Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 069)
║Rozpočet $32miliónov║Tržby USA $34,194,407║Tržby Celosvetovo $113,019,290▐ Tržby za predaj DVD v USA $12,641,345 //počet predaných kusov 686,566║ Režisér Stephen Daldry si vybral výborný námet na spracovanie(inšpirovaný skutočnými udalosťami), len škoda že prvá tretina filmu ma postupne tendenciu uspávať, našťastie táto slabšia tretina filmu doznie samým záverom filmu, takže celkovo film vyznie ako dosť silná dráma, kde je k nejakej tej dokonalosti cítiť ešte nejaké tie rezervy. Kate Winslet tu zahrala opäť skvele, aj keď možno až tak úplne to nebola úloha na Oscara ale zas na druhú stranu za jej doterajšiu hereckú kariéru si ho zaslúžila. Vo filme skôr dominuje mladý herec David Kross, postava Michaela Berga v jeho stvárnení je plná pocitov a silného zafarbenia, povyšujúceho túto drámu tam kam sa v konečnom dôsledku dostáva a to do dosť silnej emocialnej drámy o ľuďoch žijúcich zo svojimi chybami z minulosti, ktoré im zväzujú ruky v ich konaniach. /80%/ ()
Dávný cit nepodléhá korozi a odpustit umí jen ten, kdo opravdu miluje. Zdánlivě samoúčelný čtenářsko-sexuální kroužek přejde v druhé polovině do komorního dramatu o vině, odvaze, slabosti a odpuštění. Winslet se poslechem čteného slova zaslouženě dopracovala ke zlaté sošce a dokonalý gentleman Fiennes na malém prostoru opět dokazuje své nesporné umění. Trápení rozpáleného sexuálního eléva četbou Tolstého protizávaží (Vojna a mír) před koitem však bylo od Kate poměrně sadistické.. ()
Předčítač ve mně vyvolal spoustu otázek a rozporuplných pocitů. Michaelovo "souzení" Hanny totiž pomalu, ale jistě režisér přenechává divákovi. My sami se musíme rozhodnout, jestli dokážeme pochopit její chování, odpustit jí její činy, sympatizovat s ní, nebo potlačit nenávist a brát ji jako lidskou bytost. Vzhledem k Hannině více či méně očividné zrůdnosti (násobené jejím: "mám raději, když mi někdo čte") a vině, jsem během sledování příběhu dospěl možná tak k potlačení hněvu a akceptování její osoby jako člověka (faktem zůstává, že Daldry ji nijak zvlášť neobviňoval ani nebhajoval, ale snažil se divákovi nastítit její a posléze i Michaelův pohled na věc). Film je dost dlouhý, má pomalejší tempo, přesto však nemůžu říct, že bych se nudil. Příběh, hudba, kamera, práce maskérů a autorův záměr/hlavní myšlenka se mi líbily. Herecké výkony mi přišly takové zvláštní; Winsletová hrála dobře, přesto nijak převratně, Fiennesův výkon byl značně rozpačitý, ale zaujal mě David Kross, který mě sice z počátku štval už jen svojí přítomností, ale pak jsem si na něj zvykl a začal mu jeho roli opravdu věřit. Tenhle film není pro každého, přesto si myslím, že je rozhodně zajímavý a zaslouží si zhlédnout a zamyslet se nad jeho tématem. ()
Skvělé drama, které nás ze začátku uvrhne do svého uspěchaného světa. Vše se děje z okamžiku na okamžik, a aniž si to uvědomíte, už je příběh o něco dál. Přiznám se, že tohle mi zpočátku dělalo nemalé problémy, ale pak jsem zvykl a věci se začali uklidňovat. David Kross mi ze začátku až silně připomínal herecké dřevo Ulliela, jenže naštěstí jsem si brzy všiml, že on UMÍ a MÁ talent. Navíc, v další hodině mi připomněl (tentokrát vzhledově) Heatha Ledgera. Možná to je jen můj pocit. Ralph Fiennes mi opět dokázal, že je to charakterní herec, který zahraje cokoli. To, co on dokáže říct jedním pohledem, to umí zatraceně málo herců. A konečně se dostávám ke Kate. Pokud vím, tak za tento film posbírala snad všechny ceny, které bylo možné posbírat. A musím říct, že oprávněně. Tento výkon byl zcela popravu oceněn Oscarem. Takže suma sumárum mi z toho vychází ještě fakt, že už si fakt musím někde sehnat ty Hodiny… Já jsem naprosto spokojen. ()
Sophiina volba naruby aneb velmi bolestivý film o krádeži a navrácení čajové krabičky... Předčítač je hodně komorní, niterní film, což ještě podtrhuje zdánlivé televizní vyznění celého snímku, proměny Německa v běhu času mají tak dokonalý (pseudo)autentický rozměr, Daldry natočil zdánlivě (vizuálně) německý film (byť je německá strana účastna koprodukce, americká podstata snímku se ale nedá zastřít - nejkontroverzněji z filmu ční k snímku nepasující angličtina postav). Proces denacifikace poválečného Německa je jednou z nejúžasnějších záležitostí moderní historie (třeba v relaci s dekomunizací našeho státu po roce 1989), což jistě nezastírá její zásadní rozměr - jak byla nutně v konkrétních případech bolestná. Otázky viny mají univerzální platnost a Předčítač Stephena Daldryho (román Bernharda Schlinka jsem bohužel nečetl) chytře staví do korelace osobní zkušenost, lásku k literatuře a reflexe možných válečných zvěrstev. Jsou za válečné zločiny skutečně potrestáni ti praví? Může stačit divákovi těch několik zjevných rovin osobnosti k pochopení složité komplexnosti hlavní hrdinky? A není světská spravedlnost také jen divákem skutečné historické autenticity? Jak se vlastně lze vyrovnat se svou (národní) temnou minulostí? Film, který je v zemích bývalého sovětského bloku s do jisté míry analogickými ,,zločiny komunismu" více než aktuální... ,,Když se lidé jako ty nepoučí z toho, co se stalo lidem jako jsem já...jaký má potom vůbec tohle všechno smysl?" Podobné filmy: Sophiina volba ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 2008 v New Yorku v USA. (ČSFD)
- Rozpočet filmu: 32 000 000 amerických dolarů. Celosvětové tržby: 108 901 967 amerických dolarů (datované k říjnu roku 2012). (chelseaman22)
- Scény z koncentračního tábora se točily v Majdanku v Polsku. (Kulmon)
Reklama