Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Lucasfilm a vizionářský režisér J.J. Abrams spojili síly, aby vás znovu přenesli do předaleké galaxie. Star Wars se vracejí na plátna kin filmem Star Wars: Síla se probouzí. (Falcon)
Videa (17)
Recenze (2 423)
Epizoda VII může být ráda za návrat starých známých, protože nováčci se moc nechytají. Herci ve Star Wars nikdy nesbírali ocenění, takže nadměrná kritika výkonů ani není na místě, ale nové charaktery v čele s rádoby Vaderem se pod kůži nedostanou. Zabití největšího frajera celé galaxie je pak úletem dekády. ()
Aha, nikoliv pocta, ale remake. To bych od Abramse nečekal. Za těch 40, resp. 10 let je navíc jen Daisy Ridley a fajn bitka ve sněhu. Jinak nic, žádný posun. Ani technický (srovnatelné s epizodami 1-3 !), ani příběhový (variace stále stejného konceptu - dobro vs zlo, impérium, ničení atd.). Největší zklamání roku. ()
Závidím všem, kteří viděli regulérní sedmou epizodu. Já viděl "pouze" nostalgií podbarvenou upravenou prvn... Ehm, čtvrtou. Naštěstí vesměs k lepšímu. Abrams je totiž lepší filmař než Lucas a má kliku i v tom, že mu George nepsal dialogy. Navíc Boyega, BB-8 a především Keira (i když tvůrci tvrdí, že se jmenuje Ridley) to táhnou již nyní lépe, než jak to kdy dokázala v mládí necharismatická dřeva Hamill s Fischerovou, potažmo C-3PO. O Fordovi to samozřejmě neplatí; táhl to minule a táhne to i nyní. Platí že první polovina lepší té druhé, kdy to částečně ztratí tempo (zbytečná pasáž s pašeráky) i tah kvůli neustálému fanouškovskému vlezdoprdelkování v každé druhé vteřině stopáže (na úkor času, kdy se mohlo objasnit více kolem nové mytologie) a z prstu vycucané jakože osudovosti. Prequelová trilogie uspěla minimálně (resp. jedině) v tom, že představila živoucí vesmír, kde jsou tisíce ras a zájmů. Tady je to krok zpět; opět jsme čistě v pustinách a případné zničení „jakési planety kdesi ve vesmíru“ nemá absolutně žádný dopad na nic a na nikoho. Přesto nesporně poctivý kus filmařiny, na který se výtečně dívá. Speciálně pak v momentech, když se nebojí vystoupit ze stínu původní trilogie a začne vrhat svůj vlastní stín. Takových momentů je sice pohříchu málo, ale jsou tam a kvůli nim to stojí za to. Tak snad to vyjde za dva roky u osmé epizody, která už třeba nebude pouze uctivě upravenou druho... Ehm, pátou. ()
(1001) Adama Drivera miluju už od Nitra Llewyna Davise a tady ještě ke všemu brečí, takže jeho atraktivita stoupla tak o tři sta procent, to je jasná věc, ale stejně se příliš fanouškovského nadšení nedostavilo. A protože rozčílená jsem nebyla (jaké překvapení), tak si nebudu stěžovat na všechno, jak bývá mým dobrým zvykem, ale jenom na dvě věci: 1. Ty dva záchvaty vzteku spojené se sršením jisker moc sexy nebyly a ráda bych, aby vypadaly jinak. 2. Co to mají tvůrci za problém s načasováváním? Nic ve filmu netrvá tolik času, kolik by mělo. A to mluvím především o emocích, protože o ničem jiném ten film pro mě nebyl. Děj těžištěm rozhodně není, ať už pro to, že je jednoduchý a přímočarý, a nebo proto, že je schematicky okopírovaný - ale to jsem se právě po zralé úvaze rozhodla nevyčítat, protože původní trilogie je vlastně taky ten jeden samý scénář natočený třikrát a žádný pořádný fanoušek si na to nijak zvlášť nestěžuje - takže atmosféra a prožitek by měly být to, o co tady kráčí. Jediný cool moment, který se opravdu povedl, byl ten první "traitor" výkřik, zbytek tak nějak vyšuměl do ztracena. Tým klaďasů je klasicky bezbarvý a nevýrazný (hehehe, černoch, ženská a Žid ještě automaticky charisma neznamenají) a záporáci bohužel monologují a pokoušejí se vyvolat děs stejně rutinérsky a schematicky. V žádném okamžiku jsem neměla o nikoho strach a skoro nikde jsem nebyla doopravdy zainteresovaná do scény - s výjimkou prvního setkání Kyla a Rey v lese a jejich následného rozhovoru, při kterém si Kylo poprvé odhalí tvář. A všechny ostatní situace mi přišly strašně rychlé a jakoby odbyté z povinnosti na první dobrou. Než mám čas si uvědomit, co se tam stalo, a pořádně si to užít, už se běží někam jinam vstříc dalšímu předvídatelnému plot pointu. Jedině sentiment, který do filmu zanášel Han, dostal času dost, ale na ten si zase příliš nepotrpím. Kdyby aspoň ty očekávané situace nějak překvapivě ústily, třeba kdyby poté, co Kylo udělá ten spoiler, zjistil, že možná není dost silný, aby to unesl, a zareagoval prakticky jakkoliv jinak, než tak, jak zareagoval... Nebo kdyby všechna esa z rukávu nebyla součástí marketingové propagace a člověk se je doopravdy dozvěděl až z filmu... No vyvíjím si v hlavě několik verzí svých fanfikcí a doufám, že ti opravdoví scénáristé pro příště dovedou aspoň trochu doopravdy překvapit. A nejvíc ze všeho bych si přála, kdyby třeba objevili, že mezi dvěma či více lidmi můžou existovat i jiné vztahy než povinná romance, slepé následování a černobílé nepřátelství. ()
Nenechme se zmást důmyslnou promo kampaní, kterou svorně papouškuje většina recenzí a ohlasů – nové Hvězdné války nejsou projekt od fanoušků pro fanoušky. Abrams nevytvořil elitářský fanfilm, nýbrž na základě principů fanfikce sice převzal předchozí svět, postavy i příznivcům důvěrně známé momenty, ale zasadil je do nového vyprávění s odlišnými zákonitostmi, které staví na nevytěženém potenciálu originálu a může oslovit i původním kultem nezasažený či přehlížený segment publika. Tím paradoxně je právě ona většina diváků stojící stranou obsesivní adorace Star Wars, neutuchajících flamů na adresu Lucase, ale i masivní lobby hračkářského průmyslu. Abrams spolu s Lawrencem Kasdanem probudili Sílu právě tím, že sérii očistili od veškerého balastu, který na ni navalil nejen Lucas, ale i veškerá popkultura. Stejně tak je neadekvátní vyčítat filmu málo odvahy či hraní na jistotu. Naopak bychom v rámci hlavních hollywoodských studií stěží hledali progresivnější a odvážnější koncept, než plán vytvořit blockbuster podle nerdí modly, kde hlavními propracovanými figurami budou dívka, černoch a párek důchodců. Cesta k oživení franšízy nevedla přes pietní kopírování před-digitálového Lucase, naopak Abrams (přinejmenším pomyslné) přebírá pochodeň George Millera. Nové Star Wars tak spolu s poslední Mission Impossible hrdě následují Zběsilou cestu coby emancipované blockbustery a akční filmy nového věku, kde CGI konečně dostávají své roli postprodukčního nástroje a do popředí vystupuje poctivá práce na place. --- Podrobněji v recenzi pro A2 ()
Galerie (686)
Zajímavosti (161)
- V dubnu 2016 byla v aukci vydražena kožená bunda Hana Sola (Harrison Ford) za 191 000 amerických dolarů. (Jimmy15)
- Reyino (Daisy Ridley) oblečení bylo inspirováno kresbami postavy Luka Skywalkera (Mark Hamill) od výtvarníka Ralpha McQuarrieho. George Lucas si totiž původně pohrával s myšlenkou, že by Luke mohl být žena. (P. J. D.)
- Prvý film J.J. Abramsa, ktorý nebol od Paramount Pictures. (Lucasion)
Reklama