Reklama

Reklama

Půjčovna masa - Série 1

(série)
USA, 2018, 9 h (Minutáž: 46–67 min)

Tvůrci:

Laeta Kalogridis

Předloha:

Richard Morgan (kniha)

Hudba:

Jeff Russo

Hrají:

Joel Kinnaman, Fraser Aitcheson, Alyson Bath, Daniel Bernhardt, Will Yun Lee, Michelle Lee, Hannah Rose May, Chris McNally, Bruce Blain, Antonio Marziale (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(10)

Obsahy(1)

V době, kdy jsou těla pouze skořápkou pro duši, je oživený rebel, který musí vyřešit zapeklitou vraždu. V sázce je hodně. (Netflix)

Recenze (53)

mcb 

všechny recenze uživatele

Výborný námět, propracované postavy a skvěle nastavený futuristický svět opět doplácejí na rozbředlost zápletky, která zbytečně přešlapuje na místě (jak už je u většiny velkoprodukcí Netflixu zvykem). I tak se ale jedná o povedenou sci-fi žánrovku pro fanoušky cyberpunku s obdivuhodnými production values. ()

Milan25 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Prvních pět dílů přineslo pouze drsné pohledy, silácké řeči a zmatený děj. A Joel Kinnaman byl asi levný, jinak si jeho obsazení do hlavní role nedovedu vysvětlit. Zajímavý koncept, ale mám pocit, že se v tom tvůrci sami trochu zamotali. Edit Druhých pět dílů bylo lepších, ale hodnocení nechám. ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velký nářez. Bez Kinnamana to nebude ono (to není spoiler, to se bohužel už vědělo dopředu). Co budu komu povídat, kdo má rád cyberpunk, tak je to pro něj povinnost, respektive to už spíše viděl. Pro ten zbytek snad jen dodám, že lepší akční scény, minimálně co se týče seriálů, čekám až u třetího Daredevila. A bude to sakra velké čekání. Top Scény : Tvzone to sestavilo za mě..a musím přidat scénu z posledního dílu s Lizzie (už je na youtube!). PS : Mám novou platonickou lásku - těžkotonážní Martha Higareda, její nadávky v rodném jazyce z posledního dílu mi v hlavě budou znít ještě dlouho. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vydarený kyberpunkový seriál, čo znamená hutná atmosféra, fajn lokácie, vhodne vybratí herci a komplikovaný príbeh spojený s technológiami budúcnosti. Bohužiaľ je cítiť, že materiál by si bohato vystačil s vyše dvojhodinovým filmom. Rozprávanie v takomto časovom rámci pôsobí upotene a odhalenia nie sú tak prekvapivé a postáv tak veľa, aby som mal chuť si dať niekedy repete, ako to rád robím pri britských či škandinávskych krimi sériách. Vizuál je síce slušný, ale časom už neponúka nič nové, avšak vyšetrovanie sa naplno rozbehne až v druhej polovici, takže aj tak už na eye candy nezostáva veľa priestoru. Ústredná myšlienka o morálnom úpadku duše behom umelo naťahovaného života je na tak veľkú stopáž trochu nedostatočne rozvinutá a málo zdôraznená. Dilema v hodnotení, avšak na druhú sériu už chuť nemám (zatiaľ), takže tých čistých 70% je za 3/5. ()

3497299 odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jakmile se kyberpunk dostane ze stránek knih na plátna či obrazovku, vládne mu těžko přijatelná ustrašenost a nedostatek invence. Altered Carbon, který je adaptací románu Půjčovna masa Richarda K. Morgana (první díl trilogie s hrdinou Takeshi Kovacsem), trpí všemi nedostatky a špatnými stereotypy, které se s žánrem ve filmové podobě pojí. Za prvé: zdá se, že existují dva předobrazy, kterých se všechna další díla drží zejména po vizuální stránce - Blade Runner Ridleyho Scotta a japonská manga a anime Ghost in the Shell (sem tam ještě Matrix, což je ale kapitola sama pro sebe). Nic proti citacím, ale ve vědomí většiny filmařů jde zřejmě o jediné dvě úspěšné a známé kyberpunkové adaptace, tudíž ztvárnění jejich světa kopírují až příliš často a až příliš otrocky. V důsledku čehož se zdá, že se zastavil čas a že žánr, který jinak pobízí k různorodosti, vizuálně ustrnul podobně jako punkrocková móda na roztrhaných džískách, čírech a křivácích. _____________ Za druhé: kyberpunk sice zdůrazňuje sociální rozdíly a třídní konflikty, ale zejména ve filmové podobě se člověk setká se striktně vyhroceným černobílým viděním: bohatí jsou bez výjimky zlí psychopaté, kteří mají přístup k technologickým vymoženostem, oběti i hrdinové jsou pak vždy z nižších tříd, přičemž bojují proti nějaké technologické záležitosti, která zapříčinila společenskou nerovnováhu. Svět je ovšem mnohem složitější, přičemž tahle dualita zlých boháčů a hodných chudáků (nebo alespoň „obyčejných lidí“) je bohužel již tak nudný stereotyp, že nefunguje ani v metaforické nadsázce. Paradoxně je pak Altered Carbon fanaticky technofobní film (podobně jako Matrix, Elysium, In Time, americká hraná verze Ghost in the Shell atp.), jehož ideálem je jakási vágně definovaná přirozená lidskost. Je ovšem třeba poznamenat, že klasiky žánru takhle primitivní nejsou - když si člověk přečte Gibsona, Stephensona, Shirowa (nebo se podívá na animované Ghost in the Shell), sezná, že zobrazované konflikty nikdy nejsou podávané takto primitivně. Divák nechápe, proč se scénáristé obtěžují celkem fungující předlohy složitě přepisovat do úplně jiných nekonzistentních konstrukcí, jestliže by výsledek dopadl mnohem lépe, kdyby si ušetřili práci a prostě děj knihy “jen převedli” do obrazu, když už provozují seriálovou adaptaci literárního díla.__________ Za třetí: scénáristé si zřejmě zvykli na to, že young adult čtou i dospělí, a normy vyprávění tomuhle předpokladu přizpůsobili tak, že lze stěží najít v rámci filmového sci-fi mainstreamu cokoli chytřejšího, než jsou Hunger Games. Altered Carbon tak v nijak originálním a poměrně přímočarém vyprávění, které přitom občas trpí nedotaženou dramatizací vývoje, kombinuje makabrózně patetické scény (moje srdce, které jsem si ve virtuální realitě vyrval doslova z těla, patří tobě) s hysterickým herectvím. Postavy jsou nějak charakterizované, ale pak jednají úplně jinak – přes svůj dokonalý výcvik a proklamovanou chladnokrevnost se například z nepochopitelných důvodů (když pomineme špatně napsaný scénář) dopouští nesmyslně iracionálních výbuchů a školáckých chyb. Svět obsahuje navíc spoustu nekonzistencí, jejichž výčet by zahrnul samostatnou recenzi. Např. časový vývoj – postavy žijí stovky let, ale společnost se nemění, vypadá jako naše aktuální představa blízké budoucnosti zamrzlá v čase. V technologicky rozvinuté civilizaci kolonizující sluneční soustavu policejní sbory používají na chlup stejnou uniformu celé dlouhé dekády a estetika se odkazuje výhradně na naše moderní umělce – že by šlo o ilustraci tezí o zamrzlé postmoderní kultuře, jak je podává filozof Michael Hauser? (haha) Jeden díl mi přišel záměrně napsaný tak, že každá postava v něm musí mít alespoň jeden hysterčák (počítal jsem je). A navíc seriál selhává i v žánrových aspektech, ve kterých by to člověk nečekal – jeden příklad: Takeshiho sestra je v jedné scéně neporazitelná ninjovská asasínka, přičemž o deset minut později se chová, jako by neměla žádný výcvik – nechává nesmyslně zničit množství svých velmi draze vyrobených klonů, které jen tak nabíhají na nepřítele, aby jim prostě prostřelil hlavu. Ve stejné scéně si nejprve počíhá, chytí útočníkovu automatickou pistoli správně za hlaveň, aby ji po jednom bodnutí střepem opět pustila a nechala se jí střelit. Nehledě k tomu, že útočníkem je v tomto případě elitní policistka se speciálním výcvikem, která přitom před sebe svou zbraň strká s nezastřenou touhou po vlastním odzbrojení. Dvě superelitní vylepšené bojovnice se tak střetávají způsobem, kdy člověk pochybuje, zda jim někdy někdo dal alespoň základní přednášku o způsobech sebeobrany. Různorodých nesmyslů je ale v seriálu opravdu hodně. Filmový kyberpunk zřejmě čeká na svého vizionáře, který mu dodá osobitou vizi (místo aby jen opakoval desítky let staré vize jiných) a dostane jej na patřičnou úroveň, neboť tenhle žánr by si zasloužil emancipovanější přístup, než jakou ukazují přizdisráči z tvůrčího týmu Altered Carbon. Doufám, že si brzy spravím náladu alespoň u druhé řady Westworld. () (méně) (více)

Galerie (86)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno