže změnit kurz. Další člen posádky Trey ale není dost pozorný a zapomene přednastavit štíty. Ty se porouchají a způsobí nehodu, která se naštěstí obejde bez ztrát na životech. Štíty je ale třeba opravit zvenčí. Do prostoru vychází kapitán Kaneda a Capa. Vzniknou problémy a kapitán posílá Capu dovnitř. Sám štíty opraví, ale zahyne při tom... Brzy se ale objeví další problém: začne hořet kyslíková zahrada, která je nakonec zničena výbuchem, aby se požár nerozšířil. Ukazuje se, že pro sedm lidí není na lodi pro cestu ke Slunci a zpět dost kyslíku, tři lidé jsou „navíc“... Mezitím se loď přiblíží k Ikaru I a čtyři mužští členové posádky ho prohledávají. Brzy pochopí, že loď její posádka zničila úmyslně – byla to sabotáž. Posádka se rozhodla zadanou misi nesplnit. Navíc se ukáže, že chybí palubní počítač. Nebude tedy možno použít její náklad... Mezitím se Ikaros II od Ikara I oddělí a obě ženy, které zůstaly na palubě druhé lodi – Cassie a Corazonová – se pokoušejí dostat kolegy rychle zpět. Muži mají ale jen jeden skafandr, který dostane Capa. Psychiatr doktor Searle se obětuje, aby se zbývající tři mohli vrátit na palubu. Někdo totiž zničil poklop, který on musí otevřít ručně... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 597)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Obrazově velkolepá a zároveň dějově velehloupá sci-fi o záchraně lidstva odpálením jaderné bomby do vyhasínajícího slunce. K fyzikální nesmyslnosti děje: Hašení požáru kyslíkové atmosféry vypouštěním kyslíkových zásobníků s následným výbuchem uhášejícím požár - no to je i hasičská sci-fi (už vidím např. hasiče hasící hořící dům vhazováním kyslíkových lahví); veškerý vytěžený jaderný materiál z celé Země v jedné bombě - patrně uran a plutonium - nemá s termojadernou fúzí vodíku ve Slunci mnoho společného a rozhodně i tak by výbuch tvořil jen stopy promile z okamžité aktivity Slunce (fúze 700 000 000 tun vodíku / sekundu); raketa i s jadernou bombou by se roztavila na plazmu před dosažením slunečního povrchu o teplotě 5800 K a jádra o 13600000 K, takže by bylo jedno, zda tam dopadne jen sonda s bombou, nebo celá vesmírná loď (nebo třeba jen to pitomé vždyživé zabijácké monstrum); současná termojaderná reakce v nitru slunce ustane až po vyčerpání zásob vodíku (dočasně) a později i hélia (trvale) a nedostatek paliva by nezměnil ani vhozený sebevíce silný atomový zapalovač ze Sunshine;... K vlastnímu filmu: Sunshine je výrazně nepřehlednější než Clarkova / Kubrickova 2001: Vesmírná odysea (počítač Icara 2 ovšem taky zcela neposlouchá), zato má napětí, krásné vizuální efekty a některé velmi dobré pasáže (např. potíže při přesměrování lodi). Není to ani tak mizerný film jako např. Horizont událostí (odkud zřejmě přišel někdo z posádky Ikara 1). Závěr: Napínavá a docela hezká ztráta času. Trailery: http://www.csfd.cz/film/222329-sunshine/videa/ ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Skvostný audiovizuál úspešne maskuje zbierku klišé, neveľmi zaujímavé postavy a totálne scenáristické zlyhanie v závere. Myslím, že toto scifíčko malo na viac, aby muselo nakoniec vyhrocovať napätie nedopečenou (v tomto prípade doslova) variáciou Horizontu udalosti. A keď už tam napchali ten horor, mohli nejako rozvinúť "náboženskú" rovinu, aby to získalo trochu filozofický presah. Btw. spôsob, akým je snímaný "pečenáč", ma núti podozrievať tvorcov, že počas postprodukcie zistili, aký je trápny, tak ho aspoň rozmazali, aby bol vizuálne zaujímavý. ()

