Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Emil SirotekHudba:
Luboš FišerHrají:
Jana Nagyová Pulm, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dáda Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák (více)Epizody(13)
-
Jak pan Majer našel zvoneček (E01)
-
Rumburakova pomsta (E02)
-
Petr a princezna (E03)
-
Jezevčík Karel Majer (E04)
-
Arabela na útěku (E05)
-
Petrovo zmizení (E06)
-
Pohádky jdou do sběru (E07)
-
Jeníček a Mařenka (E08)
-
Civilizace si žádá své (E09)
-
Rumburakova velká šance (E10)
-
Příliš mnoho generálů (E11)
-
Hrdlička zasahuje (E12)
-
Zvonečkem to začalo, zvonečkem to končí (E13)
Obsahy(1)
Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, aby vše dobře nedopadlo. (Česká televize)
(více)Recenze (486)
Zvláštní, v mojí paměti byla Arabela mnohem epičtější a ambicióznější. A ona je to přitom jen taková dětská pohádka. Kdo by to byl řekl, že jo. Seriál ovšem není tak prostoduchý, jak by se mohlo zdát. Scénář chrlí spousty nápadů a bláznivý smysl pro humor, tak typický pro díla z pera Miloše Macourka. Proto v klidu zabaví i dospělého. A protože je zatížený minimem ideologie, prakticky nezestárl. Ty slovní výměny by zahanbily každý dnešní film a herecké výkony bohužel taky. Jiří Lábus si tady nejspíš zahrál svou nejlepší roli. Vlastimila Brodského, se vší úctou k plejádě jeho vynikajících postav, si budu pamatovat především odtud. ()
Na můj vkus se tam málo vyskytoval Fantomas (František Peterka:))), ale i tak jde o nedostižné dílo, neboť v něm pan Vorlíček výborně propojil svět pohádek a svět reálný. Tvrzení o nedostižnosti jen potvrzuje naprosto zbytečná "druhá série", ve které je sice více Fantomase, ale zas je tam na pytel všechno ostatní:) ()
V dětství jsem to miloval, a když jsem dostal po letech chuť si to připomenout, opět mě to hodně bavilo - většina dílů je strašná sranda, má to dokonalé obsazení, a těch 13 půlhodinových epizod uteče jako nic, takže to jde dát v pohodě za víkend (něco jiného to samozřejmě bylo tehdy, když si člověk na každou epizodu musel týden počkat, než ji televize odvysílala, což znamenalo čekání téměř nesnesitelné). A přestože je fajn, že to není nijak poplatné době, spousta věcí tam musí dnešního diváka přesto zarazit. Pozoruhodná je například skutečnost, že většina mužských postav seriálu je až šokujícím způsobem pasivní, neschopná jakékoli akce a dokonale smířená s osudem (zcela to platí o totálně bezradném králi Hyacintovi, krajně submisivním čertu Blekotovi a princi Willibaldovi, a z velké míry též o panu Majerovi a jeho synovi Petrovi, který tu hlavu na popravčí špalek už snad ochotněji ani položit nemohl), zatímco ženské postavy zde mají navrch a to ony jsou hlavními hybatelkami děje (Arabela, Xenie, královna, čarodějnice, paní Müllerová ad.). Jsem skoro v pokušení věřit, že stopy Arabely skutečně vedou až k francouzské komiksové legendě z 60. let, Barbarelle (jak ostatně Arabelu nazývá zloděj Fousek), což je myšlenka, na kterou jsem ostatně narazil v českém vydání tohoto komiksu. Co je na seriálu také velice zvláštní, je spousta momentů, které nedávají zdánlivě vůbec smysl - například náhlé zchudnutí Majerů, kteří sice žijí ve velké vile, ale jakmile je zloděj Fousek okrade o pár obleků a koberců, nemají náhle ani na rohlíky (?!), velké otázky také vzbuzuje kouzelný prsten, která sice například umožňuje měnit podobu lidí, ale přesto jim zůstává původní hlas nebo bradavice na tváři, takže se člověk zmateně diví, jak to s tou zdánlivou všemocností prstenu vlastně bylo (protože pokud by dokázal skutečně splnit jakékoli přání, stačilo by, aby si kupříkladu pan Vigo už na začátku přál, aby byl Rumburak hodný, mrtvý, změněný v kámen, prostě něco takového, a veškeré problémy by byly vyřešeny). Nelogické je i neustálé přemísťování různých postav mezi říší lidí a pohádek, kdy často není jasné, jak se tam která postava dostala (pouze u vodníka je řečeno, že našel cestu pod vodou), a silně otravné mi přišly postavy dětí - Jeníčka a Mařenky, a zvláště ta Mařenka mi přišla zcela nesnesitelná, neboť ona je něco jako dětská verze paní Müllerové, tedy ženy posedlé myšlenkou sňatku, bez něhož nemá její život smysl a teprve po boku mužského protějšku dosahuje svého životního cíle, o čemž se Mařenka marně snaží Jeníčka přesvědčit, zatímco dospělá paní Müllerová užene nakonec za manžela čerta, a může se pak následně kamarádkám v televizi chlubit, že se provdala a s manželem žije na "hrádku, nic velkého, asi 20 místností, sálečků, zařízení stylové, oblečení stylové, a na jaře si postavíme bazén a saunu" - to mi přišlo skutečně vrcholně odpudivé a nevtipné. Naopak Rumburak v ženských šatech a s parukou, který se jí ptal, kde je jeho Blekota, u mě vyvolával záchvaty smíchu, a jeho herecké ztvárnění Rumburaka je celkově úchvatné. V seriálu se dokonce objeví ekologické motivy, což je vzhledem k době vzniku obdivuhodné, a obecně na něj už dnes jde pohlížet v první řadě jako na dokonalé retro, které zachycuje spoustu známých míst, která už dnes vypadají jinak, stejně jako dobová auta, oblečení, účesy a podobně, včetně celé řady čs. hereckých legend, které už nežijí, nebo jsou z nich zasloužili kmeti. Jestlipak si Arabela udrží popularitu i za takových 100 let? Velmi bych jí to přál. () (méně) (více)
Základem tohoto nejlepšího pohádkového seriálu všech dob u nás je vynikající nápad-scénář Miloše Macourka. Před jeho fantazií klobouk dolů! K tomu famózní režie jeho přítele Václava Vorlíčka, který měl k dispozici z herecké plejády to nejlepší, co "trh" tehda nabízel. Díky tomuto seriálu tu měla v tehdejší totalitní ČSSR má generace přece jen příjemnější dětství, a v TV se bylo na co těšit. Mé dětství + seriál + pohádka + Tv = jednoznačně Arabela! I když, možná se to mělo jmenovat Rumburak... ()
Kdo by nechtěl mít kouzelný prsten a občas si s ním jen tak otočit a splnit si nějaký to přání. České ručičky dříve uměli dělat opravdu fantastické pohádky. A tento seriálový hit obdivuji. Pohádková země a svět lidí, kolem kterých se odehrávají všechny příběhy. Největším nepřátelem pro celé království se stal Rumburak, jenž chce ovládnout celou pohádkovou říši a vládnout jí. A o tom jestli vyhraje dobro nad zlem není až takový pochyb, ale k štěstí vede hodně dlouhá cesta. / Viděné epizody *13.dílů / Zhlédnuté vše ( Hodnocení: 10/10 ) ()
Galerie (484)
Photo © Česká televize / Jitka Bylinská
Zajímavosti (77)
- Keď bol Mekota (Jiří Krytinář) strelený šípom do zadku, mal pod kostýmom vankúš a pod ním ešte drevenú doštičku. Ale raz pri opakovanom zábere išiel šíp trochu iným smerom ako mal a prešiel hercovi až na kožu a odrel mu zadok. (Raccoon.city)
- V epizodě Rumburakova pomsta (1980) jsou vidět 4 prsteny, kdy jeden má Vigo (Jiří Sovák), jeden Rumburak (Jiří Lábus) a dva jsou na Chechotově panství ve skříni. Po zbytek seriálu už jsou postupně zaznamenávány jen tři prsteny, z nichž jsou dva roztaveny a zbyde jen jeden. (Urbifous)
- Skleněné koule, které používají čaroděj Vigo (Jiří Sovák) a čaroděj Rumburak (Jiří Lábus), byly vyrobeny před natáčením na objednávku režisérem Václavem Vorlíčkem v rodinné sklářské firmě Glasstar v Nenačovicích u Berouna. (Amneris)
Reklama