poster

Strážci - Watchmen

  • USA

    Watchmen

  • Slovensko

    Strážcovia

Akční / Mysteriózní / Sci-Fi

USA, 2009, 162 min (SE: 215 min, Director's cut: 186 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Djkoma
    *****

    Maskovaní hrdinové v plné kráse včetně všech brutalit eRkové přístupnosti zabalené ve zpomaleném a stylovém světe Zacka Snydera. Vícevrstvý, komplexní a pravděpodobně první komiksový film, který ve mě vyvolal opravdové a silné emoce spojené s mrazením v zádech. Pár neznámých herců překvapí a jejich postavy stejně jako "styl Watchmenů" jistě těží ze slavného komiksu, který jsem bohužel nečetl. Přesto Snydera musím pochválit a poklonit se mu za stylovou záležitost, která sází na více než pár hezkých obrázků a trochu krve (viz. 300). Tahle zábava totiž není jen na jedno použití. Jde o film plný detailů, které uniknou, kterých si divák napoprvé nevšimne, ale také těch, kterého osloví a podsunou myšlenku "pan režisér si opravdu vyhrál" (např geniální úvodní titulky, hudební složka hitů 80 let). Osobně mě překvapivě oslovily i postavy, které nejsou jen plochými "tenhle mlátí" a "tenhle lítá", ale promítá se do nich nejen samotný úpadek a zákaz maskovaných hrdinů, ale taky psychologie a jejich motivace. Zde však bezkonkurenčně vítězí Dr. Manhattan (latexová kráska promine). Nelze však vypisovat vše, co se mi líbilo (atmosféra, krev...) a uchvátilo (alternativní historie...), protože toho je hodně. Přesto jsou Strážci velmi nekomerční film a doufám, že se to nepodepíše na jejich zasloužených tržbách (peníze jsou na filmu hodně vidět...). Někomu bude vadit větší délka, ale vše má svůj smysl a každá scéna ve filmu má svůj důvod. I proto se těším na rozšířenou verzi, která nabídne ještě více a zajímá mě, kam až Snyder dokázal zajít.... Strážci jsou filmem, který se zbavil plochosti 300ky, přibral myšlenku a skvělé postavy a na konec přináší i morální otázky. To vše podpořené audio-vizuální slastí... Teď ještě pročíst komiks a čekat na režisérský sestřih. PS: pro mě zajímavější než komiks a za povedenější považuji filmový konec. PPS: ultimate cut postrádá intenzitu původního sestřihu.(7.3.2009)

  • Hal_Moore
    *****

    K nejnovějšímu filmu Zacka Snydera jsem přistupoval s velkým despektem. Trvalo mi několik měsíců, než jsem se k němu odhodlal. Jde na první pohled o něco naprosto odlišného nejen od Snyderovy předchozí tvorby, ale od filmové tvorby jako takové. Měl jsem také obavy o pochopení děje, jelikož předlohu provázela pověst o nezfilmovatelnosti. Poté přišly na řadu trailery, které mě tedy moc nenadchly. Uběhlo pár měsíců a já, k mému velkému překvapení, dávám plné hodnocení. Jde o komiksovou adaptaci tak specifickou, že se vlastně vymyká všem žánrovým předpokladům. Nic podobného ve světě filmu ještě nevzniklo a se Zackovým rukopisem jde o jeden z nejlepších z neprávem finančně neúspěšných snímků za několik posledních let. V mém osobním žebříčku komiksových adaptací se Strážci vyšvihli hned za Temného rytíře na druhou příčku, vyplňující volné místo mezi nejnovějšími Batmany. Zack Snyder potvrdil roli vizionáře a ve svém třetím filmu nám představil doposud svůj nejlepší film. PS: Dokážu si živě představit Max Paynea v režii právě Zacka Snydera, ten feeling hry byl z filmu pořádně cítit.(17.2.2010)

  • EvilPhoEniX
    **

    Absolutní Zklamání!! Herci mají více rolí.. Iritující ! Hlas DR. Manhattana.. Iritující, také vzhled a chování Ozymandiase byl velmi bídný. Speciální efekty protivné, stálé záběry na slow motion efekty (nezbytné), zasrané flashbacky,3 hodiny bloumání a nudy a rozčilující Hudba! Ten film je vysoce rozpočtová,komerční, Hollywoodská Sračka! Raději bych si vytrhl srdce z mých žeber holýma rukama a hodil to na podlahu a skákal nad ním, tak dlouho, dokud bych neumřel, než abych musel strávit další minutu Watchmenů!!!(6.4.2013)

