Režie:
Dušan KleinScénář:
Dušan KleinKamera:
Vladimír OpletalHrají:
Zlata Adamovská, Miroslava Pleštilová, Vladimír Dlouhý, Petr Kostka, Pavel Zedníček, Lucie Zedníčková, Jan Kanyza, Eugen Jegorov, Karel Heřmánek (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Intimní záležitost (E01)
-
Omyl v lázních (E02)
-
Otázka alibi (E03)
-
Justiční omyl (E04)
-
Proč tolik nebožtíků (E05)
-
Ruce s dlouhými prsty (E06)
-
Ženské za volantem (E07)
-
Podzimní romance (E08)
-
Mezi námi děvčaty (E09)
-
Třetí vrchol trojúhelníku (E10)
Obsahy(3)
Na obrazovku České televize se vrací oblíbený seriál detektivních příběhů, v němž jeho autoři záměrně porušují některé z pravidel, na kterých podle pátera Knoxe stojí čistota detektivního žánru. Uvádět ho bude sám režisér Dušan Klein, autorem předlohy byl Josef Škvorecký. Při premiéře v roce 1992 se seriál vysílal živě a základní otázka byla tehdy soutěžní. Ale i při reprízách si diváci mohou vyzkoušet svůj postřeh, tentokrát nesoutěžně. Správnost své dedukce si pak mohou ověřit v závěru každé epizody. (Česká televize)
(více)Recenze (134)
Výborný detektivní cyklus, na kterém se mi asi nejvíce líbí vizuální a atmosférické odkazování na klasické "hard-boiled" kriminálky, přiznám se, že bych nevěřil, že se něco takového dá v lacině působících televizních kulisách natočit... Nejlepší režijní počin Dušana Kleina, kterému herecky kraluje spojovací článek všech epizod Zlata Adamovská, která krom tradičně skvěle zvládnutých partů potěšila i pěveckými vlohy (její zpěv se mi narozdíl od většiny zdejších komentujících opravdu líbí). ()
Detektivky v očividně studiovém provedení a odehrávající se na stále stejném místě, které však měly důležitou interakci s divákem. Případy to byly zajímavé (až asi na dva) a celé to bylo velmi dobře zvládnuté, především vzhledem k faktu, že v premiéře byly díly vysílány živě. Prostor se tedy našel i pro improvizaci aktérů. Herecké výkony představitelů stálých postav ušly, ty hostující pak byly trochu proměnlivé. Celkově dobrý dojem, i když bez živého vysílání to není zcela ono. ()
„Stop. Nyní již máte dostatek indicií, abyste mohli vydedukovat, jak to bylo doopravdy. V krátké pauze, kterou vyplní písnička, si můžete vše * v klidu * rozmyslet...“ Touhle krátkou scénkou a několika dalšími (seriál se jimi jen hemží) čas od času častuji svou přítelkyni a nevypadá to, že by mě (a jí, doufám) to mělo přestat bavit. Klein (by) měl hrát častěji, třeba v „Pevnosti Boyard“ by pro něj nějakou vhodnou roličku jistě našli... Kromě jedinečné geneze snímku (přímý přenos z barrandovských studií), která dodává i 20 let po premiéře seriálu punkovou patinu leštěnou různými přeřeknutími a podobnými neštěstími, se na kvalitě příznivě podepisují pozoruhodné herecké výkony kumštýřů v presu [v dobrém (Adamovská, Dlouhý, Kanyza, Kostka, který někdy nad Adamovskou slintá, jakoby zapomínal, že jeho neumělé pokusy ji balit zachycují kamery) i v nejednoznačném (kreace Marka Vašuta se vymyká hereckým kategoriím a je vlastně nepopsatelná)], slušný Kleinův scénář, kořeněný citáty a básníkovským vtipem a vlastně i samotné detektivní zápletky, byť rozhodně ne všechny. K poučené diskuzi teoretiků nad pěveckým výkonem Adamovské přispívám gentlemanským mlčením; televizní šansony jako „Queen Elizabeth“ a „Hospoda u mrtvýho času“ jsou soundtrackem mého televizního dětství. Dnes se sice v telce ani rádiu díky auto-tune „pod tón“ nikdo nedostane, něco mi ale říká, že to o pokroku nesvědčí... ()
...príjemné televízne spracovanie,sympatická ,všetečná Zlata Adamovská ako detektív amatér v sukni-ok-ale nemusela tam hádam vystriedať toľko mužských.....jednotlivé časti kvalita mierne kolíše-ale znesiteľné.Slušný priemer. Ako bonus dodávam,že manželkou róma v jednej časti je slovenka-síce hovorí po slovensky,ale ten český prízvuk tam uši píli-.....ale veď i po revolúcii musíme mať nejaké zastúpenie v tv programoch,vďaka i za takéto zviditeľnenie....príde ukričaná rómka hovoriaca po slovensky a reve na celý bar......hmm ()
Líbilo se mi to při premiéře. Protože to bylo vysíláno v přímém přenose, takže to bylo technicky dosti náročné a samozřejmě to ještě solidním způsobem zapojovalo diváky. Opakované reprízy samozřejmě toto kouzlo nemají a také dávají dostatek času pro hledání chyb. Jenže já mám rád i knižní předlohu a její shazování Knoxova desatera, takže celé čtyři hvězdy. ()
Galerie (42)
Photo © Česká televize / Olga Svobodová
Zajímavosti (16)
- Režisér Dušan Klein se vyjádřil, že Zlatu Adamovskou obsadil do hlavní role také proto, že měl vůči ní dluh. Ona mu jen do té doby v postsynchronech nadabovala tři herečky, ve snímku Kdo se bojí, utíká (1986) Annu Kazmierczak, Jak básníkům chutná život (1987) Evu Vejmělkovou a ve filmu Dobří holubi se vracejí (1988) Aliciji Jachiewicz. (Ganglion)
- Režisér chtěl pro roli voayera Luďka Kopřivu, byl ale varován, že už je nemocný, má Parkinsonovou nemoc a přestává si pamatovat. Přesto to riskl, ale při vysílání docházelo k situacím, kdy mu museli herci napovídat, když se v roli ztratil. Jednalo se o živé vysílání. (sator)
- V původních povídkách Škvoreckého je propojený svět poručíka Borůvky a Evy Adamové. Přejmenováním na poručíka na Malinu byla tato vazba v adaptacích přerušena. Lipského Borůvka tak zůstal v krimi 60. let (počínaje Zločinem v dívčí škole) a Adamovské Adamová v krimi 90. let. (NinadeL)
Reklama