Reklama

Reklama

Cirkus Bukowsky

(seriál)
Trailer
Česko, (2013–2014), 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Jakmile se sebevražda milenky začne jevit jako vražda, je tu problém. Nestor Bukowsky přišel o práci, manželku, domov, jde po něm policie. Kriminalista Kuneš, který Nestora podezírá, má také problém. Musí nastoupit protialkoholní léčbu, jinak ho vyhodí z práce. Na rozdíl od nadřízených je přesvědčen, že Edita opravdu byla zavražděna. Místo nástupu na léčení se pouští do pátrání na vlastní pěst. Přes antipatie Bukowského a Kuneše je jasné, že jen jejich spojenectví může případ objasnit. Ale kdo byla vlastně Edita Tichá? Dcera kontroverzního podnikatele, úspěšná studentka nebo labilní manipulátorka? Ukazuje se, že ji nikdo neznal. Stopy vedou hned k několika milencům, okruh podezřelých je široký. Je vrahem neznámý stalker zahlcující Editu přívaly prasáckých SMS? Editin spolužák, profesionální aktivista, který zmizel den po její vraždě? Nebo dealer Prozac? Ostatně – ani policista Kuneš, ani Nestor Bukowsky nemají ve vztahu k Editě úplně čisté svědomí. Popravdě řečeno, kdyby Edita nebyla zavražděna, život Bukowského by byl zoufale nudný...

Výbuch karavanu rozmetá vánoční idylku a Bukowského plány na klidný život s Vesnou. Vražda Edity Tiché byla jen zástěrkou skutečného cíle. Nezbývá než zjistit, kdo a proč chce zabít Nestora Bukowského.
V dalších šesti dílech oceňovaného seriálu (cena za režii pro Jana Pachla a cena za střih pro Petra Pauera na mezinárodním festivalu BAR v Černé Hoře, cena AČK pro kameramana Marka Jandu, cena Zlatý ledňáček z Finále Plzeň za nejlepší TV DRAMA) se Nestor Bukowsky v podání Pavla Řezníčka spolu s parťákem Hynkem Čermákem alias detektivem Kunešem nakonec dopátrají pravdy. Než se tak ale stane, dostanou se oba do mnoha hraničních situací. Ponurá atmosféra, množství akčních scén i napínavých zápletek si nezadá s první sérií a hrdinové se během pátrání dostanou na neobvyklé lokace. Natáčelo se mimo jiné v industriálním prostředí Mostecké hnědouhelné pánve, v Gdaňském přístavu, či na studeném poloostrovu Hel. Jak se na správnou detektivní road movie sluší, zavede pátrání Bukowského hodně daleko od domova. Klíč k případu nakonec nalezne mnohem blíž, než by čekal... (Česká televize)

(více)

Videa (9)

Trailer

Recenze (315)

Djoker 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem, že takovou perlu najdu zrovna ve vodách českého krimi, tedy žánru, který skutečně neumíme. Hodně dělá samozřejmě moderní přístup, kdy je jeden případ roztažen na celou sérii, pomalejší průběh vyšetřování diváka více vtáhne do děje a hlavně nemusíme sledovat rutinní postupy nudné vyšetřovací skupiny. Technicky je seriál daleko před většinou současné produkce. Kamera, střih i hudba jsou opravdu skvělé. O hercích ani nemluvím. Řezníček je jako sarkastický seladon dokonalý, vnitřní monology popravily už mnoho postav, ale jemu jsem žral každé slovo. Čermákům démony zkoušený polda staré školy je dalším velkým tahákem. Této nesourodé dvojici je opravdu těžké nefandit. Exotovi Bjelacovi role opět sedla jako prdel na hrnec a světská nymfa v podání Šoposké je pak třešničkou na dortu. Stále je řeč o produkci tuzemské. Nechápavé výlevy místních nedodělků, které zaskočilo, že se nejedná o úroveň typu Breaking Bad, jsem celkem nepobral. Stejně jako v případě Okresního přeboru, který se krátce po vstupu na scénu zmocnil komediálního trůnu, tak i k Cirkusu Bukowsky se hrdě hlásím, protože projekty takové kvality je u nás nutné hlasitě podpořit a ne jen remcat a nechávat se dál zavalovat kupou sraček. Druhá série je na podobné úrovní, schází pouze dvě věci. Wow efekt, divák ví, že půjde o kvalitní řemeslo a větší prostor pro Mariku, je totiž strašně hot. Více než zvraty mě však v této sérii zaujalo skryté poselství, že každý správný čtyřicátník musí píchat mladou holku, jinak není žádný frajer. Chytré časopisy nelhaly, život skutečně začíná až ve čtyřiceti. 1. série: 80%, 2. série: 75%. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

1. série: A pak že u nás nejde natočit temná, zahraniční konkurenci na paty šlapající, kriminálka. Dialogy nešustí papírem, postavy jsou zajímavé ve městě i v cirkusu a v případě samotného Bukowského či Kuneše dokonce šťavnaté. Podobně temnou atmosféru aby jiný tuzemský seriál pohledal. Jen škoda, že samotná detektivní zápletka zase ničím moc nepřekvapí a na nějaké twisty či šokující odhalení vraha se zde moc nehraje. Ale třeba si to tvůrci chystají do druhé řady. 80% ()

Reklama

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Hmm, tak jsme dokázali vyprodukovat něco lepšího než Kobra 11 a Kriminálka Anděl. Jako žánrové cvičení za jedna, ale jinak to vrže všemi deseti. Kam se na konci vytratil ten cirkus? A co ten jeho rozvod? To si dramaturg dal chrupku, že mu to neva? Anebo správní chlapi tyhle citečky neřeší? Až natočíte nějaký seriál, kde nebude chlap definován tím, že vošustí každou, co mu přijde pod ruku, a postavy nebudou jen jednoduchou šablonou, tak u mě zazvoňte, rád se podívám. Jinak jsem rád, že jsme technicky doběhli začátek prvního tisíciletí, ale filmově jsme furt kdesi v zastydlých devadesátkách. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.  - více v recenzi pro Cinepur () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Když si odmyslím, že jsem bez peněz, v jednom kuse dostávám přes držku a ve skříni mám hada, není to tady až tak špatný." Bukowskýho hodnocení situací mě bavily. Jinak to slibovalo docela zajímavou podívanou a pak ji trošku popřelo, ale mělo to pár světlejch chvilek a jedno holohlavý eso v rukávu. Rapl Kuneš totiž řádil, kdykoli k tomu dostal příležitost a to Bukowskýho potácení mezi sexem, amatérským detektivováním a policejní celou se nakonec taky dalo vydržet. ()

Galerie (374)

Zajímavosti (63)

  • Filmovalo se v lokalitách - Litvínov, Důl ČSA Černice, zámek Jezeří, Praze (Letenský tunel, Letenské sady, hlavní nádraží, Žižkov, Vinohrady, Záběhlice, Výstaviště Holešovice a stanice metra Háje). [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Reklama

Reklama