poster

1864 (TV seriál)

  • Dánsko

    1864

  • Velká Británie

    1864

Drama / Fantasy / Válečný

Dánsko, 2014, 7 h 35 min (Minutáž: 8x57 min)

Režie:

Ole Bornedal

Scénář:

Ole Bornedal

Kamera:

Dan Laustsen

Hrají:

Pilou Asbæk, Sarah-Sofie Boussnina, Marie Tourell Søderberg, Jakob Oftebro, Nicolas Bro, Søren Pilmark, Eva Josefíková, Esben Dalgaard, Søren Malling, Sidse Babett Knudsen, Carl-Christian Riestra, Rainer Bock, Heikko Deutschmann, Peter Plaugborg, Johannes Lassen, Olaf Johannessen, Barnaby Metschurat, Helle Fagralid, Ludwig Trepte, Sarah Boberg, Dieter Montag, Roland Schreglmann, Claus Bue, Zlatko Buric, Jordan Haj, Anders Heinrichsen, Jens Jørn Spottag, Sylvester Byder, Karel Dobrý, James Fox, Adam Ild Rohweder, Rainer Reiners, Jiří Laštovka, Anssi Lindström, Lars Mikkelsen, Søren Sætter-Lassen, Fanny Bornedal, Peter Benedict, Holger Perfort, Ida Dwinger, Benjamin Holmstrøm Nielsen, Kristian Halken, Hans-Michael Rehberg, Barbara Flynn, Peter Hosking, Jim High, Jesper Asholt, Mads Hjulmand, Stig Hoffmeyer, Milan Slepička, Brian Caspe, Ernesto Čekan, Ole Dupont, Rasmus Haxen, Andrea Vagn Jensen, Jan Novotný, Peter Hesse Overgaard, Karel Polišenský, Michal Roneš, David Vobořil, Besir Zeciri, Radek Balcárek, Pavel Gajdoš, Lars Lohmann, Jan Janoušek, Thomas Clausen, Jakub Hajner, Rasmus Botoft, Jesper Lohmann, Henrik Prip, Bent Mejding, Michael Asmussen, Asbjørn Agger, Jens Frederik Sætter-Lassen, Claus Flygare, Steen Springborg, Louise Mieritz, Waage Sandø, Paul Hüttel, Peter Gilsfort, Iva Šindelková, Henrik Koefoed, Damian Odess-Gillett
(další profese)
  • JohnCZ
    ****

    Občas je to fakt zdlouhavé a vůbec bych se nezlobil, kdyby to někdo prostříhal a zkrátil o zhruba 2 epizody. Jinak ale nemám moc výhrad. Je to vskutku výpravný životní příběh několika obyčejných lidí, které zasáhne válka. Doba zasazení je hodně atraktivní, samotné postavy se chovají někdy zvláštně, což se mi osobně někdy moc nepozdávalo, ale vynahradila mi to skvělá obrazová stránka střídající krásné exteriéry s parádními dobový stavbami. Štědrý rozpočet je znát nejen na kostýmech a zvolených hercích, ale také na parádně natočených akčních scénách a následné postprodukci.(21.10.2017)

  • Cheeter
    ****

    Celkem povedený seriál, dobře zpracovaný. Některé epizody jsou podle mě zbytečně natahovány, a moc nepřidá ani to, že se sem tam objeví chybka, která člověku neujde. Například při čtení deníku si člověk může všimnout, že jsme pořád na začátku a v posledním díle jsme najednou na konci. Taky mi chyběla nějaká větší zmínka o rakouských vojskách, které se této války také účastnily. Sečteno podtrženo pro mě i přes zmíněné věci velmi povedený seriál.(29.9.2016)

  • DwayneJohnson
    ****

    Ono je vlastně úplně jedno, v kterém roce se konflikt odehrává. Jestli je to Francie, Dánsko, nebo Německo. Vždycky se najde nějaká země, kde nacionalismus zatemní zdravý rozum a výsledky jsou pak často víc, než bolestné. Pak stačí jen pár hloupých politiků ( a že je jich pořád stejně) a rázem je zažehnuto na válku, které si tahle země možná nese ještě do dnešního dne. Tenhle výpravný seriál vypráví o té Dánsko-Pruské a musím se přiznat, že jsem vůbec netušil, že kdy nějaká proběhla. Asi jsem ve škole (za školou?) nedával moc pozor a tak se to snažím dohnat aspoň v důchodovém věku. A musím říct, že tenhle se docela povedl, hlavně co se týče výborné výpravy a také herců (Bro, Asbaek), kteří téhle pro Dány historicky bolestivé vzpomínce dávají ten správný, seriálový punc. Lepší čtyři hvězdy.(14.4.2017)