Reklama

Nathalie 

všechny recenze uživatele

☼ S ☼ U ☼ N ☼ S ☼ H ☼ I ☼ N ☼ E ☼.... Nic nového pod Sluncem, ale něco nového v Slunci. Zdál se mi sen. Ocitla jsem se v neviditelné zóně uvnitř poslední naděje lidstva, Ikara 2. Do posádky jsem se zamilovala od prvního spatření. Kapovy modré oči, ve kterých zuří pozemské cyklony, aby se v nich vzápetí rozhostil vesmírný klid.Třesoucí se rty něžné, ale ocelově pevné Cassie, rozhodná brada a absolutní nekompromisní oddanost vojácky přímočarého Mace, pokorná odvaha v několika úsporných gestech Kanedy. Jeden za všechny, všichni za Cíl. Symbolický kontrast lidského oka- a božího oka, kterým je v téměř panteistické interpretaci naše nejbližší hvězda..............Skutečnou hvězdou filmu není Capa, Kaneda ani Mace, ale Slunce. Morální dilemata a náboženské motivy plují v meziprostoru mezi slovy a činu, ale bez patetické zátěže. Tím víc působí a rozdírají. Když Kapa hebce rozřízne ticho slovy Kill him, když se Mace mlčky omluví za výbuch adrenalinu, podléhám a obdivuji se Boylovu emocionálnímu minimalismu. Tragické lovestory prožívá celá posádka.Ale ne v těle Ikarově. Se Sluncem. A to celé podkresluje drsně medoví Underworld a božské symfonie Johna Murphyho. Sunshine mě střídavě zmrazoval až k ledovému skupenství a poté bez výstrahy házel do výhně. Smrtelnost a nesmrtelnost v zavíření hvězdného prachu. Filozofie beze slov. Totální zážitek. Našla jsem svou sluneční fontánu, hlubokou a žhavou, ze které jsem se hltavými doušky napila, do níž jsem se ponořila a kam se vrátím...Vrátila jsem se, a Boyleovu sluneční odyseou jsem prošla popáté. P.S. ad závěr: ani napoprvé jsem v tom žádný násilný přerod neviděla, nečekala jsem výrazovou a formální lineárnost. Ocenila jsem, že na konci poutě se proti nim postavilo stvoření stejného rodu, a přece za hranicí humanity, taková variace na sluneční, ale stále ještě rozmazanou lidskou skvrnu.Tell me, what do you see? ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

Soderberghova Solaris a Andersonův Horizont události říznutý Scottovým Blade Runnerem a Kubrickovou Vesmírnou odyseou. Jinými slovy totálně neoriginální komorní scifi, které ani chvíli nenudí a po jehož zhlédnutí budete mít pocit, že jste právě viděli něco hrozně velikého a hlubokého. UPDATE (23. 5. 09): Za naprosto strhující scénu "Kaneda, what do you see?!", která mě vždy za podpory Murphyho hypnotické hudby uvede do příjemného transu, přidávám pátou hvězdičku. ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Vždycky, když se dívám na podobné audiovizuální orgie s mizivým příběhem, mám pocit, jako kdyby si po úžasné předehře partner odskočil pro kondomy a už se nikdy nevrátil, takže v druhé poněkud horizontálně událostní polovině jsme se s drahou polovicí věnovali vlastním horizontálním událostem. Nechci domýšlet, jak bychom to řešili, vidět to v kině. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (46)

  • Studio Fox Searchlight původně chtělo mít ve filmu i nějaké scény ze Země, které by připomínaly Armageddon (1998), aby byl film více emotivní, ale režisér Danny Boyle toto zamítl. Stejně dopadl i požadavek na oživení vztahu Capa (Cillian Murphy) a Cassie (Rose Byrne) sexem v kyslíkové zahradě. (imro)
  • Film stál 26 milionů liber, tj. asi 50 milionů amerických dolarů. Během premiéry v anglických kinech vydělal na čtvrté příčce žebříčku návštěvnosti 1,02 milionů liber. Celosvětový výdělek filmu byl 34,4 milionů amerických dolarů. (imro)
  • Zlaté skafandry, které hrdinové navlékají při výstupu do kosmu, mají základ v realitě: návrháři s tímto nápadem přišli po konzultaci s odborníky z NASA, od nichž se dozvěděli, že právě zlatá fólie je nejlepší ochranou proti horku i kosmické radiaci. Zatímco ocel se roztaví, zlaté plátky teplotu rozptýlí a odrazí. (Siriuss)

Související novinky

Britští záporáci ztratí jizvy

Britští záporáci ztratí jizvy

02.12.2018

S poněkud zvláštní novinkou přišel minulý týden Britský filmový institut (BFI). Organizace stojící například za snímky Králova řeč, Sunshine nebo 28 dní poté oznámila, že přestane podporovat filmy,… (více)

Natalie Portman čeká Anihilace

Natalie Portman čeká Anihilace

05.08.2017

Alexe Garlanda vždycky zajímala nevyzpytatelná budoucnost. Jeho scenáristické portfolio zahrnuje 28 dní poté, Sunshine, Neopouštěj mě a Dredda, tři roky zpátky se pak odhodlal i k režii a nadělil nám… (více)

Ostrovní tvůrci mají napilno

Ostrovní tvůrci mají napilno

02.02.2014

Hned několik slibných filmů od současných renomovaných britských tvůrců nabírá lákavé ohlasy ve festivalovém oběhu a další projekty se připravují. Udělejme si stručné shrnutí. Sean Ellis byl… (více)

Reklama

Reklama