Reklama

Reklama

Strážci - Watchmen

Trailer 2
Akční / Mysteriózní / Sci-Fi
USA, 2009, 162 min (Special Edition: 215 min, Director's Cut: 186 min)

Režie:

Zack Snyder

Předloha:

Alan Moore (komiks)

Kamera:

Larry Fong

Hudba:

Tyler Bates

Hrají:

Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)
(další profese)

Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)

(více)

Videa (10)

Trailer 2

Recenze (2 106)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Není mi příjemné zůstat se svou jednou hvězdičkou v menšinové ohrádce vyhrazené negramotným, provokatérům a uznaným obecním bláznům ČSFD. A ano, připouštím, že chyba může být a asi je na mé straně. Ale nemůžu jinak. Nudil jsem se jako už dlouho ne a nad mnoha dialogy se i propadal hanbou, jak je to trapné. Abychom si rozuměli - ten film je pastvou pro oko a věřím zasvěceným, že comics, který mu byl předlohou, je úžasný. Ale právě věrnost předloze je faktor, který se často neslučuje s dramatickými potřebami filmu a Strážci jsou toho IMHO dalším důkazem. Zack Snyder je evidentně schopný člověk, ale rozhodně není vypravěč. Film pravděpodobně vytvořil jako přesný opis comicsu, který mu posloužil jako storyboard. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč mi něco na pohled tak očividně úchvatného připadá vnitřně tak prázdné, chladné, banální, duchamorně plytké. Od filmu - jakéhokoli - očekávám především příběh, postavy s určitým cílem, o jehož dosažení usilují a je možné jim v tom fandit nebo naopak. Ale se Strážci mám stejný problém jako s Úsvitem mrtvých - postavy jsou mi lhostejné. Bloumají filmem v efektních, ale bezduchých záběrech, trousí dialogy jako z nějaké soap opery, tlachají, blábolí a žvaní, občas někoho zpomaleně zabijí, ale víceméně se plácají odnikud nikam. Připadá mi, že všechno, co film chtěl a měl říct, řekl skvělou obrazovou montáží pod úvodními titulky. Tam je s vydatnou pomocí Dylanovy písně Časy se mění ve zkratce koncentrované totéž, co se pak dvě a půl hodiny ředí v nedramatickém zbytku filmu. A ano, pořád se na to hezky kouká, ale to považuju za kvalitu předlohy. Tleskat Zacku Snyderovi za to, že převedl comics na plátno, aniž by pomyslel na specifické nároky filmového vyprávění, mi připadá jako připisovat autorský kredit Gustava Eiffela člověku, který převezl v neporušeném stavu sochu Svobody z Francie na Manhattan. 20% ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Prvních deset minut filmu bylo zábavných. Komiks jsem nikdy nedržela v ruce a měla načtenou pouze základní mytologii watchmenovského universa. Vedle mě seděl partner, který o Watchmenech nikdy v životě neslyšel a házel lehce vyjevené pohledy na všechny strany. Ty vyčítavé si schovával pro mě. Okénko první: analýza superhdinského mýtu je výrazně zajímavější od Eca, Watchmeni nepřekračují limity komiksovosti. Okénko druhé: jediné dvě zajímavé postavy jsou polobůh achilleovského druhu Adrian Veidt a diovský Dr. Manhattan, který se pohybuje napříč časem a prostorem a víří transcendentálno a modrý falus. Ti dva veskrze dobrosrdeční trumberové brutálních metod a rádobymarloweovský Rorschach zastupují v podstatě onen klasický typus superhrdinů s vyšší mírou brutality, ale i při sekání končetin jsou vedeni nezdolnou touhou páchat dobro a prosazovat spravedlnost drsnými, ale férovými metodami. Mnohem lépe rozpad superhrdinské osobnosti demonstrují Veidt v alexandrovsky nelidském podání Matthew Goodea a zejména Dr. Manhattan, jehož myšlenkové pochody a distanční ve-smírná moudra relativizují civilizaci více než cokoli jiného. Okénko třetí: antiutopistické vyznění a protest proti idealistické zásadě účel světí prostředky v éře na pokraji jaderné války působí lehce naivně, stejně jako politické pozadí, do něhož jsou Watchmeni vsazeni. Okénko poslední: Hlavní otázka asi měla znít: Qui custodiet ipsos custodes? Ale na konci je spíš připomenuto, že Hominem te esse, memento. Těžko si představit něco beznadějnějšího... 70% Special thanks to: Adrian ()

Reklama

kiddo 

všechny recenze uživatele

Hodnocení odůvodním na konec, nyní hodlám dštít síru. „Stražci – Watchmen“ jsou ve své podstatě naprosto zbytečný film. Komiks s více méně banálním obsahem totiž není zaměřen na příběh a děj, ale na posouvání a přetváření mezí komiksového média a způsobů vyprávění. Proč a jak převádět překračování hranic v komiksu do filmu, toť je mi záhadou. Snyder tudíž neměl jinou možnost než si udělat z předlohy scénář a tu naprosto šílenou strukturu vyprávění přetáhnout slepě do filmu. V důsledku toho jsou Strážci jen rozpohybovanou kronikou, která k ničemu nesměřuje a zrovna tak by mohla mít místo 3 hodin 2 nebo 6 a dojem by byl naprosto stejný. Vše, co je tady dobré, pochází od Moorea, takže vychvalováním „boření superhrdinského mýtu“ divák/komentátor neukazuje nic jiného než vlastní neznalost. Jediným Snyderovým vlastním vkladem je klipovité používání hudby a občasný vtípek v podobě průletu kamery pod Manhattanovým zadkem nebo podbarvení sexuální scény písní Hallelujah, a to ještě musím dodat, že podobné pomrkávání na diváka mě spíš vyhazuje z filmu, než aby mě bavilo. Výsledných 70% dávám jedině proto, že stejné procento ode mě dostal i komiks a tato adaptace není nic jiného než kniha uvedená s 1 nepodstatnou změnou a 2 výpustkami do pohybu. Edit, tl;dr Tři hodiny zpomalených videoklipů a usltaruperčuprkůl póz. Děkan, Snajdí, nechci. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Pokud je na Watchmenech něco chvályhodného, tak je to jejich ochota nelíbit se. Že z tohoto prvku ale dělají někteří lidé klad, nechápu - je to pouze rozhodnutí, z něhož může vzejít něco dobrého, ale taky nemusí. Jsou každopádně velmi pěkný film (zvlášť pěkný na koukání), ale schematický, bez filmové stavby, zbytečně doslovný a ve všech verzích neadekvátně dlouhý. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Původní komentář z r. 2010: Zack Snyder se zapsal do historie. Když ne filmové, tak rozhodně té comicsové, protože dokázal "nezfilmovatelné" Watchmeny zfilmovat nejlépe, jak to bylo možné, aby mu na ně ještě vůbec někdo šel. Což mě přivádí na myšlenku, že se musel zapsat i do historie filmu, protože dokázal sehnat prachy na taaaakhle dlouhý film s děsivě komplikovaným způsobem vyprávění děje, z něhož porůznu vyčuhují filozofické úvahy, explicitní sex, ještě explicitnější násilí a pěkně znepokojivé myšlenky, a to i přesto, že do něj sehnal takřka výhradně neznámé herce. Tito "nováčci" se režisérovi odměnili perfektními výkony (chtěl jsem jich pár vyjmenovat, ale pak mi došlo, že bych sem musel nasázet všechny výraznější role) a on jim zase tím, že z nich udělal tváře nesmrtelných postav legendárního brutálně komplexního grafického románu se smajlíkem ve znaku. Watchmeni jsou vizuálními orgiemi, to se dalo dovodit už z trailerů. Co je ale dost výrazným překvapením, to je hudba, a to jak original soundtrack od Tylera Batese (skvělé industriálně comicsové akční kompozice i lyrické a snové pasáže), tak především tarantinovsky dokonale volené písně - a k tomu skladba od Philipa Glasse. Sto procent jsem připraven dát režisérské verzi, kterou sprostí distributoři odmítli prodávat v ČR, takže pro všechny důvody, které ani nejde vypsat, ale z nichž můžu namátkou uvést dost časté mrazení v zádech při konkrétních scénách či slovech, a třeba i to, že i na několikátý pokus budete nacházet nové a nové detaily, které vás budou přesvědčovat o naprosté oddanosti tvůrců jejich práci pro větší slávu Alana Moorea (tedy pokud jste ho četli, silly me...pokud ne, budete nacházet jen další detaily svědčící o promyšlenosti toho všeho), teď a tady dávám devadesát procent - ovšem s tím, že velmi hlasitě rozhodně nedoporučuji každému divákovi, a rozhodně ne pro každou náladu. Tohle je totiž událost a ZÁŽITEK HODNÝ PLNÉHO SOUSTŘEDĚNÍ... A ODEVZDÁNÍ SE. Takhle se zkrátka nastavuje zrcadlo, a titulní píseň Boba Dylana je toho ironickým důkazem. O celém filmu však nejvíce platí jiná píseň - Unforgettable. Závěrem tedy ještě jednou číslem - 90%. A update z doby o víc jak dekádu poté - poté, co jsem viděl tříapůlhodinový Ultimate Cut nebo jaký to má oficiální název. Zůstávám na 90%, protože na kladech Watchmenů zfilmovaných Zackem Snyderem se nic nezměnilo. Ultimate Cut má do sebe vsazené Příběhy Černé Lodě tak, jak jimi byl "na pokračování" prokládán comics, a kupodivu to pro film nic dobrého nedělá:) Místo "Unforgettable" předělů dostanete vždycky kousek animáku, který sice není špatný, ale zbytečně to hlavní - a jediné důležité - dílo natahuje až přespříliš. Jinak jsou některé scény přidané (ale neřekl bych, že jsou zásadní), jiné jinak sestříhané a v jiné rychlosti (Komediantův pohřeb), a fanouškovi se to nemůže nelíbit, protože dostává víc toho, co ho kdysi vystřelilo na Mars. Za mě velká spokojenost, a Watchmeni díky svojí jinakosti zůstanou milníkem nejen comicsu, ale i comicsových filmů. 90% () (méně) (více)

Galerie (236)

Zajímavosti (96)

  • V úvodní scéně se zápasem hodí Komediant (Jeffrey Dean Morgan) po útočníkovi hrnek. Ten se po dopadu na dveře rozbije a poškodí číslo pokoje, ze kterého zůstane jen číslovka "300", která odkazuje na předchozí film režiséra Zacka Snydera 300: Bitva u Thermopyl (2006). (Dimo)

Související novinky

Watchmen ve stylu Jokera?

Watchmen ve stylu Jokera?

05.01.2021

Dávno před tím, než komiksové Watchmen oživil svým seriálovým pokračováním scenárista Damon Lindelof (Ztraceni, Pozůstalí), nebo se o filmovou adaptaci původního komiksu pokusil Zack Snyder (Muž z… (více)

Jeremy Irons přebírá stráž

Jeremy Irons přebírá stráž

27.06.2018

Už nějakou dobu víme, že kabelová stanice HBO připravuje seriálovou adaptaci slavného komiksu Alana Moorea Strážci – Watchmen. Projekt nebude mít nic společného s filmem Zacka Snydera z roku 2009,… (více)

Watchmeni míří do televize

Watchmeni míří do televize

25.06.2017

Zack Snyder před osmi lety zadaptoval asi nejslavnější comicsovou minisérii všech dob. Kultovní Watchmeni v jeho podání stáli 130 milionů dolarů, vydělali však "jen" 185 milionů, takže je nejde… (více)

Sin City míří do televize

Sin City míří do televize

01.06.2017

Drsná comicsovka Sin City - město hříchu vydláždila v roce 2005 cestu ke Třístovce a k Watchmenům. Fanoušci ihned volali po dvojce, Robert Rodriguez s ní ale otálel dlouhých 9 let a nakonec vydělala… (více)

Reklama

Reklama