Scénář:
Harry KleinerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda, Louise Edlind, Angelo Infanti, Carlo Cecchi, Jean-Claude Bercq, Ronald Leigh-Hunt (více)Obsahy(1)
Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)
(více)Recenze (259)
McQueen je fajn, ale toto je film asi iba pre fajnšmekrov rýchlych kolies a hlavne okruhových pretekov. Príbeh je až niekde v pozadí a príliš jednoduchý, bez štipky čohosi, čo by diváka prebralo z letargie. Dokonca aj dialógov je poskromne. Väčšinu času tvoria dokumentárne zábery samotných pretekov, ktoré sú (iba predpokladám) na svoju dobu (r)evolučné. ()
Já vám nevím - buď tam děj měl být, nebo tam nemělo být ani to málo, co za něj tvůrci vydávají. Ano, závody jsou natočeny skvěle, start, první dvě kola, havárie, to všechno bere dech a na velkém plátně to musel být senzační zážitek, jenže kromě těchto momentů jsem se poměrně dost nudil, a to mě mrzí. Snad pokud se mi v budoucnu přihodí něco divného a stanu se fanouškem motosportu, Le Mans si pustím znovu a budu z něj nadšený. ()
Pseudofilm, ktorý možno v 71. vzbudzoval úžas nad tým, aké zábery boli divákovi ponúknuté, no v súčasnej dobe minikamier používaných napríklad v F1 to už nieje nijaká zvlášnosť. Pseudofilm je zaujímavý asi tak isto, ako už spomínaná F1, či 24hodinovka. Nie som veľký fanúšik okruhových pretekov. Vždy budem tvrdiť, že najlepší jazdci sú v rally. No musím oceniť to, že toto sú asi druhé najťažšie preteky na záťaž či už jazdca, či spoľahlivosť techniky (najťažšie preteky sú samozrejme Paríž-Dakar). I keď sa píše, že Steve McQueen sám jazdil, to je asi jediné, čo tu mohol ukázať, aby sa vôbec ocitol v zábere. Osobne som čakal niečo iné a to prípravy, atmosféru (čo sa čiastočne splnilo), zákulisné taktiky, špionáž súperov...Takto som si mohol fakt zapnúť LIVE pretek a zážitok by bol totožný. 2* za havárie a... (a vlastne už neviem za čo). ()
Le Mans. Vždy mě zajímalo jak se asi cítí závodník, když poprvé stojí na startovním roštu této legendy a musí v sobě najít sílu šlápnout na plyn a pustit se na okruh, na kterém ho spíše než cíl čeká zmrzačení. A Katzin tyto pocity předkládá na zlatém podnose. Vsadil vše na "niterní" atmosféru (pokud patříte k těm, na které silně zapůsobila scéna s pohledem do očí šelmy v Collateral, tak víte co tím myslím). Což u sportovního filmu může vypadat podivně, ale funguje to. A to tak, že hodně. Na druhou stranu je to díky tomu silně nedivácké; místy až dokumentární; čemuž napomáhá i fakt, že zde zcela absentují žánrová klišé. PS: Podobnost s komentářem ke Sjezdaři zcela záměrná, tyto dva filmy jsou totiž dvě strany téže mince. ()
Nu, čekal jsem, že tam o NĚCO půjde, nedočkal jsem se. Akční? Dobrodružný? Závodní! z tohohle filmu mám pocit, že byl skutečně natočený, měl hlavu a patu, příběh a dialogy. Pak přišel někdo s nápadem na experiment, kdy ne že se vystříhají nadbytečné scény a záběry a ponechá se příběh, ale že se právě film sestříhá pouze z těch nadbytečných záběrů a sem tam se proloží "vystřiženými" dialogy. Docela by mě tedy zajímal název filmu, kde se použily ty původní záběry. Nevěřím, že takhle to bylo zamýšlené, a nevěřím, že zbytek filmu autoři vyhodili a nechali tak jen "tohle". ~~~ Ano, přiznávám, nejsem fandou aut, jsou mi ukradená, a to jako že úplně, ale čekal jsem tu nějaký příběh. A ono hlasité PRD. ()
Galerie (17)
Photo © Solar Productions
Zajímavosti (25)
- Najslávnejšia scéna havárie v „Le Mans“ ukazuje diaľkovo riadený skutočný Porsche 917 v hodnote 40 000 dolárov. (pravo)
- Porsche Steva McQueena (Michael Delaney) se po natáčení filmu vydražilo za 1 400 000 dolarů. (Jimmy15)
- Steve McQueen se nikdy jako závodník neúčastnil 24 hodinovky v Le Mans, vrcholem jeho závodnické kariéry byl závod 12 hodin v Sebring,u kde startoval s Peterem Revsonem a zvítězil ve své kategorii s třílitrovým Porsche 908/2, celkově byl druhý se ztrátou 23 vteřin za Mario Andrettim na Ferrari. Toto umístění je o to cennější, že ho McQueen vybojoval se sádrou na noze, kterou měl po nehodě na motocyklu z předchozího závodu. (xisp)
Reklama