Reklama

Reklama

Nemocnice na kraji města

(seriál)
  • Československo Nemocnica na okraji mesta (více)
Drama / Psychologický
Československo, (1977–1981), 18 h 21 min (Minutáž: 46–65 min)

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hudba:

Jan Klusák

Hrají:

Ladislav Chudík, Miloš Kopecký, Eliška Balzerová, Josef Abrhám, Hana Maciuchová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Jana Štěpánková, František Němec (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(20)

Obsahy(1)

Seriál nás provází osudy protagonistů spjatými ze všech úhlů pohledu s oddělením ortopedie. Do příběhu vcházíme ve chvíli, kdy do místní nemocnice je po autonehodě přivezen těžce raněný známý hokejista, reprezentant Přemysl Rezek, na oddělení primáře Sovy nastupuje mladá lékařka Alžběta Čeňková, právě sloužící, nezapomenutelný doktor Štrosmajer svérázně "chválí" sestru Huňkovou a primář Sova na rodinné oslavě začíná mít vážné obavy o svého syna Karla... A to zdaleka není celý výčet postav a událostí, které nás čekají v jednom z nejlepších Dietlových seriálů, podpořený skvělými hereckými výkony a vydařenými dialogy... Seriál měl původně třináct dílů, po velkém úspěchu pak bylo dotočeno dalších sedm. Roli primáře Sovy původně rozehrál Karel Höger, kterého po jeho úmrtí během natáčení nahradil právě Ladislav Chudík. (pfa)

(více)

Recenze uživatele topi80 k tomuto seriálu (22)

Nemocnice na kraji města (1977) 

Pan Dietl dokázal sepsat díla děsivě špatná, ale též uměl vybrousit klenot, jako např. zde. Nemocnice na kraji města není bůhvíjak skvěle natočená, ale z minimalistických zápletek dokázala vytěžit absolutní maximum a asi nikdy nebude mezi nemocničními seriály překonána. Nemá smysl, abych tady poXté rozebíral herecké výkony nebo skvělou hudbu. Pojmu to trošku jinak a zastavím se u některých maličkostí, které působí trochu divně, avšak místo aby tím seriál ztrácel logiku, naopak mu to přidává na lidskosti. Doktor Štrossmajer s otevřenou náručí vítá novou doktorku Čeňkovou a připraví jí uvítání, jaké by si při nástupu do zaměstnání přál asi každý z nás. V další sérii přichází do nemocnice doktor Peterka. Štrossmajerovo chování je docela odlišné od toho, jak se choval k doktorce Čeňkové (Peterka je přecejenom doktor a ne doktorka), ovšem vyloženě zavrženíhodné je chování doktora Blažeje. Když jsme u Štrossmajera a Peterky, Dietl si zde zajímavě připravil náhradu "kus za kus", vzpomeňte, jakým způsobem Peterka glosuje Blažejův neúspěch na fakultě. Když jsme u toho, všimněme si, jak ochotně a podrobně vysvětluje Štrossmajer další léčbu prominentnímu hokejistovi Rezkovi, zatímco u dalších případů je jeho přístup k pacientovi "my vás budeme léčit a vám není nic po tom, jak to budeme dělat". Pojďme dále. Je divné, že se respektovaný primář Sova nedokázal vypořádat se sice snaživým, ale jako operatérem zcela neschopným doktorem Cvachem, se kterým byl Blažej hotov raz dva. Zajímavé je, že ke zmoudření Cvacha došlo už v této nejstarší řadě nemocnice (říká, že si Blažeje váží, jak s ním vymetl, protože ho to nasměrovalo tam, kde vidí své místo), přesto i s natáčením pokračování po X letech byl brán jako arogantní hlupák a silně záporná postava. Karel Sova se stal pomalu televizním králem alkoholiků, přitom jsme ho za celý seriál viděli jenom jednou trošku v náladě. Skvěle vykonstruovaný je vztah starého primáře Sovy a doktorky Fastové (která servíruje hlášku za hláškou - nejlepší je asi ta, kterak zlikvidovala víc sester než milenců), oba maximálně rozdílní, ale velmi inteligentní, takže i aféra s "omluvou neomluvou" doktorku Fastovou spíše pobaví. Když jsme u novějších postav, neuvěřitelnou energii vlije do seriálu pozitivně naladěný Pěnkava. Dalo by se pokračovat donekonečna, v tomto seriálu by se dala rozebírat každá věta, já to zakončím tím, že nechápu, jak tohle dílo mohlo vzniknout v hlavě Jaroslava Dietla, který většinou sekal od boku přihlouplé slátaniny (i když dobrých děl po něm taky pár zbylo). Jen je škoda, že natáčení nedokončil pan Hoger, který by do primáře Sovy dokázal dát asi trochu více člověčiny, na druhou stranu, škrobený primář pana Chudíka umožnil vstup na scénu živelné doktorce Fastové, přičemž ten kontrast mezi touto dvojicí byl velmi zajímavý. ()

Série 1 (1977) (S01) 

"První dva kolegy prosím, doktora Blažeje povolávám." Od úvodních scén a vhledu do jednotlivých postav bylo jasné, že se nudit nebudeme. Pedantský morous primář Sova, který se doma mění v laskavého dědečka, Dr. Štrosmajer, co ještě ani nedoseřval tupou sestru, zatímco už jihne nad novou mladou kolegyní, a doktor Blažej, který byl dokonale uveden na scénu i bez své počáteční nepřítomnosti, a to telefonickým pátráním své manželky stíhačky. Že jsme ho našli v dobré náladě u partičky karet a laškujícího s přítomnou slečnou, už nás nemohlo překvapit. ()

Výročí (1977) (S01E01) 

Impozantní vstup do seriálu. Starý Sova, doma hodný děda, v práci se mění v pedantického ultraprofíka. Štrosmajer, který se s chutí a vlídností ujme mladé doktorky (jaký to rozdíl oproti tomu, jak se později chová k nastoupivšímu doktorovi Peterkovi), mladý Sova si přihne do nálady (a do konce seriálu se bude řešit, jestli pije). Do toho hned napjatá atmosféra u případu. Poté se nám s noblesou sobě vlastní představí i doktor Blažej (i jeho oprávněně podezíravá manželka, stejně jako milá sestřička dělající mu zatím jen alibi) a doktor Cvach. ()

Strach (1977) (S01E02) 

Zatímco si doktoři honí své ego (Sova svým pedantstvím skrývaným za profesionální vlídnost, Štrosmajer svým vtipkováním, Cvach svými vyčteninkami z odborné literatury a Blažej svými moderními metodami), s pacientem se nikdo nehodlá vybavovat, i když je to slavný hokejista, a za několik dnů mu nikdo neřekne, co mu je a co s ním ještě budou dělat. Jenže ať mám tisíc a jednu námitku k fungování toto nemocnice, dialogy a posouvání děje jsou i nadále skvostné, což nic nemění na tom, že bych v takové nemocnici asi skončit nechtěl. Hana Maciuchová skvostně naváže na svou stíhačskou anabázi z prvního dílu. A zjišťujeme, že oprávněně :-) ()

Spor (1977) (S01E03) 

Když mohl být natočen film, kde jednou z dominantních zápletek bylo, jak připravit kance, proč by se nedalo rozehrát velké divadlo kolem dilematu, zda sádra či operace. ()

Loket (1977) (S01E04) 

Já vím, že do toho doktora Štrosmajera dost ryji, ale všimněte si, jak svůj přístup "nechte nás léčit a do toho, jak léčíme, vám nic není" přece jenom dokáže dát stranou, když jde o V.I.P. pacienta. Ale i ten si musí informace o dalším postupu doslova vyřvat, přičemž Štrosmajer mu při výkladu drze tyká. Lze ho také bezvýhradně považovat za kladnou postavu? Fascinující je scéna s doktorem Řehořem. Představa, že tento škrobený suchar pojede v další sérii za dobrodružstvím do Alžíru... Pokračuje kontrast mezi Sovovým suverénním pedantským počínáním v práci a nesmělým přístupem k řešení rodinných problémů svého syna. ()

Rozvod (1977) (S01E05) 

Díl plný několika poměrně absurdních zápletek, přičemž ta kolem doktorky Králové si svůj WTF efekt udrží vlastně po celou dobu seriálu. ()

Únos (1977) (S01E06) 

Bezradný ve vztahu k řešení problémů svých potomků není jen primář Sova, ale též jindy suverénní doktor Štrosmajer, kterému se to o poznání lépe daří u jeho mladé kolegyně. Jediný, kdo dokáže zpacifikovat svého nadřízeného, své kolegy, svou manželku a ještě ohromovat milenku je tak doktor Blažej. ()

Ema (1977) (S01E07) 

Jaroslav Dietl je známý tím, že ta romantika mu nikdy moc nešla (zatímco pracovní dialogy včetně monumentálních schůzí vždy uměl excelentně) a do každého seriálu ji vždy dával tak nějak z povinnosti jako linku na vedlejší koleji. Zato v Nemocnici na kraji města se vyřádil a vytvořil neskutečně absurdní propletence, které by člověk s větším citem pro romantiku dohromady nedal. Svobodnou matku Královou, jejíž rozjímání je spletitější, než kdyby měla tucet milenců. Blažejovo nadbíhání i nenadbíhání Ině. Inina trucsvatba. Vyživovaní partneři Ireny Štrosmajerové. A asi nejdivnější žádost o ruku v dějinách kinematografie. ()

Hnízdo (1977) (S01E08) 

Jestliže jsem psal o slabině Jaroslava Dietla spočívající v neschopnosti psát působivé romantické linky, přičemž tento seriál je určitou výjimkou (byť romantické linky jsou tu více než svérázné), tak tady se Dvořák s Janžurovou chopili svých rolí tak, že odvedli práci za scénáristu, protože u těch hlášek je znát, že jsou z jejich hlavy a že je sázejí od boku s naprostou přirozeností. Doktor Cvach, jenž je na sále outsiderem, se navzdory studiu prestižních lékařských časopisů neukáže být ani dobrým teoretikem. ()

Odchod (1977) (S01E09) 

Díl plný vypečených dialogů i scén, přičemž Bauerova apanáž asi vede. ()

Nástup (1977) (S01E10) 

Nejmladší primář Blažej přitlačí na pilu, aby ukázal, že na pedantského Sovu ještě bude personál vzpomínat jako na kámoše. Cvach si myslí, že má čím vydírat, přestože ředitel už Blažejovi všechno dávno vyslepičil. Zajímavé věci se dějí v Týništi, kde doktoři navzdory plné čekárně musejí neustále za pacienty domů a mezitím nám tvůrci dávají pár lekcí ze života praktického lékaře. Jo, a až po několikáté repríze mi došlo, že starej Sova by asi ráno ten Acylpirin nepředepsal. A doktor Řehoř bude muset asi ještě oběhnout ještě spoustu žen, aby ta nabídka k sňatku konečně vyšla. ()

Smíření (1977) (S01E11) 

Já měl z dialogu Blažeje se starým Sovou dojem, že se Blažej spíše bojí příliš velkého stínu, který jméno Sova vrhá, nežli z až příliš dobrého chirurga. A možná to tak opravdu bylo, takže doktor Štrosmajer nakonec otevřel okno do vlastní duše mně i Blažejovi. Starého Sovu vidíme podruhé v seriálu opravdu nasr.., tedy naštvaného. ()

Srážka (1977) (S01E12) 

Doktor Cvach hodnotí své nenaplněné ideály a podivuje se, že kdejaký pižlal, sekal a rovnač kostí se v Boru těší větší vážnosti než sečtělý teoretik. Ina ukazuje, jak se geniálně vymlčet z nevěry. To Roman mlčet nehodlá, ale na dialog jsou potřební dva. Starej Sova nejdřív Blažeje operuje a pak si ho trochu vychutná. Co si v Týništi počnou bez doktorů, to se asi dozvíme v příštím díle. ()

Setkání (1977) (S01E13) 

Závěrečnému dílu dominují povedené proslovy na svatbě Pěnkavových, rozjímání Štrosmajera se Sovou o praxi praktického lékaře a onen ujetý trojúhelník, který se skládá ze zoufalce Řehoře, který si chce brát každou ženu, které sice ani nesáhl aspoň na prsa či zadek, ale která s ním je ochotna aspoň 5 minut poslouchat Bacha, a doktorek Králové a Čeňkové, z nichž pro jednu je nejposlednějším náhradníkem a pro druhou užitečným troubou s bonusem, že poslouchat Bacha je přece jenom zábavnější než samota. ()

Reoperace (1981) (S02E01) 

Konfliktem mezi Karlem a Arnoštem dostává seriál nové grády, o značné zčeření stojatých vod se postará i úžasně pragmatická doktorka Fastová. Jen to řádění Pěnkavové se režisérovi trochu vymklo. Musím se shodnout i s dalšími spoludiskutujícími na tom, že Alžběta je poněkud afektovaná a že se asi dalším jejím osudům asi nebudeme divit. ()

Gravidita (1981) (S02E02) 

Jelikož doktor Štrosmajer je nějak nemocný a na všechny hlášky už by nemusel stačit, přichází s další porcí humoru mladý doktor Peterka ve skvělém ztvárnění Oldřicha Kaisera. Divák vnímající doktora Štrosmajera jako skrz naskrz kladnou postavu by si může povšimnout značného rozdílu mezi tím, jak se chová k tomuto mladému kolegovi a jak se kdysi choval k Alžbětě. Ovšem, nejlepší byla doktorka Fastová, která svou akcí udivila starého Sovu, který byl přesvědčen, že jeho decentní vyjádření nesouhlasu k zastavení akce stačí. ()

Zánět (1981) (S02E03) 

Pan Dobiášová si sice servítky nebere, ale ti doktoři (v čele s Blažejem) by si taky pár zasloužili. Hodně mě bavilo, jak Fastová vyfuckuje každého kolem a pak se (už bez své horkokrevnosti) baví tím, jak to za ní hodný Sova musí žehlit. ()

Punkce (1981) (S02E04) 

Nechat se poněkud potopit Cvachem, to není zrovna nejlepší strava pro ego primáře Blažeje. O vzrůšo se nám stará též paní Dobiášová. Že je Ina poněkud zvláštní tvor, je patrné i z toho, že se rozhodne ponechat si dítě na základě toho, když vidí mírnou ukázku vůdčího charakteru, leč jen pár sekund poté, co arogantně jednal se zmíněnou paní Dobiášovou. ()

Oponentura (1981) (S02E05) 

Kterak využít své pověsti erudovaného lékaře k totálnímu rozhození soupeře při šachové partii. Nejlepší na tom bylo, jak se tomu primář Vrtiška zpovzdálí tlemí. Štrosmajerovi jsou na rozloučenou dány do finiše seriálu ještě další dvě konfliktní situace, přičemž holubička už je trochu ohraná. Velký námět na přemýšlení si scénárista Dietl připravil pro scénu doktora Cvacha. Dosud nevím, jestli fakt zmoudřel, nebo to Karlovi naopak řekl proto, aby otevřel cestu ke konfliktu Sovy s Blažejem. ()

Související novinky

Zemřela herečka Hana Maciuchová

Zemřela herečka Hana Maciuchová

26.01.2021

Ve věku 75 let dnes v Olomouci po dlouhé nemoci zemřela česká filmová, televizní a divadelní herečka Hana Maciuchová. Nejvíce diváku si ji jistě bude pamatovat z televizních obrazovek. Zahrála si v… (více)

Zemřela herečka Jana Štěpánková

Zemřela herečka Jana Štěpánková

21.12.2018

Česká herečka Jana Štěpánková zemřela. 84letá dáma nakonec nezvládla boj s těžkou nemocí, podle všeho zemřela již v úterý, dnes se s ní pak měli rozloučit její blízcí. Mezi její nejznámější role… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Ladislav Chudík 1924 - 2015

Ladislav Chudík 1924 - 2015

29.06.2015

Po těžké nemoci ve věku 91 let zemřel v bratislavské nemocnici herec Ladislav Chudík. Syn hutnického mistra projevoval zálibu v recitaci a herectví již na gymnáziu a později v ochotnickém kroužku.… (více)

Reklama

Reklama