poster

Na lavici obžalovaných justice (TV seriál)

Drama / Mysteriózní

Česko, 1998, 13 x 50 min

Scénář:

Jiří Křižan

Hrají:

Jakub Špalek, Jakub Wehrenberg, Luděk Munzar, Petr Štěpánek, Taťjana Medvecká, Daniela Kolářová, Milan Riehs, Martin Štěpánek, Jaroslav Weigel, Naďa Konvalinková, Jiří Holý, Ilja Racek, Jana Šulcová, Veronika Jeníková, Vladimír Čech ml., Jan Novotný, Stanislav Zindulka, Zita Kabátová, Tereza Brodská, Kamil Halbich, Monika Schullerová, Ernesto Čekan, Svatopluk Skopal, Hana Igonda Ševčíková, Zuzana Bydžovská, Otto Ševčík, Václav Knop, Petr Štěpán, Martin Havelka, Petr Rychlý, Jan Jiráň, Martin Zounar, Filip Blažek, Miloš Vávra, Tereza Chudobová, Veronika Freimanová, Adam Novák, Petr Meissel, Ladislav Županič, Ljuba Krbová, Milan Šimáček, Valérie Zawadská, Josef Abrhám, Ivan Vyskočil, Jan Teplý st., Jan Sedliský, Kryštof Hanzlík, Zdeněk Žák, Věra Galatíková, Lenka Vlasáková, Tomáš Juřička, Ladislav Trojan, Zdeněk Dolanský, Rudolf Hrušínský ml., Vlasta Žehrová, Daniel Rous, Michal Dlouhý, Magdalena Reifová, Jan Kehár, Petr Burian, Jan Vágner, Jiří Vyorálek, Aleš Háma, Bohumír Starý, Kristýna Luťanská, Ivo Novák, Zdeněk Tomeš, Zuzana Fišárková, Miroslav Šnajdr, Jiří Zahajský, Carmen Mayerová, Jiří Kodeš, Jaroslava Obermaierová, Martin Matejka, Roman Hájek, Jaroslava Adamová, Eva Režnarová, Markéta Rajchertová, Marek Taclík, Kateřina Seidlová-Hrušková, Michal Jagelka, Gustav Nezval, Roman Štolpa, Jan Hraběta, Vladimír Kratina, Kateřina Macháčková, Alice Šnirychová-Dvořáková, Jiří Sedláček, René Slováčková, Nikola Votočková, Ivan Jiřík, Martin Sitta, Kryštof Hanzlík ml., Josef Carda, Jiří Wohanka, Blanka Hrdinová, Lucie Domesová, Filip Zafouk, Radim Koliba, Rudolf Pellar, Jiří Zapletal, Jiří Král, Karel Richter, Tomáš Jakl
(další profese)
  • xaver
    **

    Z velmi zajímavého námětu vyrovil režisér vcelku slabý odvar. Nedokázal překročit svůj stín a oprostit se od úlitby bohům. Zcela opominul ty nejzásadnější chyby a nedostatky našeho soudnictví, a nejen našeho, kde forma je povyšována nad obsah a soudci mají pramalou autoritu. Ale nejen soudci, celá související mašinerie, státní zástupci, policie, advokáti. Jediný kdo má autoritu jsou bohužel zločinci. Toto vše se autorovi nepovedlo hodnověrně zobrazit.(24.4.2012)

  • crozet
    **

    Nevím, ale zdá se mi, že v produkci České televize se dlouhodobě projevují její obecné charakteristické neduhy. Z televizních filmů a velké části inscenací čiší podstata jejich anonymního tvůrce. ČT má velmi nejasný, lépe řečeno nepřirozený, status. Jako nesoukromá organizace se utkává v prostředí soukromé konkurence. Vykazuje bezpočet znaků socialistického/státního podniku, kde nic není nikoho, nikdo nemá přímou adresnou zodpovědnost a tímto motivaci a každý (nebo alespoň ti klíčoví, jejichž produkty přímo vidíme) má své místo jisté Je to velmi nepřirozené a můžeme to často ve výsledné podobě vídat např. v nedělních TV filmech nebo též právě v cyklu Na lavici obžalovaných justice. Tento seriál ne úplně provázaných epizod z prostředí českého soudnictví je dalším maskotem podstaty ČT v řadě. Veřejnoprávní funkce se odráží ve volbě tématu a jaksi zodpovědném a vážném přístupu tvůrců. Ostatní projevy „veřejnoprávnosti“ plní roli negativních rysů seriálu Děj je těžkopádný, schodový až mimózní střih, režie je únosná, vystupují-li pouze opravdu dobří herci (např. Taťána Medvecká), všichni se tváří jako o pohřbu, dialogy jsou strnulé a vypravěčská zkratka snad hodná dvoustránkových povídek. Autoři jsou jednotlivě jistě schopní lidé, ale jejich angažmá v ČT je proměňuje v něco jiného. Domnívám se, že jde o systémový problém této stanice. Odstrašující je zároveň fakt, že jakákoliv zřetelnější organizační reforma je téměř nemožná, vzpomeneme-li si na vánoční hysterii před několika lety.(5.7.2006)

  • Gavin87
    ****

    Neprávem pozapomenutý seriál z dob, kdy ještě Česká televize byla schopna produkovat díla hodná veřejnoprávní televize. Krásná sondáž do dob, kdy jsme si museli zvykat na státní zástupce chránící mladou demokracii a zapomenout na prokurátory chránící socialistické zřízení. Často byl problém si na to zvyknout, když to byli jedni a tíž lidé... pánové Špalek a Wehrenberg byli sympatičtí, Jan Novotný jako vždy perfektně civilní s oduševnělým projevem. Jan Teplý se opět role záporáka zhostil s grácií sobě vlastní. Jaroslav Sypal byl tradičně naprosto příšerný. Příjemná hudba. Panstvo Munzar, Medvecká, Konvalinková krásně předvedli, že nomenklaturní kádři se umí pohybovat i v novém prostředí a podmínkách.(25.6.2016)

  • sportovec
    ***

    Nedoceněný příspěvek České televize k temnějším stránkám polistopadové skutečnosti je právě tak rozporuplný jako ona sama. Snaha - místy i velmi úspěšná - postihnout jak odborná, tak zejména mravní dubióza této části našeho veřejného života sice v některých případech jde k podstatě věci, ale právě tak často sklouzává k neorganickým mystickým vsuvkám, agitačním zkratům, černobílému vidění a planému prvoplánovému ideologizování. Poslední sklon jakoby byl přes kopírák opisován z předlistopadových dotazníků. I tak se ovšem jedná o alespoň náznak snahy oprostit se od překvapivě rychle naduřelých nových frází. Asi nejpravdivější je anatomie justičního mládí: poučeno nakaženou předlistopadovou rutinou starších, vyznačuje se i ono mravním a hodnotovým nihilismem cynismem. Druhým projevem agitačního sklonu jsou některé možná dobře míněné, ale v kontextu veřejného povědomí až neskutečně pohádkově působící judikáty. Existence takových soudců (Monika Křikavová) i judikátů je nezpochybnitelná; co však zůstává nejasným, je jejich skutečná váha v mase desítek a stovek tisíců ročně vynášených pravomocných i nepravomocných judikátů. A tak nabídnuté odpovědi na jeden druh dotazů automaticky indikují další, ještě hůře zodpověditelné otázky.(12.9.2007)

  • insurgentes
    *****

    NEJLEPŠÍ SERIÁL VŠECH DOB, PŘI JEHOŽ SLEDOVÁNÍ MĚ MRAZILO V ZÁDECH! Občas (hlavně ze začátku) trochu ruší ochotnické herecké výkony, ale jinak je to brilantní sonda do zákulisí justice. Autoři si neberou servítky a loupají okresní soud jak banán, včetně takzvané nezávislosti soudců, včetně krádeže listin ze spisů, včetně osobních vazeb soudců atd. Tím, jak je to civilně a samozřejmě podané, odpadá určitá senzacechtivost, ale o to víc vyniká hrůza a mrazení z toho, jaké mechanismy rozhodují o našem životě. Tím mi tento seriál trochu připomínal některé projekty BBC, třeba ministry. Myslím, že se podařilo mezi řádky vystihnout i pocit určité nadřazenosti, kterou soudci mají nad ostatními smrtelníky, o nichž mohou beztrestně rozhodovat. Třešničkou na dortu jsou mystické vstupy z místní "věštírny", které to celé posunují ještě o level dál. Prostě, nenašel jsem tam jediný falešný tón.(23.3.2014)

  • - Čerstvě jmenovaný soudce Sojka (Jakub Wehrenberg) osloví v posledním díle advokáta Ondrašíka staršího (Ladislav Županič) slovy "Soudruhu prokurátore", ten však podle mnoha předchozích zmínek působil za komunismu jako soudce, nikoliv jako prokurátor. (#47)

  • - Záhadný muž, který v seriálu působí jako majitel obchodu s fotoaparáty, se jmenuje D.A. Vidlynch (Ilja Racek). Soudci Jurkovi (Jan Novotný) jednou poradil, ať jeho jméno čte "bez těch teček". Jasnější důkaz o autorově inspiraci asi netřeba. Muž z obchodu je navíc Davidu Lynchovi vyjma vousů podobný. (Free_Rainer)

  • - Hala vily, ve které bydlí rodiče soudního čekatele Ondrašíka (Jakub Špalek) je tatáž jaká byla použita Irenou Pavláskovou ve filmu Čas dluhů (včetně většiny inventáře - skříňka, lavice, globus, socha...), kde byl Karel Roden jakožto ekonom Milan podroben "pracovnímu pohovoru" u otce své přítelkyně (Jiří Lábus) a je to stejná hala, která byla později touto režisérkou využita i ve filmu Bestiář, tentokrát již s obměněným interiérem, šlo o scénu kdy hlavní hrdinka Karolína (Danica Jurčová) navštíví Alexe (opět Karel Roden) v Londýně. (#47)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace