poster

Arabela (TV seriál)

Pohádka / Komedie / Dobrodružný

Československo, 1980, 6 h 17 min (Minutáž: 13x29 min)

Kamera:

Emil Sirotek

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Jana Nagyová, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dagmar Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák, Ondřej Kepka, Veronika Týblová, Jiří Hrzán, František Filipovský, Iva Janžurová, Jitka Zelenohorská, Dana Vávrová, Lenka Termerová, Hana Talpová, Simona Stašová, Helena Růžičková, Ludmila Roubíková, Zdenka Procházková, Alena Procházková, Míla Myslíková, Lenka Kořínková, Věra Kalendová, Jana Drbohlavová, Ivana Andrlová, Jana Andresíková, Vlastimil Zavřel, Oldřich Vízner, Josef Větrovec, Oldřich Velen, Luba Skořepová, Radim Vašinka, Jaroslav Tomsa, Václav Sloup, Svatopluk Skládal, Otto Šimánek, Ladislav Šimek, Josef Šebek, Milan Riehs, Čestmír Řanda st., Jan Přeučil, Jiří Pleskot, Michal Pešek, Gustav Opočenský, Vít Olmer, Jiří Datel Novotný, Milan Neděla, Václav Mareš, Jiří Lír, Václav Lohniský, Zdeněk Kutil, Jan Kraus, Jiří Krampol, Václav Kotva, Luděk Kopřiva, Jiří Kodet, Antonín Jedlička, Vítězslav Jandák, Vladimír Hrabánek, Zdeněk Hodr, Stanislav Hájek, Josef Dvořák, Jaroslav Drbohlav, Jan Cmíral st., Petr Brukner, Karel Augusta, Augustín Kubán, Karel Bělohradský, Svatopluk Beneš, Ladislav Županič, František Peterka, Ivo Niederle, Jaroslav Mareš, Vladimír Krška, Eugen Jegorov, Vlastimil Bedrna, Jiří Bruder, Jan Kuželka, Mirko Musil, Petr Svojtka, Miloslav Homola, Jiří Krytinář, Luděk Nešleha, František Hanus, Karel Koloušek, Jiří Bednář, Milada Ježková, Jiří Růžička ml., Martin Šotola, Stanislav Litera, Jan Vokurka, Běla Jurdová, Jiřina Steimarová, Petr Jákl st., Rudolf Vodrážka, Bohuslav Ličman, Petr Skarke, Pavel Spálený, Hana Vávrová-Heřmánková, Josef Střecha, Jiří Samek, Otto Budín, Karel Engel, Pavel Havránek, Karel Hovorka st., Bohumil Koška, Martin Mikuláš, Oldřich Musil, Eda Pavlíček, Vladimír Pospíšil, Karel Polišenský, Karel Kalaš, Jana Robenková, Libuše Šafránková, Jana Dítětová, Alena Karešová, Oleg Reif, Vladimír Drha, Hana Čížková, Jiří Wimmer, Vladimír Hrubý, Josef Karlík, Bronislav Poloczek, Aťka Janoušková, Daniela Bakerová, Marek Mikuláš, Roman Hájek
(další profese)
  • Ded@M@tes
    *****

    Kdo by nechtěl mít kouzelný prsten a občas si s ním jen tak otočit a splnit si nějaký to přání. České ručičky dříve uměli dělat opravdu fantastické pohádky. A tento seriálový hit obdivuji. Pohádková země a svět lidí, kolem kterých se odehrávají všechny příběhy. Největším nepřátelem pro celé království se stal Rumburak, jenž chce ovládnout celou pohádkovou říši a vládnout jí. A o tom jestli vyhraje dobro nad zlem není až takový pochyb, ale k štěstí vede hodně dlouhá cesta. / Viděné epizody *13.dílů / Zhlédnuté vše ( Hodnocení: 10/10 )(3.11.2009)

  • Vyrida
    ****

    Pravda kdysi mě to jako děcko celkem bavilo, ale jen vlastně ty záběry v říší pohádek. Miloval jsem hlavně losovací popravčí scény a tajně v duchu tipoval kdo půjde na jatka další. Jakmile se však děj přesunul do světa lidí, ztrácelo to kouzlo a za to ztrhávám hvězdičku. Ale nápad nacpat všechny možné pohádkové postavičky do jednoho seriálu byl skvělý, to se musí nechat.(28.7.2010)

  • Adam Bernau
    ****

    Pohádky se musejí odehrávat neustále znova (tedy vždy) a to tak, jak jsou v tomto světě vyprávěny. Na tomto mythologickém podkladě je skvěle vybudována základní zápletka (v obou „říších“), dojem podpořen všemi klady macourkovské komiky a výstavby, přičemž jejich nedostatky se zde rozpouštějí (což se žel nedaří v Létajícím Čestmírovi či v macourkovských velkofilmech). Nad to všichni ti miláčkové národa přistoupili k tomuto dílu opravdu chvályhodně, což nebývá pravidlem (rovněž Zázvorková v pohodě; nicméně mezi těmi, jimž lze sotva vůbec něco vytknout, jsou především obě děti). V první půli seriálu jednomu ani nepřijde, že se vše vlastně odehrává na klasických záměnách postav (změna podoby), přechodech mezi světy, primitivní stigmatizaci těch, kdo jsou konfrontováni se „zázračnem“, jako bláznů určených k hospitalizaci, a na zvratech v držbě kouzelných prstenů, jejichž momentální držitel je pánem veškeré situace. Teprve v dalších fázích začíná převládat dojem komična (resp. citovna) za každou cenu, nejedna epizoda vyznívá samoúčelně. Postavy jsou často hnedle hotovy se situací, např. v nejlepší pohodě záhy poté, co se ocitly v propasti úplného zoufalství. Zvláště některé scény jsou v tomto ohledu hodně odfláknuty (třeba už Arabelin útěk z Rumburakova hradu). (Hoffmanovi – Polákovi Návštěvníci takto vyznívají, i přes nepřetržitou řadu dílčích wtf v jednání postav, mnohem věrohodněji.) Ošemetné je celkové pojetí ženských postav: Mařenka si neusále chce hrát na manžele, snoubence apod., čímž Honzík ostentativně opovrhuje (safari), v čemž se zcela shoduje s původním Petrovým postojem k této otázce (technicky založený). Arabela sice ženichy nehoní, ale výslovně tématizuje jakousi pravou lásku a zamiluje se do prvního chasníka, kterého potká. Xéniina špatná povaha je exponována právě na tom, že se chce vdát zištně (a naopak její manžel je pojat jako pravý milovník – ovšem k Růžence). Tento obraz korunuje slečna Millerová, která nemyslí na nic jiného než na vdavky. Takže krom ctihodných matek (královna a paní Majerová) je jedinou ženskou postavou, kterou neurčuje její vztah ke vdavkám, Rumburakova pomocnice – čarodějnice. Máme tu tedy všehovšudy tři klasické základní archetypy ženy (milenka, matka, čarodějka), přičemž typ „milenka“ je široce rozprostřen na spojovací linii „nezadaná vyhlížející ženicha“, což je trochu trapné. Dále stojí za povšimnutí společenský a civilizační obraz: Poměry v našem světě vyznívají docela důvěrně socialisticky, nicméně jsou jednak přeplněny buržoazními přežitky, jednak jsou v každém detailu řešeny jako nějaká fiktivní země (zda to byl záměr tvůrců, požadavek cenzorů, nebo spíš ohled na koprodukční záp. Němce, je vedlejší; jedinou nedůsledností jsou pražské espézetky). Je ovšem kladen důraz na vědecký materialismus (a to zvl. i v postavě Petra), který zde sice v posledku jakoby prohrává, ale to je přece možné jen v pohádce, jak ví každý divák. Jak ale vyhodnotit novinové titulky? Titulní stranu Expresu s nápisem „Žijeme v pohádce???“, pod nímž lze vidět článek „Plnění hospodářského plánu“ a něco „…v senoseči“, Husákův cenzor dost podcenil. V dalším vydání vidíme snímek diverzanta Rumburaka s titulkem „Upozornění veřejnosti“. Obecnější dosah má samozřejmě Xéniino přeměňování říše pohádek dle říše lidí, čímž se původní perverze mythických konceptů dostává na novou úroveň: totální rozvrat mythického podkladu smysluplného jsoucna. Řád je přeměněn v neřád (fascinace odpadky). Každý z naznačených postupných procesů je ovšem provázen výroky na výsost aktualizačními: Nejprve král Hyacint, když přemlouvá milovanou dceru, aby se provdala za samozvaného zachránce, černokněžníka Rumburaka: „Arabelo, ty přece víš, jak mi záleží na tom, aby byl v naší říši klid a pořádek.“, jejž později vhodně „zdola“ doplňuje Petr (snoubenec téže Arabely) jako pomahač Xéniina devastačního režimu: „Pane, kdybych nemusel, tak to dělat nebudu“ (naštvaně v odpověď na výtku Vodníkovu; proč „musí“, víme: za kolaboraci má být volný pro svůj soukromý život). Nemělo by být přehlédnuto, že zatímco mythologická perverse je osnována temnými mocnostmi, devastaci provádí faktická dědička říše. Hvězdičku ubírám za výše naznačené sice dílčí, leč masivní nedostatky. Jinak výborný. "Továrnu, kde se takhle vaří, bych nechal vyhodit do povětří."(25.11.2013)

  • Shakaar
    ****

    Narozdíl od pokračování je původní Arabela vytvořena "tradičnějším" pojetím. Jsou zde vyobrazeny ryze české/německé pohádky a tamní pohádky jsou vymezeny pro ty dospělé a děti. V tomto případě se jednoznačně bylo zaměřeno na děti a bylo to i vidět. Herecké obsazení na tehdejší dobu, to byla prakticky klasika a prakticky to nejlepší co bylo v tehdejší dobou k dispozici. Sám Vorlíček si pochvaloval, že se mu podařilo sehnat na 125 herců, což nebylo vzhledem k vytížení v divadle či na jiných projektech zcela snadné. Na tehdejší dobu to taky mělo specifické úvody a závěry, zvláště Cliffhangery patří v Arabele mezi ty nejlepší co v českých seriálech existuje, však Vorlíček si na tomto hodně trval. Ohledně děje, musím znovu připomenout že se jednalo hodně o dětský seriál, funny/crazy situace kdy si děti dělali srandu z dospělých (zvláště z kantorů), nebo dospělí z vedoucích kapacit (režiséři, policajti atd), nebylo málo a do jisté míry to mohlo pro dospělého zdát se být trapné. Nicméně tvůrci uměli pracovat s charaktery postav (viz Rumburak vs. zbytek), 13 dílů mělo souvislý děj, hlavu a patu, diváka prostě nechával neustále ve střehu a na závěr ho vždy dokázal překvapit s tím, že po konci dílu člověk skutčně řval že je konce. Díl měl stopáž okolo 30 minut, což nebylo obvyklé pro tak nákladnou seriálovou produkci a ještě více tak nechával člověka natěšeného na další díl a zároveň zklamaného že díl končí. Tohleto napětí možná člověku chybělo u pokračování, ale o tom si můžete přečíst v mém komentáři u Arabela se vrací. Takže pokuď odmyslíte jistou infantilitu pro děti, na tehdejší dobu se jedná o solidní fantasy příběh, který nakonec funguje i pro dospělé jako takovou nevázanou odychovou zábavu. Jednoznačně doporučuju - 4*.(31.8.2015)

  • Maynard.
    *****

    Jahůůů, po dlouhatánské době, možná i po 15ti letech jsem dal opět šanci tomuto legendárnímu seriálu. A jsem rád, že i po té době seriál vůbec nezestárnul. Sice si člověk musím při sledování občas poklepat na hlavu a podivit se nad vyloženě dětinským a občas i né zrovna logickým uvažováním některých postav (především tedy Arabely samotné) Nechtěl bych se této postavy nijak dotknout, ale přijde mi, že je "blbá jak pytel koledy" :o). Její láska s Petrem je velice úsměvná, ale proč né, vždyž celý tento seriál je pořádná porce zábavy. Nadšen jsem také z toho, že se zde objevují jen ti nejlepší a nejznámější čeští herci, díky kterým je a bude Arabela nesmrtelná. Kdybych měl jóóó někoho vypíchnout, tak Xénii, páč ta když se objeví na plátně, tak se člověk prostě smát musí, top hláška : "kdybych měla svůj bičík, nechala bych tě zmrskat" :o)). Jojo, je to pořádná domina, jen co je pravda. Asi dám šanci i pokračování, kde se mimo jiné objeví i strýček Pompo :o).(26.5.2010)

  • - Jana Nagyová byla vybrána za nemocnou Libuši Šafránkovou na základě filmu Smrt stopařek, kde se objevila po boku Dagmar Patrasové. (Kulmon)

  • - Princeznu Arabelu měla původně hrát Libuše Šafránková. Ta ale kvůli zdravotním důvodům roli nepřijala. Nakonec alespoň představitelku Arabely Janu Nagyovou nadabovala. (Stocki)

  • - Natáčeno na Hradě Kunětická Hora, hradě Český Šternberk, Černošicích. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace