Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (2 105)
Tenhle film může mít spoustu přívlastků. Je efektní, vizuálně vybroušený, komiksově přepjatý, stylově akční. Je to bombastická podívaná, která mi připomíná naši spartakiádu nebo ještě spíš zahájení olympijských her v Pekingu. Bohužel já měl vždycky radši divadla malých forem a podobná show, kde se nějak vytrácí myšlenka na úkor efektní akce, na mě nedělá dojem. Je to přestylizované, nelogické a studené. Jde o určitou poctu komiksu, ovšem zrovna tomu, který mě nikdy nebral, tzn. jeho superhrdinské části. Jedná se přesně ten typ produkce, kde mi přijde, že se hrdinové filmu strašně nadřou, aby se dopracovali k banálnímu cíli. Vždycky si vzpomenu na scénu z prvního Indiana Jonese, kde domorodý bojovník sáhodlouze šermuje mečem před udiveným Indiana Jonesem, aby ten nakonec vytáhl pistoli a s výrokem "Jdi do hajzlu" dotyčného zastřelil. Mám na mysli např. scénu, kde zlosyn vpadne do bytu své oběti, dlouhou dobu s ním mlátí o všechny kusy nábytku v pokoji, přerazí s ním stůl, aby ho nakonec prohodil speciálně tvrzeným sklem na vozovku místo aby vytáhl bouchačku a střelil. Je to sice efektní, ale neuvěřitelně pitomé. Strážci jsou přesně ten druh filmu, kde je styl a efekt vším. Celkový dojem: 60 %. Nelituju toho, že jsem Strážce viděl, ale vracet se k nim v budoucnosti nehodlám. Příznivci blockbusterů si mohou klidně přidat dvě hvězdičky. ()
Nejsem nějaký velký fanda komixů ani komixových filmů a už vůbec ne jejich znalec. Ale hned po úvodní akční scéně (podbarvené nádhernou poetickou písní Unforgettable) a následující velmi netradiční titulkové sekvenci, která nás provede (lehce upravenými) novodobými dějinami USA a jejich Strážců (podbarvené Dylanovým Times They Are A-Changing) mi bylo jasné, že se dívám na něco výjimečného. Kromě velmi netradiční (na komixový nebo akční film) dějové struktury a hudebního doprovodu (kromě dobových písní mě ohromě zaujala sekvence podbarvená Philipem Glassem) mě zaujalo celkové zpracování a kamera, používání zpomalených sekvencí tak, že mi to vůbec nevadilo, celá vizuální atmosféra a zvuk, syrovost ale i poetika... A po asi dvou hodinách užívání si Strážců mi došlo, proč se mi to vlastně tak líbí - vlastně po celý film chybí záporak, velkej padouch, prostě někdo, komu by hrdinové chtěli nakopat zadek, ale ona chybí vlastně i nějaká ta "krásně" kladná postava. Všichni Strážci mají svou minulost, která opravdu není zrovna zářivá, takže to do toho, co si obvykle představíme pod pojmem "komix" má opravdu hodně daleko. Takže přestože jsem komix nečetla (a řadím se tím do potenciálně velmi špatné cílové skupina, podle Tetsua), film mě nadchnul. Je jiný, složitý, filozofický, přitom akční ale pořád zábavný! ()
Líbilo se mi jak je to udělané (komiksem jsem netknutý), ale vyznění či myšlenka je špatná. Sorry, ale když Dr. Manhattan říká, že nedokáže změnit lidskou náturu a pak jedním dechem dodává, že chápe to obětování miliónů ve jménu vyššího dobra aka míru, tak si prostě protiřečí, jako celý ten film. Takhle instantní konec jsem nečekal od díla, které všichni považují za geniální. Je přece jasné, že lidi zase budou válčit!!!!! Kvůli tomu je tam přece daná i postava Komedianta, který chápe že lidi jsou divoká smečka a tak jako nevadí že zabíjí a znásilňuje protože je "parodie na společnost." Jediná kladná a nealibistická postava tam byl Rorschach. A kdyby Dr. Manhattan rozsekal toho nejchytřejšího člověka na zemi na sračky nekec bych ani slovo, ale nasralo mě že akceptoval ten jeho plán, kterej byl prostě úplně padlej na hlavu a ten mír mohl vydržet pár let max. (já vím opakuju se). A navíc tam bylo i naznačeno, že se svět dozví pravdu v podobě Rorschachova deníku. Přišlo mi to jako degradace Dr. Manhattana, kterej jako všemocná bytost nedovede předpokládat, že si někdo třeba napíše deník a že lidstvo prostě v míru nevydrží bez ohledu na to kolik jich vyhladíte, ale že k tomu musí dospět vlastní cestou. Hodnotím vysoko, protože jsem se nenudil a bavilo mě to. ()
POZOR, SPOILERY! - Lidstvo vykoupené proti své vůli obětí lidí nejchytřejším termitem Alexandrem Velikým a k překvapení samotného boha. Pravda a láska nemůžou zvítězit nad lží a nenávistí, protože pravda lásce překáží. Termit to ví. KONEC SPOILERŮ. Tomu říkám životní optimismus. Komiksový optimismus. Silné ****. ()
Teda, to je ale překvapení! Čekalo se, že Snyder legendární a komplexní comics zploští na efektní podívanou, a on překlopil celou románovou strukturu do divácky velmi nekomfortního filmu. Nevím, jestli se i tentokrát bude chtít Alan Moore distancovat od filmové adaptace, ale opravdu by nemusel: nezmizí tu nic podstatného a ani se nekonají nežádoucí významové posuny. Pořád jde o filozofické dílo se silným politickým podtextem, které superhrdinskou tematiku jen používá k dialogu o obecnějších problémech. __________ Znamená to, že se 1) film nejspíše většině lidem, co nečetli comics, nebude moc líbit, protože je obtížné orientovat se spletitém vyprávění; 2) lidem, co četli comics nedávno, bude asi trochu vadit, že film comics kopíruje velmi věrně a není v něm nic navíc; a 3) pravděpodobně se to bude velmi líbit těm, kteří comics četli již před nějakou dobou. ___________ Každopádně - veliký obdiv ve mě narůstal s každou minutou tohoto skoro tříhodinového kolosu. Skvělá vizuální stránka, dobře choreografovaná akce, výborně použitá hudba, adekvátní herecké výkony. Množství zpomalených záběrů se není třeba bát, protože jsou obvykle podbarveny komentářem (a čeští diváci budou rádi, že stihnou číst titulky a obrazy jim hned nezmizí před očima.)____________ Film je dokonce ještě o něco brutálnější než comics a na plátně vás bude hodně fascinovat velký, modrý, houpající se penis Dr. Manhattana. Dost velký pokrok v rámci Hollywoodu, kde ještě donedávna vadily i bradavky na kostýmech.:) __________________________ Otázka již tedy nezní: Dá se z Watchmenů udělat dobrý film? ale: Může být takhle složitý film komerčně úspěšný? ()
Galerie (237)
Photo © Warner Bros., Paramount Pictures / Clay Enos
Zajímavosti (97)
- Původně měl film režírovat Darren Aronofsky, ale měl problémy s dokončením Fontány (2006), a tak z projektu raději odstoupil. (B!ker)
- Natáčanie začalo 17. septembra 2007 a skončilo 19. februára 2008. (Greenpeacak)
- V závěru filmu se v pokoji v televizi objevuje úvodní znělka seriálu The Outer Limits (od r. 1963), jejíž epizodu The Architects of Fear nápadně připomíná závěr komiksové předlohy Alana Moorea. (Ruuzha)
Reklama