  • Subjektiv
    ****

    POZOR, SPOILERY! - Lidstvo vykoupené proti své vůli obětí lidí nejchytřejším termitem Alexandrem Velikým a k překvapení samotného boha. Pravda a láska nemůžou zvítězit nad lží a nenávistí, protože pravda lásce překáží. Termit to ví. KONEC SPOILERŮ. Tomu říkám životní optimismus. Komiksový optimismus. Silné ****.(8.6.2010)

  • Bluntman
    *****

    Zfilmovaná LIGA VÝJIMEČNÝCH je důvod, proč se Moore od komiksových adaptací svých děl distancuje, protože je koncept zpřístupněn co nejširší divácké obci a jsou obroušeny všechny ostřejší hrany. Z PEKLA je vyvedenou žánrovou, detektivně-horrorovou podívanou, která ale zplošťuje komplexní grafický román do podoby šestákového dobrodružství. V JAKO VENDETA je zase aktualizací, která více než myšlenkovou bohatost a nadčasovost komiksu přebírá mooreovské vypravěčské postupy a dovádí je dál. Ani o jedné z výše zmíněných bych nemohl říct/napsat, že se jedná o výborný film a zároveň i výbornou adaptaci komiksu, což naštěstí u STRÁŽCŮ - WATCHMEN neplatí: nejoceňovanější grafický román všech dob je překlenut do filmu, jenž plně a nedivácky využívá jeho komplikované formální stránky a všechny podstatné a podnětné myšlenky byly zachovány._____ Film cílí na fanoušky předlohy, ale nejlepší je ve chvílích, kdy se vydá zcela vlastní cestou a v duchu mooreovského rukopisu rozšíří fikční svět o další události z alternativní historie, přitvrdí či mírně pozmění klimax. Prostřednictvím zpomalených či zrychlených záběrů, a to třeba v rámci jednoho záběru, umocní daný moment, protože na rozdíl od 300 se zde nejde na efekt, ale vše je úslužné celku a efektivní. Díky chytře zvolené hudbě ironicky oglosuje či emociálně zvýrazní scénu, za pomocí rozmanité choreografie dá divákovi pocítit fyzickou bolest postav._____ Podstatu rozporuplného přijetí nevidím v tom, že znalci předlohy hodnotí kladně, protože si vystačí s rozpohybovanými obrázky, a nečtenáři se ztrácí v časových a prostorových rovinách i v postavách, a tak se nudí a hodnotí záporně. Pokud nějaký film překlápí vyprávěcí strukturu komiksových STRÁŽCŮ, pak je to Nolanův TEMNÝ RYTÍŘ, ve kterém jsou informace distribuovány prostřednictvím novin, televizních reportáží či letmých náznaků, každá scéna funguje jako uzavřený celek s vrcholem a přitom zapadá i do "většího obrazu". Snyder totiž alespoň kinoverzi zbavil rámování (žádné citáty, žádné osudy vedlejších postav uzavírající kapitolu), a tak je film popoháněn postavami, nikoliv motivacemi či McGuffinem (kdo zabil Komedianta?). Naladit se tak na meditativní, v podstatě filozofující (nikoliv filozofické) a politické (nikoliv politizující) dílo je ohromně složité, ale kdo to dovede, ten musí uznat, že STRÁŽCI - WATCHMEN lépe natočit nešli. A obdivovat přitom nekompromisnost, s jakou "blockbuster" za víc jak 100 milionů dolarů vyobrazuje sex a násilí, dokonce otevřeněji než v komiksu. 10/10 Director´s Cut: Obavy, že režisérská verze pouze doplní to, co bylo v komiksu, se naštěstí nenaplnily; přesto má svým feelingem DC mnohem blíže grafickému románu, protože onen hnus (který jsem pociťoval při čtení, ale ne při sledování kinoverze) je přítomen. Prodloužením valné většiny scén se pozměnilo jejich vyznění, kdy se z jízlivého černého humoru stala poctivá deprese (cokoliv s Rorschachem, především pak rozhovor s psychiatrem/psychologem), nové scény poté lépe prokreslují postavy (Sůva), ozřejmují jejich motivace (Komediant, Ozzy) a dodávají na působivosti (závěr). Přidání více sexu (prodloužená "Hallelujah") a násilí (napadení Hedvábného přízraku a Sůvy v uličce, vietnamský flashback, útok na Veidta, vysvobození z vězení) není samoúčelné a mnohem komplexněji se zde pracuje s jednotlivými emocemi: mistrovsky natočená scéna vraždy jedné vedlejší postavy, ve které se střetává - stejně jako v celém filmu - minulost s budoucností, je zakončena černohumornou tečkou. A teď bych prosil speciální edici se zakomponovanou TALES OF THE BLACK FREIGHTER, děkuji.(5.3.2009)

  • Matthew Goode