Reklama

Reklama

Božena

(seriál)
TV spot 2
Česko, 2021, 5 h 51 min (Minutáž: 82–94 min)

Hrají:

Aňa Geislerová, Jan Hájek, Anna Kameníková, Kryštof Hádek, Martin Myšička, Václav Matějovský, Viktor Zavadil, Ondřej Kavan, Lucie Žáčková, Vladimír Javorský (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Kdo je první, má to nejtěžší. Zvlášť je-li ženou v polovině 19. století. Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (191)

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

S takto vyobrazenou BN bych se obrátila na prof. Höschla. Počin má vyvolat diskuzi, je zajímavý v mnoha směrech, nejprve zhodnotím seriál a následně přihodím grafomanský elaborát stran dojmu z osobnosti Boženy Němcové. K seriálu: nepustíme ho menšímu dítěti, jinak v klidu, taky souložím. Spousta lidí odvedlo kvalitní práci, Jan Hájek byl senzační Němec od A-Z, moc se mi v roli Němce líbil, Anna Kameníková výborná, přes dívčí vizuál, takto nějak si představuji éterickou mladou Němcovou. Anna Geislerová sympatií do žil Němcové příliš nenatankovala. Je vhodná na vyčítavě mlčící Olgu Havlovou, za kterou Anně přeji Lva. V Boženě jí chyběl na krku tranďák a Cimrman mohl ožít jedna báseň. (ANO taky nevolím, aby bylo zřejmé, že ne každá kritika A.G. je spojena s aktuálně tolik populárním, však mnohdy mylným, názorem.), představitel Nebeského- skvělý, Lukáš Melník a Jan Budař rovnež, Dana Morávková- famózní! Rettigová v podání Veroniky Freimanové-perfektní, té mělo být víc! Zbytek castingu byl také zajímavě zvolen, oceňuji obsazení méně známých herců, hudbu, kterou si neumí na svých smartTv část národa nastavit, aby hrála jak má, kameru, kostýmy, kulisy, výpravu. Je dobře, že seriál vznikl, otevřel debatu, diváky zaujal, takže i přes výhrady chválím a doufám, že případná erudovaná psychiatrická rozvaha možná vnese do života Boženy další kontext, v jehož světle by ze své šlamastyky vyšla poněkud lidštěji. Být na hlavu není ostuda. Být líná jako veš a ještě k tomu vyčůraná? …ale co.., Steve Jobs byl taky sviňa a stále jej bezmezně uctívá kdejaký zaslepený naiva.. ;) K vyobrazené Boženě: Co to bylo? Bipolární porucha? Rakovina duše? Primitivnější chlap v sukni? Syfilis v pokročilém stadiu či snad gen šlechtický, vhozený do prachu tehdejší reality? Povaha nepustila, tak se do háje poslal pud sebezáchovy i pud mateřský, odešli za ruku společně s úrovní a demonstrativně se nedělalo nic smysluplného, dokud se nepošlo? Holky a kluci feministky progresivně vnímají manýry BN jako ušlechtile férové, jenže Němcové muži imponovali, učila se od nich, byla bez nich nerada, čili na tom jejich vize padá, ale gratuluji. Těch ženušek, co se vybralo na takřka posvátné tažení vstříc nové sexuální revoluci v měsíci prvním roku páně 2021 na českém fb nikdy tolik nebylo. Bravo! Tak nechť i vaši mužové zvesela obskočí, co se jim zamane a vy si své názory hrdě udržte i v hodině pravdy, drahé Amazonky spravedlivého pokroku! Pánům tvorstva opěvující BN nymfomanské chování, vinšuji stejně. Zatněte zuby otcové jednoho až čtyř dětí, fanděte drahé, když slehne s každým, který ji upoutá víc, než vaše znavená figurka či mysl, neboť partnerství je natolik přízemní záležitostí, že nemá smyslu se jím zaobírat. Ani tím, že se fešanda vybodne na vaše společné děti jako toulavá kočka záhy po porodu a místo jejich krmení a láskyplného vychovávání, se bude nadšeně mrouskat s prvním zleva, nejlépe na vašem loži, protože ona to tak ráda, přičemž kariéra se jí dělat nechce. Chce se jí jen tak být a jako taková chce být děsně milovaná a svobodná! Buďte nad věcí, respektujte její vyzrálé psyché! Ráda se mrknu, kterak psychologické poradny, rozvodoví právníci i opatrovnické soudy balí krám. Chování Němcové mi drhne už na samotné motivaci. Co čekala? Poměry znala, bez práce nejsou koláče. Jenže vždycky se našel nějaký trouba, co jí dal prachy, že ano? Čertíkům z krabičky předesílám, že nejde o odsuzování. Naopak by se mnohé dalo vysvětlit. Totiž takto se běžně prezentují drogově závislí, matky alkoholičky, ale hlavně duševně nemocní. Problém přežít ze dne na den, štěstí ani smysl nenacházejí v ničem, krátkodobě maximálně v provokaci, urvou si, co chtějí, nehledí vlevo-vpravo. Absence sebereflexe i svědomí, proloženo útoky na vše, co se hýbe a tak okolí dříve nebo později adekvátně zareaguje, jejich odříznutím. Seriálová BN byla stejná. Nelze vše zamést pod nešťastné manželství, poměry, nemoderní zabedněnost lidí, perzekuce. Kromě práv existují i povinnosti. Božka nebyla žádná Františka Plamínková. Její tvorba neovlivnila reálně k lepšímu životy žen její doby, ani generaci nadcházející, socialistický odér vnesli kolem jejího díla až Fučík a spol. Měla čtenáře pohádek a povídek, soukromými názory zaujala jednotlivce a svým polehčím elánem osvěžila obroditele, ti ale řešili problémy vlastenecké, nikoli postavení ženy. Byla inteligentní, okouzlující, minula se dobou, dokázala upoutat, pobavit i krásně napsat, ale jen pokud se jí chtělo. Nepředřela se, za dost problémů si mohla sama, ovšem tahali ji z nich jiní. Přehlížela situaci přátel, ale byla to vlastenka. V soukromé rovině zavařila kde komu, ženským fikla chlapy výměnou za obnošené šaty, nevracela dluhy, do cizích rodin posílala vyhladovělé děti na jídlo, až se ucho utrhlo. I ti laskaví neradi házejí prachy do díry, která se revanšuje všelijak. Po osobní zkušenosti nemá zástup vyškolených zájem hlásit se k osobě nespolehlivé, sobecké, zanedbané, líné, čili ta nakonec zmírá hlady a nemocemi, prakticky osamocena, jen s ideály o Cochcárně a bambulou Němcem v zádech. Na pohřeb se hromadně sice zašlo, ale tím to haslo. Dceru nepřijala nikdy, syna opěvovala, když se coby odrostlejší projevil jako talentovaný. Z toho koukaly mince. Když zemřel, začal být dokonce milován. Jako jediný. Přičemž jako malinký také strádal matčinou netečností a hladem. Promiskuitní, jasně, její věc. „Jedna paní povídala“, že se snad „družila“ i za odměnu, ale i kdyby k penězům přišla jinak (netuším sice jak), zcela iracionálně je rozdala a doma se opět podával vánek flambovaný na vyšší filosofické myšlence o svobodě jednotlivce. Pokud je nepěkná fáma založena na pravdě, psychická porucha se nabízí. Víme, že děti nechtěla. Jednou je ale měla, do rodičovské zodpovědnosti nedorostla. Planeta Boženino představ nebyla z jiné doby, nýbrž z jiné galaxie. Depresívní, konfliktní, imrvere v opozici, nehla prstem, za dvacet let namastila kvanta dopisů, v těch se hnípala sama v sobě, pohádky napsala nádherné, její práce je výjimečná, Babička- budiž, ačkoli sama si z rad Babičky vzala akorát, že má zůstat zlobivou holčičkou na věky věků, o čem silně pochybuji, jelikož bába razila moudra třeba o skoku, plotu, hospodyni a peří. Možná by si to levičáčtí opěváčci mohli konečně přečíst. Zajímavá je i informace, že formát Babičky vlastně obšlehla (viz Pěstounka od Mošnera), ale ok, vnímejme to jako inspiraci. Jestli by té nešťastnici, místo mlácení prázdné feministické slámy, spíše nepomohlo nazývat věci pravými jmény, tedy pochválit medicínský pokrok formou pomyslného nasypání antidepresiv mixnutých antikoncepcí do jejího koryta a především jí, jako vyšinuté matce, odebrat potomstvo. Chvíli by vymetala večírky, pochlastávala a válela se s každým, kdo by byl ochoten snášet povýšenecké vrtochy, jejich zlaťáky by se rozkutálely, než by nad hašišovou šlukovkou rozebrali V zámku a podzámčí, no a hlady a zimou by na ulici pošla možná ještě dřív. …nebo by skončila jako bláznivá Viktorka, ve které se shlédla a věřila, že pro lásku je třeba přijít o rozum a následně i o život. () (méně) (více)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ja nie som hejterom Geislerovej a vôbec mi tu nevadila, to už skôr tá mladá Kameníková. Seriál mohol dopadnúť aj úspešnejšie, keby sa príliš nezameral na svrbenie Boženy v rozkroku. Ja som teda nevedel, že bola takto prelietavá a muža podvádzala rovno doma v ich posteli, ale nech už je, ako je, ak robíme seriál o osobnosti, ktorá sa dostala až na bankovku, tak očakávam trochu viac z toho buditeľského života a menej súkromných afér. Nehovorím, že to netreba spomínať, ale menej sa na to sústrediť. Lebo tu bola Božena polovicu deja v posteli s rôznymi pánmi. Až mi prišlo, že tvorcovia seriálu chceli zložiť Nemcovej všetko, len nie poctu. Takže ostal z toho trocha historický bulvár. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Počkal jsem si do čtvrtého dílu, abych mohl konstatovat, že tohle se České televizi zatraceně povedlo! A samozřejmě nejen jí, ale všem, kteří se na tomto příběhu podíleli. Božena je doslova epicky odvyprávěný příběh ženy, o které se jako děti všichni učíme, abychom si jí v dospělosti připomínali maximálně tak na pětistovce. Přitom ten její námět, ten má neskutečný přesah. Přesah, který přešel ke skutečnosti, že se o ní mluví, že se mluví o jejím manželovi Josefovi, že je celý ten námět poměrně kontroverzní ke vztahu muže a ženy (navíc vztahu muže a ženy té doby). Já ale skláním pomyslný klobouk devatenáctého století, protože zde mě bavila snad každá scéna, která se ve filmu objevila. Bavila mě nápaditá hudba, která zde zazněla, včetně úvodní melodie. Bavilo mě setkávání se všemi obrozenci českého jazyka, Borovským počínaje, Erbenem konče. Bavilo mě objevování české kultury, poznávání nových postav, zjišťování, že v té době žil nějaký Nebeský, a že ten pochází z jednoho barokního statku poblíž Kokořína, ze kterého je dnes ruina. Bavilo mě se kochat tou dobou, která je jak kdyby vypadla z anglické aristokracie, ale přitom v ní byla cítit jistá neprostupná rebélie, včetně skvostných exteriérů, historicky přesných interiérů a neméně úchvatných obleků. Hlavně mě bavilo i to, že se tvůrci nebáli a použili tu množství herců, které vůbec neznám, a kteří se tu předvedli nádhernými výkony. A ano, Božena nebyla jednoduchá osobnost. Naopak. Tak složitou osobnost aby divák u filmu, popřípadě televizní série, pohledal. Anička a Aňa jí ale zvládli s naprostou grácií sobě vlastní. Dala se pochopit, dala se nechápat. To, co ale v závěru celé série její manžel v podání perfektního Jana Hájka v hospodě o ní řekl, z toho mě až mrazilo. Tak silný tento zážitek pro mě byl a já jen doufám, že Česká televize se nad úspěchem (a skutečností, že se o Boženě mluví snad ve všech rodinách) zamyslí a brzo nám přinese zase nějaký jiný, neméně zajímavý příběh z této doby. Budu se těšit. Božena Němcová pro mě už není jenom Babička, Divá Bára a série pohádek, které jsem poslouchal jako malý kluk. Je pro mě živoucí osobou, mementem doby, ženou, která žila pro tu dobu, a já jsem za to neskutečně rád. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Co si budeme povídat - Božena Němcová mě osobně nikdy neoslovila a její dílo mi vždy přišlo dost nudné a přeceňované. Vlastenci a ovce opakující to, co se naučili ve škole, mě za to jistě semelou, ale já mám holt jinou představu o národním bohatství. Proto se sám divím, že jsem sebral odvahu a vlastně se na její životopis kouknul - možná jsem chtěl změnit svůj názor na ni. No, mnohem zajímavější postava mi bohužel přišla její manžel Josef Němec, který to s ní chudák neměl vůbec jednoduché. Dělal co mohl, ale je známé, že ženská logika a mužská racionalita jsou často dvě naprosto si odporující věci, takže moje sympatie patřily spíše jemu, než jí, nevděčné prostopášné nevěrné žebračce. Tvůrci z něj z počátku trochu jednostranně udělali násilníka, znásilňovače a despotu, ale pak už to tak jednostranné nebylo a jeho důvody být hovado se někomu mohly začít zdát jasnější. A mě se líbil psychologický vývoj v tomto divném vztahu. Už je dost ošuntělé pojmenovat životopisné dílo jen křestním jménem (asi je to poslední dobou moderní), jak kdyby žádné jiné významné Boženy neexistovaly. Přece jen kdyby se to jmenovalo celým jménem, Božena Němcová, nikdo by nepochyboval, o tom to je, a neinformovaný divák by si mohl myslet, že bude koukat třeba na film o nějaké kněžně, švadleně nebo třeba šlapce, co má bundu z koženky. Z hereckých výkonů nejsem vůbec nadšený. Teda hlavně z těch hlavních. Líbila se mi většina vedlejších rolí, ale duo Kameníková/Geislerová mě prostě neuchvátilo a celou dobu to jen hrálo (a bylo to poznat, že to je jen "hraní"). Neříkám nic, ona je Anna Kameníková pohledná a sympatická, ale bohužel se stalo zarytým klišé, že se do rolí škaredých lidí obsazují takoví, kteří budou oku diváka lahodit, i když to zcela odporuje skutečnému vzhledu (viděli jste přece, jak skutečná Božena Němcová vypadala, ne?). No a samotný děj - nevím, její život jsem opravdu nestudoval a všechny důležité milníky jistě byly zapracovány, ale mám takový dojem, že z ní udělali něco úplně jiného, než ve skutečnosti byla. Možná si to jen domýšlím, ale víme, jak v dnešní době scénáristi cucají z prstů, aby to divákovi přišlo záživnější. Já sám za sebe musím říct, že stejně jako jsem si vždy o Němcové myslel, že je to nuda, stejná mi připadla i tato minisérie. Oceňuji povedené zpracování a pár lekcí z historie a literatury. ()

angel74 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně dostal někdo odvahu vyobrazit osobnost Boženy Němcové se všemi jejími neřestmi i ctnostmi a já smekám před každým, kdo se na tom podílel. Minisérie ji ukazuje jako pokrokovou ženu, která milovala život, ale narodila se do doby, jež zadupala veškeré její sny a touhy. Skoro všichni tady vychvalují Jana Hájka a Annu Kameníkovou. S tím se nedá než souhlasit, podali totiž naprosto skvělé herecké výkony. Ovšem to, s jakou přirozenou lehkostí a grácií převzala po Aničce pomyslnou štafetu Aňa Geislerová, mi v některých scénách doslova vyrazilo dech. Klíčové životní momenty titulní postavy budu mít asi už navždy v mysli spjaté právě s její tváří. Dále si zaslouží pozornost také Jan Budař s Martinem Fingerem, oba byli ve svých rolích velmi přesvědčiví. V neposlední řadě bych ráda vyzdvihla detailně propracované kostýmy a vynikající hudbu. Zejména pak různé variace na ústřední klavírní motiv mi budou znít v hlavě ještě hodně dlouho. Komentář píši plná dojmů ze skvostně natočeného závěrečného dílu nabitého emocemi, který mě málem přiměl k tomu, abych pěti hvězdičkami ohodnotila i celý seriál. (85%) ()

Galerie (136)

Zajímavosti (16)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)
  • Pro seriál muselo být zhotoveno velké množství dobového nábytku. Seriál se natáčel celkem ve 119 různých prostředích. (ČSFD)
  • Základní hudební motiv používaný napříč seriálem vychází z klavírního koncertu a moll op. 16 od Edvarda Griega. (LaCro1x)

Reklama

Reklama