Režie:
Jean-Paul Le ChanoisKamera:
Jacques NatteauHudba:
Georges Van ParysHrají:
Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Lucien Baroux, Gerhard Bienert, Christian Fourcade, Danièle Delorme, Jean Murat, Jacques Marin, Silvia Monfort (více)Obsahy(2)
Hlavním hrdinou románu Victora Huga je Jean Valjean, který byl pro nepatrnou krádež chleba poslán na galeje, kde prožil devatenáct let svého života. Jako navždy poznamenaný člověk se vrací zpět do života. Setkání s monsignorem Myrielem, biskupem proslulým svou prostotou a nákloností k chudým, osudově poznamenává celý jeho život, další Valjeanovy činy, charakter se už nikdy nezpronevěří tomuto setkání s čistotou a dobrem. Jean Valjean, vězeň číslo 24601... Mezi nejznámější a nejoblíbenější díla francouzského básníka, spisovatele Victora Huga patří bezesporu román "Bídníci" z roku 1862. Jedním z nejúspěšnějších filmových Jeanů Valjeanů byl Jean Gabin, který ztvárnil tuto postavu v přepisu režiséra Jeana-Paula Le Chanoise z r. 1957. Po jeho boku se v roli nesmiřitelného Javerta objevil Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani. (Česká televize)
(více)Recenze (156)
Klasika neklasika, ať se na mě nikdo nezlobí, ale já se nudil a skřípal zuby. Huga jsem nečetl, takže nevím, zda i předloha je takto naivní a schematická, ale plochost postav a jejich nevýraznost mi silně vadily. Mám pocit, že k mému pocitu ještě silně přispěl český dabing - občas se mi zdá, že ač se jednalo o počin v jeho "zlaté éře", z úst nadabovaných postav lezlo něco úplně jiného než v originále, zejména po výrazové stránce. (695., 12. I. 2012) ()
Naozaj veľký film, ako je veľká aj jeho predloha. Z tej si film prináša aj nejaké nelogickosti, ktoré sa nám ale zdajú také asi len na dnešnú dobu. V inej dobe to bude zase iné, a vďaka za rekonštrukciu filmu do 4K rozlíšenia, tá práca vyzerala znamenito a budúce generácie sa budú mať na čo pozerať. K hereckým výkonom, nezabudnuteľným scénam a záveru už bolo všetko napísané. –––– Ten, kdo jednou upadne do bídy, zůstane psancem až do konce. –––– Jean Valjan zemřel šťasten, protože žil. Věnoval svou sílu, svou lásku, svou důstojnost člověku, kterého svého času vyrval bídě. A odešel, když tento člověk vstoupil do života. Tak, jako nastává noc, když se den nachýlil ku konci. ()
Hlavně ze začátku je příběh bídníků vyprávěn příliš násilně. Upozorňovat na problémy ve společnosti podobným způsobem snižuje věrohodnost. První polovina mně pravděpodobně kvůli přílišnému přehánění nepřišla jako příběh, který by se mohl stát. Knižní předlohu jsem nečetl, takže zkratkovité vyprávění, s mnoha rychlými převraty bez postupného vývoje postav a děje považuji za neúplné. Kdybych film ukončil sledovat v první polovině, možná bych hvězdičku z výsledného hodnocení ubral. ()
I přes mnohá novější a nepochobně velmi dobrá zpracování, např. s Lino Venturou, jsou asi tyto přeci jen stále nejlepšími. Prvně jsem je viděl v kině, když mi bylo asi 7-8 let a od té doby pro mne patří k tomu nejlepšímu z filmové světové produkce a když mám možnost, koukám znovu. A znovu si užívám tu kvalitu i sílu příběhu. To je prostě zlatý filmový fond ve všech směrech. Pokud náhodou někdo neviděl a považuje se za náročnějšího diváka, tak rozhodně doporučuji. ()
Díky stáří a tím, že se jedná o francouzské zpracování, působí atmosféra snímku opravdu velmi věrohodně, ale to je bohužel jediné větší plus, spolu s Jeanem Gabinem. Jinak mi přijde, že i přes (oproti běžným filmům) poměrně dlouhou stopáž (neodpovídající ovšem rozsáhlosti děje) zde není dostatečně vystihnuto to podstatné a dramatické, a naopak některé scény (např. boje v ulicích) jsou zbytečně přetažené. Z toho vyplývá, že se vytrácí osudovost postav (hlavně Javert je marný) a chvílemi jsem se docela nudil. Navíc film očividně stárne, zejména způsob umírání postav je spíš komický. Takže sice lepší, přesto jen 3 hvězdičky. ()
Galerie (17)
Photo © Société Nouvelle Pathé Cinéma
Reklama