  • Helmutek
    *****

    Jestli je něco, čeho se máme bát, pak je to zlo v nás samotných, a jak málo stačí na jeho uvolnění. Dánové byli schopní fantastickym a filmovym (ne televiznim) způsobem natočit epos o jedný z největších tragédií jejich dějin a o něčem, za co se dodnes každej Dán, kterej o tom něco ví, jenom stydí. Film o totálnim failu a neuvěřitelný ostudě, kterou si tenkrát před celou Evropou Dánové uřízli - a to za naprosto (objektivně) nepochopitelnejch až bizarních okolností, kdy byli sami tak moc přesvědeni o svý jedinečnosti, všemocnosti a o svym vyvolení jako Boží národ, až byli ve stavu dlouhotrvajícího a celonárodního zaslepení schopni spáchat prakticky sebevraždu, kterou viděli všichni ostatní, jen ne oni - nutno dodat, že velkou zásluhu na tom měla vydatná propagandistická masáž ministerstva kultu, která celou situaci roky živila. Pro celý Dánsko to byla bezprecedentní potupa a ponížení, který vyústilo v pochopitelnou rezignaci na veškerý vojenský ambice do budoucna a v přijetí neutralitní zahraniční politiky. "1864" je minisérie o fascinující a i když vlastně nedaleký, tak mně do tý doby naprosto neznámý části evropský historie, která má pořád co říct i dneska: nemístnej nacionalismus; neopodstatněná víra v to, že jeden národ (náš) je lepší a hodnotnější, než jinej (cizí); odpor k cizincům i všemu "cizímu"; ukazuje, jak nesmyslný, nicneřešící a absurdní je řešení jakejchkoliv konfilktů prostřednictvím násilí a válek; ukazuje, jak nebezpečný je vyznávat politiku uzavření a agresivity vůči svejm sousedům... To nemá nic společnýho se servilitou nebo oslavovánim bezpáteřnosti, to je jen reakce na to, že každej takovejhle válečnej konfikt je jen zprostředkovanym pohybem figurek na šachovnici těch mocnejch, je jen nějakou součástí hry o trůny, moc a vliv; každej takovejhle konfilkt končí žalostnym vybitim generace (předevšim, ale nejenom) mladejch kluků "těma nahoře" - těma zbabělcema, kteří za sebe a svoje názorový války posílaj umírat jiný, a každej takovejhle konflikt po sobě nezávisle na výsledku zanechá traumatizovanej národ plnej rozvrácenejch a neúplnejch rodin. Ale souhlasim s tim, že seriál 1864 vlastně válečnej neni: stejně jak v seriálu, tak i v životě totiž nakonec spíš než o válce samotný je to všechno o tý nejzákladnější jednotce, který se každá válka dotkne nejvíc a nejfatálnějc - každýho jednoho jednotlivce, toho jednoho člověka a tý jedný rodiny. O tom nejvíc "1864" je. Každopádně zpátky k seriálu - řemeslně je to až na pár drobností zvládnutý naprosto fantasticky a herci jsou vybraný taky skvěle; oba bratři Peter i Laust, jejich společná láska Inge, taky ale ministr kultu Didlev Monrad, duševní kripl Didrich nebo veterán Johan (za zmínku stojí i celkem početná česká spoluúčast, za všechny třeba cikánka Sofia /Eva Josefíková/ nebo Karel Dobrý jako jeden z pruskejch důstojníků). Scénář je napsanej výborně a děj táhne, počet dílů a celková dýlka sedne (neni to ani zkratkovitý a podle mě ani natahovaný), je to dobře natočený a skvěle jsou vybíraný i scény a exteriéry - ve výsledku se na to prostě kouká krásně a všechno to jako celek funguje. Mně osobně ale překvapilo i to, jak zajímavě jsou vystavěný postavy - třeba celá ta dějová linie kolem Didricha a jeho následný rodinný větve je až nepříjemně silná; a vyústění celý tý situace, do který už je zapletená i Inge, je až "nefilmově" prozaický, nemilosrdný a realisticky chladnokrevný (v tom nejlepšim slova smyslu). Za mě je to téměř dokonalej seriál, kterýmu lze jen těžko něco vytknout - a kromě toho všeho s sebou nese obrovskou přidanou hodnotu a poselství, který je platný a aktuální i dneska, po 150 letech. // Dánsko má dvakrát míň obyvatel než ČR, ale stejně byli schopný si za nemalý peníze vyhádat takovejhle obrovskej korpodukční epos. U nás se nečemu podobnýmu aspoň blíží možná tak Český století, ale furt je to málo - stejně jako Yardak nebo Tjaden nerozumim tomu, proč se něčeho podobnýho u nás tak bojíme. Jasně, vychovávat by neměla ČT ani filmoví producenti, ale školy a rodiny (a tím by se měla po podobnejch projektech vytvořit poptávka), ale něco je vždycky lepší než nic - v historii máme TOLIK zajímavej momentů, že by to vydalo na desítky seriálů, a nikdo o těch situacích vlastně pořádně nic neví! Třeba Bílá hora, resp. ty naše slavný defenestrace a vůbec rozpoutání třicetiletý války, tehdy největšího konfilktu západního světa - všichni máme (v nejlepšim případě) ze školy zafixováno, že stavy byli ti hodní a katolíci ti zlí, a že tim začala doba habsburskýho temna, ale kdo už si ze školy odnes, o co že vlastně šlo? Proč to celý vypuklo a čim se to rozpoutalo? Troufám si říct, že pokud to člověk nemá nějak načtený nebo pokud neni historik, tak prostě takovýhle věci ze školy neví. A přitom je to událost, která nás ovlivnila na dalších 300 let. A co třeba to 19. století, který je vlastně hrozně blízko, ale o kterym nějaký obecný povědomí žádný moc neni? Třeba ta (ostatními už zmiňovaná) bitva u Hradce Králové byla největší bitvou, co se u nás nejspíš kdy odehrála, šlo tam proti sobě skoro půl milionu chlapů, z velký části i Čechů - a co o tom dneska kdo ví? Kromě Sňatků z rozumu jsem nezaregistroval, že by se tomu kdy na obrazovkách někdo nějak výrazně věnoval. Nebo třeba ti prvováleční legionáři (tam už se snad peče něco od Nikolaeva, tak snad to dopadne), atd. atd. - je toho spoustu, a jasně - celkem určitě by hned nastala hádka, proč točit zrovna o tomhle a ne o tamtom, a že to je zbytečně drahý atd. Ale tim si prošli i ti Dánové, zvládli to a navzdory kritice z toho vznikla takováhle pecka - a to nás, Čechů, je oproti Dánům jednou tolik. Takže nějak by to šlo - a já doufám, že to všechno někdy přijde. To Český století je snad první vlaštovkou... WTF moments: Ty drobnosti v jinak vysoký kvalitě řemeslnýho zpracování jsou třeba podivně poletující (a fyzikální zákony popírající) těla při výbuších hned v prvních minutách války, potom ale taky třeba na 19. století podezřele bílý zuby herců, viditelně umělý slzy a chemickej sníh nebo třeba celou dobu moc čistý a hezký uniformy (chápu, že si je všechny museli nechávat šít, ale to neznamená, že patinéři musej dostat dovolenou).(23.11.2016)

  • slunicko2
    ***

    Zajímavý pohled na ostudnou část dánské historie. 1) Tvůrce tohoto nevyváženého seriálu, 55letý scénárista a režisér Ole Bornedal běží za několika zajíci najednou. Zajíce historického úspěšně chytil, i když s drobnými šrámy. K tomu tehdejší britský ministerský předseda lord Palmerson: Only three men in Europe have ever really understood the Schleswig-Holstein Question: the Prince Consort, who is dead; a German professor, who has gone mad; and I, who have forgotten all about it. Zajíc - osobní drama úspěšně panáčkuje na poli. Zajíc fantaskní se jen mihl a zanechal po sobě jen pár nekonzistentních bobků. No a ten zajíc moderní z 20. století se sem přichomýtl zřejmě jen omylem._____ 2) Těžkopádný děj se klopotně vleče od jedné osobní tragédie ke druhé. Prokliky do současnosti jsou neústrojné a zdržují. Nepatřičné prvky fantasy (léčitel, 20. století, podle komentátora anathemana i cikáni žádající o práci) rozostřují divákovo vnímání a trochu připomínají pejska a kočičku, jak pekli dort._____ 3) Zajímavé naopak jsou scény přibližující politické rozhodování a především působivé scény z bojiště. Ty se natáčely po sedm týdnů v Milovicích._____ 4) Zaujali mě pěkní kluci: 28letý Jens Frederik Sætter-Lassen (Peter), 28letý Jakob Oftebro (Laust), 25letý Jens Christian Buskov Lund (voják Alfred) a 35letý Johannes Lassen (podporučík Dinesen). Mimořádně odpudivou postavu se úspěšně podařilo ztvárnit 42letému Nicolasu Broovi (kancléř Monrad)._____ 5) Ole Bornedal o charakteru filmu: 1864 is no war movie, but the tale of human beings. It’s about absurd political interests, human sacrifices and the Danish national mind. 1864 is a tale of time – a story about all of us.(23.9.2017)

  • - Během natáčení v Milovicích u Prahy dne 2. července 2013 musela být policií odpálena nalezená nevybuchlá munice. (Pepinec)

  • - Vedle Dánska se v České republice natáčelo průběžně od dubna do července roku 2013. Mezi lokacemi štábu byly Milovice u Prahy, kde se filmovala značná část válečných scén, okolí Berouna, klášter v Doksanech, Terezín, kde byly pořízeny scény nemocniční,  nebo ateliéry na Barrandově. Rozpočet pro natáčení u nás byl cca 218 miliónů korun. (Pepinec)

  • - Jedná se o nejdražší seriálový projekt v historii dánské kinematografie. Celkový rozpočet byl stanoven na bezmála 600 miliónů korun. (Pepinec)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace